Art. 48. 1. W towarzystwie działa system kontroli wewnętrznej. System kontroli
wewnętrznej sprawdza legalność i prawidłowość wykonywanej przez towarzystwo
działalności, o której mowa w ust. 2a, oraz prawidłowość sprawozdań i informacji
sporządzanych przez towarzystwo i zarządzane przez nie fundusze inwestycyjne.
2. Członkowie zarządu, rady nadzorczej towarzystwa, pracownicy towarzystwa
oraz inne osoby fizyczne pozostające z towarzystwem w stosunku zlecenia albo innym
stosunku o podobnym charakterze, które mają dostęp do informacji dotyczących
obecnych i planowanych lokat funduszy inwestycyjnych oraz aktywów nabywanych
do portfeli klientów, dla których towarzystwo wykonuje usługi doradztwa
inwestycyjnego albo zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub
większa liczba instrumentów finansowych, albo transakcji zawieranych na rzecz
klientów, dla których towarzystwo wykonuje usługę przyjmowania i przekazywania
zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, są obowiązani, przy
prowadzeniu działalności inwestycyjnej na własny rachunek lub na rachunek innych
osób, do powstrzymywania się od zawierania transakcji, które mogłyby powodować
wystąpienie konfliktu interesów z funduszem inwestycyjnym lub interesem klientów,
dla których towarzystwo wykonuje usługi doradztwa inwestycyjnego, zarządzania
portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów
finansowych, albo przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia
instrumentów finansowych.
2a. Towarzystwo jest obowiązane prowadzić działalność w zakresie:
1) zarządzania funduszami inwestycyjnymi otwartymi,
2) zarządzania specjalistycznymi funduszami inwestycyjnymi otwartymi oraz
funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi,
3) zarządzania zbiorczym portfelem papierów wartościowych,
4) zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba
instrumentów finansowych, doradztwa inwestycyjnego oraz przyjmowania
i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych,
5) pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy
inwestycyjnych otwartych lub specjalistycznych funduszy inwestycyjnych
otwartych zarządzanych przez towarzystwo,
6) przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów
finansowych, których przedmiotem są jednostki uczestnictwa funduszy
inwestycyjnych otwartych lub specjalistycznych funduszy inwestycyjnych
otwartych zarządzanych przez inne towarzystwa, tytuły uczestnictwa funduszy
zagranicznych oraz funduszy inwestycyjnych otwartych z siedzibą w państwach
należących do EEA,
7) wprowadzania do obrotu unijnych AFI,
8) pełnienia funkcji przedstawiciela funduszy zagranicznych
– w sposób rzetelny i profesjonalny, z zachowaniem należytej staranności i zgodnie
z zasadami uczciwego obrotu, a także w najlepiej pojętym interesie zarządzanych
funduszy, uczestników tych funduszy oraz klientów towarzystwa oraz w celu
zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa rynku finansowego.
2b. Towarzystwo, prowadząc działalność, o której mowa w ust. 2a, jest
obowiązane w szczególności:
1) stosować rozwiązania techniczne i organizacyjne zapewniające bezpieczeństwo,
ciągłość prowadzonej działalności oraz właściwe jej wykonywanie przez
towarzystwo;
2) zapobiegać powstawaniu konfliktów interesów, wykrywać takie konflikty,
a w przypadku powstania takiego konfliktu zapewnić ochronę interesu
zarządzanego funduszu inwestycyjnego, uczestników tego funduszu i klientów
towarzystwa oraz ochronę informacji poufnych lub stanowiących tajemnicę
zawodową;
3) posiadać odpowiednią strukturę organizacyjną z wyraźnym podziałem funkcji,
zadań i odpowiedzialności oraz obowiązków informacyjnych, w tym w ramach systemu kontroli wewnętrznej posiadać system nadzoru zgodności działalności z prawem, system zarządzania ryzykiem oraz system audytu wewnętrznego;
4) zatrudniać do wykonywania czynności z zakresu swojej działalności osoby
posiadające niezbędną wiedzę i kwalifikacje;
5) opracować i wdrożyć procedury postępowania z reklamacjami uczestników
funduszu inwestycyjnego i klientów towarzystwa;
6) ewidencjonować transakcje zawierane w ramach zarządzania portfelem
inwestycyjnym funduszy, ewidencjonować zlecenia nabycia lub zbycia
jednostek uczestnictwa, ewidencjonować transakcje zawarte na rachunek własny
towarzystwa lub rachunek własny towarzystwa prowadzony dla zbiorczego
portfela papierów wartościowych oraz ewidencjonować transakcje zawierane
w ramach wykonywania usługi zarządzania portfelami, w skład których wchodzi
jeden lub większa liczba instrumentów finansowych;
7) posiadać strategię wykonywania prawa głosu z instrumentów finansowych
wchodzących w skład portfela inwestycyjnego funduszy;
8) opracować i wdrożyć odrębne procedury działania w najlepiej pojętym interesie
klienta towarzystwa oraz w najlepiej pojętym interesie uczestników funduszu,
w tym w zakresie wykonywania decyzji inwestycyjnych w zarządzaniu
portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych oraz w zakresie składania
zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych łącznie dla różnych
funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez towarzystwo oraz łącznie z innymi
zleceniami składanymi przez towarzystwo;
9) przeprowadzać należytą analizę przy doborze przedmiotu lokat funduszu
inwestycyjnego;
10) dokumentować źródła będące podstawą decyzji inwestycyjnych podejmowanych
w toku zarządzania portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych.
2c. Towarzystwo, z uwzględnieniem art. 24 rozporządzenia 231/2013, nie
przyjmuje ani nie przekazuje, w związku z prowadzeniem działalności, o której mowa
w ust. 2a pkt 1–3 i 5, opłat, prowizji lub świadczeń niepieniężnych, z wyłączeniem:
1) opłat, prowizji i świadczeń niepieniężnych przyjmowanych od uczestników
funduszu inwestycyjnego otwartego lub specjalistycznego funduszu
inwestycyjnego otwartego zarządzanego przez towarzystwo, potencjalnych
uczestników tych funduszy lub osób działających w ich imieniu albo opłat, prowizji i świadczeń niepieniężnych przekazywanych uczestnikowi, potencjalnemu uczestnikowi lub osobie działającej w ich imieniu;
2) opłat lub prowizji niezbędnych do wykonywania działalności, o której mowa w
ust. 2a pkt 1–3 i 5;
3) opłat, prowizji i świadczeń niepieniężnych innych niż wskazane w pkt 1 i 2, pod
warunkiem że:
a) informacja o tych opłatach, prowizjach lub świadczeniach niepieniężnych,
w tym o ich istocie i wysokości lub sposobie ustalania ich wysokości,
została przekazana uczestnikowi lub potencjalnemu uczestnikowi przed
rozpoczęciem wykonywania działalności na jego rzecz,
b) są one przyjmowane albo przekazywane w celu poprawienia jakości
działalności wykonywanej przez towarzystwo na rzecz uczestnika.
2d. Przepisu ust. 2c pkt 3 lit. a nie stosuje się do towarzystwa, które przed
rozpoczęciem świadczenia usługi w zakresie określonym w ust. 2a pkt 1–3 i 5
przekazuje klientowi ogólne zasady przyjmowania lub przekazywania opłat, prowizji
i świadczeń niepieniężnych innych niż wskazane w ust. 2c pkt 1 i 2, pod warunkiem
że informuje klienta o możliwości przekazania na jego żądanie danych, o których
mowa w ust. 2c pkt 3 lit. a.
2e. (uchylony)
2f. Przyjęty w towarzystwie system zarządzania ryzykiem powinien
uwzględniać zakres i rozmiar prowadzonej przez towarzystwo działalności, o której
mowa w ust. 2a, a także profil inwestycyjny, cel inwestycyjny i politykę inwestycyjną
funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez towarzystwo. W celu ograniczenia
koncentracji ryzyka towarzystwo powinno w przyjętym systemie zarządzania
ryzykiem ustanowić system limitów wewnętrznych dla każdego zarządzanego
funduszu inwestycyjnego, w tym dotyczących stosowania dźwigni finansowej AFI.
W przyjętym systemie zarządzania ryzykiem towarzystwo określa także zasady
wyznaczania całkowitej ekspozycji albo ekspozycji AFI, w tym wskazuje metody ich
obliczania.
2fa. Przyjęty w towarzystwie system zarządzania ryzykiem powinien zapewniać,
aby ocena wiarygodności kredytowej aktywów funduszy inwestycyjnych
zarządzanych przez towarzystwo nie była oparta wyłącznie ani w sposób
automatyczny na ratingach wystawianych przez agencje ratingowe w rozumieniu
art. 3 ust. 1 lit. b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych (Dz. Urz. UE L 302 z 17.11.2009, str. 1, z późn. zm.).
2g. Co najmniej raz na 12 miesięcy system zarządzania ryzykiem przyjęty
w towarzystwie podlega ocenie biegłego rewidenta, który wydaje oświadczenie.
Oświadczenie biegłego rewidenta wydawane jest w przedmiocie, czy system
zarządzania ryzykiem w towarzystwie jest adekwatny do rozmiarów i rodzaju
prowadzonej działalności, zgodny z przepisami prawa, czy obejmuje cały zakres
działalności towarzystwa oraz czy przyjęte metody pomiaru i monitorowania ryzyka,
wyznaczania całkowitej ekspozycji albo ekspozycji AFI oraz system limitów
wewnętrznych przyjęte dla każdego zarządzanego przez towarzystwo funduszu
inwestycyjnego są prawidłowe oraz zgodne z profilem ryzyka inwestycyjnego
i polityką inwestycyjną. Oświadczenie to towarzystwo niezwłocznie przekazuje
Komisji. W przypadku gdy system zarządzania ryzykiem przyjęty w towarzystwie
podlegał już ocenie biegłego rewidenta, w następnych latach ocenie biegłego
rewidenta podlegają zmiany w systemie, w tym również zmiany parametrów
stosowanych w systemie nieskutkujące zmianami samego systemu, aktualność
i adekwatność systemu, w szczególności w odniesieniu do zmian w politykach
inwestycyjnych oraz profilach ryzyka inwestycyjnego funduszy inwestycyjnych
zarządzanych przez towarzystwo, z uwzględnieniem zmian w zakresie i rozmiarze
działalności prowadzonej przez towarzystwo.
3. (uchylony)

Art. 48a. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych określi, w drodze
rozporządzenia:
1) sposób, warunki i szczegółowy zakres działania systemu kontroli wewnętrznej,
w tym systemu nadzoru zgodności działalności z prawem, systemu zarządzania
ryzykiem oraz systemu audytu wewnętrznego w towarzystwie,
2) sposób prowadzenia ewidencji transakcji zawartych przez fundusze
inwestycyjne otwarte oraz transakcji zawartych na rachunek własny towarzystwa
lub rachunek własny towarzystwa prowadzony dla zbiorczego portfela papierów
wartościowych, ewidencji zleceń składanych przez uczestników funduszy
inwestycyjnych otwartych, a także ewidencji transakcji zawartych przez
towarzystwo w ramach wykonywania usługi zarządzania portfelami, w skład
których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych,
3) pojęcie konfliktu interesów oraz szczegółowe wymagania dotyczące
postępowania w zakresie konfliktów interesów, w tym zawierania transakcji
przez pracowników, członków zarządu oraz rady nadzorczej towarzystwa albo
przez inne osoby fizyczne pozostające z towarzystwem w stosunku zlecenia albo
innym stosunku o podobnym charakterze, które mają dostęp do informacji
dotyczących obecnych i planowanych lokat funduszy inwestycyjnych oraz
aktywów nabywanych do portfeli klientów, dla których towarzystwo wykonuje
usługi doradztwa inwestycyjnego albo zarządzania portfelami, w skład których
wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych,
4) sposób dokumentowania źródeł będących podstawą decyzji inwestycyjnych oraz
przechowywania i archiwizowania dokumentów i innych nośników informacji
związanych z działalnością funduszy inwestycyjnych i towarzystwa,
5) szczegółowe wymagania w zakresie działania towarzystwa w najlepiej pojętym
interesie funduszu inwestycyjnego otwartego oraz uczestników funduszu
inwestycyjnego otwartego, w tym w zakresie wykonywania decyzji
inwestycyjnych w zarządzaniu portfelami inwestycyjnymi funduszy
inwestycyjnych oraz w zakresie składania zleceń nabycia lub zbycia
instrumentów finansowych łącznie dla różnych funduszy inwestycyjnych
zarządzanych przez towarzystwo oraz łącznie z innymi zleceniami składanymi
przez towarzystwo, oraz przeprowadzania analiz przy doborze lokat funduszu
inwestycyjnego,
6) (uchylony)
7) tryb i warunki postępowania towarzystwa w zakresie prowadzenia działalności
pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy
inwestycyjnych otwartych lub specjalistycznych funduszy inwestycyjnych
otwartych zarządzanych przez towarzystwo, w tym w zakresie świadczenia
usług, promowania świadczonych usług oraz kontaktów z klientami,
8) warunki techniczne i organizacyjne prowadzenia przez towarzystwo
działalności, o której mowa w art. 48 ust. 2a,
9) szczegółowe kryteria w zakresie spełniania przez osoby, o których mowa w art.
45 ust. 4a, wymogów posiadania odpowiedniej wiedzy i kompetencji,
10) tryb i warunki postępowania przy dokonywaniu oceny oraz weryfikacji
spełniania przez osoby, o których mowa w art. 45 ust. 4a, wymogów w zakresie
posiadania odpowiedniej wiedzy i kompetencji oraz tryb i warunki postępowania w zakresie utrzymywania i doskonalenia wiedzy i kompetencji tych osób oraz osób, o których mowa w art. 45 ust. 4b,
11) szczegółowe kryteria w zakresie spełniania przez osoby, o których mowa w art.
45 ust. 4d, wymogów posiadania odpowiedniej wiedzy, kompetencji i
doświadczenia,
12) tryb i warunki postępowania przy dokonywaniu oceny oraz weryfikacji
spełniania przez osoby, o których mowa w art. 45 ust. 4d, wymogów w zakresie
posiadania odpowiedniej wiedzy, kompetencji i doświadczenia oraz tryb i
warunki postępowania w zakresie utrzymywania i doskonalenia wiedzy i
kompetencji tych osób,
13) szczegółowe kryteria w zakresie spełniania przez członków zarządu i rady
nadzorczej towarzystwa wymogu posiadania nieposzlakowanej opinii, wiedzy,
kompetencji i doświadczenia, o których mowa w art. 42 ust. 4,
14) tryb i warunki postępowania przy dokonywaniu oceny oraz weryfikacji
spełniania przez członków zarządu i rady nadzorczej towarzystwa wymogu
posiadania nieposzlakowanej opinii, wiedzy, kompetencji i doświadczenia,
o których mowa w art. 42 ust. 4, oraz tryb i warunki postępowania w zakresie
utrzymywania i doskonalenia wiedzy i kompetencji tych osób, o których mowa
w art. 42 ust. 5
– w celu zapewnienia ochrony interesu uczestników funduszy inwestycyjnych lub
zbiorczych portfeli papierów wartościowych i klientów oraz dla zapewnienia
prowadzenia przez towarzystwo stabilnej działalności, a także biorąc pod uwagę
wytyczne w zakresie zasad uznawania posiadania odpowiedniej wiedzy i kompetencji
przez osoby wykonujące usługi maklerskie, wydane przez Europejski Urząd Nadzoru
Giełd i Papierów Wartościowych.

Art. 48b. 1. Towarzystwo wykonujące działalność w zakresie zarządzania
funduszami inwestycyjnymi otwartymi, które zamierza rozszerzyć przedmiot swojej
działalności o działalność określoną w art. 45 ust. 1a, jest obowiązane, w celu
spełnienia warunków prowadzenia tej działalności, dostosować rozwiązania
organizacyjne i techniczne oraz regulacje wewnętrzne przyjęte w związku
z wykonywaniem działalności w zakresie zarządzania funduszami inwestycyjnymi
otwartymi do wymogów ustawy oraz rozporządzenia 231/2013 w zakresie, w jakim
dotyczą one działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
2. Towarzystwo wykonujące działalność w zakresie zarządzania funduszami
inwestycyjnymi otwartymi lub alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, które
zamierza rozszerzyć przedmiot swojej działalności o działalność określoną w art. 45
ust. 2, 2a, ust. 3 pkt 1 i 1a, jest obowiązane, w celu spełnienia warunków prowadzenia
tej działalności, dostosować rozwiązania organizacyjne i techniczne oraz regulacje
wewnętrzne przyjęte w związku z wykonywaniem działalności w zakresie zarządzania
funduszami inwestycyjnymi otwartymi do wymogów określonych w przepisach
ustawy, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, przepisach wydanych na
podstawie art. 94 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,
rozporządzenia 2017/565 oraz innych bezpośrednio stosowanych przepisach prawa
Unii Europejskiej, w zakresie, w jakim dotyczą one wykonywania działalności
określonej w art. 45 ust. 2, 2a, ust. 3 pkt 1 i 1a.

Art. 48c. 1. System zarządzania ryzykiem w towarzystwie prowadzącym
działalność w zakresie zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi
zapewnia, aby w żadnym momencie ekspozycja AFI, w przypadku:
1) specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego stosującego zasady
i ograniczenia inwestycyjne określone dla funduszu inwestycyjnego otwartego,
2) specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego stosującego zasady
i ograniczenia inwestycyjne określone dla funduszu inwestycyjnego
zamkniętego,
3) funduszu inwestycyjnego zamkniętego
– wyliczona przy zastosowaniu metody określonej w art. 8 rozporządzenia 231/2013,
nie przekraczała określonego w procedurach obowiązujących w towarzystwie limitu
ekspozycji AFI.
2. Towarzystwo, odrębnie dla każdego zarządzanego specjalistycznego funduszu
inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego, oblicza wartość
ekspozycji AFI, w każdym dniu roboczym, co najmniej raz dziennie.
3. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych określi, w drodze
rozporządzenia, maksymalny limit ekspozycji AFI specjalistycznego funduszu
inwestycyjnego otwartego stosującego zasady i ograniczenia inwestycyjne określone
dla funduszu inwestycyjnego otwartego, specjalistycznego funduszu inwestycyjnego
otwartego stosującego zasady i ograniczenia inwestycyjne określone dla funduszu
inwestycyjnego zamkniętego oraz funduszu inwestycyjnego zamkniętego, mając na uwadze konieczność zapewnienia ochrony interesu uczestników funduszu inwestycyjnego.

Ustawa o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi art. 48

Poprzedni

Art. 47. 1. Towarzystwo, wykonując działalność w zakresie zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, nie może inwestować przekazanych do zarzą...

Nastepny

Art. 49. 1. Kapitał początkowy towarzystwa na wykonywanie działalności wynosi co najmniej wyrażoną w złotych równowartość 125 000 euro przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy Ba...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi
  • Wejscie w życie 1 lipca 2004
  • Ost. zmiana ustawy 18 kwietnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 02 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka