Art. 9. (uchylony).

Art. 9a. (uchylony).

Art. 9aa. (uchylony).

Art. 9ab. (uchylony).

Art. 9ac. 1. Wojewoda wydaje pozwolenie na budowę linii kolejowej lub poszczególnych odcinków tej linii oraz wszystkich obiektów związanych z jej budową, przebudową i rozbudową, położonych w granicach województwa, na zasadach i w trybie przepisów Prawa budowlanego oraz doręcza je wnioskodawcy, a pozostałe strony zawiadamia o jego wydaniu, w drodze obwieszczenia, w urzędzie wojewódzkim i urzędach gmin właściwych ze względu na przebieg linii kolejowej, na stronach internetowych tych gmin oraz urzędu wojewódzkiego, a także w prasie lokalnej.
1a. Przepisy ust. 1 dotyczące sposobu powiadomienia stron stosuje się odpowiednio do zawiadomienia o wszczęciu postępowania o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku, gdy postępowanie dotyczy nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym oraz w sytuacji, gdy właściciel lub użytkownik wieczysty nie żyją, a ich spadkobiercy nie wykazali prawa do spadku.
2. Nie stwierdza się nieważności ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę linii kolejowej, jeżeli wniosek o stwierdzenie nieważności tej decyzji został złożony po upływie 14 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna, a inwestor rozpoczął budowę linii kolejowej. Art. 158 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
3. W przypadku uwzględnienia skargi na decyzję o pozwoleniu na budowę linii kolejowej, której nadano rygor natychmiastowej wykonalności, sąd administracyjny po upływie 14 dni od dnia rozpoczęcia budowy linii kolejowej może stwierdzić jedynie, że decyzja narusza prawo z przyczyn wyszczególnionych w art. 145 lub w art. 156 Kodeksu postępowania administracyjnego.
4. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.
5. Organem administracji architektoniczno-budowlanej pierwszej instancji w sprawach dotyczących linii tramwajowej realizowanej w trybie niniejszego rozdziału jest właściwy wojewoda.
6. Organem nadzoru budowlanego pierwszej instancji w sprawach dotyczących linii tramwajowej realizowanej w trybie niniejszego rozdziału jest właściwy wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego.

Art. 9ad. 1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
2. (uchylony)
3. W sprawach dotyczących lokalizacji linii kolejowych, realizowanych w trybie niniejszego rozdziału, nie stosuje się przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, z zastrzeżeniem art. 9n ust. 2 i art. 9o ust. 3 pkt 4 lit. g, oraz przepisów ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 802).

Art. 9ae. Nie można uzależnić wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej lub decyzji o pozwoleniu na budowę linii kolejowej od spełnienia świadczeń lub warunków nieprzewidzianych obowiązującymi przepisami.

Art. 9af. Jeżeli realizacja inwestycji kolejowej wymaga zgody wodnoprawnej, odpowiednio Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie albo minister właściwy do spraw gospodarki wodnej udzielają tej zgody w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku o jej wydanie. W sprawach dotyczących zgody wodnoprawnej nie stosuje się art. 396 ust. 1 pkt 7, art. 407 ust. 2 pkt 3 oraz art. 422 pkt 3 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne. Dla ustalenia stanu prawnego nieruchomości, o których mowa w art. 409 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, siedziby i adresy właścicieli tych nieruchomości określa się według katastru nieruchomości.

Art. 9ag. 1. Zadanie polegające na przebudowie lub budowie drogi publicznej, sieci lub urządzenia wodnego w zakresie wynikającym z konieczności ich dostosowania do inwestycji dotyczących linii kolejowych realizowane jest przez PLK S.A. albo właściwą jednostkę samorządu terytorialnego na podstawie porozumienia z właściwym zarządcą drogi publicznej, sieci lub urządzenia wodnego, w którym określa się w szczególności termin przejęcia obowiązku utrzymania drogi publicznej, sieci lub urządzenia wodnego przez właściwego zarządcę.
2. Zadanie, o którym mowa w ust. 1, może realizować właściwy zarządca drogi publicznej, sieci lub urządzenia wodnego, w trybie określonym w przepisach odrębnych, na koszt PLK S.A. lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego na podstawie porozumienia, które określa w szczególności warunki finansowania zadania przez PLK S.A. albo właściwą jednostkę samorządu terytorialnego.

Art. 9b. (uchylony).

Art. 9c. (uchylony).

Art. 9d. (uchylony).

Art. 9e. (uchylony).

Art. 9f. (uchylony).

Art. 9g. (uchylony).

Art. 9h. (uchylony).

Art. 9i. (uchylony).

Art. 9j. (uchylony).

Art. 9k. (uchylony).

Art. 9l. (uchylony).

Art. 9m. (uchylony).

Art. 9ma. 1. Zarządca może zlecić wykonywanie zadań zarządcy innemu
podmiotowi, jeżeli nie prowadzi to do konfliktu interesów oraz nie narusza
tajemnicy przedsiębiorstwa, pod warunkiem że podmiot ten:
1) nie jest przewoźnikiem kolejowym;
2) nie sprawuje kontroli nad przewoźnikiem kolejowym;
3) nie jest kontrolowany przez przewoźnika kolejowego.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, zarządca może zlecić
przewoźnikowi kolejowemu lub innemu podmiotowi, który sprawuje kontrolę nad
tym przewoźnikiem albo jest przez niego kontrolowany, wykonywanie prac w
zakresie utrzymania, odnowienia i udziału w rozwoju infrastruktury kolejowej.
3. W przedsiębiorstwie zintegrowanym pionowo zarządca może zlecić
wykonywanie funkcji podstawowych innemu podmiotowi wchodzącemu w skład
tego przedsiębiorstwa wykonującemu wyłącznie funkcje podstawowe.
4. Zarządca sprawuje nadzór nad wykonywaniem zadań lub prac przez
podmioty, którym je zlecił, oraz ponosi odpowiedzialność za ich wykonanie, w
szczególności przekazuje wytyczne dotyczące ich realizacji oraz kontroluje
wykonywanie zleconych zadań lub prac pod względem zgodności z przepisami ustawy.
5. Do zlecania wykonywania zadań zarządcy operatorowi zapewniającemu
energię elektryczną na cele trakcyjne nie stosuje się ograniczeń określonych w ust.
1, jeżeli operator nie wykonuje funkcji podstawowych, a jego działalność nie jest
dofinansowana ze środków budżetu państwa lub Funduszu Kolejowego.
6. Podmiot, któremu zarządca zlecił wykonywanie funkcji podstawowych,
wykonuje je w sposób przejrzysty, zapewniający niedyskryminujące traktowanie
aplikantów i przewoźników kolejowych oraz uniemożliwiający konflikt interesów,
zgodnie z przepisami niniejszego rozdziału.

Art. 9mb. 1. Zarządca jest obowiązany posiadać osobowość prawną odrębną
od przewoźników kolejowych, a w przypadku przedsiębiorstwa zintegrowanego
pionowo także od innych podmiotów wchodzących w skład tego przedsiębiorstwa.
2. W przypadku gdy zarządca i przewoźnik kolejowy są niezależni od siebie,
jednak obydwa te podmioty są kontrolowane bezpośrednio przez Skarb Państwa,
nie stosuje się do nich przepisów ustawy dotyczących przedsiębiorstwa
zintegrowanego pionowo.
3. Podmiot wchodzący w skład przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo nie
może mieć decydującego wpływu w rozumieniu przepisów rozporządzenia (WE)
nr 139/2004 na wykonywanie przez zarządcę funkcji podstawowych.

Art. 9mc. 1. Te same osoby nie mogą:
1) pełnić jednocześnie u zarządcy i przewoźnika kolejowego funkcji członka:
a) zarządu,
b) rady nadzorczej;
2) zajmować stanowisk kierowniczych u zarządcy i przewoźnika kolejowego
wchodzących w skład tego samego przedsiębiorstwa zintegrowanego
pionowo.
2. Funkcji członka zarządu zarządcy nie może pełnić osoba, która
jednocześnie pełni funkcję członka rady nadzorczej podmiotu wchodzącego w
skład przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo oraz sprawującego kontrolę nad
zarządcą i przewoźnikiem kolejowym wchodzącymi w skład tego
przedsiębiorstwa.
3. Członkowie zarządu przewoźnika kolejowego nie mogą zajmować
stanowisk kierowniczych właściwych w zakresie funkcji podstawowych.

Art. 9md. 1. Członkowie zarządu zarządcy wchodzącego w skład
przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo oraz osoby zajmujące u zarządcy
wchodzącego w skład przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo stanowiska
kierownicze właściwe w zakresie funkcji podstawowych nie mogą otrzymywać od
podmiotu wchodzącego w skład tego samego przedsiębiorstwa zintegrowanego
pionowo wynagrodzenia lub premii, związanych z wynikiem finansowym
przewoźnika kolejowego wchodzącego w skład tego samego przedsiębiorstwa
zintegrowanego pionowo.
2. Osoby zajmujące u przewoźnika kolejowego stanowiska kierownicze
właściwe w zakresie wykonywania przewozów kolejowych nie mogą otrzymywać
od podmiotu wchodzącego w skład tego samego przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo wynagrodzenia lub premii, związanych z wynikiem finansowym zarządcy
wchodzącego w skład tego samego przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo.

Art. 9me. 1. W przypadku gdy zarządca i podmioty wchodzące w skład
przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo korzystają ze wspólnego systemu
teleinformatycznego, dostęp do informacji dotyczących funkcji podstawowych
stanowiących tajemnice przedsiębiorstwa lub informacje prawnie chronione mają
wyłącznie osoby upoważnione przez zarządcę.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, nie mogą być przekazywane innym
podmiotom wchodzącym w skład przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo.

Art. 9mf. Przewoźnik kolejowy albo inny podmiot wchodzący w skład
przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo nie może mieć decydującego wpływu
w rozumieniu przepisów rozporządzenia (WE) nr 139/2004 na powoływanie i
odwoływanie członków zarządu lub członków rady nadzorczej zarządcy
wchodzącego w skład tego samego przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo oraz
na zatrudnianie i zwalnianie osób zajmujących u tego zarządcy stanowiska
kierownicze właściwe w zakresie funkcji podstawowych.

Art. 9mg. 1. Członkowie zarządu i rady nadzorczej zarządcy oraz osoby
zajmujące stanowiska kierownicze właściwe w zakresie funkcji podstawowych nie
mogą pełnić funkcji w organach przewoźnika kolejowego lub podmiotu
sprawującego kontrolę nad tym przewoźnikiem, pozostawać w stosunku pracy z
tymi podmiotami ani świadczyć pracy albo usług na rzecz tych podmiotów na
podstawie innego stosunku prawnego.
2. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, obowiązuje również w okresie 6 miesięcy od dnia:
1) zakończenia pełnienia funkcji członka zarządu lub rady nadzorczej zarządcy;
2) ustania zatrudnienia pracownika zarządcy na stanowiskach objętych zakazem;
3) zakończenia przez pracownika zarządcy świadczenia pracy albo usług.

Art. 9mh. Zarządca niezwłocznie przekazuje wszystkim przewoźnikom
kolejowym, których to dotyczy, informację o wystąpieniu zakłócenia w
prowadzeniu ruchu pociągów, jego skutkach i podejmowanych działaniach.

Art. 9mi. Zarządca może wykorzystać dochód z tytułu wykonywania zadań,
o których mowa w art. 5 ust. 1, oraz środki publiczne przyznane zarządcy na
realizację tych zadań, wyłącznie do finansowania własnej działalności, w tym do:
1) obsługi pożyczek;
2) wypłaty dywidend na rzecz udziałowców i akcjonariuszy zarządcy, z
wyjątkiem podmiotu wchodzącego w skład przedsiębiorstwa zintegrowanego
pionowo sprawującego kontrolę nad tym zarządcą i przewoźnikiem
kolejowym.

Art. 9mj. 1. Zarządca nie może udzielać pożyczek przewoźnikowi
kolejowemu.
2. Przewoźnik kolejowy nie może udzielać pożyczek zarządcy.
3. Podmiot wchodzący w skład przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo nie
może udzielać pożyczek zarządcy wchodzącemu w skład tego samego
przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo.
4. Podmiot wchodzący w skład przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo
może udzielać pożyczek innemu niż zarządca podmiotowi wchodzącemu w skład
tego samego przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, wypłacać je i zapewniać
ich obsługę wyłącznie w oparciu o stawki rynkowe i w sposób odzwierciedlający
indywidualny profil ryzyka tego podmiotu.

Art. 9mk. Podmiot wchodzący w skład przedsiębiorstwa zintegrowanego
pionowo może świadczyć usługi na rzecz zarządcy wchodzącego w skład tego
samego przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo wyłącznie na podstawie
umowy i za wynagrodzeniem określonym na zasadach rynkowych albo według cen,
które uwzględniają koszt usługi powiększony o rozsądną marżę.

Art. 9ml. 1. Zarządca wchodzący w skład przedsiębiorstwa zintegrowanego
pionowo prowadzi odrębną rachunkowość od innych podmiotów wchodzących w
skład tego samego przedsiębiorstwa w sposób umożliwiający monitorowanie
obiegu środków finansowych między tymi podmiotami.
2. W przedsiębiorstwie zintegrowanym pionowo zadłużenie zarządcy jest
wyodrębnione w ramach prowadzonej rachunkowości i obsługiwane oddzielnie od
innych podmiotów wchodzących w skład tego samego przedsiębiorstwa
zintegrowanego pionowo.
3. Rozdzielenie rachunkowości w zakresie zadłużenia zarządcy nie wyklucza
ostatecznej spłaty tego zadłużenia za pośrednictwem innego podmiotu
wchodzącego w skład tego samego przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, w
tym podmiotu sprawującego kontrolę nad zarządcą i przewoźnikiem kolejowym.
4. Zarządca wchodzący w skład przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo
prowadzi księgi rachunkowe i dokumentację dotyczącą jego sytuacji ekonomicznofinansowej, prowadzonej współpracy handlowej oraz powiązań finansowych
między nim a innymi podmiotami wchodzącymi w skład tego samego
przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, w celu zapewnienia przejrzystości
stosunków finansowych między zarządcą a tymi podmiotami.

Art. 9mm. 1. Zarządca, z zachowaniem zasady niedyskryminującego
traktowania, może zawierać z przewoźnikami kolejowymi umowy o współpracy w
celu zapewnienia klientom przewoźnika kolejowego korzyści, w tym dotyczących
obniżenia kosztów lub poprawy warunków świadczenia usług na części sieci
kolejowej zarządcy objętej tą umową.
2. Zarządca przekazuje projekt umowy, o której mowa w ust. 1, do
zaopiniowania Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego, zwanemu dalej
„Prezesem UTK”. Prezes UTK opiniuje projekt umowy pod względem zgodności
z przepisami ustawy w terminie 21 dni od dnia jego doręczenia.
3. Niewyrażenie opinii w terminie, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za
pozytywne zaopiniowanie projektu umowy, o której mowa w ust. 1.
4. O zawarciu umowy, o której mowa w ust. 1, zarządca niezwłocznie
informuje Prezesa UTK.
5. Jeżeli wykonanie umowy, o której mowa w ust. 1, może naruszać zasadę
niedyskryminującego traktowania przewoźników kolejowych, Prezes UTK
rekomenduje stronom umowy jej rozwiązanie.

Art. 9n. 1. Przepisy niniejszego rozdziału określają szczególne zasady
i warunki przygotowania inwestycji dotyczących linii kolejowych, w tym warunki lokalizacji i nabywania nieruchomości na ten cel oraz organy właściwe w tych sprawach.
2. Jeżeli roboty budowlane realizowane w ramach inwestycji dotyczącej linii
kolejowej zlokalizowane są na terenach zamkniętych, o których mowa w art. 2
pkt 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U.
z 2020 r. poz. 276, 284 i 782) i nie wykraczają poza te tereny, inwestor może złożyć
wniosek o uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej w trybie
niniejszego rozdziału albo o uzyskanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu
publicznego w trybie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r. poz. 293, 471 i 782).

Art. 9o. 1. Decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej wydaje wojewoda,
na wniosek PKP Polskich Linii Kolejowych Spółki Akcyjnej, zwanych dalej „PLK
S.A.”, lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego.
2. Do postępowania w sprawach o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji
linii kolejowej stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256 i 695), zwanej dalej
„Kodeksem postępowania administracyjnego”, z zastrzeżeniem przepisów
niniejszej ustawy.
2a. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie czyni zadość wymaganiom
ustalonym w przepisach prawa, wojewoda wzywa wnioskodawcę do usunięcia
braków w terminie 14 dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje
pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
3. Wniosek o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej zawiera w szczególności:
1) mapę w skali co najmniej 1 : 5000, opracowaną z wykorzystaniem treści mapy
zasadniczej, a w razie jej braku – innej mapy sytuacyjno-wysokościowej w tej
samej skali, a w przypadku terenów zamkniętych z wykorzystaniem treści
mapy, o której mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo
geodezyjne i kartograficzne:
a) przedstawiającą proponowany przebieg linii kolejowej, z zaznaczeniem
terenu niezbędnego dla planowanych obiektów budowlanych,
b) określającą oznaczenie terenu objętego inwestycją, w tym przebieg linii
rozgraniczającej teren obejmujący nieruchomości, o których mowa w art. 9q ust. 1 pkt 7 i art. 9s ust. 6, oraz oznaczenie nieruchomości, w stosunku do których decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej ma wywołać
skutek w postaci ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości, o którym
mowa w art. 9q ust. 1 pkt 6 i art. 9s ust. 9, a także terenów, o których
mowa w art. 9ya ust. 1;
2) określenie zmian w dotychczasowym przeznaczeniu, zagospodarowaniu
i uzbrojeniu terenu, przy czym przez uzbrojenie terenu należy rozumieć
wybudowane urządzenia, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia
21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 65, 284, 471 i 782);
3) mapy z projektami podziału nieruchomości, w przypadku konieczności
dokonania podziału nieruchomości, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami;
3a) wykaz nieruchomości lub ich części, które planowane są do przejęcia na rzecz
Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego albo stanowią ich
własność, w stosunku do których decyzja o ustaleniu lokalizacji linii
kolejowej ma wywołać skutek, o którym mowa w art. 9s ust. 3b i 3e,
zawierający oznaczenia działek według katastru nieruchomości lub map z
projektami podziałów nieruchomości oraz powierzchnie tych działek;
3b) wykaz nieruchomości, zawierający oznaczenia działek według katastru
nieruchomości lub map z projektami podziału nieruchomości, w stosunku do
których decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej ma wywołać skutek w
postaci ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości, o którym mowa w
art. 9s ust. 9;
4) opinie:
a) ministra właściwego do spraw zdrowia – w odniesieniu do inwestycji
lokalizowanych na obszarach, którym został nadany status uzdrowiska
albo status obszaru ochrony uzdrowiskowej, zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym,
uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach
uzdrowiskowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1056, z 2019 r. poz. 1815 oraz z 2020 r. poz. 284),
aa) Ministra Obrony Narodowej – w odniesieniu do inwestycji dotyczących
linii kolejowych o znaczeniu obronnym i linii kolejowych o znaczeniu
wyłącznie obronnym oraz inwestycji lokalizowanych w całości albo w
części na terenach zamkniętych niezbędnych dla obronności państwa,
ustalonych na podstawie art. 4 ust. 2a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. –
Prawo geodezyjne i kartograficzne przez Ministra Obrony Narodowej,
lub w ich strefach ochronnych, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy z
dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
b) dyrektora właściwego urzędu morskiego – w odniesieniu do morskich
portów i przystani wraz z obszarami pasa technicznego oraz pasa
ochronnego,
c) właściwego organu nadzoru górniczego – w odniesieniu do terenów
górniczych,
d) (uchylona)
e) dyrektora właściwej regionalnej dyrekcji Państwowego Gospodarstwa
Leśnego Lasy Państwowe – w odniesieniu do gruntów leśnych
stanowiących własność Skarbu Państwa, będących w zarządzie
Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe,
f) właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków – w odniesieniu do
dóbr kultury chronionych na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 lipca
2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
g) właściwego marszałka województwa oraz starosty w zakresie zadań
samorządowych, służących realizacji inwestycji celu publicznego,
o których mowa w art. 39 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r.
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – w odniesieniu do
terenów nieobjętych aktualnymi planami zagospodarowania przestrzennego,
h) właściwych miejscowo zarządu województwa, zarządu powiatu oraz
wójta (burmistrza, prezydenta miasta) – w odniesieniu do ochrony
samorządowych obiektów infrastruktury,
i) właściwego zarządcy drogi publicznej – w odniesieniu do drogi
publicznej, która krzyżuje się z linią kolejową,
j) właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej – w odniesieniu do
projektowanej linii kolejowej, która krzyżuje się z linią kolejową tego
zarządcy lub jest lokalizowana w obszarze kolejowym jego linii.
4. Właściwy organ, na wniosek PLK S.A. lub właściwej jednostki samorządu
terytorialnego, wydaje opinie, o których mowa w ust. 3 pkt 4, w terminie nie
dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku o wydanie opinii. Niewydanie
opinii w tym terminie traktuje się jako brak zastrzeżeń do wniosku o wydanie
decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.
5. Z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b, opinie, o których mowa w ust. 3 pkt 4,
zastępują uzgodnienia, pozwolenia, opinie bądź stanowiska właściwych organów
wymagane odrębnymi przepisami.
5a. Wojewoda uzgadnia projekt decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji linii
kolejowej z dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego
Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w zakresie dotyczącym zabudowy i zagospodarowania przestrzennego terenu położonego na obszarach szczególnego
zagrożenia powodzią.
5b. Uzgodnienia projektu decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji linii
kolejowej, o którym mowa w ust. 5a, dokonuje się w drodze decyzji, o której mowa
w art. 166 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2020 r.
poz. 310, 284, 695, 782 i 875), w terminie 14 dni od dnia doręczenia projektu
decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. W przypadku niezajęcia stanowiska
przez dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie we wskazanym terminie uzgodnienie uznaje się
za dokonane.
5c. Stronami postępowania w sprawie wydania decyzji o uzgodnieniu projektu
decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji linii kolejowej są wnioskodawca oraz inwestor.
6. Wojewoda wysyła zawiadomienie o wszczęciu postępowania o wydanie
decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej wnioskodawcy, właścicielom lub
użytkownikom wieczystym nieruchomości objętych wnioskiem o wydanie tej
decyzji na adres wskazany w katastrze nieruchomości oraz zawiadamia pozostałe
strony o wszczęciu tego postępowania w drodze obwieszczeń w urzędzie
wojewódzkim i urzędach gmin właściwych ze względu na przebieg linii kolejowej, na stronach internetowych tych gmin oraz urzędu wojewódzkiego, a także w prasie
lokalnej. Doręczenie zawiadomienia na adres wskazany w katastrze nieruchomości
jest skuteczne.
6a. W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym oraz
w sytuacji, gdy właściciel lub użytkownik wieczysty nie żyją, a ich spadkobiercy
nie wykazali prawa do spadku, zawiadomienia, o którym mowa w ust. 6, dokonuje
się w drodze obwieszczenia w urzędzie wojewódzkim i urzędach gmin właściwych
ze względu na przebieg linii kolejowej, w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronach podmiotowych tych gmin oraz urzędu wojewódzkiego, a także w prasie
lokalnej.
7. Decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej wydaje się w terminie
3 miesięcy od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1.
8. Z dniem zawiadomienia, o którym mowa w ust. 6, nieruchomości
stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego,
objęte wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, nie
mogą być przedmiotem obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia
1997 r. o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem ust. 10.
9. Czynność prawna dokonana z naruszeniem ust. 8 jest nieważna.
10. Przepisu ust. 8 nie stosuje się do gruntów wnoszonych przez Polskie
Koleje Państwowe Spółkę Akcyjną, zwane dalej „PKP S.A.”, w formie wkładu
niepieniężnego do PLK S.A. na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 8 września
2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa
państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. z 2020 r. poz. 292, 400 i 462).
11. W przypadku zbycia własności lub prawa użytkowania wieczystego
nieruchomości innej niż wymieniona w ust. 8, objętej wnioskiem o wydanie
decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, po doręczeniu zawiadomienia,
o którym mowa w ust. 6, nabywca i zbywca są zobowiązani do zgłoszenia
właściwemu wojewodzie danych nowego właściciela lub użytkownika wieczystego
w terminie 7 dni od dnia zbycia. Brak terminowego dokonania powyższego
zgłoszenia i prowadzenie postępowania bez udziału nowego właściciela lub użytkownika wieczystego nie stanowi podstawy do wznowienia postępowania na
podstawie art. 145 § 1 pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego.
12. Z dniem doręczenia zawiadomienia, o którym mowa w ust. 6,
w odniesieniu do nieruchomości objętych wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu
lokalizacji linii kolejowej, do czasu ostatecznego zakończenia postępowania
w sprawie wydania takiej decyzji, nie wydaje się decyzji o pozwoleniu na budowę
dla innych inwestycji, a toczące się postępowania w tych sprawach podlegają
zawieszeniu do czasu ostatecznego zakończenia postępowania w sprawie wydania
decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.
13. W przypadku zgłoszenia zamiaru wykonywania robót budowlanych
wszczęcie postępowania w przedmiocie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji
linii kolejowej zobowiązuje właściwy organ administracji architektoniczno-
-budowlanej do wniesienia sprzeciwu od zgłoszenia.
14. Przepisów ust. 12 i 13 nie stosuje się do postępowań dotyczących
inwestycji celu publicznego, których przygotowanie i realizacja następuje za zgodą
podmiotu, na wniosek którego wszczęto postępowanie w przedmiocie wydania
decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.

Art. 9oa. 1. Podmioty zarządzające sieciami uzbrojenia terenu uzgadniają
usunięcie kolizji przebiegu sieci z inwestycją dotyczącą linii kolejowej w terminie
14 dni od dnia otrzymania wniosku PLK S.A. lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego.
2. Brak uzgodnienia w terminie określonym w ust. 1 oznacza zgodę na
usunięcie kolizji w sposób i na warunkach zaproponowanych przez PLK S.A. lub
właściwą jednostkę samorządu terytorialnego.

Art. 9p. Decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej nie wydaje się
w przypadku robót budowlanych:
1) polegających na remoncie, przebudowie lub rozbudowie linii kolejowej, jeżeli
nie powodują zmiany sposobu zagospodarowania terenu i użytkowania
obiektu budowlanego oraz nie zmieniają jego formy architektonicznej, a także
nie są zaliczone do przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia
postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.) lub
2) niewymagających pozwolenia na budowę.

Art. 9q. 1. Decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej zawiera
w szczególności:
1) oznaczenie terenu inwestycji, w tym linii rozgraniczających teren;
2) warunki techniczne realizacji inwestycji;
3) warunki wynikające z prawnie chronionych potrzeb ochrony środowiska,
ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa;
4) wymagania dotyczące ochrony interesów osób trzecich;
5) zatwierdzenie podziału nieruchomości, o którym mowa w art. 9s ust. 1;
6) określenie ograniczeń w korzystaniu z nieruchomości w celu zapewnienia
prawa do wejścia na teren nieruchomości dla prowadzenia inwestycji
kolejowej, w szczególności dokonania związanej z nią budowy lub
przebudowy układu drogowego, w tym zjazdu do nieruchomości, lub
urządzeń wodnych, lub założenia i przeprowadzania na nich ciągów
drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary,
gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności i sygnalizacji, a także
innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń
niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, a także prac
związanych z konserwacją, utrzymaniem lub usuwaniem awarii;
7) oznaczenie nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości lub
map z projektami podziału nieruchomości:
a) które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki
samorządu terytorialnego,
b) w stosunku do których decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej ma
wywołać skutek, o którym mowa w art. 9s ust. 3b i 3e.
8) oznaczenie nieruchomości, według katastru nieruchomości lub map z
projektami podziału nieruchomości, w stosunku do których decyzja o
ustaleniu lokalizacji linii kolejowej ma wywołać skutek w postaci ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości, o którym mowa w art. 9s ust. 9.
1a. Do ograniczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 6, stosuje się odpowiednio
przepisy art. 124 ust. 4–7 oraz art. 124a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.
o gospodarce nieruchomościami.
2. Wojewoda doręcza decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej
wnioskodawcy oraz wysyła zawiadomienie o jej wydaniu właścicielom lub
użytkownikom wieczystym nieruchomości objętych wnioskiem o wydanie tej
decyzji na adres wskazany w katastrze nieruchomości. Pozostałe strony
zawiadamia w drodze obwieszczeń w urzędzie wojewódzkim i urzędach gmin
właściwych ze względu na przebieg linii kolejowej, na stronach internetowych tych
gmin oraz urzędu wojewódzkiego, a także w prasie lokalnej. Doręczenie
zawiadomienia na adres wskazany w katastrze nieruchomości jest skuteczne.
2a. W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym albo
w sytuacji, gdy właściciel lub użytkownik wieczysty nie żyją, a ich spadkobiercy
nie wykazali prawa do spadku, zawiadomienia o wydanie decyzji o ustaleniu
lokalizacji linii kolejowej dokonuje się w drodze obwieszczenia w urzędzie
wojewódzkim i urzędach gmin właściwych ze względu na przebieg linii kolejowej,
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach podmiotowych tych gmin oraz
urzędu wojewódzkiego, a także w prasie lokalnej.
3. W zawiadomieniu o wydaniu decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej
zamieszcza się informację o miejscu, w którym strony mogą zapoznać się z treścią decyzji.
4. Przepisy ust. 2–3 stosuje się odpowiednio do doręczenia i zawiadamiania
stron o wydaniu decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej wydanej przez organ
drugiej instancji, a także decyzji wydanych na podstawie art. 145, art. 155, art. 156
i art. 161–163 Kodeksu postępowania administracyjnego.
5. Organem odwoławczym od decyzji wojewody o ustaleniu lokalizacji linii
kolejowej jest minister właściwy do spraw budownictwa, planowania
i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.
6. Decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej określa termin wydania
nieruchomości lub opróżnienia lokali i innych pomieszczeń. Termin ten nie może być krótszy niż 30 dni od dnia, kiedy decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stała się ostateczna.
7. Do zmiany decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stosuje się
odpowiednio przepis art. 155 Kodeksu postępowania administracyjnego,
z zastrzeżeniem że zgodę wyraża wyłącznie strona, która złożyła wniosek
o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.

Art. 9r. 1. Odwołanie strony od decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej
rozpatruje się w terminie 21 dni, a skargę do sądu administracyjnego – w terminie
60 dni, licząc od dnia wpłynięcia odwołania do właściwego organu lub skargi do sądu.
2. W postępowaniu przed organem odwoławczym oraz przed sądem
administracyjnym nie można uchylić decyzji w całości ani stwierdzić jej
nieważności, gdy wadą dotknięta jest tylko część decyzji dotycząca odcinka linii
kolejowej, nieruchomości lub działki.

Art. 9s. 1. Decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej zatwierdza się
podział nieruchomości. Mapy z projektami podziału nieruchomości stanowią
integralną część decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.
2. Linie rozgraniczające teren ustalone decyzją o ustaleniu lokalizacji linii
kolejowej stanowią linie podziału nieruchomości.
3. Nieruchomości, o których mowa w art. 9q ust. 1 pkt 7, stają się z mocy
prawa własnością:
1) Skarbu Państwa – w przypadku wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu
lokalizacji linii kolejowej złożonego przez PLK S.A.,
2) jednostki samorządu terytorialnego – w przypadku wniosku o wydanie
decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej złożonego przez tę jednostkę
– z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stała się ostateczna.
3a. Jeżeli na nieruchomości, o której mowa w ust. 3, lub prawie użytkowania
wieczystego tej nieruchomości zostały ustanowione ograniczone prawa rzeczowe,
z dniem w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stała się
ostateczna, prawa te wygasają.
3b. PLK S.A. nabywają z mocy prawa z dniem, w którym decyzja o ustaleniu
lokalizacji linii kolejowej stała się ostateczna, prawo użytkowania wieczystego
nieruchomości gruntowych nabytych z mocy prawa przez Skarb Państwa lub
stanowiących jego własność, z wyłączeniem nieruchomości, o których mowa
w ust. 3e, oraz prawo własności budynków, innych urządzeń i lokali znajdujących
się na tych nieruchomościach.
3c. Nie pobiera się pierwszej opłaty i opłat rocznych z tytułu nabycia prawa
użytkowania wieczystego nieruchomości w trybie niniejszego rozdziału, a nabycie
prawa własności budynków, innych urządzeń i lokali znajdujących się na nieruchomościach, o których mowa w ust. 3b, następuje nieodpłatnie.
3d. Dochód z tytułu nabycia praw, o których mowa w ust. 3b, jest zwolniony
od podatku dochodowego.
3e. Nieruchomości, na których planowana jest budowa lub przebudowa dróg
krajowych, określone decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, z dniem
w którym decyzja ta stała się ostateczna, wojewoda oddaje w trwały zarząd
Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
4. Do ustalenia wysokości i wypłacenia odszkodowania w przypadkach,
o których mowa w ust. 3 i 3a, stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce
nieruchomościami, z zastrzeżeniem art. 9y i 9z.
5. Decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stanowi podstawę
do dokonania wpisów w księdze wieczystej i w katastrze nieruchomości praw,
o których mowa w ust. 3 i 3b.
6. Przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się do nieruchomości będących
przedmiotem własności albo użytkowania wieczystego PKP S.A. lub PLK S.A.
7. Do dnia uzyskania pozwolenia na budowę, nieruchomości, o których mowa
w ust. 3, mogą być użytkowane nieodpłatnie przez dotychczasowych właścicieli
lub osoby, które posiadały inne tytuły prawne do nieruchomości, z zastrzeżeniem art. 9w.
8. Z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stała się
ostateczna, PLK S.A. lub właściwa jednostka samorządu terytorialnego uzyskuje
prawo do dysponowania nieruchomościami, o których mowa w ust. 3, 3b i 9 oraz
art. 9q ust. 1 pkt 6, na cele budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.), zwanej
dalej „Prawem budowlanym”, z uwzględnieniem art. 9w ust. 4.
9. W odniesieniu do nieruchomości objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji
linii kolejowej, oznaczonych zgodnie z art. 9q ust. 1 pkt 8, w celu zapewnienia
prawa do wejścia na teren nieruchomości w związku z prowadzeniem inwestycji
kolejowej obejmującej budowę lub przebudowę tunelu, a także prace związane z
jego konserwacją, utrzymaniem lub usuwaniem awarii, wojewoda w decyzji o
ustaleniu lokalizacji linii kolejowej ograniczy, za odszkodowaniem, sposób korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na budowę lub przebudowę
tunelu oraz związanych z nim układu drogowego lub urządzeń wodnych, ciągów
drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary,
gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a
także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń
niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń.
10. Odszkodowanie, o którym mowa w ust. 9, przysługuje właścicielom lub
użytkownikom wieczystym nieruchomości, oznaczonych zgodnie z art. 9q ust. 1
pkt 8, od podmiotu, na rzecz którego wydawana jest decyzja o ustaleniu lokalizacji
linii kolejowej.
10a. Wysokość odszkodowania, o którym mowa w ust. 9, ustala wojewoda, w
drodze decyzji, w terminie nie dłuższym niż 180 dni od dnia, w którym decyzja o
ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stała się ostateczna.
11. Do ustalenia odszkodowań, o których mowa w ust. 9, stosuje się przepisy
art. 9y ust. 3 i 4. Koszty ustalenia wysokości odszkodowania pokrywa podmiot, na
rzecz którego wydawana jest decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.

Art. 9t. 1. (uchylony)
2. Jeżeli w przypadku, o którym mowa w art. 9s ust. 3, została przejęta część
nieruchomości, a pozostała część nie nadaje się do prawidłowego wykorzystania na
dotychczasowe cele:
1) PLK S.A. nabywają, w drodze umowy, na wniosek właściciela lub
użytkownika wieczystego nieruchomości, w imieniu i na rzecz Skarbu
Państwa tę część nieruchomości;
2) jednostka samorządu terytorialnego nabywa, w drodze umowy, na wniosek
właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości tę część
nieruchomości.
3. Z dniem zawarcia umowy, o której mowa w ust. 2 pkt 1, nabyta na rzecz
Skarbu Państwa nieruchomość należy do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa.
Z tym dniem starosta na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.
o gospodarce nieruchomościami gospodaruje przedmiotową nieruchomością.
4. Notariusz sporządzający umowę, o której mowa w ust. 2, w terminie 7 dni
od dnia jej zawarcia, przesyła wypis aktu notarialnego tej umowy właściwemu staroście.
5. Cena nabycia nieruchomości, o której mowa w ust. 2, nie może być wyższa
od wartości rynkowej praw do tej nieruchomości, oszacowanej przez rzeczoznawcę
majątkowego, ustalonej dla dotychczasowego sposobu zagospodarowania.
6. Zapłaty ceny nabycia nieruchomości, o której mowa w ust. 2 pkt 2 lub
ust. 3, dokonują na rzecz zbywcy PLK S.A. albo jednostka samorządu
terytorialnego w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy, o której mowa w ust. 2.

Art. 9u. Do egzekucji obowiązków wynikających z decyzji o ustaleniu
lokalizacji linii kolejowej stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji.

Art. 9w. 1. Wojewoda nadaje decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej
rygor natychmiastowej wykonalności na wniosek PLK S.A. lub właściwej
jednostki samorządu terytorialnego, uzasadniony interesem społecznym lub gospodarczym.
2. Decyzji, o której mowa w ust. 1, nadaje się rygor natychmiastowej
wykonalności, jeżeli jest to niezbędne do wykazania prawa do dysponowania
nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu Prawa budowlanego.
3. Decyzja, o której mowa w ust. 1:
1) przyznaje PLK S.A. albo jednostce samorządu terytorialnego prawo do
dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
2) zobowiązuje do niezwłocznego wydania nieruchomości, opróżnienia lokali
i innych pomieszczeń;
3) uprawnia do faktycznego objęcia nieruchomości w posiadanie przez PLK
S.A. albo jednostkę samorządu terytorialnego;
4) uprawnia wojewodę do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę.
3a. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 4, projekt budowlany zawiera
projekt zagospodarowania działki lub terenu, sporządzony na mapie z naniesionymi
projektami podziałów nieruchomości wynikającymi z decyzji, o której mowa w ust. 1.
4. W przypadku gdy decyzja, o której mowa w ust. 1, dotyczy nieruchomości
zabudowanej budynkiem mieszkalnym albo budynkiem, w którym został
wyodrębniony lokal mieszkalny, PLK S.A. albo jednostka samorządu
terytorialnego są obowiązane, w terminie faktycznego objęcia nieruchomości
w posiadanie, do wskazania lokalu zamiennego w rozumieniu przepisów ustawy
z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie
gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 611).
5. W przypadku gdy faktyczne objęcie nieruchomości w posiadanie następuje
po upływie terminu, o którym mowa w art. 9q ust. 6, PLK S.A. albo jednostka
samorządu terytorialnego nie mają obowiązku wskazania lokalu zamiennego.
6. Osoba, której wskazano lokal zamienny jest obowiązana do jego
opróżnienia najpóźniej w dniu upływu terminu, o którym mowa w art. 9q ust. 6.

Art. 9x. 1. Decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stanowi podstawę
do wydania przez wojewodę decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu
ustanowionego na nieruchomości przeznaczonej na pas gruntu pod linię kolejową,
stanowiącej własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
2. Jeżeli przeznaczona na pas linii kolejowej nieruchomość stanowiąca
własność Skarbu Państwa została uprzednio wydzierżawiona, wynajęta lub
użyczona, decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stanowi podstawę do
wypowiedzenia przez PLK S.A. albo jednostkę samorządu terytorialnego umowy
dzierżawy, najmu lub użyczenia ze skutkiem natychmiastowym. Za straty
poniesione na skutek rozwiązania umowy przysługuje odszkodowanie od PLK S.A.
albo jednostki samorządu terytorialnego.
3. (uchylony)
4. Jeżeli przeznaczona na pas gruntu pod linię kolejową nieruchomość
gruntowa stanowiąca własność Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego została oddana w użytkowanie wieczyste, użytkowanie to wygasa za
odszkodowaniem, z dniem w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej
stała się ostateczna, ustalonym według zasad określonych w przepisach
o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem art. 9y oraz art. 9z.
5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do użytkowania wieczystego
nabytego w sposób inny niż w drodze umowy zawartej w formie aktu notarialnego.
6. Przepisów ust. 4 i 5 nie stosuje się do nieruchomości
będących w użytkowaniu wieczystym PKP S.A. lub PLK S.A.

Art. 9y. 1. Za nieruchomości oraz ograniczone prawa rzeczowe do
nieruchomości, o których mowa w art. 9s ust. 3 i 3a oraz art. 9x ust. 4, od
podmiotu, na rzecz którego wydawana jest decyzja o ustaleniu lokalizacji linii
kolejowej, przysługuje odszkodowanie dotychczasowym właścicielom lub
użytkownikom wieczystym nieruchomości, a także osobom, którym przysługują
ograniczone prawa rzeczowe do nieruchomości.
2. Wysokość odszkodowania ustala wojewoda w drodze decyzji, w terminie
30 dni od dnia, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stała się ostateczna.
3. Wysokość odszkodowania ustala się na podstawie operatu szacunkowego
sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego, według stanu nieruchomości
w dniu wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej przez organ pierwszej
instancji oraz według jej wartości w dniu wydania decyzji ustalającej wysokość
odszkodowania. Odszkodowanie podlega waloryzacji na dzień wypłaty według
zasad obowiązujących w przypadku zwrotu wywłaszczonych nieruchomości.
3a. W przypadku, o którym mowa w art. 9s ust. 3a, wysokość odszkodowania
przysługującego dotychczasowemu właścicielowi lub użytkownikowi
wieczystemu zmniejsza się o kwotę równą wartości wygaśniętych ograniczonych
praw rzeczowych.
3b. Suma wysokości odszkodowania przysługującego dotychczasowemu
właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu, z wyłączeniem kwot, o których
mowa w ust. 3e i 3f, i wysokości odszkodowania z tytułu wygaśnięcia
ograniczonych praw rzeczowych ustanowionych na tej nieruchomości lub na
prawie użytkowania wieczystego nie może przekroczyć wartości nieruchomości
lub wartości prawa użytkowania wieczystego.
3c. Jeżeli na nieruchomościach, o których mowa w art. 9s ust. 3, lub na prawie
użytkowania wieczystego tych nieruchomości jest ustanowiona hipoteka, wysokość
odszkodowania z tytułu wygaśnięcia hipoteki ustala się w wysokości świadczenia
głównego wierzytelności zabezpieczonej hipoteką, wraz z odsetkami
zabezpieczonymi tą hipoteką. Odszkodowanie to podlega zaliczeniu na spłatę
świadczenia głównego wierzytelności zabezpieczonej hipoteką wraz z odsetkami.
3d. Odszkodowanie z tytułu wygaśnięcia ograniczonych praw rzeczowych
w wysokości ustalonej na dzień, o którym mowa w ust. 3, wypłaca się osobom,
którym te prawa przysługiwały.
3e. Jeżeli dotychczasowy właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości
objętej decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej odpowiednio wyda tę
nieruchomość lub wyda nieruchomość i opróżni lokal oraz inne pomieszczenia
niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 28 dni od dnia:
1) doręczenia zawiadomienia o wydaniu decyzji, o którym mowa w art. 9q ust. 2,
2) doręczenia postanowienia o nadaniu decyzji o ustaleniu lokalizacji linii
kolejowej rygoru natychmiastowej wykonalności albo
3) w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stała się ostateczna
– wysokość odszkodowania powiększa się o kwotę równą 5% wartości
nieruchomości lub wartości prawa użytkowania wieczystego.
3f. W przypadku gdy decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dotyczy
nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym albo budynkiem, w którym
został wyodrębniony lokal mieszkalny, wysokość odszkodowania przysługującego
dotychczasowemu właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu zamieszkałemu
w tym budynku albo lokalu powiększa się o kwotę 10 000 zł w odniesieniu do tej nieruchomości.
4. Odszkodowanie jest wypłacane w terminie 14 dni od dnia, w którym
decyzja o ustaleniu odszkodowania, o której mowa w ust. 2, stała się ostateczna.
5. Jeżeli przejęcie nieruchomości, o których mowa w art. 9s ust. 3, dotyczy
przejęcia terenu, na którym zlokalizowane są obiekty infrastruktury służące
wykonywaniu przez jednostki samorządu terytorialnego zadań własnych,
zrealizowane przy wykorzystaniu środków pochodzących z budżetu Unii
Europejskiej lub innych źródeł zagranicznych, odszkodowanie powiększa się o kwotę podlegających zwrotowi środków pochodzących z dofinansowania wraz
z odsetkami należnymi zgodnie z przepisami regulującymi zasady zwrotu
dofinansowania. Odszkodowanie w części przenoszącej odszkodowanie należne na
zasadach wynikających z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami przyznaje się pod warunkiem rozwiązującym dokonania przez
jednostkę samorządu terytorialnego, w trybie i terminie wynikającym z właściwych
przepisów, zwrotu dofinansowania wraz z należnymi odsetkami.
6. Do finansowania wypłaty odszkodowań, o których mowa w ust. 1 i 2, art.
9s ust. 9 oraz art. 9yd ust. 2, wypłaty ceny nabycia nieruchomości, o których mowa
w art. 9t, oraz pozostałych kosztów związanych z jej nabyciem, kosztów
wynikających z realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 9w ust. 4, stosuje się
przepisy art. 38 ust. 1 pkt 3 i ust. 2.
7. Jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub gospodarczy, Skarb Państwa
albo jednostka samorządu terytorialnego mogą zrzec się w całości lub w części
prawa do odszkodowania za nieruchomości, o których mowa w art. 9q ust. 1 pkt 7
oraz art. 9s ust. 9, w formie pisemnej, pod rygorem nieważności. Oświadczenie to
może zostać złożone jedynie do czasu wydania ostatecznej decyzji o ustaleniu odszkodowania.
8. W przypadku zrzeczenia się prawa do odszkodowania za nieruchomości,
o których mowa w ust. 1:
1) przed wszczęciem postępowania ustalającego wysokość odszkodowania –
postępowania nie wszczyna się;
2) w trakcie postępowania ustalającego wysokość odszkodowania –
postępowanie umarza się.

Art. 9ya. 1. W przypadku gdy realizacja inwestycji kolejowej wymaga
przejścia przez tereny wód płynących bądź dróg publicznych, PLK S.A. lub
właściwa jednostka samorządu terytorialnego są uprawnione do ich nieodpłatnego
zajęcia na czas realizacji inwestycji.
2. Decyzję o zezwoleniu na nieodpłatne zajęcie pasa drogowego, o której
mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
(Dz. U. z 2020 r. poz. 470 i 471), wydaje zarządca drogi w terminie 30 dni od dnia
złożenia wniosku.
3. Jeżeli decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej został nadany rygor
natychmiastowej wykonalności decyzję o zezwoleniu na nieodpłatne zajęcie pasa
drogowego wydaje się niezwłocznie.
4. PLK S.A. albo jednostka samorządu terytorialnego nie później niż w
terminie 30 dni przed planowanym zajęciem terenu wód płynących uzgadnia, w
drodze pisemnego porozumienia z odpowiednimi podmiotami, o których mowa w
art. 212 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, zakres, warunki i
termin tego zajęcia.
5. W przypadku gdy decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej został
nadany rygor natychmiastowej wykonalności, porozumienie, o którym mowa
w ust. 4, zawiera się niezwłocznie.
6. Za szkody powstałe w wyniku działań, o których mowa w ust. 1,
przysługuje od PLK S.A. albo jednostki samorządu terytorialnego odszkodowanie,
ustalone na zasadach wynikających z Kodeksu cywilnego.

Art. 9yb. 1. Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (Lasy
Państwowe) zarządzające nieruchomościami, o których mowa w art. 9q ust. 1
pkt 7, na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2020 r.
poz. 6 i 148) są obowiązane do dokonania nieodpłatnie wycinki drzew i krzewów
oraz ich uprzątnięcia w terminie ustalonym w odrębnym porozumieniu między
Lasami Państwowymi a PLK S.A. lub właściwą jednostką samorządu
terytorialnego.
2. Drewno pozyskane z wycinki drzew i krzewów, o której mowa w ust. 1,
staje się nieodpłatnie własnością Lasów Państwowych.
3. Koszty wycinki drzew i krzewów w wieku do 20 lat oraz ich uprzątnięcia
ponoszą PLK S.A. lub właściwa jednostka samorządu terytorialnego.

Art. 9yc. 1. Do gruntów rolnych i leśnych objętych decyzją o ustaleniu
lokalizacji linii kolejowej nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 3 lutego 1995 r.
o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
2. Do usuwania drzew i krzewów znajdujących się na nieruchomościach
objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, z wyjątkiem drzew
i krzewów wpisanych do rejestru zabytków, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55 i 471) w zakresie
obowiązku uzyskiwania zezwoleń na ich usunięcie oraz opłat z tym związanych.

Art. 9yd. 1. Do nieruchomości stanowiących rodzinne ogrody działkowe
objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej nie stosuje się przepisów art.
18–24 ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych
(Dz. U. z 2017 r. poz. 2176 oraz z 2020 r. poz. 471).
2. W przypadku gdy decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dotyczy
rodzinnych ogrodów działkowych ustanowionych zgodnie z ustawą z dnia 13
grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych, podmiot, w którego interesie
nastąpi likwidacja rodzinnego ogrodu działkowego lub jego części, jest
zobowiązany wypłacić odszkodowanie:
1) działkowcom – za stanowiące ich własność nasadzenia, urządzenia i obiekty
znajdujące się na działkach oraz za prawo do działki w rodzinnym ogrodzie
działkowym;
2) stowarzyszeniu ogrodowemu – za stanowiące jego własność urządzenia,
budynki i budowle.
3. Do ustalenia odszkodowań, o których mowa w ust. 2, stosuje się art. 9y ust.
2, 3 i 4.

Art. 9z. 1. Na wniosek osoby uprawnionej wypłaca się zaliczkę w wysokości
70% odszkodowania określonego w decyzji ustalającej wysokość odszkodowania.
W przypadku odwołania osoby uprawnionej od decyzji ustalającej wysokość
odszkodowania wypłata zaliczki nie ma wpływu na prowadzone postępowanie
odwoławcze. Wypłata zaliczki następuje jednorazowo w terminie 30 dni od dnia
złożenia wniosku.
1a. Osoba uprawniona, której wypłacono zaliczkę, jej spadkobierca albo
następca prawny są obowiązani do zwrotu zaliczki po jej waloryzacji na dzień
zwrotu, jeżeli decyzja o lokalizacji linii kolejowej została zmieniona w części
dotyczącej tej osoby, uchylona w całości lub w części dotyczącej tej osoby lub
stwierdzono jej nieważność.
2. Przepisu ust. 1 zdanie pierwsze nie stosuje się, jeżeli stroną odwołującą się
od decyzji ustalającej wysokość odszkodowania jest podmiot, na wniosek którego
została wydana decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.

Ustawa o transporcie kolejowym art. 9

Poprzedni

Art. 8. Grunty zajęte pod infrastrukturę kolejową są zwolnione od opłat z tytułu użytkowania wieczystego.

Nastepny

Art. 10. 1. Centralnym organem administracji rządowej będącym krajową władzą bezpieczeństwa i krajowym regulatorem transportu kolejowego w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej z zakresu bezpieczeń...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
  • Wejscie w życie 1 czerwca 2003
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 06 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka