Art. 3. 1. Do wpłat na Fundusz Promocji Mleka są obowiązane pierwsze
podmioty skupujące w rozumieniu art. 151 rozporządzenia nr 1308/2013,
w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego przez nie kilograma mleka.
2. Wpłaty na fundusze promocji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2–9, są
naliczane, w wysokości 0,1% wartości netto, od następujących rzeczy ruchomych,
będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem
od towarów i usług:
1) świnie żywe,
2) bydło i cielęta żywe,
3) konie żywe,
4) owce żywe,
5) zboża,
6) owoce i warzywa,
7) drób żywy,
8) ryby
– zwanych dalej „towarami”.
2a. Wpłaty na fundusz promocji, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10, są
naliczane w wysokości 0,2% wartości netto od roślin oleistych będących przedmiotem
czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
2b. Ilekroć w ustawie jest mowa o towarach, rozumie się przez to również rośliny
oleiste.
3. Do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na:
1) Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego są obowiązani:
a) przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju świń,
b) przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług
w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej „ustawą o VAT”, którzy prowadzą
działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej żywych świń;
2) Fundusz Promocji Mięsa Wołowego są obowiązani:
a) przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju bydła
lub cieląt,
b) przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług
w rozumieniu ustawy o VAT, którzy prowadzą działalność gospodarczą
w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywych
zwierząt, o których mowa w lit. a;
3) Fundusz Promocji Mięsa Końskiego są obowiązani:
a) przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju koni,
b) przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług
w rozumieniu ustawy o VAT, którzy prowadzą działalność gospodarczą
w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywych
koni;
4) Fundusz Promocji Mięsa Owczego są obowiązani:
a) przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju
jagniąt lub owiec,
b) przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług
w rozumieniu ustawy o VAT, którzy prowadzą działalność gospodarczą
w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywych
zwierząt, o których mowa w lit. a;
5) Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych są obowiązani
przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa
zbóż, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 6 lit. a;
6) Fundusz Promocji Owoców i Warzyw są obowiązani przedsiębiorcy będący
podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, którzy:
a) skupują owoce lub warzywa od podmiotów, o których mowa w art. 2
pkt 19 ustawy o VAT, w celu ich przetworzenia lub odprzedaży,
b) wytwarzają owoce i warzywa;
7) Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego są obowiązani:
a) przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju
drobiu,
b) przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług
w rozumieniu ustawy o VAT, którzy prowadzą działalność gospodarczą
w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywego
drobiu;
8) Fundusz Promocji Ryb są obowiązani przedsiębiorcy będący podatnikami
podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, którzy:
a) skupują ryby od podmiotów, o których mowa w art. 2 pkt 19 ustawy
o VAT, w celu ich przetworzenia lub odprzedaży,
b) prowadzą działalność w zakresie połowu ryb w wodach śródlądowych lub
morskich,
c) prowadzą działalność w zakresie chowu lub hodowli ryb;
9) Fundusz Promocji Roślin Oleistych są obowiązani przedsiębiorcy prowadzący
działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa roślin oleistych.
4. Wpłaty na fundusze promocji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2–10, są
naliczane i pobierane od podmiotów, które zbywają towary na rzecz podmiotów,
o których mowa w ust. 3 pkt 1–5, pkt 6 lit. a, pkt 7, pkt 8 lit. a oraz pkt 9.
5. Podmioty, o których mowa w:
1) ust. 3 pkt 1–5, pkt 6 lit. a, pkt 7, pkt 8 lit. a oraz pkt 9:
a) naliczają i pobierają od podmiotów, które zbywają na ich rzecz towary,
wpłaty na fundusze promocji z należności za te towary na podstawie faktur,
nie później niż w terminie 14 dni od dnia ich wystawienia,
b) potwierdzają, w formie pisemnego oświadczenia, naliczenie i pobranie
wpłat na fundusze promocji, które zawiera w szczególności:
– nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko, miejsce zamieszkania
i adres podmiotu obowiązanego do wpłat na dany fundusz promocji
oraz podmiotu, od którego naliczono i pobrano tę wpłatę,
– określenie wartości i rodzaju towaru, stanowiącego podstawę wpłaty,
– kwotę pobraną z tytułu wpłaty na dany fundusz promocji od zbytego
towaru;
2) ust. 3 pkt 6 lit. b, naliczają i przekazują należne wpłaty na fundusze promocji na
podstawie faktur za zbyte przez nie towary, o których mowa w ust. 2 pkt 6;
3) ust. 3 pkt 8 lit. b i c, naliczają i przekazują należne wpłaty na fundusze promocji
na podstawie faktur za zbyte przez nie towary, o których mowa w ust. 2 pkt 8.
6. Wpłat na fundusze promocji nie nalicza się i nie pobiera od mleka i towarów
stanowiących przedmiot:
1) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu przepisów ustawy
o VAT;
2) sprzedaży z zapasów interwencyjnych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa,
zwanego dalej „Krajowym Ośrodkiem”;
3) sprzedaży, dokonywanej przez Agencję Rezerw Materiałowych w związku ze
zwolnieniem lub restrukturyzacją rezerw państwowych, następującej w trybie
określonym w przepisach odrębnych.
6a. W przypadku gdy przedsiębiorcy, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a, pkt
2 lit. a, pkt 4 lit. a i pkt 7 lit. a, dokonują uboju zwierząt, o których mowa w ust. 2 pkt
1, 2, 4 lub 7, niebędących przedmiotem czynności, o których mowa w ust. 2,
przedsiębiorcy ci są obowiązani do naliczania i przekazywania wpłat na fundusze
promocji w wysokości 0,1% wartości netto tych zwierząt.
6b. Wartość, o której mowa w ust. 6a, jest ustalana na podstawie:
1) średniej ceny netto zakupu świń rzeźnych za wagę żywą w tygodniu, w którym
dokonano uboju zwierząt, o których mowa w ust. 2 pkt 1,
2) ceny netto zakupu bydła rzeźnego za wagę żywą w tygodniu, w którym
dokonano uboju zwierząt, o których mowa w ust. 2 pkt 2,
3) średniej ceny zakupu owiec za wagę żywą w miesiącu poprzedzającym miesiąc,
w którym dokonano uboju zwierząt, o których mowa w ust. 2 pkt 4,
4) ceny skupu drobiu rzeźnego w tygodniu, w którym dokonano uboju zwierząt,
o których mowa w ust. 2 pkt 7
– udostępnianych w biuletynie informacyjnym zamieszczanym na stronie
internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rynków rolnych,
wydawanym na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 marca 2001 r. o rolniczych
badaniach rynkowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1160).
6c. Ilekroć w ustawie jest mowa o towarach, rozumie się przez to również
zwierzęta, które zostały poddane ubojowi, o którym mowa w ust. 6a.
7. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowy wykaz towarów, od których są naliczane, pobierane,
przekazywane i wpłacane wpłaty na fundusze promocji, o których mowa w art. 2
ust. 1 pkt 2–10, mając na względzie zapewnienie efektywnej realizacji wpłat na
fundusze promocji i z uwzględnieniem przepisów ustawy o VAT i przepisów
w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Ustawa o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych art. 3

Poprzedni

Art. 2. 1. W celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych tworzy się następujące fundusze promocji: 1) Fundusz Promocji Mleka; 2) Fundusz Promocji Mię...

Nastepny

Art. 4. 1. Dyrektor Generalny Krajowego Ośrodka: 1) dysponuje środkami funduszy promocji na podstawie uchwał komisji zarządzających; 2) zapewnia obsługę prawną oraz techniczno-biurową funduszy prom...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
  • Wejscie w życie 1 lipca 2009
  • Ost. zmiana ustawy 18 kwietnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 02 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka