Art. 28. (uchylony).

Art. 28a. 1. Stała i niezależna Państwowa Komisja Badania Wypadków
Kolejowych, zwana dalej „Komisją”, prowadzi badania poważnych wypadków,
wypadków i incydentów.
2. (uchylony)
3. W skład Komisji wchodzą członkowie stali, w tym: przewodniczący,
dwóch zastępców, sekretarz i pozostali członkowie stali.
3a. Członkowie Komisji są uprawnieni do prowadzenia postępowań,
o których mowa w art. 28e ust. 1, 2 i 2a.
4. W skład Komisji mogą wchodzić również członkowie doraźni, wyznaczani
przez przewodniczącego Komisji do udziału w postępowaniu, z listy członków
doraźnych i ekspertów prowadzonej przez przewodniczącego Komisji.
5. W zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy do członków
stałych Komisji stosuje się przepisy Kodeksu pracy, z zastrzeżeniem przepisów
niniejszej ustawy. Z dniem powołania z członkiem Komisji zawiera się umowę o pracę.
6. Przewodniczącego Komisji powołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych.
6a. Przewodniczący Komisji kieruje jej pracami i reprezentuje Komisję na zewnątrz.
7. Zastępców przewodniczącego i sekretarza Komisji powołuje i odwołuje
minister właściwy do spraw wewnętrznych, na wniosek przewodniczącego Komisji.
8. Członka stałego Komisji powołuje minister właściwy do spraw
wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji.
9. Minister właściwy do spraw wewnętrznych:
1) odwołuje członka Komisji w przypadku niespełniania wymagań, o których
mowa w ust. 10;
2) po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji może odwołać członka
Komisji na wniosek uchwalony bezwzględną większością głosów członków
stałych Komisji w głosowaniu tajnym.
9a. Minister właściwy do spraw wewnętrznych może odwołać członka
Komisji z funkcji przewodniczącego Komisji na wniosek uchwalony bezwzględną
większością głosów członków stałych Komisji w głosowaniu tajnym.
10. Członkiem Komisji może zostać osoba, która:
1) jest obywatelem polskim i korzysta z pełni praw publicznych;
2) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
3) nie była karana za przestępstwo popełnione umyślnie;
4) spełnia wymagania w zakresie wykształcenia;
5) nie świadczy pracy lub usług na rzecz zarządcy, przewoźnika kolejowego lub
użytkownika bocznicy kolejowej.
11. Członkostwo w Komisji wygasa z chwilą śmierci albo przyjęcia
rezygnacji złożonej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, po
uprzednim powiadomieniu przewodniczącego Komisji.
12. W skład Komisji mogą wchodzić specjaliści z zakresu:
1) prowadzenia ruchu kolejowego;
2) projektowania, budowy i utrzymania linii kolejowych, węzłów i stacji
kolejowych;
3) urządzeń zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym i łączności;
4) pojazdów kolejowych;
5) elektroenergetyki kolejowej;
6) przewozu koleją towarów niebezpiecznych.
13. Za specjalistów z danego zakresu uważa się osoby posiadające
wykształcenie wyższe, odpowiednie uprawnienia oraz co najmniej pięcioletnią
praktykę zawodową w danej dziedzinie lub osoby posiadające wykształcenie
średnie, odpowiednie uprawnienia oraz co najmniej dziesięcioletnią praktykę
zawodową w danej dziedzinie.
13a. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwały.
14. Członkowie Komisji, podejmując uchwałę, o której mowa w art. 28l
ust. 1, kierują się zasadą swobodnej oceny dowodów i nie są związani poleceniem
co do treści podejmowanych uchwał.
15. (uchylony)
16. Członkom doraźnym Komisji przysługuje wynagrodzenie ustalone
w umowie cywilnoprawnej.
17. Członek Komisji nie może występować w roli świadka, a także
wykonywać czynności biegłego przed sądem lub innym organem w zakresie
postępowań prowadzonych przez Komisję.
18. W pracach Komisji uczestniczą, w miarę potrzeb, eksperci z listy
członków doraźnych i ekspertów, a także pracownicy obsługi.
19. Ekspertom za udział w pracach Komisji oraz sporządzanie opinii lub
ekspertyzy przysługuje wynagrodzenie ustalone w umowie cywilnoprawnej.

Art. 28b. 1. Do czasu pracy członka stałego Komisji stosuje się przepisy
Kodeksu pracy, z zastrzeżeniem przepisów niniejszej ustawy.
2. Okres rozliczeniowy czasu pracy członków stałych Komisji nie może
przekraczać 4 miesięcy.
3. Rozkład czasu pracy jest ustalany na okres nie krótszy niż 2 tygodnie,
a w razie zaistnienia poważnego wypadku, wypadku lub incydentu – na bieżąco.
4. W razie zaistnienia poważnego wypadku, wypadku lub incydentu dobowy
wymiar czasu pracy członka Komisji może być wydłużony do 16 godzin.
5. Okres odpoczynku po wydłużeniu czasu pracy, o którym mowa w ust. 4,
nie może być krótszy niż 8 godzin, pozostały czas odpoczynku stanowiący różnicę
między liczbą przepracowanych godzin a liczbą godzin udzielonego odpoczynku
udziela się członkowi Komisji w okresie 7 dni od zakończenia pracy
w przedłużonym dobowym wymiarze czasu pracy.
6. W razie zaistnienia poważnego wypadku, wypadku lub incydentu
odpoczynek, o którym mowa w art. 133 Kodeksu pracy, może być udzielony
w ciągu 7 dni od dnia, w którym ten odpoczynek był przewidziany.
7. Członek Komisji pozostaje poza normalnymi godzinami pracy
w gotowości do podjęcia czynności badawczych (dyżur). Za czas dyżuru
pełnionego w domu przysługuje wynagrodzenie w wysokości wynikającej z liczby
godzin pozostawania na dyżurze pomnożonej przez 30% stawki godzinowej
wynikającej z wynagrodzenia zasadniczego członka Komisji.
8. W momencie powiadomienia o konieczności przystąpienia do czynności
badawczych członek Komisji jest obowiązany do niezwłocznego podjęcia tych czynności.
9. Czas dojazdu na miejsce zdarzenia, liczony od momentu powiadomienia
członka Komisji o konieczności przystąpienia do badania poważnego wypadku,
wypadku lub incydentu do momentu przybycia na to miejsce, a także czas powrotu
z tego miejsca do siedziby Komisji lub miejsca zamieszkania, wlicza się do czasu pracy.
10. Przewodniczący Komisji może oddelegować członka Komisji do
wykonywania zadań poza jego stałym miejscem ich wykonywania. Okres
oddelegowania określa przewodniczący Komisji.
11. Do członków Komisji nie stosuje się przepisu art. 1515 § 2 zdanie drugie
Kodeksu pracy.

Art. 28c. Do członków stałych Komisji stosuje się odpowiednio przepisy
art. 21–24, 26, 28 i 421 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów
państwowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 537).

Art. 28d. 1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych zapewnia z części
budżetu państwa, której jest dysponentem, środki na prowadzenie działalności
Komisji i jej obsługę, w tym w szczególności na wynagrodzenia jej członków
stałych, członków doraźnych, ekspertów, pracowników obsługi oraz na
wyposażenie techniczne, koszty szkolenia, tłumaczeń i prowadzenia jej strony
internetowej, a także koszty wykonywanych na zlecenie przewodniczącego
Komisji ekspertyz, badań i analiz, koszty publikacji materiałów, oraz zapewnia
właściwe zasoby niezbędne do prawidłowej realizacji zadań Komisji.
2. Obsługę Komisji zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do
spraw wewnętrznych.
2a. Minister właściwy do spraw wewnętrznych wydaje członkowi Komisji
legitymację.
2b. Członek Komisji jest obowiązany do zwrotu legitymacji z dniem jego
odwołania albo z dniem upływu terminu ważności legitymacji.
3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze
rozporządzenia, wzór legitymacji członka Komisji, mając na uwadze konieczność
umieszczenia danych niezbędnych do identyfikacji tych osób.
4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze zarządzenia,
regulamin działania Komisji, liczbę jej członków stałych oraz strukturę
organizacyjną, uwzględniając charakter wykonywanych przez nią zadań
i konieczność zapewnienia odpowiednich zasobów niezbędnych do prawidłowej
realizacji zadań Komisji.

Art. 28e. 1. Komisja prowadzi postępowanie po każdym poważnym wypadku.
2. Komisja może prowadzić postępowanie w odniesieniu do wypadku lub
incydentu, które w nieznacznie różniących się warunkach byłyby poważnymi
wypadkami powodującymi zaprzestanie funkcjonowania podsystemów
strukturalnych lub składników interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei.
2a. Komisja może prowadzić postępowanie w odniesieniu do wypadku
i incydentu innego niż określony w ust. 2, o ile zaistniały okoliczności
uzasadniające podjęcie takiego postępowania.
3. Decyzję o podjęciu postępowania w sprawie wypadku lub incydentu,
o którym mowa w ust. 2 i 2a, podejmuje przewodniczący Komisji, biorąc pod
uwagę:
1) wagę wypadku lub incydentu;
2) czy wypadek lub incydent tworzy serię wypadków lub incydentów
odnoszących się do systemu jako całości;
3) wpływ wypadku lub incydentu na bezpieczeństwo kolei na poziomie
wspólnotowym;
4) wnioski zarządców, przewoźników kolejowych, użytkowników bocznic
kolejowych, ministra właściwego do spraw transportu, ministra właściwego
do spraw wewnętrznych, Prezesa UTK lub państw członkowskich Unii Europejskiej.
3a. Decyzję o podjęciu postępowania w sprawie wypadku lub incydentu,
o którym mowa w ust. 2, przewodniczący Komisji podejmuje nie później niż
w ciągu tygodnia od dnia uzyskania informacji o ich zaistnieniu.
4. W terminie tygodnia od dnia podjęcia decyzji o rozpoczęciu postępowania
Komisja informuje o tym Agencję, podając datę, czas i miejsce zdarzenia, jak
również jego rodzaj i skutki obejmujące ofiary śmiertelne, osoby ranne i odniesione
przez nie rany oraz poniesione straty materialne.

Art. 28f. 1. Zakres postępowania i procedury ustala Komisja w zależności od
wniosków, jakie zamierza uzyskać z poważnego wypadku, wypadku lub incydentu
w celu poprawy bezpieczeństwa, z uwzględnieniem przepisów art. 28h, 28j i 28k.
2. Postępowanie jest prowadzone przez Komisję niezależnie od
prowadzonych w tym samym czasie postępowań karnych lub innych postępowań
mających na celu ustalenie winy lub odpowiedzialności. Postępowania te nie mogą
uniemożliwiać lub opóźniać badania poważnego wypadku, wypadku lub incydentu
prowadzonego przez Komisję.
3. Postępowania prowadzone przez Komisję nie rozstrzygają o winie lub
odpowiedzialności.

Art. 28g. 1. Zarządcy, przewoźnicy kolejowi i użytkownicy bocznic
kolejowych są obowiązani do natychmiastowego zgłaszania poważnych
wypadków, wypadków i incydentów Komisji oraz Prezesowi UTK.
2. Prezes UTK informuje Komisję o wypadkach i incydentach, o których
mowa w art. 28e ust. 2, które w jego ocenie spełniają przesłanki określone w tym przepisie.

Art. 28h. 1. W przypadku podjęcia postępowania, o którym mowa w art. 28e
ust. 1, 2 lub 2a, Komisja w możliwie najkrótszym czasie przystępuje do:
1) badania stanu istniejącego infrastruktury kolejowej, w tym urządzeń
sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji oraz pojazdów kolejowych;
2) zabezpieczenia dokumentacji mającej związek z poważnym wypadkiem,
wypadkiem lub incydentem;
3) zabezpieczenia danych zarejestrowanych przez urządzenia rejestrujące w celu
poddania ich badaniom lub analizom;
4) przesłuchania personelu pociągu i innych pracowników kolei uczestniczących
w poważnym wypadku, wypadku lub incydencie oraz innych świadków lub
ma dostęp do wyników przesłuchań.
1a. W związku z badaniem poważnych wypadków, wypadków lub
incydentów Komisja jest uprawniona do przetwarzania danych osobowych,
o których mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia 2016/679, w zakresie danych
dotyczących zdrowia.
1b. Komisja wykonuje obowiązek, o którym mowa w art. 13 ust. 1
i 2 rozporządzenia 2016/679, przy pierwszej czynności skierowanej do osoby,
której dane dotyczą, chyba że informacje, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2
rozporządzenia 2016/679, są w posiadaniu tej osoby, a zakres tych informacji lub
ich treść nie uległy zmianie.
2. Członkowie Komisji, po okazaniu legitymacji członka Komisji, są upoważnieni do:
1) dostępu do miejsca wypadku lub incydentu, pojazdów kolejowych, ich
wraków i zawartości oraz urządzeń i budynków związanych z prowadzeniem
ruchu kolejowego;
2) dostępu do protokołów oględzin i otwarcia zwłok ofiar śmiertelnych
poważnych wypadków;
3) dostępu do rejestratorów pokładowych i ich odczytów, a także innych zapisów;
4) dostępu do wszystkich informacji mających znaczenie w postępowaniu,
w tym posiadanych przez zarządcę, przewoźnika kolejowego, użytkownika
bocznicy kolejowej i Urząd Transportu Kolejowego;
5) żądania od związanych z poważnym wypadkiem, wypadkiem lub incydentem
jednostek organizacyjnych pomocy w prowadzeniu postępowania oraz
dostarczenia potrzebnych materiałów i ekspertyz;
6) wysłuchania osób;
7) wstępu na obszar kolejowy;
8) jazdy w kabinie pojazdów kolejowych z napędem;
9) inspekcji zarządców, przewoźników kolejowych i użytkowników bocznic
kolejowych w sprawach bezpieczeństwa ruchu kolejowego w wyniku
zaistniałego zdarzenia.
2a. Eksperci biorący udział w pracach Komisji korzystają z uprawnień
przysługujących członkom Komisji, określonych w ust. 2, po okazaniu stosownego
upoważnienia wydanego przez przewodniczącego Komisji, w zakresie w nim określonym.
3. Komisja powinna po przeprowadzeniu niezbędnych badań i czynności
w możliwie najkrótszym czasie umożliwić zarządcy udostępnienie infrastruktury
kolejowej dla ruchu kolejowego.
4. W celu zapewnienia poufności prowadzonego badania w sprawie
poważnego wypadku, wypadku lub incydentu uzyskane przez Komisję:
1) dowody z wysłuchania osób oraz inne dokumenty sporządzane lub otrzymane
przez Komisję w trakcie badania poważnego wypadku, wypadku lub incydentu,
2) zapisy ujawniające tożsamość osób wysłuchanych w trakcie badania
poważnego wypadku, wypadku lub incydentu,
3) informacje dotyczące osób, które uczestniczyły w poważnym wypadku,
wypadku lub incydencie, mające charakter informacji szczególnie
chronionych lub prywatnych, w tym informacji dotyczących ich stanu zdrowia
– nie mogą być udostępnione przez Komisję ani organom procesowym
w postępowaniu karnym, ani żadnym innym organom prowadzącym postępowanie
mające na celu ustalenie odpowiedzialności lub winy.
5. Udostępnienie dowodów, dokumentów, zapisów i informacji, o których
mowa w ust. 4, może być dokonane wyłącznie na potrzeby postępowania
przygotowawczego, sądowego, sądowo-administracyjnego lub innego
postępowania za zgodą sądu, jeżeli sąd uzna, że nadrzędny interes społeczny
uzasadnia ich ujawnienie. Właściwy do rozpoznania sprawy jest Sąd Okręgowy
w Warszawie.

Art. 28i. W razie konieczności Komisja może zwrócić się do podmiotów
prowadzących postępowanie w sprawie poważnych wypadków, wypadków lub
incydentów w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Agencji o
przeprowadzenie ekspertyz, badań technicznych, analiz i ocen.

Art. 28j. 1. W przypadku gdy nie ma możliwości ustalenia, w którym
państwie wydarzył się poważny wypadek, wypadek lub incydent, lub jeżeli
wydarzył się na granicy lub w jej pobliżu, Komisja uzgadnia z właściwymi
podmiotami prowadzącymi postępowanie w sprawie poważnych wypadków,
wypadków lub incydentów w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej,
który z podmiotów prowadzi postępowanie, lub uzgadnia prowadzenie
postępowania we współpracy.
2. W przypadku prowadzenia postępowania przez Komisję podmiot, z którym
przeprowadzono uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, ma prawo do udziału
w postępowaniu i do uzyskania jego pełnych wyników.
3. Komisja zaprasza do udziału w postępowaniu podmioty prowadzące
postępowanie w sprawie poważnych wypadków, wypadków lub incydentów
z państw członkowskich Unii Europejskiej, których przewoźnicy kolejowi
uczestniczyli w poważnym wypadku, wypadku lub incydencie.

Art. 28k. 1. Komisja prowadzi postępowanie w sposób pozwalający na
wysłuchanie uczestników, świadków i innych zainteresowanych oraz umożliwia im
dostęp do wyników postępowania.
2. O prowadzonym postępowaniu i jego postępach Komisja informuje
właściwego zarządcę, przewoźnika kolejowego, użytkownika bocznicy kolejowej, Prezesa UTK, organ prowadzący postępowanie przygotowawcze,
poszkodowanych, osoby bliskie ofiarom śmiertelnym, właścicieli zniszczonego
mienia, producentów, służby ratunkowe oraz innych zainteresowanych w miarę
możliwości, umożliwiając im przedkładanie opinii w sprawie postępowania
i wnoszenie uwag do projektów raportów.

Art. 28l. 1. Komisja sporządza raport z postępowania zawierający zalecenia
w zakresie poprawy bezpieczeństwa oraz zapobiegania poważnym wypadkom,
wypadkom lub incydentom, przyjmując uchwałę w tym zakresie.
1a. W przypadku konieczności niezwłocznego podjęcia działań w celu
poprawy bezpieczeństwa przewodniczący Komisji może wydać zalecenia w tym
celu w trakcie trwania danego postępowania.
2. Zalecenia w zakresie poprawy bezpieczeństwa oraz zapobiegania
poważnym wypadkom, wypadkom lub incydentom nie mogą obejmować ustalania
winy lub odpowiedzialności.
3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze
rozporządzenia, zawartość raportu z postępowania w sprawie poważnych
wypadków, wypadków lub incydentów, uwzględniając skutki poważnych
wypadków, wypadków lub incydentów.
4. Komisja przekazuje raport z postępowania:
1) Agencji;
2) podmiotom, o których mowa w art. 28k ust. 2, oraz zainteresowanym
podmiotom w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej – na ich wniosek.
5. Komisja ogłasza raport z postępowania niezwłocznie po jego sporządzeniu,
nie później jednak niż 12 miesięcy od dnia zdarzenia.
6. Komisja sporządza roczny raport z prac Komisji w roku poprzednim,
zawierający wydane zalecenia w zakresie poprawy bezpieczeństwa i działania
podjęte zgodnie z tymi zaleceniami, oraz przesyła go do Agencji. Roczny raport
jest ogłaszany i przesyłany do Agencji nie później niż do dnia 30 września.
7. Komisja ogłasza raporty, o których mowa w ust. 1 i 6, w sposób określony
w regulaminie działania Komisji.
8. Zalecenia, o których mowa w ust. 1, 1a i 6, są kierowane do Prezesa UTK,
a w uzasadnionych przypadkach do innych zainteresowanych podmiotów, w tym
podmiotów w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
8a. Prezes UTK dokonuje analizy skierowanych do niego zaleceń
uwzględniając konieczność zapewnienia systemowego podejścia do zarządzania
bezpieczeństwem i minimalizacji ryzyka w transporcie kolejowym.
8b. Prezes UTK może uwzględnić zalecenia i przyjąć je do realizacji lub
przekazać je w całości albo w części do realizacji zarządcom, przewoźnikom
kolejowym lub innym podmiotom, których działalność ma wpływ na
bezpieczeństwo ruchu kolejowego i bezpieczeństwo eksploatacji kolei,
podlegającym regulacji na podstawie przepisów ustawy. Prezes UTK informuje
Komisję o sposobie postępowania z jej zaleceniami.
9. Prezes UTK sprawuje nadzór nad realizacją zaleceń przez podmioty,
o których mowa w ust. 8b.
9a. Podmioty, o których mowa w ust. 8b, określają planowany sposób
dalszego postępowania z zaleceniem, uwzględniając kryteria, o których mowa
w ust. 8a, a w stosownych przypadkach także rozwiązania przyjęte w swoich
systemach zarządzania bezpieczeństwem lub innych systemach zarządzania.
9b. Podmioty, o których mowa w ust. 8b, informują Prezesa UTK
o planowanym postępowaniu z zaleceniem, wskazując jego uzasadnienie.
9c. Jeżeli planowane postępowanie z zaleceniem nie spełnia kryteriów,
o których mowa w ust. 8a, Prezes UTK i podmioty, o których mowa w ust. 8b,
w razie potrzeby z udziałem Komisji, współpracują w celu wypracowania
porozumienia określającego inny sposób postępowania z zaleceniem.
9d. W przypadku braku podjęcia postępowania z zaleceniem, o którym mowa
w ust. 9a, albo nieosiągnięcia porozumienia co do sposobu jego wdrożenia, Prezes
UTK może, w drodze decyzji, nałożyć obowiązek wdrożenia zalecenia
uwzględniając kryteria, o których mowa w ust. 8a, oraz rozwiązania, o których
mowa w ust. 9a. Prezes UTK wskazuje w decyzji termin i sposób wdrożenia zaleceń.
10. Podmioty, których dotyczą zalecenia, corocznie przedstawiają, w terminie
do dnia 1 kwietnia, Komisji oraz Prezesowi UTK informacje o realizacji zaleceń oraz o podjętych środkach zapobiegawczych i działaniach zmierzających do realizacji tych zaleceń.
11. Prezes UTK przedstawia corocznie Komisji w terminie do dnia
30 kwietnia informację o realizacji zaleceń wydanych przez Komisję w roku
poprzednim oraz o podjętych działaniach zmierzających do realizacji tych zaleceń.

Art. 28m. 1. Postępowania w sprawach wypadków i incydentów prowadzi
komisja kolejowa.
2. W przypadku podjęcia przez Komisję postępowania w sprawie wypadku
lub incydentu, o których mowa w art. 28e ust. 2 lub 2a, komisja kolejowa
przekazuje Komisji prowadzenie postępowania.
3. W skład komisji kolejowych wchodzą w szczególności przedstawiciele
przewoźników kolejowych lub zarządców, których pracownicy lub pojazdy
kolejowe uczestniczyli w poważnym wypadku, wypadku lub incydencie bądź
których infrastruktura kolejowa ma związek z tym poważnym wypadkiem,
wypadkiem lub incydentem.
4. (uchylony)

Art. 28n. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia, sposób powiadamiania o poważnych wypadkach, wypadkach
i incydentach, sposób powoływania przewodniczącego komisji kolejowej oraz
sposób prowadzenia postępowania i tryb pracy komisji kolejowych, mając na
uwadze konieczność ograniczenia skutków poważnych wypadków, wypadków
i incydentów.

Art. 28o. (uchylony).

Art. 28p. Umowy o świadczenie usług publicznych zawierane są przez
organizatorów publicznego transportu kolejowego wyłącznie na podstawie
i w zakresie określonym w obowiązujących planach transportowych.

Art. 28pa. 1. Prezes UTK opiniuje projekt planu transportowego, w zakresie
kolejowych przewozów pasażerskich, w terminie 21 dni od dnia jego doręczenia.
2. Organizator publicznego transportu kolejowego przekazuje Prezesowi
UTK projekt planu transportowego przed jego uchwaleniem lub wydaniem wraz
z dokumentacją stanowiącą podstawę oceny uwarunkowań, o których mowa
w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie
zbiorowym, w zakresie określonym przez Prezesa UTK.
3. Niezajęcie stanowiska w terminie, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za
pozytywne zaopiniowanie projektu planu transportowego.

Art. 28pb. 1. Prezes UTK opiniuje, pod względem zgodności z planem
transportowym, projekt umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie
kolejowych przewozów pasażerskich, w terminie 21 dni od dnia jego doręczenia.
2. Organizator publicznego transportu kolejowego przekazuje do
zaopiniowania Prezesowi UTK projekt umowy, o której mowa w ust. 1, na 30
dni przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
w trybie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. poz. 2019 oraz z 2020 r. poz. 288) lub wszczęciem
postępowania o zawarcie umowy koncesji w trybie przepisów ustawy z dnia
21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1528, 1655 i 2020) albo przed bezpośrednim zawarciem
umowy, o której mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r.
o publicznym transporcie zbiorowym.
3. Niezajęcie stanowiska w terminie, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za
pozytywne zaopiniowanie projektu umowy o świadczenie usług publicznych
w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich.
4. Organizator publicznego transportu kolejowego przekazuje Prezesowi
UTK, potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez tego organizatora, kopię
umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów
pasażerskich, w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia.

Art. 28q. (uchylony).

Art. 28r. (uchylony).

Art. 28s. (uchylony).

Art. 28t. (uchylony).

Art. 28w. (uchylony).

Art. 28x. (uchylony).

Art. 28y. (uchylony).

Art. 28z. (uchylony).

Ustawa o transporcie kolejowym art. 28

Poprzedni

Art. 27. (uchylony).

Nastepny

Art. 29. 1. Udostępnianie infrastruktury kolejowej polega na: 1) rozpatrywaniu wniosków aplikanta o przydzielenie zdolności przepustowej; 2) przydzielaniu aplikantowi zdolności przepustowej, w tym: ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
  • Wejscie w życie 1 czerwca 2003
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 06 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka