Art. 36. 1. Organ właściwy do wydania decyzji o warunkach zabudowy
i zagospodarowania terenu przeznaczonego pod budowę obiektu jądrowego na
podstawie przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1945, z późn. zm.) wydaje
tę decyzję po uzyskaniu pozytywnej opinii Prezesa Agencji w zakresie
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.
2. W przypadku gdy obiekt jądrowy został umieszczony w projekcie
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub planu zagospodarowania
przestrzennego województwa, projekt planu wymaga uzgodnienia z Prezesem Agencji
w trybie określonym w przepisach ustawy, o której mowa w ust. 1.
Art. 36a. 1. Przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na budowę
inwestor obiektu jądrowego może wystąpić do Prezesa Agencji z wnioskiem o wydanie wyprzedzającej opinii dotyczącej planowanej lokalizacji obiektu
jądrowego.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) oznaczenie inwestora, jego siedzibę i adres;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile podmiot taki numer posiada;
3) określenie rodzaju obiektu jądrowego, którego dotyczy wniosek;
4) określenie granic terenu, na którym ma być zlokalizowany obiekt jądrowy.
3. Do wniosku inwestor dołącza raport lokalizacyjny.
4. Prezes Agencji wydaje opinię, o której mowa w ust. 1, w terminie 6 miesięcy
od dnia złożenia wniosku.
5. Za wydanie wyprzedzającej opinii dotyczącej planowanej lokalizacji
elektrowni jądrowej inwestor wnosi opłatę w wysokości 198 000 zł na rachunek
Państwowej Agencji Atomistyki. Opłata ta stanowi dochód budżetu państwa.
Art. 36b. W projekcie i procesie budowy obiektu jądrowego nie stosuje się
rozwiązań i technologii, które nie zostały sprawdzone w praktyce w obiektach
jądrowych lub za pomocą prób, badań oraz analiz.
Art. 36c. 1. Projekt obiektu jądrowego:
1) uwzględnia konieczność zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego, ochrony
radiologicznej i ochrony fizycznej podczas budowy, rozruchu, eksploatacji,
w tym napraw i modernizacji, a także likwidacji tego obiektu oraz możliwość
przeprowadzenia sprawnego postępowania awaryjnego w przypadku
wystąpienia zdarzenia radiacyjnego;
2) uwzględnia sekwencję poziomów bezpieczeństwa zapewniających zapobieganie
powstawaniu odchyleń od warunków normalnej eksploatacji, przewidywanych
zdarzeń eksploatacyjnych, awarii przewidzianych w założeniach projektowych
i wykraczających poza te założenia ciężkich awarii, a jeżeli nie uda się zapobiec
tym odchyleniom, zdarzeniom czy awariom – kontrolowanie ich oraz
minimalizację radiologicznych skutków awarii;
3) zawiera rozwiązania, które umożliwiają pewną, stabilną, łatwą i bezpieczną
w zarządzaniu eksploatację obiektu jądrowego, ze szczególnym uwzględnieniem
czynników związanych ze współdziałaniem człowieka i eksploatowanych
systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia, w tym urządzeń, o których
mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy
z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2019 r. poz. 667).
2. (uchylony)
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wymagania
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, jakie ma uwzględniać projekt
obiektu jądrowego, dla różnych rodzajów obiektów jądrowych, mając na uwadze
konieczność zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej,
ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów jądrowych podczas rozruchu,
eksploatacji i likwidacji obiektu jądrowego oraz możliwość przeprowadzenia
sprawnego postępowania awaryjnego w przypadku wystąpienia zdarzenia
radiacyjnego, a także biorąc pod uwagę wydane w tym zakresie zalecenia
Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej oraz Stowarzyszenia
Zachodnioeuropejskich Organów Nadzoru Instalacji Jądrowych.
4. Systemy teleinformatyczne będące elementami teleinformatycznej
infrastruktury krytycznej przeznaczonej do nadzoru przebiegu procesu
technologicznego lub produkcyjnego w obiektach jądrowych projektuje się, buduje
i eksploatuje w sposób odpowiadający wymogom bezpieczeństwa
teleinformatycznego, określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych dla
systemów i sieci teleinformatycznych służących do przetwarzania informacji
niejawnych o klauzuli „tajne”. Podmiotem właściwym w sprawie akredytacji tych
systemów i sieci jest Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Art. 36d. 1. Inwestor przed wystąpieniem do Prezesa Agencji z wnioskiem
o wydanie zezwolenia na budowę obiektu jądrowego przeprowadza analizy
bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa jądrowego, z uwzględnieniem czynnika
technicznego i środowiskowego, i poddaje je weryfikacji, w której nie mogą
uczestniczyć podmioty biorące udział w opracowaniu projektu obiektu jądrowego.
2. Na podstawie wyników analiz bezpieczeństwa inwestor opracowuje wstępny
raport bezpieczeństwa, który przedstawia Prezesowi Agencji wraz z wnioskiem
o wydanie zezwolenia na budowę.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres i sposób
przeprowadzania analiz bezpieczeństwa, a także zakres wstępnego raportu
bezpieczeństwa, mając na uwadze, aby zakres tych analiz był odpowiedni do
uzyskania informacji odnośnie do wpływu projektowanego obiektu jądrowego na stan
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, a także biorąc pod uwagę
zalecenia Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej oraz Stowarzyszenia Zachodnioeuropejskich Organów Nadzoru Instalacji Jądrowych wydane w tym zakresie.
Art. 36e. 1. Obiekt jądrowy jest budowany w sposób zapewniający
bezpieczeństwo jądrowe oraz ochronę radiologiczną pracowników i ludności, zgodnie
z zezwoleniem wydanym przez Prezesa Agencji oraz zgodnie z wdrożonym
zintegrowanym systemem zarządzania.
2. Jeżeli w toku budowy obiektu jądrowego powstanie konieczność dokonania
odstępstwa od wymagań zawartych w zezwoleniu wydanym przez Prezesa Agencji na
podstawie art. 4 ust. 1, odstępstwo takie wymaga:
1) uzyskania zgody Prezesa Agencji – w przypadku gdy odstępstwo jest istotne, to
znaczy ma wpływ na bezpieczeństwo jądrowe, ochronę radiologiczną, ochronę
fizyczną lub zabezpieczenia materiałów jądrowych;
2) uprzedniego poinformowania Prezesa Agencji – w przypadku gdy odstępstwo
nie jest istotne.
3. Prezes Agencji może określić w zgodzie, o której mowa w ust. 2 pkt 1,
warunki, na jakich można dokonać odstępstwa od wymagań zawartych w zezwoleniu.
4. W przypadku niewystąpienia o zgodę, o której mowa w ust. 2 pkt 1, Prezes
Agencji niezwłocznie, w drodze decyzji administracyjnej, zakazuje dokonania
odstępstwa od wymagań zawartych w zezwoleniu.
5. W przypadku niepoinformowania Prezesa Agencji o odstępstwie nieistotnym,
Prezes Agencji, kierując się względami bezpieczeństwa jądrowego, ochrony
radiologicznej, ochrony fizycznej lub zabezpieczenia materiałów jądrowych, może
w drodze decyzji administracyjnej zakazać dokonania odstępstwa od wymagań
zawartych w zezwoleniu.
Art. 36f. 1. Wokół obiektu jądrowego tworzy się obszar ograniczonego
użytkowania, na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo
ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.).
2. Obszar ograniczonego użytkowania wokół obiektu jądrowego obejmuje teren,
na zewnątrz którego:
1) w stanach eksploatacyjnych obiektu jądrowego obejmujących normalną
eksploatację oraz przewidywane zdarzenia eksploatacyjne roczna dawka skuteczna (efektywna) od wszystkich dróg narażenia nie przekroczy
0,3 milisiwerta (mSv);
2) w razie awarii bez stopienia rdzenia roczna dawka skuteczna (efektywna) od
wszystkich dróg narażenia nie przekroczy 10 milisiwertów (mSv).
3. Przy szacowaniu dawki skutecznej (efektywnej), o której mowa w ust. 2,
uwzględnia się dane i informacje dotyczące:
1) parametrów obiektu jądrowego, w tym jego konstrukcji i stosowanych środków
bezpieczeństwa, charakterystyki przewidywanych uwolnień substancji
promieniotwórczych do otoczenia w warunkach normalnej eksploatacji, w czasie
przewidywanych zdarzeń eksploatacyjnych i w warunkach awaryjnych, oraz
rodzaju materiałów jądrowych znajdujących się w obiekcie jądrowym;
2) lokalizacji obiektu jądrowego, w tym warunków środowiska przyrodniczego
istniejącego w rejonie obiektu jądrowego, w szczególności: ukształtowania
terenu, budowy geologicznej, warunków klimatycznych, z uwzględnieniem
najbardziej niekorzystnych warunków meteorologicznych, hydrologicznych,
zagospodarowania gruntów oraz powierzchniowych wód płynących i stojących
w rejonie obiektu jądrowego;
3) procedur eksploatacji obiektu jądrowego w warunkach normalnych;
4) rozkładów dawek promieniowania jonizującego dla różnych odległości od
obiektu jądrowego, odpowiadających przewidzianym w projekcie obiektu
jądrowego stanom eksploatacyjnym i awaryjnym;
5) innych czynników mogących mieć wpływ na ocenę zagrożenia radiacyjnego na
obszarze ograniczonego użytkowania.
4. Określenie granic obszaru ograniczonego użytkowania wymaga pozytywnej
opinii Prezesa Agencji.
Art. 36g. 1. Ograniczenia w zakresie przeznaczenia terenu, wymagania
techniczne dotyczące budynków oraz sposób korzystania z terenu, o których mowa
w art. 135 ust. 3a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska,
mogą dotyczyć w szczególności wznoszenia budynków mieszkalnych, budynków
zamieszkania zbiorowego oraz budynków użyteczności publicznej, a także
wykonywania działalności gospodarczej niezwiązanej z działalnością obiektu
jądrowego, mogącej niekorzystnie oddziaływać na obiekt jądrowy.
2. Określenie ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań
technicznych dotyczących budynków i sposobu korzystania z terenu, w tym ocena oddziaływania wykonywanej działalności gospodarczej na obiekt jądrowy, wymaga
pozytywnej opinii Prezesa Agencji.
Art. 36h. W przypadku zmiany danych lub informacji uwzględnianych przy
szacowaniu dawki skutecznej (efektywnej) granice obszaru ograniczonego
użytkowania wokół obiektu jądrowego określa się ponownie.
Art. 36i. W sytuacji zdarzenia radiacyjnego, którego zasięg skutków może
przekroczyć granice terenu obiektu jądrowego, zabrania się wkraczania na obszar
ograniczonego użytkowania wokół obiektu jądrowego osób niebiorących udziału
w działaniach mających na celu likwidację zagrożenia lub usunięcie skutków
zdarzenia radiacyjnego.
Art. 36j. 1. Dla każdego systemu oraz elementu konstrukcji i wyposażenia
obiektu jądrowego, mającego istotne znaczenie ze względu na bezpieczeństwo
jądrowe i ochronę radiologiczną, w tym dla oprogramowania sterowania i kontroli,
określa się klasę bezpieczeństwa – w zależności od stopnia, w jakim te systemy oraz
elementy wpływają na bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną obiektu
jądrowego.
2. Przy określaniu klasy bezpieczeństwa uwzględnia się:
1) funkcję bezpieczeństwa zapewnianą lub częściowo realizowaną przez
klasyfikowany system lub element konstrukcji lub wyposażenia obiektu
jądrowego;
2) bezpośredni wpływ na ciągłość realizacji funkcji bezpieczeństwa w przypadku
uszkodzenia klasyfikowanego systemu lub elementu konstrukcji lub
wyposażenia w trakcie normalnej eksploatacji obiektu jądrowego, a także
w czasie awarii;
3) możliwe wystąpienie w wyniku uszkodzenia klasyfikowanego systemu lub
elementu konstrukcji lub wyposażenia postulowanego zdarzenia inicjującego
mogącego doprowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa jądrowego;
4) prawdopodobieństwo, że klasyfikowany system lub element konstrukcji lub
wyposażenia będą niezbędne dla wykonania wymaganej funkcji bezpieczeństwa.
3. Dokumentację dotyczącą klasyfikacji bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 1,
przedstawia się do zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z wnioskiem o wydanie
zezwolenia na budowę obiektu jądrowego. Dokumentacja ta zawiera w szczególności:
1) wykaz systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia, składających się na
obiekt jądrowy;
2) przyporządkowanie systemów i elementów konstrukcji oraz wyposażenia
obiektu jądrowego do poszczególnych klas bezpieczeństwa;
3) dokumentację techniczną przedstawiającą fizyczne położenie systemów oraz
elementów konstrukcji i wyposażenia w obrębie obiektu jądrowego.
Art. 36k. 1. Jednostka organizacyjna wykonująca działalność związaną
z narażeniem, polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego posiada zintegrowany system zarządzania.
2. Zintegrowany system zarządzania obejmuje:
1) politykę jakości;
2) program zapewnienia jakości;
3) opis systemu zarządzania;
4) opis struktury organizacyjnej;
5) opis odpowiedzialności, obowiązków, uprawnień i wzajemnych oddziaływań
w dziedzinach zarządzania, realizacji i ocen;
6) opis wzajemnych oddziaływań z podmiotami zewnętrznymi;
7) opis procesów zachodzących w jednostce organizacyjnej wraz z informacjami
pomocniczymi wyjaśniającymi, w jaki sposób dokonuje się przygotowania,
przeglądu, wykonania, dokumentowania, oceny i ulepszania działalności;
8) przyjętą klasyfikację bezpieczeństwa systemów oraz elementów konstrukcji
i wyposażenia obiektu jądrowego;
9) wstępny raport bezpieczeństwa lub raport bezpieczeństwa obiektu;
10) politykę kultury bezpieczeństwa, rozumianą jako wspólnie ustalone
i realizowane zobowiązanie kierownictwa i pracowników, zapewniające
praktyczne funkcjonowanie kultury bezpieczeństwa w jednostce organizacyjnej.
3. Dokumentację opisującą zintegrowany system zarządzania przedkłada się do
zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z wnioskiem o wydanie zezwolenia na
wykonywanie działalności związanej z narażeniem, polegającej na budowie, rozruchu,
eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego.
4. Wykonawcy oraz dostawcy systemów oraz elementów konstrukcji
i wyposażenia obiektu jądrowego, a także wykonawcy prac wykonywanych przy
budowie i wyposażeniu obiektu jądrowego, posiadają wdrożone odpowiednie systemy
jakości prowadzonych prac.
Art. 35. 1. Za zapewnienie bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów jądrowych odpowiada kierownik jednostki organizacyjnej posiadającej zezwoleni...
Art. 37. 1. Organy dozoru jądrowego oraz w zakresie swoich kompetencji inne organy, o których mowa w art. 66 ust. 3, mogą kontrolować wykonawców i dostawców systemów oraz elementów konstrukcji i wyp...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców