Art. 33. 1. Zarządca opracowuje system pobierania opłat na okres
obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów oparty na takich samych
zasadach w odniesieniu do wszystkich aplikantów dla całej sieci kolejowej.
2. Zarządca może pobierać od aplikantów opłatę za obsługę wniosku o
przydzielenie zdolności przepustowej, jeżeli na podstawie wniosku nie została
przydzielona zdolność przepustowa, z wyłączeniem sytuacji, gdy zdolność
przepustowa nie została przydzielona z przyczyn leżących po stronie zarządcy.
Opłata jest ustalana jako iloraz kosztów poniesionych przez zarządcę na obsługę
wniosków o przydzielenie zdolności przepustowej i liczby wniosków złożonych w
ostatnim zakończonym roku.
3. Zarządca pobiera od aplikanta opłatę rezerwacyjną za niewykorzystanie
przydzielonej zdolności przepustowej, jeżeli aplikant nie wskaże przewoźnika
kolejowego, który ma wykorzystać przydzieloną zdolność przepustową, albo
przewoźnik kolejowy wskazany przez aplikanta nie zawrze z zarządcą umowy o
wykorzystanie zdolności przepustowej. Opłata jest ustalana jako procentowy udział
opłaty, jaką poniósłby przewoźnik kolejowy za wykorzystanie przydzielonej
aplikantowi zdolności przepustowej. Zarządca nie pobiera opłaty, jeżeli
przewoźnik kolejowy wystąpił do Prezesa UTK o wydanie decyzji w sprawie
wykorzystania zdolności przepustowej.
4. Zarządca pobiera od przewoźnika kolejowego opłatę za usługi wykonane
w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej, związane ze
zrealizowanym przejazdem pociągu, zwaną dalej „opłatą podstawową”.
5. Opłata podstawowa jest obliczana jako iloczyn przebiegu pociągu i stawki
jednostkowej określonej dla przejazdu pociągu na odległość jednego kilometra.
6. Stawki jednostkowe opłaty podstawowej ustalane są przez zarządcę po
kosztach bezpośrednich, jakie zarządca ponosi jako rezultat przejazdu pociągu. W
celu odzyskania całości ponoszonych kosztów zarządca może, jeżeli wykaże, że
kondycja rynku to umożliwia, dokonać podwyżki stawek.
7. Zarządca może opracować, wspólnie z przewoźnikami kolejowymi, sposób
zmniejszenia opłaty podstawowej w zależności od realizacji przez przewoźnika
kolejowego planu wykonania.
8. Zarządca może pobierać od przewoźników kolejowych opłatę za usługi
wykonane w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej, związane
ze zrealizowanymi manewrami, zwaną dalej „opłatą manewrową”.
9. Stawki jednostkowe opłaty manewrowej ustalane są przez zarządcę po
kosztach bezpośrednich, jakie zarządca ponosi jako rezultat wykonania manewrów.
10. Zarządca określa maksymalny czas postoju pojazdów kolejowych w
ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej, nie krótszy niż 2
godziny, w odniesieniu do którego nie pobiera opłat za przydzieloną zdolność
przepustową dla potrzeb postoju pojazdów kolejowych.
11. Zarządca może pobierać od przewoźników kolejowych opłatę
rezerwacyjną za niewykorzystanie przydzielonej zdolności przepustowej.
12. Zarządca może pobierać opłaty za określone w regulaminie sieci usługi
inne niż wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, które zarządca będzie świadczył
wtedy, gdy ich wykonania zażąda przewoźnik kolejowy w zgłoszonym wniosku.
13. Zarządca opracowuje projekt cennika określającego:
1) opłatę za obsługę wniosku o przydzielenie zdolności przepustowej, o której
mowa w ust. 2;
2) sposób ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej na podstawie
stawek cząstkowych i współczynników korygujących wraz z określeniem ich wartości;
3) sposób ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej;
4) sposób ustalania opłat rezerwacyjnych, o których mowa w ust. 3 i 11;
5) sposób ustalania opłat za postój pojazdów kolejowych;
6) opłaty, o których mowa w ust. 12, albo sposób ich ustalania.
14. Projekt cennika, o którym mowa w ust. 13, zarządca, niezwłocznie po jego
opracowaniu, umieszcza w regulaminie sieci oraz, nie później niż w terminie 9
miesięcy przed rozpoczęciem okresu obowiązywania rocznego rozkładu jazdy
pociągów, przedkłada do zatwierdzenia Prezesowi UTK w części dotyczącej
sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej
obejmującego kalkulację wysokości zastosowanych stawek cząstkowych i
współczynników.
15. Prezes UTK w terminie 90 dni od dnia otrzymania projektu cennika, o
którym mowa w ust. 13, w drodze decyzji, zatwierdza go w części dotyczącej
sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej albo
odmawia jego zatwierdzenia w przypadku stwierdzenia jego niezgodności z
obowiązującymi przepisami.
16. Zarządca jest obowiązany zaktualizować regulamin sieci w zakresie
cennika, którego projekt został zatwierdzony przez Prezesa UTK, w terminie 7 dni
od dnia doręczenia decyzji Prezesa UTK zatwierdzającej projekt cennika.
17. Brak wydania decyzji, o której mowa w ust. 15, w wymaganym terminie
jest równoważny z decyzją zatwierdzającą projekt cennika, o którym mowa w ust.
13. W takim przypadku zarządca jest obowiązany zaktualizować regulamin sieci w
zakresie cennika, którego projekt został zatwierdzony, w terminie 7 dni od upływu
terminu, w którym decyzja, o której mowa w ust. 15, powinna zostać podjęta.
18. W przypadku odmowy zatwierdzenia projektu cennika, o którym mowa w
ust. 13, zarządca podejmuje decyzję o:
1) stosowaniu w okresie obowiązywania rozkładu jazdy pociągów, którego
projekt cennika dotyczył, cennika obowiązującego w poprzednim okresie
obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów albo
2) opracowaniu nowego projektu cennika i ponownym przedstawieniu go do
zatwierdzenia w trybie, o którym mowa w ust. 15.
19. W przypadku, o którym mowa w ust. 18 pkt 1, zarządca w terminie 30 dni
od dnia doręczenia decyzji Prezesa UTK odmawiającej zatwierdzenia projektu
cennika, o którym mowa w ust. 13:
1) informuje Prezesa UTK o swojej decyzji;
2) aktualizuje regulamin sieci w zakresie cennika, o którym mowa w ust. 13.
20. W przypadku, o którym mowa w ust. 18 pkt 2, zarządca w terminie 30 dni
od dnia doręczenia decyzji Prezesa UTK odmawiającej zatwierdzenia projektu
cennika, o którym mowa w ust. 13:
1) przedstawia Prezesowi UTK poprawiony projekt cennika, o którym mowa w
ust. 13;
2) aktualizuje regulamin sieci w zakresie projektu cennika.
21. Jeżeli decyzja Prezesa UTK o zatwierdzeniu poprawionego projektu
cennika, o którym mowa w ust. 20 pkt 1, zostanie podjęta w terminie późniejszym
niż 30 dni przed rozpoczęciem okresu obowiązywania rocznego rozkładu jazdy:
1) cennik, którego projekt został zatwierdzony, wchodzi w życie 30 dni od dnia,
w którym decyzja została podjęta;
2) do dnia wejścia w życie nowego cennika obowiązuje cennik obowiązujący w
poprzednim rocznym okresie obowiązywania rozkładu jazdy.
22. Zarządca może podjąć decyzję o rezygnacji z opracowania projektu
cennika, o którym mowa w ust. 13, albo jego części, i stosowaniu na kolejny okres
obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów odpowiadającej mu części
cennika obowiązującego w poprzednim rocznym rozkładzie jazdy pociągów. W
takim przypadku zarządca:
1) informuje Prezesa UTK o swojej decyzji;
2) aktualizuje regulamin sieci w zakresie cennika, o którym mowa w ust. 13.
23. Z opłat podstawowych i manewrowych na liniach kolejowych o znaczeniu
wyłącznie obronnym zwolnione są wojskowe jednostki budżetowe.

Ustawa o transporcie kolejowym art. 33

Poprzedni

Art. 32. 1. Zarządca opracowuje regulamin, zwany dalej „regulaminem sieci”, określający zasady udostępniania zarządzanej infrastruktury oraz obiektów infrastruktury usługowej połączonych z siecią ko...

Nastepny

Art. 34. 1. Opłata podstawowa może być podwyższana, w okresie przepełnienia, na odcinkach dróg kolejowych o niewystarczającej zdolności przepustowej. 1a. Zarządca zaprzestaje pobierania podwyższonyc...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
  • Wejscie w życie 1 czerwca 2003
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 06 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka