Art. 35. 1. Za zapewnienie bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej,
ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów jądrowych odpowiada kierownik
jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na wykonywanie działalności
związanej z narażeniem, polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji
obiektu jądrowego.
1a. Odpowiedzialność, o której mowa w ust. 1, obejmuje także
odpowiedzialność kierownika jednostki organizacyjnej za działania podwykonawców
oraz dostawców mogące mieć wpływ na dotyczący obiektu jądrowego stan
bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej lub
zabezpieczeń materiałów jądrowych.
1b. Kierownik jednostki organizacyjnej zapewnia, że podwykonawcy
i dostawcy, których działania mogą mieć wpływ na dotyczący obiektu jądrowego stan
bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej lub
zabezpieczeń materiałów jądrowych, utrzymują zasoby kadrowe odpowiednie do
realizacji tych działań.
2. Odpowiedzialność, o której mowa w ust. 1, ustaje z dniem zatwierdzenia
przez Prezesa Agencji raportu z likwidacji obiektu jądrowego.
3. Niezależnie od obowiązków kierownika jednostki organizacyjnej w procesie
budowy obiektu jądrowego obowiązek spełnienia wymagań bezpieczeństwa
jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów
jądrowych spoczywa także na innych uczestnikach procesu inwestycyjnego,
odpowiednio do zakresu ich zadań.
4. W procesie lokalizacji, projektowania, budowy, rozruchu, eksploatacji, w tym
napraw, modyfikacji i modernizacji obiektu jądrowego, a także w procesie jego
likwidacji, należy stosować rozwiązania techniczne i organizacyjne:
1) które są niezbędne do spełnienia wymagań, o których mowa w art. 9 ust. 1, na
wszystkich etapach funkcjonowania obiektu jądrowego;
2) mające na celu zapobieganie awariom, a w przypadku wystąpienia awarii –
ograniczenie ich skutków i uniknięcie:
a) wczesnych uwolnień substancji promieniotwórczych wymagających
podjęcia działań interwencyjnych poza terenem obiektu jądrowego, na
których przeprowadzenie nie byłoby wystarczającego czasu,
b) dużych uwolnień substancji promieniotwórczych wymagających podjęcia
działań interwencyjnych poza terenem obiektu jądrowego, których
przeprowadzenie nie mogłoby być ograniczone w przestrzeni lub czasie.
Art. 35a. 1. Każdy ma prawo do uzyskania od kierownika jednostki
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą na
rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego pisemnej informacji o stanie
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obiektu jądrowego, jego wpływie
na zdrowie ludzi i na środowisko naturalne oraz o wielkości i składzie izotopowym
uwolnień substancji promieniotwórczych z obiektu jądrowego do środowiska.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego
zamieszcza na stronie internetowej jednostki, nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy,
informację o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obiektu
jądrowego, jego wpływie na zdrowie ludzi i na środowisko naturalne oraz o wielkości
i składzie izotopowym uwolnień substancji promieniotwórczych z obiektu jądrowego
do środowiska.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego
informuje niezwłocznie Prezesa Agencji, wojewodę, władze powiatu oraz władze
gminy, na której terenie jest zlokalizowany obiekt jądrowy, oraz władze gmin
sąsiadujących z tą gminą o zdarzeniach w obiekcie jądrowym mogących spowodować
lub powodujących powstanie zagrożenia.
4. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego
zamieszcza na stronie internetowej jednostki organizacyjnej oraz przekazuje
Prezesowi Agencji informację o zaistniałych w okresie poprzednich 12 miesięcy
zdarzeniach w obiekcie jądrowym powodujących powstanie zagrożenia.
5. Prezes Agencji udostępnia na zasadach określonych w przepisach
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:
1) informacje o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej
obiektów jądrowych, ich wpływie na zdrowie ludzi i środowisko naturalne;
2) informacje o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji
promieniotwórczych z obiektów jądrowych do środowiska;
3) informacje o zdarzeniach w obiekcie jądrowym powodujących powstanie
zagrożenia;
4) informacje o wydanych zezwoleniach dotyczących obiektów jądrowych;
5) coroczne oceny stanu bezpieczeństwa nadzorowanych obiektów jądrowych.
6. Informacje dotyczące ochrony fizycznej, zabezpieczeń materiałów jądrowych
oraz informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie podlegają udostępnieniu.
7. Prezes Agencji, kierując się względami bezpieczeństwa jądrowego, może
w drodze decyzji administracyjnej nałożyć na kierownika jednostki organizacyjnej
wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji
lub likwidacji obiektu jądrowego, obowiązek poddania przeglądowi określonych
aspektów technicznych i organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem obiektu
jądrowego.
8. W decyzji, o której mowa w ust. 7, Prezes Agencji określa:
1) szczegółowy zakres przeglądu, kierując się zaleceniami Komisji Europejskiej lub
grup eksperckich wskazanych przez Komisję Europejską;
2) termin, w którym kierownik jednostki organizacyjnej jest obowiązany złożyć
Prezesowi Agencji raport z przeglądu, mając na względzie szczegółowy zakres
przeglądu, a także czas niezbędny do przeprowadzenia przeglądu oraz do
sporządzenia raportu z przeglądu.
9. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego,
na podstawie decyzji, o której mowa w ust. 7, poddaje określone aspekty techniczne
i organizacyjne związane z funkcjonowaniem obiektu jądrowego przeglądowi.
10. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego, w terminie określonym w decyzji, o której mowa w ust. 7, składa Prezesowi Agencji
raport z przeglądu, zawierający:
1) opis działań podjętych w ramach przeglądu;
2) opis dokonanych w ramach przeglądu ustaleń wraz z odniesieniem tych ustaleń
do stanu obiektu jądrowego oraz do wymogów bezpieczeństwa jądrowego,
ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej lub zabezpieczeń materiałów
jądrowych;
3) propozycje zmian, jakie należy wprowadzić w obiekcie jądrowym lub w jego
funkcjonowaniu w wyniku dokonanego przeglądu, oraz propozycję terminu ich
wprowadzenia.
11. Termin, o którym mowa w ust. 8 pkt 2, może zostać przedłużony przez
Prezesa Agencji na umotywowany wniosek kierownika jednostki organizacyjnej.
12. Prezes Agencji na podstawie raportu, o którym mowa w ust. 10, sporządza
krajowe sprawozdanie z przeglądu określonych aspektów technicznych
i organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem obiektów jądrowych.
13. Prezes Agencji poddaje krajowe sprawozdanie, o którym mowa w ust. 12,
analizie, do udziału w której zaprasza przedstawicieli organów dozorów jądrowych
państw członkowskich Unii Europejskiej oraz, w charakterze obserwatora,
przedstawicieli Komisji Europejskiej.
14. Prezes Agencji nakłada na jednostkę organizacyjną wykonującą działalność
związaną z narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego, w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek wprowadzenia zmian
w obiekcie jądrowym lub jego funkcjonowaniu, jeżeli konieczność wprowadzenia
takich zmian wynika z analizy, o której mowa w ust. 13.
15. Prezes Agencji ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie
podmiotowej:
1) decyzję, o której mowa w ust. 14,
2) krajowe sprawozdanie, o którym mowa w ust. 12,
3) wyniki analizy, o której mowa w ust. 13
– z wyłączeniem informacji dotyczących ochrony fizycznej, zabezpieczeń materiałów
jądrowych, a także informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
16. Prezes Agencji niezwłocznie przekazuje wyniki analizy, o której mowa
w ust. 13, ministrowi właściwemu do spraw klimatu, ministrowi właściwemu do
spraw energii oraz ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
17. Minister właściwy do spraw klimatu, we współpracy z ministrem właściwym
do spraw energii oraz ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, opracowuje
krajowy plan działania w zakresie podniesienia poziomu bezpieczeństwa jądrowego
krajowych obiektów jądrowych, w przypadku gdy wyniki analizy, o której mowa
w ust. 13, to uzasadniają.
18. Krajowy plan działania, o którym mowa w ust. 17, zawiera w szczególności:
1) wyniki analizy, o której mowa w ust. 13, wraz ze wskazaniem obszarów
wymagających poprawy;
2) cele do osiągnięcia w zakresie, o którym mowa w pkt 1;
3) harmonogram osiągania celów, o których mowa w pkt 2;
4) działania, jakie należy podjąć dla osiągnięcia celów, o których mowa w pkt 2,
wraz z przypisaniem ich do odpowiednich organów lub służb.
19. Minister właściwy do spraw klimatu ogłasza krajowy plan działania,
o którym mowa w ust. 17, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
„Monitor Polski”.
20. W przypadku awarii w obiekcie jądrowym prowadzącej do sytuacji, która
wymagałaby podjęcia działań poza terenem obiektu jądrowego lub podjęcia środków
ochrony osób z ogółu ludności, Prezes Agencji niezwłocznie nakłada, w drodze
decyzji administracyjnej, na kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa
w ust. 7, obowiązek przeprowadzenia przeglądu określonych aspektów technicznych
i organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem obiektu jądrowego. Przepisy ust.
8–19 stosuje się odpowiednio.
Art. 35b. 1. Obiekt jądrowy lokalizuje się na terenie, który umożliwia
zapewnienie bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej i ochrony fizycznej
podczas rozruchu, eksploatacji i likwidacji tego obiektu, a także przeprowadzenie
sprawnego postępowania awaryjnego w przypadku wystąpienia zdarzenia
radiacyjnego.
2. Przed wyborem lokalizacji obiektu jądrowego inwestor przeprowadza badania
i pomiary terenu, a na ich podstawie ocenę terenu przeznaczonego pod lokalizację
obiektu jądrowego. Ocena ta dotyczy:
1) warunków sejsmicznych, tektonicznych, geologiczno-inżynierskich,
hydrogeologicznych, hydrologicznych i meteorologicznych;
2) zdarzeń zewnętrznych będących skutkiem działalności człowieka;
3) zdarzeń zewnętrznych będących skutkiem działania sił przyrody;
4) gęstości zaludnienia i sposobu zagospodarowania terenu;
5) możliwości realizacji planów postępowania awaryjnego w sytuacji wystąpienia
zdarzenia radiacyjnego.
3. Na podstawie oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu jądrowego
inwestor opracowuje raport lokalizacyjny i przedstawia go Prezesowi Agencji. Raport
lokalizacyjny podlega ocenie Prezesa Agencji w toku postępowania o wydanie
zezwolenia na budowę obiektu jądrowego.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres
przeprowadzania oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu jądrowego,
przypadki wykluczające możliwość uznania terenu za spełniający wymogi, o których
mowa w ust. 1, a także wymagania dotyczące raportu lokalizacyjnego dla obiektu
jądrowego, mając na uwadze konieczność zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego,
ochrony radiologicznej i ochrony fizycznej podczas rozruchu, eksploatacji i likwidacji
tego obiektu oraz możliwość przeprowadzenia sprawnego postępowania awaryjnego
w przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego, a także biorąc pod uwagę zalecenia
Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej wydane w tym zakresie.
Art. 34. Zabronione jest wykonywanie przez jednostkę organizacyjną działalności związanej z narażeniem, polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego w sytuacji, w ...
Art. 36. 1. Organ właściwy do wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu przeznaczonego pod budowę obiektu jądrowego na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o plano...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców