Art. 37. 1. Organy dozoru jądrowego oraz w zakresie swoich kompetencji inne
organy, o których mowa w art. 66 ust. 3, mogą kontrolować wykonawców
i dostawców systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego,
a także wykonawców prac prowadzonych przy budowie, wyposażeniu, rozruchu,
eksploatacji i likwidacji obiektu jądrowego w zakresie systemów, elementów i prac
istotnych ze względu na bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną oraz
bezpieczne funkcjonowanie urządzeń, o których mowa w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze
technicznym.
2. Kontrola, o której mowa w ust. 1, polega na sprawdzaniu wybranych
systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego, gotowych
oraz będących w trakcie wytwarzania, a także na sprawdzeniu prac w obiekcie
jądrowym w trakcie ich wykonywania.
3. W umowach z wykonawcami i dostawcami, o których mowa w ust. 1,
zapewnia się możliwość wykonywania przez organy dozoru jądrowego czynności
kontrolnych, o których mowa w ust. 2.
4. W toku kontroli, o której mowa w ust. 1, organy dozoru jądrowego mogą
występować z wnioskiem o wydanie opinii do właściwych organów administracji
publicznej, w szczególności Urzędu Dozoru Technicznego, oraz, jeżeli jest to
podyktowane koniecznością dokonywania ocen wymagających określonej
specjalistycznej wiedzy z różnych dziedzin związanych z zapewnieniem
bezpieczeństwa jądrowego:
1) laboratoriów i organizacji eksperckich autoryzowanych przez Prezesa Agencji –
w przypadku kontroli wykonawców i dostawców systemów oraz elementów
konstrukcji i wyposażenia elektrowni jądrowej, a także wykonawców prac
prowadzonych przy budowie, wyposażeniu i likwidacji takiej elektrowni;
2) biegłych, ekspertów i laboratoriów – w przypadku kontroli wykonawców
i dostawców systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia innych
obiektów jądrowych, a także wykonawców prac prowadzonych przy budowie,
wyposażeniu i likwidacji takich obiektów.
5. W przypadku stwierdzenia w wyniku kontroli, o której mowa w ust. 1, że
określony system lub element konstrukcji lub wyposażenia obiektu jądrowego może
mieć negatywny wpływ na stan bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej
obiektu jądrowego, Prezes Agencji zakazuje jednostce organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub
likwidacji obiektu jądrowego, zastosowania tego systemu lub elementu w obiekcie
jądrowym.
6. W przypadku stwierdzenia w wyniku kontroli, o której mowa w ust. 1, że
określone prace w obiekcie jądrowym są prowadzone w sposób mogący mieć
negatywny wpływ na stan bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obiektu
jądrowego, Prezes Agencji nakazuje jednostce organizacyjnej wykonującej
działalność związaną z narażeniem, polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub
likwidacji obiektu jądrowego wstrzymanie tych prac.
Art. 37a. 1. Obiekt jądrowy uruchamia się i eksploatuje w sposób zapewniający
bezpieczeństwo jądrowe oraz ochronę radiologiczną pracowników i ludności, zgodnie
z zezwoleniem wydanym przez Prezesa Agencji oraz wdrożonym w jednostce
organizacyjnej zintegrowanym systemem zarządzania.
2. Rozruch obiektu jądrowego przeprowadza się zgodnie z zatwierdzonym przez
Prezesa Agencji na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej programem rozruchu
obiektu jądrowego, który obejmuje wykaz testów rozruchowych systemów oraz
elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego oraz procedury ich
wykonywania, w tym:
1) testy przedeksploatacyjne, w tym wymagane przepisami o dozorze technicznym;
2) testy załadunku paliwa i podkrytyczności;
3) początkowe testy krytyczności i pracy na niskiej mocy;
4) testy mocy.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej przedstawia na bieżąco Prezesowi
Agencji wyniki testów rozruchowych obiektu jądrowego.
4. Rozruch obiektu jądrowego dokumentuje się w dokumentacji rozruchowej
obiektu jądrowego.
Art. 37b. 1. Prezes Agencji wydaje decyzję o wstrzymaniu rozruchu obiektu
jądrowego, w przypadku gdy wyniki testów rozruchowych obiektu jądrowego
wskazują na możliwość powstania zagrożenia bezpieczeństwa jądrowego lub
możliwość, że obiekt jądrowy nie będzie spełniał wymagań bezpieczeństwa
jądrowego.
2. Prezes Agencji zatwierdza raport z rozruchu obiektu jądrowego
przedstawiający wyniki rozruchu. Raport składa się w terminie określonym
w zezwoleniu na rozruch obiektu jądrowego.
3. Prezes Agencji występuje do Rady do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego
i Ochrony Radiologicznej z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej raportu, o którym
mowa w ust. 2.
4. Rada do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Radiologicznej wydaje
opinię, o której mowa w ust. 3, w terminie miesiąca od dnia otrzymania wniosku.
Art. 37c. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność
związaną z narażeniem, polegającą na eksploatacji obiektu jądrowego:
1) prowadzi dokumentację eksploatacyjną obiektu jądrowego, w której
dokumentuje na bieżąco eksploatację obiektu jądrowego;
2) wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne, zapewniające gromadzenie
i analizowanie na bieżąco parametrów pracy obiektu jądrowego istotnych dla
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz uwzględnianie
doświadczeń eksploatacyjnych;
3) na bieżąco przekazuje Prezesowi Agencji informacje o parametrach pracy
obiektu jądrowego istotnych dla bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej;
4) na bieżąco przekazuje Prezesowi Urzędu Dozoru Technicznego informacje
o funkcjonowaniu urządzeń, o których mowa w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze
technicznym, zainstalowanych i eksploatowanych w elektrowni jądrowej.
2. Prezes Urzędu Dozoru Technicznego informuje Prezesa Agencji
o niezgodnym z przepisami ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym
eksploatowaniu urządzeń, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na
podstawie art. 5 ust. 4 tej ustawy.
3. Prezes Agencji może wydać nakaz zmniejszenia mocy lub wyłączenia obiektu
jądrowego z eksploatacji, jeżeli z jego oceny lub z otrzymanej od Prezesa Urzędu
Dozoru Technicznego informacji, o której mowa w ust. 2, dotyczącej niezgodnego
z przepisami ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym eksploatowania
urządzeń, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 5
ust. 4 tej ustawy, wynika, że dalsza eksploatacja tego obiektu zagraża bezpieczeństwu
jądrowemu lub ochronie radiologicznej.
4. Ponowne zwiększenie mocy lub uruchomienie obiektu jądrowego wymaga
pisemnej zgody Prezesa Agencji, wydawanej po stwierdzeniu, iż dalsza eksploatacja
tego obiektu nie zagraża bezpieczeństwu jądrowemu i ochronie radiologicznej.
5. Włączenie obiektu jądrowego do eksploatacji po okresie wyłączenia dłuższym
niż 12 miesięcy następuje na podstawie zezwolenia Prezesa Agencji na eksploatację
obiektu jądrowego, wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii Prezesa Urzędu
Dozoru Technicznego w zakresie bezpieczeństwa technicznego urządzeń, o których
mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia
21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, zainstalowanych i eksploatowanych
w elektrowni jądrowej.
Art. 37d. 1. Modyfikacja lub modernizacja systemu lub elementu konstrukcji
lub wyposażenia obiektu jądrowego mającego istotne znaczenie ze względu na
bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną, a także uruchomienie reaktora po
przerwie na modyfikację lub modernizację systemu lub elementu konstrukcji lub
wyposażenia obiektu jądrowego, wymaga pisemnej zgody Prezesa Agencji.
1a. W przypadku elektrowni jądrowej pisemnej zgody Prezesa Agencji wymaga
również ponowne uruchomienie reaktora po przerwie na załadunek paliwa jądrowego.
1b. Prezes Agencji, wydając zgodę, o której mowa w ust. 1, może określić
warunki przeprowadzenia modyfikacji lub modernizacji, w tym dotyczące możliwości
próbnego uruchomienia reaktora w celu sprawdzenia wprowadzonych modyfikacji lub
modernizacji, mając na uwadze względy bezpieczeństwa jądrowego.
2. Naprawa, modernizacja lub modyfikacja urządzeń, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r.
o dozorze technicznym, zainstalowanych w elektrowni jądrowej wymaga uzgodnienia
z Urzędem Dozoru Technicznego.
Art. 37e. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność
związaną z narażeniem, polegającą na eksploatacji obiektu jądrowego, przeprowadza
ocenę okresową bezpieczeństwa jądrowego tego obiektu, zwaną dalej „oceną
okresową bezpieczeństwa”, pod względem zgodności z zezwoleniem, przepisami
prawa i normami krajowymi i międzynarodowymi dotyczącymi standardów
bezpieczeństwa jądrowego oraz bezpiecznego funkcjonowania urządzeń, o których
mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia
2000 r. o dozorze technicznym, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień
związanych ze starzeniem się urządzeń, systemów oraz elementów konstrukcji
i wyposażenia wchodzących w skład obiektu jądrowego, doświadczeń
eksploatacyjnych, najnowszych wyników badań naukowych i postępów w dziedzinie
standardów międzynarodowych – mając na względzie realizację celu określonego w art. 35 ust. 4 pkt 2. W ocenie okresowej bezpieczeństwa wskazuje się także zmiany
wprowadzone w obiekcie jądrowym od dnia dokonania poprzedniej oceny okresowej
bezpieczeństwa lub od dnia rozruchu obiektu jądrowego.
2. Ocena okresowa bezpieczeństwa jest przeprowadzana z częstotliwością
określoną w zezwoleniu na eksploatację obiektu jądrowego, jednak nie rzadziej niż co
10 lat.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na eksploatacji obiektu jądrowego sporządza szczegółowy
plan oceny okresowej bezpieczeństwa, który przedstawia do zatwierdzenia Prezesowi
Agencji.
4. W przypadku elektrowni jądrowych przed zatwierdzeniem szczegółowego
planu oceny okresowej bezpieczeństwa Prezes Agencji zasięga opinii Prezesa Urzędu
Dozoru Technicznego w zakresie dotyczącym bezpiecznego funkcjonowania
urządzeń, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 5
ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym.
5. Na podstawie oceny okresowej bezpieczeństwa kierownik jednostki
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą na
eksploatacji obiektu jądrowego sporządza raport z oceny okresowej bezpieczeństwa
i w terminie określonym w zezwoleniu na eksploatację obiektu jądrowego
przedstawia go Prezesowi Agencji do zatwierdzenia.
6. Prezes Agencji występuje do Rady do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego
i Ochrony Radiologicznej z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej raportu, o którym
mowa w ust. 5.
7. Rada do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Radiologicznej
przedstawia opinię, o której mowa w ust. 6, w terminie miesiąca od dnia otrzymania
wniosku o jej wydanie.
8. Prezes Agencji wydaje decyzję w przedmiocie zatwierdzenia raportu,
o którym mowa w ust. 5, w terminie 6 miesięcy od dnia jego otrzymania.
9. W przypadku odmowy zatwierdzenia raportu, o którym mowa w ust. 5, dalsza
eksploatacja obiektu jądrowego jest zabroniona od dnia wydania decyzji w tej sprawie.
10. Zakaz, o którym mowa w ust. 9, przestaje obowiązywać od dnia wydania
przez Prezesa Agencji decyzji o zatwierdzeniu raportu z oceny okresowej
bezpieczeństwa.
11. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres oceny okresowej
bezpieczeństwa oraz zakres raportu z tej oceny dla różnych rodzajów obiektów
jądrowych, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia kompleksowej i wiarygodnej
informacji o funkcjonowaniu systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia
obiektu jądrowego mających istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej oraz kierując się wydanymi w tym zakresie
zaleceniami Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej i Stowarzyszenia
Zachodnioeuropejskich Organów Nadzoru Instalacji Jądrowych.
Art. 36. 1. Organ właściwy do wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu przeznaczonego pod budowę obiektu jądrowego na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o plano...
Art. 38. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wymagania dotyczące rozruchu i eksploatacji obiektów jądrowych, w tym w szczególności wymagania dotyczące: 1) limitów i warunków eksploatac...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców