Art. 30. 1. Zarządca na podstawie otrzymanych wniosków przydziela
zdolność przepustową.
2. Zarządca na podstawie wniosku o przydzielenie trasy pociągu opracowuje
rozkład jazdy pociągu.
3. Zarządca ustala procedurę opracowania rocznego rozkładu jazdy pociągów.
Na podstawie wniosków o przydzielenie trasy pociągu złożonych zgodnie z tą
procedurą zarządca opracowuje roczny rozkład jazdy pociągów.
3a. W przypadku przepełnienia infrastruktury kolejowej zarządca podejmuje
działania w celu wprowadzenia zmian zdolności przepustowej, w szczególności
dotyczących korzystania z danej trasy pociągów, która w okresie co najmniej
miesiąca w obowiązującym rozkładzie jazdy pociągów była wykorzystywana
poniżej progowej wielkości ustalanej w regulaminie sieci, o którym mowa w art.
32 ust. 1, chyba że nastąpiło to z przyczyn pozaekonomicznych, na które aplikant
nie miał wpływu.
4. W przypadku ujawnienia odcinka linii kolejowej o niewystarczającej
zdolności przepustowej zarządca niezwłocznie powiadamia o tym Prezesa UTK
oraz aplikantów, którzy wnioskowali o przydzielenie zdolności przepustowej na
tym odcinku linii kolejowej. Obowiązek powiadomienia występuje również w
przypadku ujawnienia odcinka linii kolejowej, na którym zarządca przewiduje
wystąpienie niewystarczającej zdolności przepustowej w kolejnym rocznym
rozkładzie jazdy pociągów.
5. Przez niewystarczającą zdolność przepustową, o której mowa w ust. 4,
rozumie się popyt na zdolność przepustową odcinka linii kolejowej, który nie może
być w pełni zaspokojony w danym okresie czasu, nawet po dokonaniu koordynacji
różnych wniosków o przydzielenie zdolności przepustowej.
6. Zarządca, w terminie 6 miesięcy od dnia powiadomienia, o którym mowa
w ust. 4, jest obowiązany dokonać analizy zdolności przepustowej odcinka linii
kolejowej o niewystarczającej zdolności przepustowej i przedłożyć jej wyniki
Prezesowi UTK.
7. Zarządca, w terminie 6 miesięcy od dnia przedłożenia wyników analizy
zdolności przepustowej, po konsultacjach z przewoźnikami wykonującymi
przewozy na odcinku linii kolejowej, którego analiza dotyczy, opracowuje plan
powiększenia zdolności przepustowej i przedkłada go Prezesowi UTK.
8. Po opracowaniu rocznego rozkładu jazdy pociągów zarządca, na wniosek
aplikanta:
1) może przydzielić dodatkową zdolność przepustową;
2) może zmodyfikować przydzieloną zdolność przepustową;
3) przyjmuje rezygnację z przydzielonej zdolności przepustowej.
9. Wniosek, o którym mowa w ust. 8, dotyczący pociągu realizującego
przewozy kolejowe osób, zwanego dalej „pociągiem pasażerskim”:
1) którego rozkład jazdy ma zostać podany do publicznej wiadomości, aplikant
składa w terminie określonym przez zarządcę, nie późniejszym niż 40 dni
przed wnioskowanym terminem przejazdu;
2) realizującego przewóz okazjonalny, aplikant składa co najmniej 7 dni przed
wnioskowanym terminem przejazdu.
10. W przypadku gdy aplikant złoży wniosek o przydzielenie trasy pociągu w
terminie późniejszym niż 5 dni przed planowym uruchomieniem pociągu, zarządca
może opracować uproszczony rozkład jazdy pociągu, określający godzinę odjazdu
pociągu ze stacji początkowej oraz czas przejazdu pociągu bez uwzględnienia czasu
postojów wynikających z ruchu innych pociągów.
11. Zarządca informuje aplikanta o przydzielonej zdolności przepustowej
przez określenie rozkładu jazdy pociągu, uproszczonego rozkładu jazdy pociągu
lub przedziału czasu, w którym przewoźnik kolejowy wskazany przez aplikanta
może korzystać z infrastruktury kolejowej.
12. Zarządca może określić terminy zmiany rozkładu jazdy pociągów. Zmiany
rozkładu jazdy pociągów są wprowadzane nie częściej niż co 30 dni.
13. Zarządca nie ujawnia informacji dostarczanych mu w trakcie procesu
przydzielania zdolności przepustowej stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa.
Art. 30a. 1. W przypadku gdy zarządca odmówi rozpatrzenia wniosku o
przydzielenie zdolności przepustowej lub odmówi przydzielenia zdolności
przepustowej, aplikant może złożyć skargę do Prezesa UTK.
2. Prezes UTK stwierdza, w drodze decyzji, że odmowa, o której mowa w ust.
1, nie wymaga żadnych zmian, wymaga modyfikacji albo cofnięcia.
3. Zarządca dokonuje modyfikacji odmowy albo cofa odmowę zgodnie z
wytycznymi określonymi przez Prezesa UTK w decyzji, o której mowa w ust. 2.
Art. 30b. 1. Zdolność przepustowa przydzielona aplikantowi nie może być
przekazana innemu aplikantowi.
2. Zdolność przepustowa przydzielona aplikantowi, który nie jest
przewoźnikiem kolejowym, nie może być wykorzystana do realizacji innego
rodzaju przewozów, niż wskazany we wniosku o przydzielenie zdolności
przepustowej.
3. Aplikant może wskazać różnych przewoźników kolejowych uprawnionych
do wykorzystania zdolności przepustowej przydzielonej na podstawie
poszczególnych wniosków.
4. Aplikant, który jest przewoźnikiem kolejowym, nie może wskazać innego
przewoźnika kolejowego do wykorzystania przydzielonej mu zdolności
przepustowej.
Art. 30c. 1. Zarządca przedstawia przewoźnikowi kolejowemu wskazanemu
przez aplikanta, w terminie uzgodnionym z aplikantem, projekt umowy o
wykorzystanie zdolności przepustowej.
2. Przewoźnik kolejowy nabywa prawo do wykorzystania przydzielonej
aplikantowi zdolności przepustowej po zawarciu z zarządcą umowy o
wykorzystanie zdolności przepustowej.
3. Umowa, o której mowa w ust. 2, określa w szczególności prawa i obowiązki
zarządcy i przewoźnika kolejowego w odniesieniu do przydzielonej zdolności
przepustowej oraz sposób i warunki jej wykorzystania.
4. Zarządca może określić w umowie, o której mowa w ust. 2, wymagania
dotyczące gwarancji finansowych na zabezpieczenie płatności. Wymagania te
muszą być odpowiednie, przejrzyste i niedyskryminacyjne.
5. Umowa, o której mowa w ust. 2, zawierana jest na okres nie dłuższy niż
okres obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów.
6. Rozwiązanie umowy o wykorzystanie zdolności przepustowej wymaga
zgody Prezesa UTK, udzielonej w drodze decyzji.
7. Decyzję, o której mowa w ust. 6, wydaje się w terminie miesiąca od dnia
wpływu wniosku do Prezesa UTK i nadaje się jej rygor natychmiastowej
wykonalności.
Art. 30d. 1. W przypadku gdy przewoźnik i zarządca nie dojdą do
porozumienia w zakresie postanowień umowy o wykorzystanie zdolności
przepustowej, Prezes UTK, na wniosek zarządcy lub przewoźnika kolejowego,
wydaje decyzję w sprawie wykorzystania zdolności przepustowej, która zastępuje
umowę o wykorzystanie zdolności przepustowej.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera projekt umowy o wykorzystanie
zdolności przepustowej oraz aktualne stanowiska stron, z zaznaczeniem tych części
umowy, co do których strony nie doszły do porozumienia.
3. Prezes UTK wydaje decyzję w sprawie wykorzystania zdolności
przepustowej, określając w niej warunki umowy ustalone przez strony oraz
dokonując rozstrzygnięć w tych częściach, w których strony nie doszły do
porozumienia.
4. Decyzji, o której mowa w ust. 3, nadaje się rygor natychmiastowej
wykonalności.
5. Decyzja, o której mowa w ust. 3, wygasa w przypadku zawarcia umowy o
wykorzystanie zdolności przepustowej.
Art. 30e. 1. Zarządca podaje do publicznej wiadomości rozkład jazdy
pociągów pasażerskich w formie ogłoszenia na swojej stronie internetowej nie
później niż w terminie 21 dni przed dniem jego wejścia w życie.
2. Zarządca, nie później niż w terminie 21 dni przed dniem wejścia w życie
rozkładu jazdy pociągów pasażerskich, przekazuje go w postaci elektronicznej
właściwym zarządcom lub operatorom stacji pasażerskich.
3. Rozkład jazdy pociągów pasażerskich zatrzymujących się na danej stacji
pasażerskiej lub peronie obowiązujący do kolejnej planowanej jego zmiany podaje
do publicznej wiadomości, w formie ogłoszeń w miejscu powszechnie dostępnym,
nie później niż w terminie 10 dni przed dniem jego wejścia w życie:
1) w budynku dworca kolejowego lub przy drogach stanowiących infrastrukturę
umożliwiającą pasażerom dotarcie do peronów – zarządzający nimi operator
stacji pasażerskiej;
2) na peronie lub przy drodze dojścia do peronu – zarządzający nimi podmiot.
4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do zmian rozkładu jazdy
pociągów pasażerskich.
5. Przepisów ust. 1–4 nie stosuje się do rozkładu jazdy pociągu pasażerskiego,
dla którego aplikant we wniosku o przydzielenie trasy pociągu określił, że rozkład
jazdy pociągu nie jest podawany do publicznej wiadomości.
Art. 30f. 1. Zarządca monitoruje punktualność pociągów.
2. Zarządca, w uzgodnieniu z przewoźnikami kolejowymi, ustala wielkość
opóźnień pociągów z podziałem na ich przyczyny.
3. Przewoźnik kolejowy lub zarządca, który powoduje opóźnienie pociągu,
wypłaca przewoźnikowi kolejowemu, którego pociąg został opóźniony, rekompensatę.
4. Zarządca opracowuje plan minimalizowania zakłóceń i poprawy wyników
sieci kolejowej, zwany dalej „planem wykonania”. Zarządca uzgadnia z
przewoźnikami kolejowymi szczegóły planu wykonania, w tym:
1) wielkość opóźnienia pociągu, dla której uznaje się, że pociąg kursuje planowo;
2) oczekiwany, procentowy udział liczby pociągów przewoźnika kolejowego,
które nie zostaną opóźnione z jego winy;
3) sposób ustalenia wysokości rekompensat należnych z tytułu opóźnienia
pociągu, podmiotu wypłacającego rekompensatę oraz podmiotu
uprawnionego do otrzymania rekompensaty, uwzględniając:
a) udział w odpowiedzialności za spowodowanie zakłócenia,
b) zdolność do przywrócenia normalnych warunków ruchu,
c) średnie wielkości opóźnienia pociągów w odniesieniu do punktualności
pociągów pasażerskich i pozostałych pociągów;
4) odpowiedzialność za działania zakłócające eksploatację sieci kolejowej;
5) sposób premiowania za osiągnięcie przez przewoźnika kolejowego średniego
rocznego poziomu wyników wyższego niż wynik określony w oparciu o
główne parametry ustalone w ramach planu wykonania.
5. Zarządca koordynuje wypłacanie rekompensat, o których mowa w ust. 4 pkt 3.
5a. Zarządca przekazuje niezwłocznie przewoźnikom kolejowym kalkulacje
płatności należnych w ramach planu wykonania. Kalkulacje te obejmują wszystkie
opóźnienia pociągów w okresie nie dłuższym niż miesiąc.
6. Zarządca publikuje raz do roku na swojej stronie internetowej średni roczny
poziom wyników osiągnięty przez przewoźników kolejowych w oparciu o główne
parametry ustalone w ramach planu wykonania.
7. Przepisów ust. 1–6 nie stosuje się do pociągów uruchomionych na
podstawie wniosków o przydzielenie tras pociągów, o których mowa w art. 30 ust. 10.
Art. 30g. Zarządca opracowuje procedury rozwiązywania sporów
dotyczących przydzielania zdolności przepustowej oraz planu wykonania
zapewniające bezstronność w odniesieniu do biorących w nim udział stron oraz
umożliwiające rozwiązanie sporu w terminie 10 dni roboczych.
Art. 30h. 1. Korzystanie z drogi kolejowej nie może naruszać zasad
bezpieczeństwa ruchu kolejowego, bezpiecznego przewozu osób i rzeczy oraz
ochrony środowiska, a także ochrony zabytków.
2. W przypadku wystąpienia zakłóceń w ruchu pociągów spowodowanych
przez awarię techniczną lub wypadek zarządca podejmuje wszystkie konieczne
kroki, aby przywrócić niezakłócony ruch pociągów. W tym celu opracowuje on
plan postępowania uwzględniający organy, które należy poinformować w
przypadku wystąpienia poważnych zdarzeń lub poważnych zakłóceń w ruchu pociągów.
2a. Jeżeli zakłócenia, o których mowa w ust. 2, mogą mieć wpływ na ruch
transgraniczny na infrastrukturze kolejowej innych zarządców, zarządca
współpracuje z nimi w celu przywrócenia niezakłóconego ruchu transgranicznego,
w tym niezwłocznie przekazuje im informacje o tych zakłóceniach.
3. W nagłych przypadkach skutkujących ograniczeniem zdolności
przepustowej, dostęp do przydzielonej zdolności przepustowej może zostać
ograniczony bez uprzedzenia na tak długo, jak to jest konieczne do usunięcia
zaistniałych skutków w niezbędnym zakresie. Zarządca może, jeżeli uzna to za
konieczne, wymagać od przewoźników kolejowych, za opłatą, udostępnienia mu
zasobów, które uważa za najbardziej odpowiednie do niezwłocznego przywrócenia
niezakłóconego ruchu pociągów.
4. Zarządca niezwłocznie informuje zainteresowane strony o braku
dostępności zdolności przepustowej w wyniku nieplanowanych prac w zakresie
utrzymania infrastruktury kolejowej.
5. Zarządca, na żądanie Prezesa UTK, przekazuje mu niezwłocznie
informacje dotyczące braku dostępności zdolności przepustowej w wyniku
nieplanowanych prac w zakresie utrzymania infrastruktury kolejowej.
Art. 29. 1. Udostępnianie infrastruktury kolejowej polega na: 1) rozpatrywaniu wniosków aplikanta o przydzielenie zdolności przepustowej; 2) przydzielaniu aplikantowi zdolności przepustowej, w tym: ...
Art. 31. 1. Na uzasadniony wniosek aplikanta zarządca może zawrzeć z aplikantem umowę ramową. Umowa ramowa określa w szczególności przybliżone parametry zdolności przepustowej, w ramach której aplik...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców