Art. 61. Ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne udzielone
świadczeniobiorcy bez skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego opłaca
świadczeniobiorca, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 47a, 57 ust. 2 i art. 60.

Art. 61a. 1. Prezes Funduszu może przeprowadzić kontrolę realizacji umowy
o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie:
1) organizacji, sposobu i jakości udzielania świadczeń opieki zdrowotnej oraz ich dostępności;
2) udzielania świadczeń opieki zdrowotnej pod względem zgodności
z obowiązującymi przepisami, a także z wymaganiami określonymi w tej
umowie;
3) zasadności wyboru leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia
żywieniowego i wyrobów medycznych, stosowanych w profilaktyce, leczeniu,
rehabilitacji i badaniach diagnostycznych;
4) przestrzegania zasad wystawiania recept;
5) posiadania uprawnień do udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez osoby
wykonujące zawody medyczne;
6) wykonywania obowiązków nałożonych na świadczeniodawcę związanych
z realizacją tej umowy w zakresie innym niż określony w pkt 1–5.
2. Prezes Funduszu może przeprowadzić kontrolę realizacji uprawnień
i wykonywania obowiązków wynikających z przepisów prawa podmiotów, którym
ustawa przyznaje takie uprawnienia i obowiązki w zakresie:
1) zasadności wyboru leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia
żywieniowego i wyrobów medycznych, stosowanych w profilaktyce, leczeniu,
rehabilitacji i badaniach diagnostycznych finansowanych ze środków
publicznych;
2) przestrzegania zasad wystawiania recept refundowanych oraz zleceń na
zaopatrzenie w wyroby medyczne objęte refundacją.
2a. Prezes Funduszu może przeprowadzić kontrolę realizacji zadań
finansowanych ze środków publicznych, o których mowa w art. 116 ust. 1 pkt 8, w zakresie:
1) organizacji, sposobu i jakości udzielania świadczeń opieki zdrowotnej oraz ich
dostępności;
2) udzielania świadczeń opieki zdrowotnej pod względem zgodności
z obowiązującymi przepisami, a także z wymaganiami określonymi przez
Prezesa Funduszu.
3. Prezes Funduszu może przeprowadzić kontrolę realizacji umowy na
wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia
żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę.
4. Kontrole, z wyłączeniem kontroli, o której mowa w art. 61v, planuje się
i przeprowadza po uprzednim dokonaniu analizy prawdopodobieństwa wystąpienia
nieprawidłowości w zakresach, o których mowa w ust. 1–3.
5. Do kontroli, o której mowa w ust. 2a, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 4
i art. 61b–61w.

Art. 61b. 1. Organy administracji rządowej i samorządowej, państwowe
i samorządowe osoby prawne oraz państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne
są obowiązane współdziałać z Prezesem Funduszu, nieodpłatnie udostępniać
Prezesowi Funduszu informacje oraz udzielać mu pomocy przy wykonywaniu zadań,
o których mowa w niniejszym dziale.
2. Prezes Funduszu jest uprawniony do nieodpłatnego korzystania z informacji
przetwarzanych w rejestrach publicznych w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia
17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych w niniejszym
dziale, z zastrzeżeniem odrębnych przepisów.
3. Informacje, o których mowa w ust. 2, jeżeli zawierają dane osobowe,
podlegają ochronie na podstawie przepisów o ochronie danych osobowych i są
chronione przed dostępem do nich osób nieuprawnionych.
4. Prezes Funduszu w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych
w niniejszym dziale nie może żądać zaświadczeń ani dokumentów na potwierdzenie
faktów lub stanu prawnego, jeżeli są możliwe do ustalenia przez Fundusz na podstawie:
1) posiadanych przez Fundusz ewidencji, rejestrów lub danych;
2) rejestrów publicznych prowadzonych przez inne podmioty publiczne, do których
Fundusz ma dostęp w drodze elektronicznej na zasadach określonych
w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
3) wymiany informacji z innym podmiotem publicznym na zasadach określonych
w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Art. 61c. 1. Organy kontroli i inspekcji działające w administracji rządowej
i samorządzie terytorialnym są obowiązane do udostępniania Prezesowi Funduszu, na jego wniosek, wyników kontroli przeprowadzonych przez te organy u świadczeniodawcy, osoby uprawnionej w rozumieniu ustawy o refundacji lub w aptece, jeżeli wyniki te mają związek z realizacją zadań, o których mowa
w niniejszym dziale.
2. Prezes Funduszu jest obowiązany do udostępniania ministrowi właściwemu
do spraw zdrowia lub jednostce podległej ministrowi właściwemu do spraw zdrowia
właściwej w zakresie systemów informacyjnych w ochronie zdrowia, na ich wniosek,
akt oraz wyników kontroli prowadzonych przez Fundusz w podmiocie
kontrolowanym, jeżeli mają one związek z realizacją ich zadań. Przepisy art. 61j ust. 2
i 3 stosuje się odpowiednio.

Art. 61d. 1. Przeprowadzenie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego
w zakresie objętym kontrolą, rzetelne jego udokumentowanie oraz dokonanie oceny.
2. Czas trwania wszystkich kontroli Funduszu w miejscach, o których mowa
w art. 61i ust. 1, w roku kalendarzowym, z wyłączeniem kontroli realizacji umowy
o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie leczenia szpitalnego oraz
kontroli, o której mowa w art. 61v, nie może przekraczać w odniesieniu do łącznej
kwoty wypłaconej podmiotowi kontrolowanemu przez Fundusz za rok poprzedni
według stanu na dzień 31 stycznia roku następnego w wysokości:
1) do 2 000 000 zł – 12 dni roboczych;
2) do 10 000 000 zł – 18 dni roboczych;
3) do 50 000 000 zł – 24 dni roboczych;
4) powyżej 50 000 000 zł – 48 dni roboczych.
3. Czas trwania wszystkich kontroli Funduszu w miejscach, o których mowa
w art. 61i ust. 1, w roku kalendarzowym w przypadku kontroli, o których mowa
w art. 61a ust. 2, z wyłączeniem kontroli, o której mowa w art. 61v, nie może
przekraczać 20 dni roboczych.
4. Nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli
działalności podmiotu kontrolowanego w zakresie, o którym mowa w art. 61a ust. 1–
3, art. 61zb i art. 173, z wyłączeniem kontroli, o której mowa w art. 61v.
5. Prezes Funduszu nie przeprowadza kontroli, w przypadku gdy ma ona
dotyczyć zakresu przedmiotowego kontroli objętego uprzednio zakończoną kontrolą,
z wyłączeniem kontroli, o której mowa w art. 61v.
6. Podmiot kontrolowany może wnieść sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania
przez Prezesa Funduszu czynności z naruszeniem przepisów ust. 2–5. Sprzeciw
wymaga uzasadnienia. Wniesienie sprzeciwu nie jest dopuszczalne w przypadku
kontroli, o której mowa w art. 61v.
7. Sprzeciw wnosi się w terminie 2 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli lub
wystąpienia przesłanki wniesienia sprzeciwu do komórki organizacyjnej Funduszu,
która prowadzi kontrolę.
8. Wniesienie sprzeciwu nie powoduje wstrzymania czynności kontrolnych.
9. Kierownik komórki organizacyjnej Funduszu, o której mowa w ust. 7,
w terminie 2 dni roboczych od dnia otrzymania sprzeciwu wydaje postanowienie o:
1) odstąpieniu od czynności kontrolnych;
2) kontynuowaniu czynności kontrolnych.
10. Nierozpatrzenie sprzeciwu w terminie, o którym mowa w ust. 9, jest
równoznaczne w skutkach z wydaniem postanowienia o odstąpieniu od czynności kontrolnych.
11. Na postanowienie, o którym mowa w ust. 9 pkt 2, podmiotowi
kontrolowanemu przysługuje zażalenie do Prezesa Funduszu, które składa się za
pośrednictwem kierownika komórki organizacyjnej Funduszu, o której mowa w ust. 7,
w terminie 2 dni roboczych od dnia doręczenia postanowienia.
12. Prezes Funduszu rozpatruje zażalenie w terminie 7 dni od dnia jego
wniesienia oraz wydaje postanowienie o:
1) odstąpieniu od czynności kontrolnych;
2) kontynuowaniu czynności kontrolnych.
13. Nierozpatrzenie zażalenia w terminie, o którym mowa w ust. 12, jest
równoznaczne w skutkach z wydaniem postanowienia o odstąpieniu od czynności kontrolnych.

Art. 61e. 1. Kontrolę przeprowadzają pracownicy Funduszu, zwani dalej
„kontrolerami”.
2. Poszczególne czynności kontrolne mogą wykonywać pracownicy Funduszu
niebędący kontrolerami.
3. Kontrolerzy albo osoby, o których mowa w ust. 2, przeprowadzają kontrolę
albo poszczególne czynności kontrolne na podstawie upoważnienia do
przeprowadzenia kontroli.
4. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli wydaje Prezes Funduszu.
5. W upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli wskazuje się:
1) oznaczenie wydającego upoważnienie;
2) imię i nazwisko kontrolera i numer legitymacji służbowej lub imię i nazwisko
osoby, o której mowa w ust. 2, i numer dokumentu pozwalającego na ustalenie
jej tożsamości;
3) datę i miejsce wystawienia upoważnienia;
4) podstawę prawną kontroli;
5) oznaczenie kontroli (numer i temat kontroli);
6) zakres przedmiotowy, w tym numer umowy z Funduszem, jeżeli dotyczy, i okres
objęty kontrolą;
7) datę rozpoczęcia kontroli oraz przewidywany termin jej zakończenia;
8) nazwę (firmę) i adres podmiotu kontrolowanego;
9) numer zezwolenia na prowadzenie apteki, jeżeli dotyczy;
10) podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem imienia i nazwiska oraz
zajmowanego stanowiska lub funkcji;
11) pouczenie o prawach i obowiązkach podmiotu kontrolowanego.
6. Kontroler oraz osoba, o której mowa w ust. 2, podczas przeprowadzania
kontroli albo poszczególnych czynności kontrolnych, korzysta z ochrony
przewidzianej w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1950 i 2128 oraz z 2020 r. poz. 568, 875 i 1086) dla funkcjonariuszy publicznych.

Art. 61f. 1. Kontroler albo osoba, o której mowa w art. 61e ust. 2, podlega
wyłączeniu z postępowania kontrolnego, na wniosek lub z urzędu, jeżeli kontrola
mogłaby oddziaływać na jej prawa lub obowiązki, na prawa lub obowiązki jej
małżonka albo osób pozostających z nią we wspólnym pożyciu, krewnych
i powinowatych do drugiego stopnia albo osób związanych z nią z tytułu
przysposobienia, opieki lub kurateli. Powody wyłączenia trwają także po ustaniu
małżeństwa, pozostawania we wspólnym pożyciu, przysposobienia, opieki lub kurateli.
2. Kontroler albo osoba, o której mowa w art. 61e ust. 2, może być wyłączona,
na swój wniosek lub wniosek podmiotu kontrolowanego, lub z urzędu, z postępowania
kontrolnego w każdym czasie, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
3. O przyczynach mogących stanowić podstawę wyłączenia kontroler albo
osoba, o której mowa w art. 61e ust. 2, niezwłocznie zawiadamia na piśmie Prezesa Funduszu.
4. O wyłączeniu kontrolera albo osoby, o której mowa w art. 61e ust. 2,
postanawia Prezes Funduszu. Na postanowienie o wyłączeniu zażalenie nie przysługuje.
5. Do czasu wydania postanowienia, o którym mowa w ust. 4, kontroler albo
osoba, o której mowa w art. 61e ust. 2, podejmuje jedynie czynności niecierpiące zwłoki.

Art. 61g. 1. Prezes Funduszu zawiadamia podmiot kontrolowany o kontroli
najpóźniej w terminie 7 dni przed rozpoczęciem czynności kontrolnych,
z wyłączeniem kontroli:
1) obejmujących warunki realizacji świadczeń gwarantowanych wynikających
z przepisów wydanych na podstawie art. 31d oraz z przepisów art. 146 ust. 1 i 2
i art. 159 ust. 2,
2) o których mowa w art. 61a ust. 1 pkt 3 i 4,
3) o których mowa w art. 61a ust. 2,
4) o których mowa w art. 61a ust. 3, których uprawdopodobnione skutki finansowe
wynoszą co najmniej 10 000 zł, z wyłączeniem kontroli realizacji recept
otaksowanych za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy
z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia
– w przypadku których zawiadomienie następuje najpóźniej w chwili rozpoczęcia kontroli.
2. Rozpoczęcie kontroli nie może nastąpić później niż przed upływem 30 dni od
dnia doręczenia zawiadomienia o kontroli.
3. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) oznaczenie zawiadamiającego;
2) datę i miejsce wystawienia zawiadomienia;
3) podstawę prawną kontroli;
4) oznaczenie kontroli (numer i temat kontroli);
5) zakres przedmiotowy, w tym numer umowy z Funduszem, jeżeli dotyczy, i okres
objęty kontrolą;
6) wskazanie daty rozpoczęcia kontroli oraz przewidywanego terminu jej
zakończenia;
7) nazwę (firmę) i adres podmiotu kontrolowanego;
8) numer zezwolenia na prowadzenie apteki, jeżeli dotyczy;
9) wskazanie dokumentów, zestawień i obliczeń, o których mowa w art. 61j ust. 7,
jeżeli są wymagane w dniu rozpoczęcia kontroli, z wyjątkiem kontroli,
w przypadku której zawiadomienie następuje najpóźniej w chwili jej rozpoczęcia;
10) imię i nazwisko kontrolera;
11) podpis zawiadamiającego z podaniem imienia i nazwiska oraz zajmowanego
stanowiska lub funkcji;
12) pouczenie o prawach i obowiązkach podmiotu kontrolowanego.
4. Kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 4, podlega corocznej waloryzacji
o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem,
w poprzednim roku kalendarzowym.
5. Średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem,
o którym mowa w ust. 4, ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej „Monitor Polski”, na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia
17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
(Dz. U. z 2020 r. poz. 53, 252 i 568).
6. Minister właściwy do spraw zdrowia ogłasza, w terminie do dnia 15 lutego,
w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
„Monitor Polski”, wysokość kwoty, o której mowa w ust. 1 pkt 4, po waloryzacji.

Art. 61h. 1. Kontroler lub osoba, o której mowa w art. 61e ust. 2, rozpoczynając
kontrolę albo poszczególne czynności kontrolne, okazuje upoważnienie do
przeprowadzenia kontroli wraz z legitymacją służbową albo dokumentem
stwierdzającym tożsamość kierownikowi podmiotu kontrolowanego albo osobie przez
niego upoważnionej.
2. W razie nieobecności kierownika podmiotu kontrolowanego lub osoby przez
niego upoważnionej dokumenty, o których mowa w ust. 1, kontroler lub osoba,
o której mowa w art. 61e ust. 2, okazuje pracownikowi podmiotu kontrolowanego,
który może być uznany za osobę, o której mowa w art. 97 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 875),
zwanemu dalej „pracownikiem czynnym”, albo przywołanemu świadkowi będącemu
funkcjonariuszem publicznym w rozumieniu art. 115 § 13 ustawy z dnia 6 czerwca
1997 r. – Kodeks karny, niebędącemu pracownikiem Funduszu.

Art. 61i. 1. Kontrola lub poszczególne jej czynności są prowadzone w:
1) siedzibie podmiotu kontrolowanego;
2) miejscu prowadzenia działalności przez podmiot kontrolowany;
3) miejscu udzielania świadczeń;
4) miejscu prowadzenia działalności przez podwykonawcę w zakresie, w jakim
realizuje on umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej;
5) miejscu udzielania świadczeń lub prowadzenia działalności przez osobę trzecią
wykonującą zawód medyczny w związku z powierzeniem tej osobie niektórych
czynności na podstawie umów lub porozumień zawartych z podmiotem
kontrolowanym;
6) podmiocie, o którym mowa w art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r.
o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
2. Kontrola lub poszczególne jej czynności są prowadzone w godzinach pracy
obowiązujących w miejscach, o których mowa w ust. 1, lub w godzinach pracy
określonych w umowie o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
3. Kontrola lub poszczególne jej czynności mogą być prowadzone również poza
godzinami pracy obowiązującymi w miejscach, o których mowa w ust. 1, lub poza
godzinami pracy określonymi w umowie o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej,
w tym w dniach ustawowo wolnych od pracy i w porze nocnej, w przypadku gdy
przeprowadzenie kontroli lub poszczególnych jej czynności jest:
1) uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia lub zdrowia;
2) niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia lub
zabezpieczenia dowodów ich popełnienia.
4. Kontrolę lub poszczególne jej czynności można przeprowadzać również
w jednostkach organizacyjnych Funduszu. Przepisu art. 61h nie stosuje się.

Art. 61j. 1. W trakcie przeprowadzania kontroli lub poszczególnych jej
czynności kontroler lub osoba, o której mowa w art. 61e ust. 2, ma prawo:
1) badać i oceniać wszelkie informacje, związane z zakresem kontroli, zawarte
w dokumentach, w tym w dokumentacji medycznej i finansowo-księgowej, oraz
na innych nośnikach informacji;
2) pobierać i zabezpieczać dokumenty i nośniki, o których mowa w pkt 1;
3) dokonywać oględzin w celu ustalenia stanu faktycznego obiektów budowlanych
lub rzeczy albo przebiegu określonych czynności;
4) żądać udzielania wyjaśnień przez kierownika podmiotu kontrolowanego lub jego
pracowników i inne osoby biorące udział w czynnościach objętych zakresem kontroli;
5) korzystać z pomocy biegłego.
2. Badanie i ocena dokumentacji medycznej są przeprowadzane przez kontrolera
lub osobę, o której mowa w art. 61e ust. 2, posiadającą wykształcenie medyczne lub
wykonującą zawód medyczny.
3. Badanie i ocena dokumentacji medycznej w zakresie zastosowanego
postępowania diagnostyczno-terapeutycznego są przeprowadzane przez kontrolera lub
osobę, o której mowa w art. 61e ust. 2:
1) posiadających wykształcenie medyczne odpowiadające zakresowi
kontrolowanej dokumentacji medycznej lub
2) wykonujących zawód medyczny odpowiadający zakresowi kontrolowanej
dokumentacji medycznej.
4. Kontroler lub osoba, o której mowa w art. 61e ust. 2, jest upoważniona do
swobodnego poruszania się na terenie podmiotu kontrolowanego, w sposób
zapewniający poszanowanie praw pacjentów, z wyłączeniem swobodnego poruszania
się w obrębie stref objętych reżimem sanitarnym.
5. W związku z wykonywaniem swoich zadań, w tym w celu zapewnienia
ochrony środków, form i metod realizacji tych zadań, zgromadzonych informacji oraz
własnych obiektów i danych identyfikujących funkcjonariuszy, Agencja
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu i Centralne Biuro
Antykorupcyjne mogą ograniczyć uprawnienia kontrolera lub osoby, o której mowa
w art. 61e ust. 2, o których mowa w ust. 1 i 4.
6. Kierownik podmiotu kontrolowanego zapewnia kontrolerowi lub osobie,
o której mowa w art. 61e ust. 2, warunki i środki niezbędne do sprawnego
przeprowadzenia kontroli, w szczególności:
1) niezwłocznie przedstawia do kontroli żądane dokumenty i inne nośniki informacji;
2) terminowo udziela wyjaśnień;
3) udostępnia niezbędne urządzenia techniczne;
4) w miarę możliwości udostępnia oddzielne pomieszczenia z odpowiednim
wyposażeniem biurowym.
7. Kontroler lub osoba, o której mowa w art. 61e ust. 2, może sporządzać,
a w razie potrzeby, może zażądać od kierownika podmiotu kontrolowanego
nieodpłatnego sporządzenia, w terminie wyznaczonym przez kontrolera lub tę osobę,
niezbędnych dla osiągnięcia celów kontroli odwzorowań cyfrowych, zestawień
i obliczeń przygotowanych na podstawie dokumentów lub elektronicznych baz
danych, a w przypadku braku możliwości technicznych, sporządzenia dokumentów,
zestawień i obliczeń w postaci papierowej.
8. Na żądanie kontrolera lub osoby, o której mowa w art. 61e ust. 2, zgodność
odwzorowań cyfrowych oraz kopii, wyciągów, zestawień i obliczeń sporządzonych
w postaci papierowej z dokumentami źródłowymi lub danymi z elektronicznych baz
danych potwierdza kierownik komórki organizacyjnej, w której dokumenty się
znajdują, lub osoba do tego upoważniona.
9. Potwierdzenie zgodności:
1) treści odwzorowań cyfrowych z dokumentami źródłowymi lub danymi
z elektronicznych baz danych następuje przez złożenie przez kierownika
komórki organizacyjnej, w której dokumenty lub bazy się znajdują, lub osobę do
tego upoważnioną pisemnego oświadczenia o zgodności treści odwzorowań
cyfrowych z tymi dokumentami lub bazami;
2) kopii, wyciągów, zestawień i obliczeń sporządzonych w postaci papierowej
z dokumentami źródłowymi następuje przez złożenie przez kierownika komórki
organizacyjnej, w której dokumenty się znajdują, lub osobę do tego
upoważnioną, podpisu wraz z datą na tej kopii, wyciągu, zestawieniu lub obliczeniu.
10. W przypadku odmowy potwierdzenia zgodności, kontroler lub osoba,
o której mowa w art. 61e ust. 2, sporządza notatkę w sprawie odmowy potwierdzenia zgodności.
11. Prezes Funduszu może, po zawiadomieniu podmiotu kontrolowanego, zarządzić:
1) przerwę w kontroli;
2) przedłużenie czasu trwania kontroli na czas niezbędny do przeprowadzenia
czynności kontrolnych, określając termin tego przedłużenia;
3) odstąpienie od kontroli z przyczyn niezależnych od Funduszu.

Art. 61k. 1. Kontroler ustala stan faktyczny na podstawie dowodów zebranych
w toku wykonywania czynności, o których mowa w niniejszym dziale.
2. Dowodami, o których mowa w ust. 1, są w szczególności dokumenty, wyniki
oględzin, opinie biegłych, wyjaśnienia i oświadczenia.
3. Dowody przeprowadzone w toku kontroli z naruszeniem przepisów ustawy
lub przepisów wydanych na jej podstawie, jeżeli miały istotny wpływ na wyniki
kontroli, nie mogą stanowić dowodu w postępowaniu mającym na celu nałożenie
przez Fundusz kary umownej, w postępowaniu cywilnym lub administracyjnym.

Art. 61l. 1. Kontroler dokumentuje ustalenia kontroli w aktach kontroli.
2. Kierownik podmiotu kontrolowanego lub osoba przez niego upoważniona ma
prawo wglądu do akt kontroli, sporządzania z nich odpisów oraz kopii przy
wykorzystaniu własnych przenośnych urządzeń, z zachowaniem przepisów
o tajemnicy ustawowo chronionej.
3. Czynności określone w ust. 2 są dokonywane w obecności pracownika
Funduszu w jednostce organizacyjnej Funduszu, w której akta kontroli się znajdują.
4. Fundusz zapewnia kierownikowi podmiotu kontrolowanego lub osobie przez
niego upoważnionej dokonanie czynności określonych w ust. 2, w swoim systemie
teleinformatycznym, po ich identyfikacji w sposób, o którym mowa w art. 20a ust. 1
albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

Art. 61m. 1. Kontroler lub osoba, o której mowa w art. 61e ust. 2, sporządza
protokół z przeprowadzenia czynności dowodowej, jeżeli ustawa tak stanowi.
W innych przypadkach kontroler lub osoba, o której mowa w art. 61e ust. 2, może
sporządzić notatkę służbową.
2. Protokół z przeprowadzenia czynności dowodowej zawiera:
1) oznaczenie czynności, czasu i miejsca jej przeprowadzenia oraz osób biorących
udział w czynności dowodowej;
2) opis przebiegu czynności wraz z oświadczeniami i wnioskami osób biorących
udział w czynności dowodowej;
3) opis innych istotnych okoliczności dotyczących przebiegu czynności.
3. Protokół z przeprowadzenia czynności dowodowej podpisują wszystkie osoby
biorące udział w czynności dowodowej.
4. Osoby biorące udział w czynności dowodowej, przed podpisaniem protokołu
z przeprowadzenia czynności dowodowej, mogą żądać sprostowania i uzupełnienia jego treści.
5. Skreślenia lub uzupełnienia poczynione w protokole z przeprowadzenia
czynności dowodowej wymagają omówienia podpisanego przez osoby biorące udział
w czynności dowodowej.
6. W przypadku sporządzenia protokołu z przeprowadzenia czynności
dowodowej w postaci elektronicznej, do którego zgłoszono zmiany, zachowaniu
podlegają wszystkie wersje protokołu. Zmiany te omawia się w ostatecznej wersji
protokołu z przeprowadzenia czynności dowodowej.
7. Kontroler lub osoba, o której mowa w art. 61e ust. 2, w razie niemożności lub
odmowy podpisania protokołu z przeprowadzenia czynności dowodowej przez osobę
biorącą udział w czynności dowodowej, czyni o tym wzmiankę w tym protokole,
podając przyczyny braku podpisu.

Art. 61n. 1. Materiał dowodowy zebrany w toku kontroli kontroler odpowiednio
zabezpiecza, w zależności od potrzeby, przez:
1) oddanie na przechowanie kierownikowi lub upoważnionemu pracownikowi
podmiotu kontrolowanego za pokwitowaniem;
2) przechowanie w podmiocie kontrolowanym w oddzielnym, zamkniętym
i opieczętowanym pomieszczeniu;
3) zabranie z podmiotu kontrolowanego oryginałów materiałów dowodowych za
pokwitowaniem i przechowywanie ich w siedzibie jednostki organizacyjnej
Funduszu lub w jej systemie teleinformatycznym.
2. Zwrot zabezpieczonych materiałów dowodowych następuje za
pokwitowaniem, w terminie 30 dni od dnia upływu terminu określonego w art. 61t ust. 4.

Art. 61o. 1. Kontroler lub osoba, o której mowa w art. 61e ust. 2, może żądać od
kierownika podmiotu kontrolowanego lub osób, które wykonują czynności
w podmiocie kontrolowanym lub u podwykonawcy, od osoby, o której mowa
w art. 61i ust. 1 pkt 5, lub od podmiotu, o którym mowa w art. 61i ust. 1 pkt 6,
udzielenia, w terminie przez niego wyznaczonym, wyjaśnień, w tym ustnych,
w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli.
2. Warunkiem przyjęcia wyjaśnień jest wskazanie osoby, która złożyła
wyjaśnienia, podanie stanowiska lub rodzaju i zakresu wykonywanych przez nią
czynności w podmiocie kontrolowanym i jej podpis.
3. Z przyjęcia ustnych wyjaśnień sporządza się protokół.

Art. 61p. 1. Każdy może złożyć kontrolerowi lub osobie, o której mowa
w art. 61e ust. 2, oświadczenie, w tym ustne, dotyczące przedmiotu kontroli. Przepis
art. 61o ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. Kontroler lub osoba, o której mowa w art. 61e ust. 2, nie może odmówić
przyjęcia oświadczenia, jeżeli ma ono związek z przedmiotem kontroli. Z przyjęcia
ustnego oświadczenia sporządza się protokół.

Art. 61q. 1. W razie potrzeby ustalenia stanu faktycznego obiektów
budowlanych lub rzeczy, które są wykorzystywane przez podmiot kontrolowany przy
realizacji umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej albo uprawnień lub
obowiązków wynikających z przepisów prawa, albo ustalenia przebiegu określonych
czynności, kontroler lub osoba, o której mowa w art. 61e ust. 2, może przeprowadzić oględziny.
2. Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika właściwej komórki
organizacyjnej lub pracownika wyznaczonego przez kierownika podmiotu
kontrolowanego, a w razie ich nieobecności, w obecności pracownika czynnego albo
przywołanego świadka będącego funkcjonariuszem publicznym w rozumieniu
art. 115 § 13 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, niebędącego
pracownikiem Funduszu.
3. Z przebiegu i wyników oględzin sporządza się protokół.
4. Wyniki oględzin, w przypadku ujawnienia w ich toku nieprawidłowości,
utrwala się, a w pozostałych przypadkach można utrwalić, za pomocą urządzeń
technicznych służących do utrwalania obrazu lub dźwięku.
5. Oględziny przebiegu określonych czynności utrwala się za pomocą urządzeń
technicznych służących do utrwalania obrazu lub dźwięku.
6. Utrwalenie oględzin następuje z zachowaniem ochrony wizerunku
świadczeniobiorców i osób postronnych.
7. Utrwalony w sposób, o którym mowa w ust. 4 i 5, obraz lub dźwięk stanowi
załącznik do protokołu, o którym mowa w ust. 3.

Art. 61r. 1. Jeżeli w toku kontroli jest konieczne przeprowadzenie
specjalistycznych badań lub zbadanie określonych zagadnień wymagających
szczególnych umiejętności lub wiedzy specjalistycznej, Prezes Funduszu powołuje
biegłego.
2. Biegłym nie może być osoba, w stosunku do której istnieją okoliczności
mogące mieć wpływ na jej bezstronność, w szczególności gdy kontrola jest
prowadzona w podmiocie kontrolowanym zatrudniającym tę osobę albo obejmuje
zadanie, którego ta osoba jest lub była wykonawcą.
3. W postanowieniu o powołaniu biegłego określa się przedmiot, zakres oraz
termin wydania opinii.
4. Biegły działa na podstawie postanowienia o jego powołaniu. Na
postanowienie o powołaniu biegłego zażalenie nie przysługuje.
5. Biegłemu można udostępnić akta kontroli w zakresie niezbędnym do
przeprowadzenia dowodu. Biegły jest obowiązany do zachowania w tajemnicy
informacji, o których dowiedział się w związku z wykonywaniem zadań określonych
w postanowieniu o jego powołaniu, oraz do sporządzenia opinii w sposób obiektywny
i zgodny z najlepszą wiedzą.
6. Biegły przed przystąpieniem do wykonywania czynności, o których mowa
w ust. 1 i 3, składa Prezesowi Funduszu oświadczenie o braku przyczyn wyłączenia,
o którym mowa w ust. 2 oraz w art. 61f ust. 1.
7. Do biegłego stosuje się odpowiednio przepisy art. 61e ust. 6, art. 61f, art. 61j
ust. 1 pkt 1–3, ust. 2–5 i ust. 6 pkt 1, art. 61q ust. 1 i 2, art. 61z oraz art. 61za.

Art. 61s. 1. Ustalenia kontroli zamieszcza się w wystąpieniu pokontrolnym.
2. Wystąpienie pokontrolne zawiera w szczególności:
1) zwięzły opis ustalonego stanu faktycznego, w tym nieprawidłowości i ich zakres,
a także ocenę;
2) zalecenia pokontrolne, jeżeli zostały sformułowane;
3) sankcje:
a) zgodnie z postanowieniami wynikającymi z umowy lub zgodnie
z przepisami ustawy o refundacji,
b) polegające na zwrocie do Funduszu nie więcej niż 50% środków
publicznych przekazanych za okres objęty kontrolą, o której mowa
w art. 61a ust. 2a, wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla
zaległości podatkowych;
4) informacje o wystąpieniu o nałożenie innych przewidzianych prawem sankcji;
5) pouczenie o prawie zgłoszenia zastrzeżeń.
3. Wystąpienie pokontrolne podpisuje kontroler przeprowadzający kontrolę.
4. Wystąpienie pokontrolne doręcza się kierownikowi podmiotu
kontrolowanego.
5. Prezes Funduszu określa, w drodze decyzji administracyjnej, wysokość
zwrotu środków publicznych, o którym mowa w ust. 2 pkt 3 lit. b, w przypadku:
1) nieuzasadnionej odmowy udzielenia świadczeń opieki zdrowotnej;
2) udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w sposób ograniczający ich dostępność;
3) udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w sposób nieodpowiadający
obowiązującym przepisom lub wymaganiom określonym przez Prezesa
Funduszu;
4) przedstawienia przez świadczeniodawcę danych niezgodnych ze stanem
faktycznym, na podstawie których Fundusz dokonał rozliczeń ze
świadczeniodawcą;
5) niewykonania przez świadczeniodawcę w terminie zaleceń pokontrolnych.
6. Decyzja, o której mowa w ust. 5, jest ostateczna. Świadczeniodawcy
przysługuje od niej skarga do sądu administracyjnego.
7. Kwota wynikająca z sankcji, o której mowa w ust. 2 pkt 3 lit. b, podlega
ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Art. 61t. 1. Kierownikowi podmiotu kontrolowanego przysługuje prawo
zgłoszenia zastrzeżeń do wystąpienia pokontrolnego w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia. Zastrzeżenia wnosi się do Prezesa Funduszu za pośrednictwem komórki
organizacyjnej Funduszu, która przeprowadziła kontrolę.
2. Prezes Funduszu odmawia przyjęcia zastrzeżeń, jeżeli zostały one zgłoszone
przez osobę nieuprawnioną lub po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, o czym
informuje zgłaszającego.
3. Prezes Funduszu, jeżeli nie zachodzą okoliczności, o których mowa w ust. 2,
rozpatruje zastrzeżenia w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.
4. Podmiot kontrolowany jest obowiązany, w terminie 14 dni od dnia otrzymania
wystąpienia pokontrolnego, a w przypadku wniesienia zastrzeżeń, od dnia otrzymania
stanowiska o oddaleniu zastrzeżeń w całości lub zmienionego wystąpienia
pokontrolnego, poinformować Prezesa Funduszu o sposobie wykonania zaleceń
pokontrolnych oraz o podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia tych działań.

Art. 61u. 1. Prezes Funduszu pobiera lub dochodzi należności wynikających
z kar określonych w wystąpieniu pokontrolnym, jeżeli ich kwota określona dla danego
podmiotu kontrolowanego, w dniu podpisania wystąpienia pokontrolnego,
jednorazowo przekracza 500 zł.
2. Prezes Funduszu pobiera lub dochodzi należności wynikających z kar
określonych w wystąpieniu pokontrolnym w pełnej wysokości od dnia, w którym
kwota należności niepobranych lub niedochodzonych określonych dla danego
podmiotu kontrolowanego w okresie roku kalendarzowego przekroczyła łącznie
2000 zł.
3. W przypadku przekroczenia, o którym mowa w ust. 2, Prezes Funduszu
pobiera lub dochodzi należności na zasadach określonych w ust. 1 dopiero
w następnym roku kalendarzowym.
4. Kwoty, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają corocznej waloryzacji
o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem,
w poprzednim roku kalendarzowym. Przepisy art. 61g ust. 5 i 6 stosuje się.

Art. 61v. 1. Prezes Funduszu jest uprawniony do przeprowadzenia kontroli bez
uprzedniego zawiadomienia, w przypadku gdy jest to:
1) uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia lub zdrowia;
2) niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, lub
zabezpieczenia dowodów ich popełnienia;
3) niezbędne dla przeciwdziałania ograniczeniom dostępności świadczeń opieki
zdrowotnej, w tym w zakresie realizacji obowiązków, o których mowa w art. 20.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, kontrolerzy wszczynają kontrolę na
podstawie legitymacji służbowej. W takim przypadku okazanie upoważnienia do
przeprowadzenia kontroli i doręczenie zawiadomienia o kontroli następuje w terminie
do 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli lub w miarę możliwości w momencie
wszczęcia kontroli.

Art. 61w. 1. W sytuacji wystąpienia wątpliwości dotyczących prawidłowości
postępowania w zakresach, o których mowa w art. 61a ust. 1–3, w szczególności na
skutek przetwarzania posiadanych danych lub informacji, Fundusz może
przeprowadzić czynności sprawdzające obejmujące wezwanie świadczeniodawcy,
osoby uprawnionej w rozumieniu ustawy o refundacji lub apteki do udzielenia
wyjaśnień lub przekazania dokumentów niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego
w tym zakresie. Udzielenie wyjaśnień lub przekazanie dokumentów następuje
nieodpłatnie w terminie wskazanym przez Fundusz, nie dłuższym niż 14 dni od dnia
doręczenia wezwania. Wyjaśnienia są podpisywane przez osobę, która je złożyła.
2. W sytuacji gdy istotne wątpliwości, o których mowa w ust. 1, nie zostaną
usunięte na skutek złożenia przez podmiot, o którym mowa w ust. 1, wyjaśnień lub
przekazania dokumentów albo w sytuacji niezłożenia tych wyjaśnień lub
nieprzekazania dokumentów, Prezes Funduszu może przeprowadzić kontrolę w tym
podmiocie.

Art. 61x. W sytuacji, w której stan faktyczny sprawy ustalony w szczególności
w przypadku, o którym mowa w art. 61w ust. 1, albo przez przyznanie okoliczności
faktycznych przez świadczeniodawcę, osobę uprawnioną w rozumieniu ustawy
o refundacji lub aptekę nie budzi wątpliwości co do stwierdzonych nieprawidłowości
związanych z realizacją umowy lub realizacją uprawnień i obowiązków wynikających
z przepisów prawa, Fundusz stosuje sankcje, o których mowa odpowiednio w art. 61s
ust. 2 pkt 3.

Art. 61y. 1. W Funduszu tworzy się korpus kontrolerski.
2. W skład korpusu kontrolerskiego wchodzą pracownicy Funduszu będący kontrolerami.
3. Kontrolerem może być pracownik Funduszu, który:
1) posiada obywatelstwo polskie;
2) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych;
3) nie był karany za popełnione z winy umyślnej przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
4) ma wyższe wykształcenie;
5) złożył egzamin kwalifikacyjny na stanowisko kontrolera z wynikiem pozytywnym;
6) nie pełnił służby zawodowej ani nie pracował w organach bezpieczeństwa
państwa wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r.
o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat
1944–1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2020 r. poz. 306, 284 i 322),
ani nie był ich współpracownikiem.
3a. Potwierdzenie spełniania warunków, o których mowa w ust. 3 pkt 1–3, może
nastąpić na podstawie oświadczenia.
3b. Potwierdzenie spełniania warunku, o którym mowa w ust. 3 pkt 6, następuje
na podstawie oświadczenia lustracyjnego lub informacji o złożeniu oświadczenia
lustracyjnego składanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 18 października
2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa
z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów.
4. Kontrolera powołuje i odwołuje Prezes Funduszu. Z dniem powołania
dotychczasowa umowa o pracę przekształca się w stosunek pracy na podstawie
powołania, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.
5. Egzamin kwalifikacyjny na stanowisko kontrolera obejmuje:
1) wiedzę i umiejętności w zakresie kontroli;
2) znajomość aktów prawnych mających zastosowanie w ochronie zdrowia oraz
dotyczących funkcjonowania organów administracji publicznej.
3) (uchylony)
6. Do egzaminu, o którym mowa w ust. 5, może przystąpić osoba, która jest
zatrudniona w Funduszu.
7. Egzamin, o którym mowa w ust. 5, jest przeprowadzany raz na kwartał.
Przystąpić do egzaminu można raz w roku kalendarzowym.
8. Komisję egzaminacyjną do przeprowadzenia egzaminu, o którym mowa
w ust. 5, powołuje i odwołuje Prezes Funduszu.
9. Prezes Funduszu określi sposób przygotowania i przeprowadzania egzaminu,
o którym mowa w ust. 5.
10. Prezes Funduszu odwołuje ze stanowiska kontrolera osobę, która:
1) złożyła rezygnację ze stanowiska;
2) przestała spełniać warunki określone w ust. 3 pkt 1–4 i 6;
3) jest nieobecna w pracy powyżej 3 miesięcy z powodu tymczasowego aresztowania;
4) naruszyła w stopniu ciężkim podstawowe obowiązki pracownicze;
5) realizowała kontrole w sposób nierzetelny, niezgodny z przepisami lub
uniemożliwiający osiągnięcie celu kontroli, w szczególności kwestionując
w sposób powtarzalny wyłącznie naruszenia niemające znaczącego charakteru
lub pomijając naruszenia istotne;
6) nie złożyła lub złożyła niezgodne z prawdą oświadczenie, o którym mowa
w art. 112 ust. 3.
11. Obsługę pracowników komórki organizacyjnej Funduszu, która prowadzi
kontrole, w tym pracowników wchodzących w skład korpusu kontrolerskiego,
zapewniają centrala oraz oddziały wojewódzkie Funduszu.

Art. 61z. 1. Informacje, które kontroler lub osoba, o której mowa w art. 61e
ust. 2, uzyskała w związku z wykonywaniem obowiązków w ramach kontroli lub
poszczególnych jej czynności, stanowią tajemnicę kontrolerską.
2. Obowiązek zachowania tajemnicy kontrolerskiej ma również Prezes Funduszu
oraz każdy, z wyłączeniem podmiotu kontrolowanego, kto na podstawie uprawnienia
wynikającego z ustawy lub przepisów odrębnych uzyskał informację o przebiegu lub
wynikach kontroli. W innym przypadku informacje, o których mowa w ust. 1, mogą
zostać udostępnione za zgodą Prezesa Funduszu.
3. W zakresie wskazanym w art. 61c ust. 2 obowiązek zachowania tajemnicy
kontrolerskiej ma również minister właściwy do spraw zdrowia, pracownicy urzędu
obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia oraz jednostki podległej
ministrowi właściwemu do spraw zdrowia właściwej w zakresie systemów
informacyjnych w ochronie zdrowia.
4. Obowiązek zachowania tajemnicy kontrolerskiej nie jest ograniczony w czasie.
5. Od obowiązku zachowania tajemnicy kontrolerskiej może zwolnić Prezes
Funduszu albo sąd właściwy do rozpoznania sprawy.

Art. 61za. 1. W trakcie przeprowadzania kontroli komunikacja między
Prezesem Funduszu, kontrolerami, osobami, o których mowa w art. 61e ust. 2,
a podmiotem kontrolowanym, w szczególności przesyłanie zawiadomienia o kontroli,
wystąpienia pokontrolnego, zastrzeżeń podmiotu kontrolowanego do wystąpienia
pokontrolnego, sprzeciwu, o którym mowa w art. 61d ust. 6, oraz postanowień
wydanych w toku kontroli odbywa się za pomocą środków komunikacji
elektronicznej, w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu
usług drogą elektroniczną.
2. Przepisów ust. 1 nie stosuje się, w przypadku gdy:
1) z uwagi na potrzebę ochrony danych osobowych komunikacja za pomocą
środków komunikacji elektronicznej nie gwarantuje w sposób dostateczny
bezpieczeństwa przetwarzania danych;
2) brak jest technicznych lub organizacyjnych możliwości do wykorzystania
systemów teleinformatycznych do przesyłania lub odbierania przez Prezesa
Funduszu, kontrolerów lub podmiot kontrolowany dokumentów za pomocą
środków komunikacji elektronicznej;
3) wystąpiła awaria systemów teleinformatycznych, która uniemożliwia Prezesowi
Funduszu, kontrolerom, osobom, o których mowa w art. 61e ust. 2, lub
podmiotowi kontrolowanemu przesyłanie dokumentów za pomocą środków
komunikacji elektronicznej.
3. Pisma, oświadczenia, wyjaśnienia, postanowienia oraz wnioski składane
w trakcie kontroli, Prezes Funduszu, kontrolerzy, osoby, o których mowa w art. 61e
ust. 2, oraz podmiot kontrolowany sporządzają w formie dokumentu elektronicznego,
opatrując je kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
4. W przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 2, dokumenty,
o których mowa w ust. 3, sporządza się w postaci papierowej i doręcza za
pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia
23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, przez kontrolerów lub przez pracowników
podmiotu kontrolowanego.
5. Dokumenty, o których mowa w ust. 3, podmiot kontrolowany wnosi w trakcie
kontroli do kontrolera na elektroniczną skrzynkę podawczą Funduszu utworzoną na
podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne.
6. Prezes Funduszu i kontrolerzy doręczają dokumenty, o których mowa
w ust. 3, podmiotowi kontrolowanemu:
1) na jego elektroniczną skrzynkę podawczą utworzoną na podstawie ustawy z dnia
17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne, jeżeli jest podmiotem publicznym w rozumieniu tej ustawy;
2) na adres elektroniczny wskazany Funduszowi – w przypadku podmiotu innego
niż określony w pkt 1.
7. Dokumenty w postaci elektronicznej przekazywane za pomocą środków
komunikacji elektronicznej, o których mowa w ust. 3, są sporządzane w jednym
z formatów danych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy
z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne.
8. Do doręczania pism w trakcie kontroli, w zakresie nieuregulowanym
w ustawie, stosuje się przepisy działu I rozdziałów 8–10 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Art. 61zb. Ministrowie, o których mowa w art. 14, mają prawo do
przeprowadzenia kontroli w podmiotach, które wykonują świadczenia opieki
zdrowotnej finansowane przez tych ministrów. Do tej kontroli, z wyłączeniem kontroli
przeprowadzanej przez ministra właściwego do spraw zdrowia, przepisy niniejszego
działu stosuje się odpowiednio, z wyłączeniem przepisów art. 61c ust. 2, art. 61u–61y i art. 61za.

Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych art. 61

Poprzedni

Art. 60. W stanach nagłych świadczenia zdrowotne są udzielane bez wymaganego skierowania.

Nastepny

Art. 62. (uchylony).

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
  • Wejscie w życie 1 października 2004
  • Ost. zmiana ustawy 16 kwietnia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 03 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka