Art. 2. 1. W celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji
produktów rolno-spożywczych tworzy się następujące fundusze promocji:
1) Fundusz Promocji Mleka;
2) Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego;
3) Fundusz Promocji Mięsa Wołowego;
4) Fundusz Promocji Mięsa Końskiego;
5) Fundusz Promocji Mięsa Owczego;
6) Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych;
7) Fundusz Promocji Owoców i Warzyw;
8) Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego;
9) Fundusz Promocji Ryb;
10) Fundusz Promocji Roślin Oleistych.
2. Realizując cele, o których mowa w ust. 1:
1) Fundusz Promocji Mleka wspiera:
a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach,
mleka krowiego, zwanego dalej „mlekiem”, i przetworów mlecznych,
b) działania mające na celu promocję spożycia mleka lub przetworów
mlecznych, w szczególności przez dzieci i młodzież,
c) udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą bydła
mlecznego, produkcją lub przetwórstwem mleka,
d) badania rynkowe dotyczące spożycia mleka i przetworów mlecznych,
e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mleka
i przetworów mlecznych oraz prowadzące do wzrostu ich spożycia,
f) działania mające na celu informowanie o korzyściach płynących
z przeprowadzania oceny wartości użytkowej bydła typu użytkowego
mlecznego i mięsno-mlecznego,
g) szkolenia producentów mleka i pierwszych podmiotów skupujących
w rozumieniu art. 151 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
(UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną
organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającego rozporządzenia
Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE)
nr 1234/2007 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 671, z późn. zm.),
zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1308/2013”,
h) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli,
biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych
komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami
statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku
mleka i przetworów mlecznych;
2) Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego wspiera:
a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach,
mięsa wieprzowego,
b) działania mające na celu promocję spożycia mięsa wieprzowego oraz jego
przetworów,
c) udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą świń oraz
produkcją lub przetwórstwem mięsa wieprzowego,
d) badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa wieprzowego oraz jego
przetworów,
e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa
wieprzowego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich
spożycia,
f) szkolenia producentów i przetwórców mięsa wieprzowego,
g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli,
biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych
komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami
statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku
mięsa wieprzowego;
3) Fundusz Promocji Mięsa Wołowego wspiera:
a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach,
mięsa wołowego,
b) działania mające na celu promocję spożycia mięsa wołowego oraz jego
przetworów,
c) udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą bydła
mięsnego oraz produkcją lub przetwórstwem mięsa wołowego,
d) badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa wołowego oraz jego
przetworów,
e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa
wołowego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu jego
spożycia,
f) szkolenia producentów i przetwórców mięsa wołowego,
g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli,
biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych
komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami
statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku
mięsa wołowego;
4) Fundusz Promocji Mięsa Końskiego wspiera:
a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach,
mięsa końskiego,
b) działania mające na celu promocję spożycia mięsa końskiego oraz jego
przetworów,
c) udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą koni oraz
produkcją lub przetwórstwem mięsa końskiego,
d) badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa końskiego oraz jego
przetworów,
e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa
końskiego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich
spożycia,
f) szkolenia producentów i przetwórców mięsa końskiego,
g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli,
biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych
komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku mięsa końskiego;
5) Fundusz Promocji Mięsa Owczego wspiera:
a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach,
mięsa owczego,
b) działania mające na celu promocję spożycia mięsa owczego oraz jego
przetworów,
c) udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą owiec
oraz produkcją lub przetwórstwem mięsa owczego,
d) badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa owczego oraz jego przetworów,
e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa
owczego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich
spożycia,
f) szkolenia producentów i przetwórców mięsa owczego,
g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli,
biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych
komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami
statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku
mięsa owczego;
6) Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych wspiera:
a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach,
zbóż oraz przetworów zbożowych pochodzących z przetworzenia pszenicy,
żyta, jęczmienia, kukurydzy, owsa oraz gryki, zwanych dalej „przetworami
zbożowymi”,
b) działania mające na celu promocję spożycia przetworów zbożowych,
c) udział w wystawach i targach związanych z produkcją lub przetwórstwem
zbóż, o których mowa w lit. a, lub przetworów zbożowych,
d) badania rynkowe dotyczące spożycia przetworów zbożowych,
e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości zbóż,
o których mowa w lit. a, oraz przetworów zbożowych, a także prowadzące
do wzrostu ich spożycia,
f) szkolenia producentów i przetwórców zbóż,
g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli,
biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku
zbóż i przetworów zbożowych;
7) Fundusz Promocji Owoców i Warzyw wspiera:
a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach,
owoców lub warzyw oraz ich przetworów,
b) działania mające na celu promocję spożycia owoców lub warzyw oraz ich
przetworów, w szczególności przez dzieci i młodzież,
c) udział w wystawach i targach związanych z produkcją owoców lub warzyw
oraz ich przetworów lub przetwórstwem owoców lub warzyw,
d) badania rynkowe dotyczące spożycia owoców lub warzyw oraz ich
przetworów,
e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości
owoców lub warzyw oraz ich przetworów, a także prowadzące do wzrostu
ich spożycia,
f) szkolenia producentów i przetwórców owoców lub warzyw,
g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli,
biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych
komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami
statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku
owoców lub warzyw;
8) Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego wspiera:
a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach,
mięsa drobiowego oraz jego przetworów,
b) działania mające na celu promocję spożycia mięsa drobiowego i jego
przetworów,
c) udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą drobiu,
produkcją lub przetwórstwem mięsa drobiowego,
d) badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa drobiowego oraz jego
przetworów,
e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa
drobiowego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich
spożycia,
f) szkolenia producentów i przetwórców mięsa drobiowego,
g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli,
biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych
komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami
statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku
mięsa drobiowego;
9) Fundusz Promocji Ryb wspiera:
a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach,
ryb oraz ich przetworów,
b) działania mające na celu promocję spożycia ryb i ich przetworów,
c) udział w wystawach i targach związanych z połowem, chowem, hodowlą
lub przetwórstwem ryb,
d) badania rynkowe dotyczące spożycia ryb i ich przetworów,
e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości ryb
oraz ich przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,
f) szkolenia producentów i przetwórców ryb,
g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli,
biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych
komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami
statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku
ryb;
10) Fundusz Promocji Roślin Oleistych wspiera:
a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach,
rzepaku, rzepiku, soi, lnu oraz konopi, zwanych dalej „roślinami oleistymi”,
przetworów pochodzących z przetworzenia roślin oleistych, zwanych dalej
„przetworami nasion oleistych”, a także miodu, pyłku kwiatowego,
propolisu oraz mleczka pszczelego, zwanych dalej „produktami
pszczelimi”,
b) działania mające na celu promocję spożycia przetworów nasion oleistych
lub produktów pszczelich,
c) udział w wystawach i targach związanych z produkcją lub przetwórstwem
roślin oleistych, przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich,
d) badania rynkowe dotyczące spożycia przetworów nasion oleistych lub
produktów pszczelich,
e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości roślin
oleistych, przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich, a także
prowadzące do wzrostu ich spożycia,
f) szkolenia producentów i przetwórców nasion oleistych lub produktów
pszczelich,
g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli,
biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych
komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami
statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku
roślin oleistych, przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich.
2a. Fundusze promocji, o których mowa w ust. 2 pkt 1–10, realizując cele,
o których mowa w ust. 1, wspierają działania mające na celu przywrócenie
normalnych warunków rynkowych w przypadku poważnych zakłóceń na rynku, utraty
zaufania konsumentów lub innych szczególnych problemów.
3. Fundusz promocji, o którym mowa w ust. 2 pkt 6, w celu wspierania
marketingu rolnego realizuje również działania mające na celu informowanie o jakości
i cechach, w tym zaletach, pasz w rozumieniu przepisów o paszach pochodzących
z przetworzenia zbóż, o których mowa w ust. 2 pkt 6 lit. a.
4. Fundusz promocji, o którym mowa w ust. 2 pkt 10, w celu wspierania
marketingu rolnego realizuje również działania mające na celu informowanie o jakości
i cechach, w tym zaletach, pasz w rozumieniu przepisów o paszach pochodzących
z przetworzenia roślin oleistych.

Ustawa o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych art. 2

Poprzedni

Art. 1. Ustawa reguluje tworzenie, zadania, zasady finansowania, organizację i funkcjonowanie funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, zwanych dalej „funduszami promocji”.

Nastepny

Art. 3. 1. Do wpłat na Fundusz Promocji Mleka są obowiązane pierwsze podmioty skupujące w rozumieniu art. 151 rozporządzenia nr 1308/2013, w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego przez nie kilogr...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
  • Wejscie w życie 1 lipca 2009
  • Ost. zmiana ustawy 18 kwietnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 02 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka