Art. 29. 1. Udostępnianie infrastruktury kolejowej polega na:
1) rozpatrywaniu wniosków aplikanta o przydzielenie zdolności przepustowej;
2) przydzielaniu aplikantowi zdolności przepustowej, w tym:
a) przydzielaniu trasy pociągu,
b) przydzielaniu zdolności przepustowej dla wykonania manewrów lub
postoju pojazdów kolejowych;
3) umożliwieniu przewoźnikowi kolejowemu wskazanemu przez aplikanta
wykorzystania przydzielonej zdolności przepustowej;
4) umożliwieniu przewoźnikowi kolejowemu skorzystania z pozostałych usług,
o których mowa w ust. 1 załącznika nr 2 do ustawy.
2. Przydzielenie zdolności przepustowej polega na określeniu przedziału
czasu zarezerwowanego dla aplikanta w celu umożliwienia przejazdu lub postoju
pojazdów kolejowych.
3. Przydzielenie zdolności przepustowej dla wykonania manewrów może
polegać na określeniu przedziału czasu, w którym zarządca umożliwi aplikantowi
wykonanie manewrów.

Art. 29a. 1. Przewoźnicy kolejowi są uprawnieni do minimalnego dostępu do
infrastruktury kolejowej z zachowaniem zasady równego ich traktowania.
Minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej obejmuje usługi wymienione w ust.
1 załącznika nr 2 do ustawy.
2. Przewoźnikom kolejowym z innych państw członkowskich Unii
Europejskiej przysługuje minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej, o którym
mowa w ust. 1, z zachowaniem zasady równego traktowania.
3. Zarządca może ograniczyć minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej:
1) ze względu na parametry techniczne pojazdów kolejowych z wyłączeniem
dopuszczalnej prędkości;
2) wprowadzając zakaz wjazdu do tunelu pojazdów kolejowych z towarami
niebezpiecznymi.

Art. 29b. Zarządca może, po konsultacji z zainteresowanymi stronami,
wskazać odcinki linii kolejowych, na których określony rodzaj przewozów będzie
uprzywilejowany, pod warunkiem:
1) zapewnienia dla pozostałych pociągów tras alternatywnych umożliwiających
realizację przewozu z tej samej stacji początkowej i do tej samej stacji
końcowej, z uwzględnieniem zastępowalności obu tras w związku ze
świadczeniem przez przewoźnika kolejowego usług przewozu towarowego
lub pasażerskiego;
2) zapewnienia możliwości wykorzystania pozostałej zdolności przepustowej
przez pozostałe pociągi;
3) uzyskania zgody Prezesa UTK.

Art. 29c. 1. Regularny przewóz kolejowy osób niebędący przewozem o
charakterze użyteczności publicznej jest wykonywany na podstawie decyzji o
przyznaniu otwartego dostępu albo decyzji o przyznaniu ograniczonego dostępu.
2. Aplikant, który zamierza wystąpić o przydzielenie zdolności przepustowej
w celu wykonywania przewozu, o którym mowa w ust. 1, na trasie, na której są
wykonywane przewozy na podstawie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, informuje o tym właściwego zarządcę oraz
Prezesa UTK za pomocą standardowego formularza powiadomienia, o którym
mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1795 z
dnia 20 listopada 2018 r. ustanawiającego procedurę i kryteria do celów stosowania
badania równowagi ekonomicznej zgodnie z art. 11 dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2012/34/UE (Dz. Urz. UE L 294 z 21.11.2018, str. 5), nie
później niż w terminie 18 miesięcy przed dniem wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów, którego będzie dotyczył wniosek o przydzielenie zdolności przepustowej.
3. Prezes UTK, nie później niż przed upływem 10 dni od dnia otrzymania
informacji o zamiarze wykonywania regularnego przewozu osób, o której mowa w
ust. 2, przekazuje tę informację organizatorowi publicznego transportu kolejowego
i przewoźnikowi kolejowemu, którzy zawarli umowę o świadczenie usług w
zakresie publicznego transportu zbiorowego na trasie, o której mowa w ust. 2.
4. W terminie miesiąca od dnia otrzymania informacji o zamiarze
wykonywania regularnego przewozu osób, o której mowa w ust. 2, organizator
publicznego transportu kolejowego i przewoźnik kolejowy, którzy zawarli umowę
o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, oraz zarządca
właściwej infrastruktury kolejowej mogą złożyć do Prezesa UTK wniosek o
przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej umowy o świadczenie usług w
zakresie publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu przepisów
rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1795 z dnia 20 listopada 2018
r. ustanawiającego procedurę i kryteria do celów stosowania badania równowagi
ekonomicznej zgodnie z art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE.
5. Prezes UTK wydaje decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na danej
trasie, w przypadku gdy w wyniku przeprowadzonego badania, o którym mowa w
ust. 4, oceni, że proponowane połączenie pasażerskie nie zagraża równowadze
ekonomicznej umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu
zbiorowego, albo gdy żaden podmiot nie wystąpił o przeprowadzenie takiego badania.
6. Jeżeli w wyniku przeprowadzonego badania, o którym mowa w ust. 4,
Prezes UTK oceni, że proponowane połączenie pasażerskie zagraża równowadze
ekonomicznej umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu
zbiorowego, uwzględniając stopień naruszenia równowagi ekonomicznej tej
umowy, wydaje decyzję:
1) o przyznaniu ograniczonego dostępu,
2) odmawiającą przyznania otwartego dostępu
– wskazując zakres zmian w planowanym przewozie osób, w szczególności
dotyczący zmiany częstotliwości, tras, stacji pośrednich lub harmonogramu, które
zapewniłyby spełnienie warunków przyznania otwartego dostępu.
7. W decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo o przyznaniu
ograniczonego dostępu określa się w szczególności:
1) aplikanta, jego siedzibę i adres;
2) trasy, na których mają być realizowane przewozy;
3) okres, na jaki decyzja zostaje wydana;
4) warunki oraz zakres korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej.
8. Decyzja o przyznaniu otwartego dostępu albo o przyznaniu ograniczonego
dostępu jest wydawana na okres nieprzekraczający 5 lat.
9. Strona niezadowolona z decyzji, o której mowa w ust. 5 i 6, może zwrócić
się do Prezesa UTK z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 30
dni od dnia otrzymania decyzji.
10. Prezes UTK dokonuje okresowej kontroli działalności przewoźników
kolejowych wykonujących przewozy w ramach otwartego albo ograniczonego
dostępu w zakresie spełniania warunków korzystania z dostępu do infrastruktury
kolejowej określonych w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo w decyzji o
przyznaniu ograniczonego dostępu.
11. Decyzja, o której mowa w ust. 5 i ust. 6 pkt 1, wygasa w przypadku
likwidacji albo ogłoszenia upadłości aplikanta, któremu decyzja została wydana.
12. Prezes UTK uchyla decyzję o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzję
o przyznaniu ograniczonego dostępu w przypadku:
1) wystąpienia rażącego naruszenia warunków korzystania z dostępu do
infrastruktury kolejowej określonych w tej decyzji;
2) zaprzestania wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy z
przyczyn leżących po stronie aplikanta.
13. Przepisy ust. 1–12 stosuje się do decyzji dotyczących otwartego dostępu
dla przewozów pasażerskich kolejami dużych prędkości.

Art. 29d. 1. Aplikant nabywa prawo do składania wniosków o przydzielenie
zdolności przepustowej po zawarciu z zarządcą umowy o przydzielenie zdolności przepustowej.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1) prawa i obowiązki zarządcy i aplikanta w odniesieniu do przydzielonej
zdolności przepustowej;
2) sposób i terminy przekazywania zarządcy informacji o przewoźniku
kolejowym uprawnionym do wykorzystania zdolności przepustowej, która
zostanie przydzielona aplikantowi.
3. Zarządca może określić w umowie, o której mowa w ust. 1, wymagania
dotyczące gwarancji finansowych na zabezpieczenie płatności. Wymagania te
muszą być odpowiednie, przejrzyste i niedyskryminacyjne.
4. W zakresie kolejowych przewozów osób innych niż przewozy okazjonalne
zarządca zawiera umowę o przydzielenie zdolności przepustowej w takim zakresie,
w jakim aplikant zawarł umowę o świadczenie usług publicznych, przedstawił
oświadczenie organizatora publicznego transportu kolejowego o zamiarze objęcia
pociągów umową o świadczenie usług publicznych albo uzyskał decyzję o
przyznaniu otwartego dostępu albo decyzję o przyznaniu ograniczonego dostępu.
5. Aplikant, który zawarł z zarządcą umowę ramową, składa wniosek o
przydzielenie zdolności przepustowej zgodnie z postanowieniami tej umowy.

Art. 29e. 1. W przypadku gdy aplikant i zarządca nie dojdą do porozumienia
w zakresie postanowień umowy o przydzielenie zdolności przepustowej, Prezes
UTK, na wniosek aplikanta, wydaje decyzję w sprawie przydzielenia zdolności
przepustowej, która zastępuje umowę o przydzielenie zdolności przepustowej.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera projekt umowy o przydzielenie
zdolności przepustowej oraz aktualne stanowiska stron umowy, z zaznaczeniem
tych części umowy, co do których strony nie doszły do porozumienia.
3. Prezes UTK wydaje decyzję w sprawie przydzielenia zdolności
przepustowej, określając w niej warunki umowy ustalone przez strony oraz
dokonując rozstrzygnięć w tych częściach, w których strony nie doszły do porozumienia.
4. Decyzji, o której mowa w ust. 3, nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
5. Decyzja, o której mowa w ust. 3, wygasa w przypadku zawarcia umowy o
przydzielenie zdolności przepustowej.

Art. 29f. 1. Zarządca przyjmuje wnioski o przydzielenie zdolności
przepustowej na okres od północy w drugą sobotę grudnia do północy w drugą
sobotę grudnia kolejnego roku, zwany dalej „okresem obowiązywania rocznego
rozkładu jazdy pociągów”.
2. Wniosek o przydzielenie zdolności przepustowej na więcej niż jednej sieci
kolejowej aplikant składa do jednego z zarządców, których sieci wniosek dotyczy.
3. Kopię wniosku, o którym mowa w ust. 2, zarządca, który go otrzymał,
przekazuje do rozpatrzenia pozostałym zarządcom, których wniosek dotyczy.
4. Zarządca, który otrzymał wniosek, o którym mowa w ust. 2, do czasu
przydzielenia zdolności przepustowej, współpracuje z pozostałymi zarządcami w
imieniu aplikanta.

Ustawa o transporcie kolejowym art. 29

Poprzedni

Art. 28. (uchylony). Art. 28a. 1. Stała i niezależna Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych, zwana dalej „Komisją”, prowadzi badania poważnych wypadków, wypadków i incydentów. 2. (uchylon...

Nastepny

Art. 30. 1. Zarządca na podstawie otrzymanych wniosków przydziela zdolność przepustową. 2. Zarządca na podstawie wniosku o przydzielenie trasy pociągu opracowuje rozkład jazdy pociągu. 3. Zarządca...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
  • Wejscie w życie 1 czerwca 2003
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 06 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka