Art. 8. 1. Przed zawarciem umowy ubezpieczenia lub umowy gwarancji
ubezpieczeniowej dystrybutor ubezpieczeń określa, na podstawie uzyskanych od
klienta informacji, jego wymagania i potrzeby oraz podaje w zrozumiałej formie
obiektywne informacje o produkcie ubezpieczeniowym, w celu umożliwienia
klientowi podjęcia świadomej decyzji.
2. Informacje o produkcie ubezpieczeniowym, o którym mowa w ust. 1,
uwzględniają złożoność tego produktu oraz rodzaj klienta.
3. Proponowana umowa ubezpieczenia lub umowa gwarancji ubezpieczeniowej
powinna być zgodna z wymaganiami i potrzebami klienta w zakresie ochrony
ubezpieczeniowej lub ochrony gwarancyjnej.
4. Informacje o proponowanym produkcie ubezpieczeniowym, którego
przedmiotem są ryzyka wymienione w dziale II załącznika do ustawy o działalności
ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, są przekazywane w postaci ustandaryzowanego
dokumentu zawierającego informacje o tym produkcie ubezpieczeniowym,
sporządzanego przez zakład ubezpieczeń, brokera ubezpieczeniowego lub agenta
ubezpieczeniowego, którzy tworzą produkt ubezpieczeniowy.
5. Dokument, o którym mowa w ust. 4:
1) jest krótkim i odrębnym dokumentem;
2) posiada przejrzysty układ i strukturę ułatwiające jego czytanie, a wielkość użytej
czcionki zapewnia jego czytelność;
3) w przypadku wydrukowania lub skopiowania go w wersji czarno-białej jest nie
mniej zrozumiały od jego oryginału sporządzonego w kolorze ‒ jeżeli oryginał
tego dokumentu został sporządzony w kolorze;
4) sporządza się w języku urzędowym państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
w którym umowa ubezpieczenia lub umowa gwarancji ubezpieczeniowej jest
proponowana, lub w innym języku, na który wyrażą zgodę klient i zakład
ubezpieczeń;
5) jest dokładny i nie wprowadza w błąd;
6) zawiera na górze pierwszej strony oznaczenie: „Dokument zawierający
informacje o produkcie ubezpieczeniowym”;
7) zawiera stwierdzenie, że pełne informacje podawane przed zawarciem umowy
i informacje dotyczące umowy podane są w innych dokumentach.
6. Dokument, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
1) informacje o grupie i rodzaju ubezpieczenia;
2) krótki opis ochrony ubezpieczeniowej lub ochrony gwarancyjnej, obejmujący
główne rodzaje ubezpieczanego ryzyka, sumę ubezpieczenia lub sumę
gwarancyjną, a w uzasadnionych przypadkach zakres terytorialny oraz krótki
opis ryzyka nieobjętego ubezpieczeniem;
3) sposób opłacania składek i okresy płatności;
4) główne wyłączenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń uprawniające do
odmowy wypłaty odszkodowania i innych świadczeń;
5) obowiązki na początku umowy ubezpieczenia lub umowy gwarancji
ubezpieczeniowej;
6) obowiązki w czasie trwania umowy ubezpieczenia lub umowy gwarancji
ubezpieczeniowej;
7) obowiązki w przypadku zgłoszenia roszczenia;
8) okres trwania umowy ubezpieczenia lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej,
w tym dzień rozpoczęcia i zakończenia ich obowiązywania;
9) sposób rozwiązywania umowy.
Art. 7. 1. Dystrybutor ubezpieczeń, wykonując dystrybucję ubezpieczeń, postępuje uczciwie, rzetelnie i profesjonalnie, zgodnie z najlepiej pojętym interesem klientów. 2. Sposób wynagradzania dystry...
Art. 9. 1. Dystrybutor ubezpieczeń przekazuje klientowi informacje: 1) o produkcie ubezpieczeniowym, o którym mowa w art. 8 ust. 1 i 4, 2) o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2‒6 i ust. 2‒4 albo w a...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców