Co zrobić w przypadku, kiedy kupujący nie udowodni ewentualnej wady a będzie się upierał przy swojej racji (że chce dokonać zwrotu).
W świetle prawa polskiego sprzedaż między osobami prywatnymi jest regulowana przepisami Kodeksu Cywilnego. Kluczowe kwestie do uwzględnienia:
W transakcjach między osobami prywatnymi nie obowiązuje prawo do odstąpienia od umowy, co oznacza, że konsument (kupujący) nie ma prawa zwrotu zakupionego produktu w ciągu 14 dni bez podania przyczyny, jak ma to miejsce w przypadku zakupów dokonywanych w sklepach czy przez Internet.
Jeśli przedmiot zakupu ma wadę, która istniała w chwili zawarcia umowy (przy czym nie została wskazana przez sprzedającego), kupujący może domagać się wymiany przedmiotu na wolny od wad, obniżenia ceny czy odstąpienia od umowy. Jednakże w Twoim przypadku, skoro kupujący sam sprawdził sprzęt przed zakupem, a teraz nie dostarcza dowodu na jego uszkodzenie, będzie trudno mu udowodnić, że wada istniała w chwili zakupu.
Jeżeli nie prowadzisz działalności gospodarczej, a sprzedaż była sporadyczna, nie obowiązują Cię przepisy o ochronie praw konsumenta.
Wobec powyższego, jeśli jesteś pewna stanu sprzedanego sprzętu i nie masz dowodów potwierdzających zarzuty kupującego, nie jesteś zobligowana do przyjęcia zwrotu. Warto jednak mieć świadomość, że kupujący może podjąć próbę dochodzenia swoich praw przed sądem, choć w oparciu o dostarczone informacje wydaje się to mało prawdopodobne.