Art. 39. 1. Prezes Agencji rozpatruje wniosek o wydanie zezwolenia na
wykonywanie działalności związanej z narażeniem, polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji elektrowni jądrowej po uiszczeniu przez wnioskodawcę
opłaty.
2. Opłata, o której mowa w ust. 1, wynosi – w przypadku wniosku o wydanie
zezwolenia na wykonywanie działalności związanej z narażeniem, polegającej na:
1) budowie elektrowni jądrowej – 5 000 000 zł;
2) rozruchu elektrowni jądrowej – 1 900 000 zł;
3) eksploatacji elektrowni jądrowej – 1 900 000 zł;
4) likwidacji elektrowni jądrowej – 2 000 000 zł.
3. Opłata, o której mowa w ust. 1, stanowi dochód budżetu państwa i jest
wnoszona na rachunek Państwowej Agencji Atomistyki.
Art. 39a. 1. Prezes Agencji wydaje decyzję w sprawie zezwolenia:
1) na budowę obiektu jądrowego – w terminie 24 miesięcy,
2) na rozruch obiektu jądrowego – w terminie 9 miesięcy,
3) na eksploatację obiektu jądrowego – w terminie 6 miesięcy,
4) na likwidację obiektu jądrowego – w terminie 9 miesięcy
– od dnia złożenia wniosku wraz z wymaganymi dokumentami.
2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do zmiany decyzji wskazanych w tych
przepisach.
Art. 39b. 1. Przed złożeniem wniosku o wydanie zezwolenia inwestor może
zwrócić się do Prezesa Agencji z wnioskiem o wydanie ogólnej opinii dotyczącej
planowanych rozwiązań organizacyjno-technicznych w przyszłej działalności oraz
projektów dokumentów, które należy złożyć wraz z wnioskiem o wydanie zezwolenia.
2. Prezes Agencji wydaje opinię, o której mowa w ust. 1, w terminie 6 miesięcy,
a w przypadkach szczególnie skomplikowanych – w terminie 9 miesięcy od dnia
złożenia wniosku.
Art. 39c. Do postępowania o wydanie zezwolenia nie stosuje się przepisu art. 31
§ 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Art. 39d. 1. Po wpłynięciu wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie
działalności związanej z narażeniem polegającej na budowie obiektu jądrowego
Prezes Agencji niezwłocznie ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach
podmiotowych Prezesa Agencji treść wniosku o wydanie zezwolenia wraz ze
skróconym raportem bezpieczeństwa oraz informację o:
1) wszczęciu postępowania w sprawie wydania zezwolenia na budowę obiektu
jądrowego;
2) możliwości składania uwag i wniosków;
3) sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując jednocześnie
21-dniowy termin ich składania;
4) terminie i miejscu rozprawy administracyjnej, w przypadku, o którym mowa
w ust. 3.
2. Uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, można wnosić:
1) pisemnie;
2) ustnie do protokołu;
3) za pomocą środków komunikacji elektronicznej, bez konieczności opatrywania
ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
3. Rozprawa, o której mowa w art. 89 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –
Kodeks postępowania administracyjnego, jest otwarta dla społeczeństwa.
4. Prezes Agencji w uzasadnieniu decyzji podaje informacje o udziale
społeczeństwa w postępowaniu oraz o tym, w jaki sposób zostały uwzględnione uwagi
i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
5. Informacje, o których mowa w ust. 1, Prezes Agencji ogłasza w prasie
obejmującej swoim zasięgiem gminę, w której granicach znajduje się teren objęty
wnioskiem o wydanie zezwolenia, oraz gminy sąsiadujące z tą gminą.
Art. 39e. 1. W toku oceny wniosku o wydanie zezwolenia Prezes Agencji może:
1) przeprowadzać kontrole w miejscu, w którym jest lub ma być wykonywana
działalność objęta wnioskiem;
2) korzystać z pomocy:
a) laboratoriów i organizacji eksperckich autoryzowanych przez Prezesa
Agencji – w przypadku elektrowni jądrowej,
b) biegłych, ekspertów i laboratoriów – w przypadku innych obiektów
jądrowych;
3) żądać wykonania badań lub ekspertyz w celu stwierdzenia, czy są spełnione
warunki bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.
2. Koszty uzasadnionych czynności dokonywanych w toku oceny wniosku
o wydanie zezwolenia przez laboratoria i organizacje eksperckie oraz biegłych,
ekspertów i laboratoria, o których mowa w ust. 1 pkt 2, oraz wykonania badań lub
Art. 39f. 1. Przed wydaniem zezwolenia Prezes Agencji występuje do Rady do
spraw Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Radiologicznej z wnioskiem o wydanie
opinii dotyczącej projektu tego zezwolenia, przedkładając jednocześnie wniosek
o wydanie zezwolenia wraz z załączonymi dokumentami.
2. Rada do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Radiologicznej
przedstawia opinię, o której mowa w ust. 1, w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania
projektu zezwolenia.
3. W terminie miesiąca od dnia otrzymania opinii Rady do spraw
Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Radiologicznej Prezes Agencji przedstawia
wnioskodawcy projekt zezwolenia.
4. W terminie miesiąca od dnia otrzymania projektu zezwolenia wnioskodawca
może przedstawić Prezesowi Agencji swoje uwagi do tego projektu.
Art. 39g. W zezwoleniu określa się warunki wykonywania działalności objętej
tym zezwoleniem, w szczególności w zakresie:
1) wymogów projektowych;
2) obowiązków jednostki organizacyjnej w zakresie bezpieczeństwa obiektu
jądrowego, urządzeń, pracowników, społeczeństwa i środowiska, w tym ochrony
przed promieniowaniem;
3) konserwacji obiektu jądrowego;
4) modernizacji obiektu jądrowego;
5) planowania i procedur awaryjnych;
6) zarządzania obiektem jądrowym;
7) limitów i warunków eksploatacyjnych;
8) uprawnień pracowników obiektu jądrowego;
9) zgłaszania organom dozoru jądrowego przewidywanych zdarzeń
eksploatacyjnych i warunków awaryjnych w obiekcie jądrowym;
10) prac i czynności w obiekcie jądrowym, których wykonywanie wymaga
obecności inspektora dozoru jądrowego.
Art. 39h. 1. W przypadku stwierdzenia – w szczególności w wyniku oceny
raportów z ocen okresowych – że jest to niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa
jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej lub zabezpieczeń materiałów
jądrowych, Prezes Agencji może dokonać zmiany warunków wykonywania
działalności objętej zezwoleniem.
2. Przepisy art. 39e i art. 39f stosuje się odpowiednio.
Art. 39i. 1. Przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na budowę
obiektu jądrowego wnioskodawca jest obowiązany uzyskać:
1) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji, na zasadach
określonych w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018 r. poz. 2081 oraz z 2019
r. poz. 630, 1501 i 1589);
2) opinię Komisji Europejskiej, wydaną na podstawie art. 43 Traktatu
ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (Euratom).
2. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, właściwy organ
zasięga opinii Prezesa Agencji, przesyłając mu projekt decyzji oraz wniosek
o wydanie decyzji wraz z załączonymi dokumentami.
3. Do opinii Prezesa Agencji, o której mowa w ust. 2, nie stosuje się przepisu art.
106 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Art. 39j. Przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na rozruch
obiektu jądrowego wnioskodawca uzyskuje opinię Komisji Europejskiej, wydaną na
podstawie art. 37 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej
(Euratom).
Art. 39k. Wydanie zezwolenia na budowę albo likwidację obiektu jądrowego
jest warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę, użytkowanie i rozbiórkę tego
obiektu, wydawanego na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 7 lipca
1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, 1309, 1524, 1696 i 1712).
Art. 39l. Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
1) obiekcie energetyki jądrowej – należy przez to rozumieć elektrownię jądrową lub
działający na potrzeby energetyki jądrowej:
a) zakład wzbogacania izotopowego,
b) zakład wytwarzania paliwa jądrowego,
c) zakład przerobu wypalonego paliwa jądrowego,
d) przechowalnik wypalonego paliwa jądrowego,
e) obiekt do przechowywania odpadów promieniotwórczych będący obiektem
jądrowym w rozumieniu art. 3 pkt 17;
2) społeczności lokalnej – należy przez to rozumieć mieszkańców:
a) gminy lub gmin, na których terenie zrealizowana została lub realizowana
będzie inwestycja w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej,
b) gmin, których granice znajdują się w odległości nie większej niż 15 km od
granic nieruchomości, na której zrealizowana została lub realizowana
będzie inwestycja, o której mowa w lit. a.
Art. 39m. 1. Inwestor obiektu energetyki jądrowej, nie później niż z dniem
złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na budowę obiektu jądrowego, o którym
mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2, tworzy Lokalne Centrum Informacyjne, zwane dalej
„Lokalnym Centrum”.
2. Inwestor obiektu energetyki jądrowej, a następnie kierownik jednostki
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą na
budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu energetyki jądrowej, prowadzą
Lokalne Centrum do dnia zakończenia likwidacji obiektu energetyki jądrowej.
3. Do zadań Lokalnego Centrum należy w szczególności:
1) gromadzenie i udostępnianie bieżących informacji na temat pracy obiektu
energetyki jądrowej;
2) gromadzenie i udostępnianie bieżących informacji na temat stanu
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej wokół obiektu energetyki
jądrowej;
3) współpraca z organami administracji, państwowymi osobami prawnymi oraz
innymi jednostkami organizacyjnymi w prowadzeniu działań związanych z informacją społeczną, edukacją, popularyzacją oraz informacją naukowo-techniczną i prawną w zakresie energetyki jądrowej oraz bezpieczeństwa jądrowego
i ochrony radiologicznej obiektu energetyki jądrowej.
4. Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, Lokalne Centrum zamieszcza
na swoich stronach internetowych oraz w wydawanym przez siebie lokalnym
biuletynie informacyjnym.
5. Lokalne Centrum może być utworzone dla więcej niż jednego obiektu
energetyki jądrowej, pod warunkiem że obiekty te są usytuowane w swoim
bezpośrednim sąsiedztwie.
Art. 39n. 1. Społeczność lokalna może utworzyć Lokalny Komitet
Informacyjny, zwany dalej „Komitetem”.
2. W skład Komitetu wchodzą:
1) przedstawiciele gmin wyznaczeni przez wójtów (burmistrzów, prezydentów)
w liczbie nie większej niż 1 z każdej z gmin, na terenie której zlokalizowany jest
obiekt energetyki jądrowej;
2) członkowie społeczności lokalnej, którzy łącznie spełniają następujące warunki:
a) ukończyli 18 lat,
b) korzystają z pełni praw publicznych,
c) złożyli zgłoszenie o udziale w pracach Komitetu w urzędzie gminy,
o którym mowa w pkt 1.
3. W pracach Komitetu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć eksperci
zewnętrzni powołani przez Komitet.
4. Do zadań Komitetu należy:
1) zapewnienie społecznego monitoringu realizacji inwestycji w zakresie budowy
obiektu energetyki jądrowej oraz wykonywanej działalności związanej
z narażeniem, polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji tego
obiektu;
2) informowanie społeczności lokalnej o działalności wykonywanej
z wykorzystaniem obiektu energetyki jądrowej;
3) reprezentowanie społeczności lokalnej wobec organów jednostki organizacyjnej
realizującej inwestycję w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej lub
wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą na budowie,
rozruchu, eksploatacji lub likwidacji tego obiektu.
5. W celu właściwego wykonywania swoich zadań Komitet może
w szczególności:
1) każdorazowo wyznaczyć ze swego grona osoby, w liczbie nie większej niż 5,
uprawnione do wstępu na teren lub do pomieszczeń obiektu energetyki jądrowej
w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 4 pkt 1;
2) żądać dostępu do informacji na temat realizacji inwestycji w zakresie budowy
obiektu energetyki jądrowej lub dokumentów dotyczących działalności
prowadzonej z wykorzystaniem tego obiektu, z wyłączeniem dokumentów
zawierających informacje, o których mowa w art. 35a ust. 6.
6. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, nie obejmuje prawa do wejścia
na teren i do pomieszczeń, do których dostęp jest niedopuszczalny ze względów
bezpieczeństwa jądrowego lub ochrony fizycznej.
7. Wstęp na teren lub do pomieszczeń obiektu energetyki jądrowej, o którym
mowa w ust. 5 pkt 1, odbywa się wyłącznie w obecności wyznaczonego pracownika
jednostki organizacyjnej.
8. Obsługę administracyjno-organizacyjną komitetu oraz finansowanie jego
działalności zapewnia gmina właściwa miejscowo dla obiektu energetyki jądrowej.
W przypadku gdy obiekt energetyki jądrowej zlokalizowany jest na obszarze więcej
niż jednej gminy, obsługę administracyjno-organizacyjną oraz finansowanie działania
komitetu zapewnia gmina, na obszarze której znajduje się największa część obiektu
energetyki jądrowej.
9. Minister właściwy do spraw energii określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe zasady tworzenia i działania komitetów oraz współpracy komitetów
z inwestorami obiektów energetyki jądrowej lub kierownikami jednostek
organizacyjnych prowadzących działalność związaną z narażeniem, mając na
względzie zapewnienie społeczności lokalnej możliwości pozyskiwania niezbędnych
informacji o wpływie obiektu energetyki jądrowej na zdrowie ludzi i środowisko
naturalne.
Art. 39o. W celu realizacji gminnej strategii informacyjnej, edukacyjnej
i promocyjnej w zakresie energetyki jądrowej gmina, na terenie której jest planowana
lub realizowana inwestycja w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej lub na
terenie której prowadzona jest działalność związana z narażeniem, polegająca na
budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji takiego obiektu, może utworzyć
Gminny Punkt Informacyjny.
Art. 39p. 1. Minister właściwy do spraw klimatu opracowuje, nie rzadziej niż co
10 lat, strategię i politykę w zakresie rozwoju bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej Rzeczypospolitej Polskiej, zwaną dalej „strategią bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej”, uwzględniając założenia długookresowej i
średniookresowej strategii rozwoju kraju, o których mowa w przepisach ustawy z dnia
6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz.
1295).
2. Strategia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej określa
w szczególności:
1) cele strategii bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej;
2) opis prawnych uwarunkowań bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej;
3) opis aktualnego stanu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej;
4) zasady bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej;
5) kierunki działań mających na celu rozwój bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej, uwzględniając w szczególności konieczność zapewnienia:
a) odpowiednich środków finansowych na potrzeby bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej,
b) odpowiednich kadr na potrzeby bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej,
c) promocji przywództwa na rzecz bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej oraz kultury bezpieczeństwa.
3. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw klimatu,
przyjmuje strategię bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w drodze
uchwały.
4. Uchwała, o której mowa w ust. 3, wraz ze strategią bezpieczeństwa jądrowego
i ochrony radiologicznej, podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
5. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio do aktualizacji strategii
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.
Art. 39q. 1. Minister właściwy do spraw klimatu opracowuje, nie rzadziej niż co
5 lat, w terminie do dnia 30 czerwca danego roku, sprawozdanie z realizacji strategii
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej i przedkłada je Radzie Ministrów.
2. Minister właściwy do spraw klimatu ogłasza, w drodze obwieszczenia,
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, przyjęte przez
Radę Ministrów sprawozdanie z realizacji strategii bezpieczeństwa jądrowego
i ochrony radiologicznej.
Art. 38. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wymagania dotyczące rozruchu i eksploatacji obiektów jądrowych, w tym w szczególności wymagania dotyczące: 1) limitów i warunków eksploatac...
Art. 40. W rozumieniu niniejszego rozdziału użyte określenia oznaczają: 1) dokumentacja jądrowa: a) dokumenty dotyczące pochodzenia, stanu lub ruchu materiałów jądrowych, b) deklaracje, powiadomien...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców