Art. 2. W rozumieniu przepisów ustawy:
1) statkiem powietrznym jest urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na
skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza odbitego
od podłoża;
2) polskim państwowym statkiem powietrznym jest:
a) statek powietrzny używany przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej
(wojskowy statek powietrzny),
b) statek powietrzny używany przez jednostki organizacyjne Straży
Granicznej, Policji i Państwowej Straży Pożarnej (statek powietrzny
lotnictwa służb porządku publicznego);
3) użytkownikiem statku powietrznego jest jego właściciel lub inna osoba wpisana
jako użytkownik do rejestru statków powietrznych;
4) lotniskiem jest wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni
w całości lub w części przeznaczony do wykonywania startów, lądowań
i naziemnego lub nawodnego ruchu statków powietrznych, wraz ze znajdującymi
się w jego granicach obiektami i urządzeniami budowlanymi o charakterze
trwałym, wpisany do rejestru lotnisk;
5) lądowiskiem jest obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni, który może być
w całości lub w części wykorzystywany do startów i lądowań naziemnego lub
nawodnego ruchu statków powietrznych;
6) część lotnicza lotniska to obszar trwale przeznaczony do startów i lądowań
statków powietrznych oraz do związanego z tym ruchu statków powietrznych,
wraz z urządzeniami służącymi do obsługi tego ruchu, do którego dostęp jest
kontrolowany;
7) zarządzającym lotniskiem jest podmiot, który został wpisany jako zarządzający
do rejestru lotnisk cywilnych;
8) lądowaniem handlowym jest lądowanie w celu zabrania lub pozostawienia
pasażerów, bagażu, towarów lub poczty, przewożonych odpłatnie;
9) lotem handlowym jest lot związany z lądowaniem handlowym;
10) lotem międzynarodowym jest lot, w trakcie którego następuje przekroczenie
granicy państwowej;
11) lotem tranzytowym jest lot w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej,
rozpoczynający się i kończący poza jej terytorium;
12) lotem długodystansowym jest jednoodcinkowy lot na dystansie, którego
pokonanie wymaga minimum 8 godzin lotu statku powietrznego;
13) przewozem lotniczym jest lot lub seria lotów, w których przewozi się pasażerów,
towary lub pocztę, za wynagrodzeniem, w tym na podstawie umowy o czasowym
oddaniu lub wzięciu statku powietrznego do używania;
14) regularnym przewozem lotniczym jest przewóz lotniczy, jeżeli w każdym locie
miejsca w statkach powietrznych przeznaczone do przewozu pasażerów, bagażu,
towarów lub poczty są publicznie oferowane do nabycia, a przewóz jest
wykonywany między tymi samymi punktami według opublikowanego rozkładu lotów albo w stałych odstępach czasu lub z częstotliwością wskazującą na
regularność lotów;
15) przewozem czarterowym jest przewóz lotniczy dokonywany na podstawie
umowy czarteru lotniczego, w której przewoźnik lotniczy oddaje do dyspozycji
czarterującego określoną liczbę miejsc lub pojemność statku powietrznego
w celu wykonania określonego przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub
poczty, wskazanych przez czarterującego;
16) przewoźnikiem lotniczym jest podmiot uprawniony do wykonywania
przewozów lotniczych na podstawie koncesji – w przypadku polskiego
przewoźnika lotniczego, lub na podstawie odpowiedniego aktu właściwego
organu obcego państwa – w przypadku obcego przewoźnika lotniczego;
17) portem lotniczym jest lotnisko użytku publicznego wykorzystywane do lotów
handlowych;
18) obowiązek użyteczności publicznej polega na zobowiązaniu:
a) przewoźnika lotniczego do zapewnienia świadczenia usług przewozu
lotniczego, spełniających określone wymogi co do ciągłości, regularności,
zdolności przewozowej i taryf, których przewoźnik lotniczy nie spełniałby,
kierując się jedynie interesem handlowym,
b) zarządzającego lotniskiem do zapewnienia funkcjonowania lotniska,
z zachowaniem określonych wymagań, których zarządzający lotniskiem nie
spełniłby, kierując się jedynie interesem handlowym lub statutowym
– na warunkach określonych zgodnie z niniejszą ustawą;
19) EASA jest Agencją Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego
w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139
z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa
cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa
Lotniczego oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE)
nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE
i 2014/53/UE, a także uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG)
nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1);
20) aktem bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym jest bezprawny i celowy akt
polegający na:
a) użyciu w czasie lotu statku powietrznego przemocy wobec osoby
znajdującej się na jego pokładzie, jeżeli akt ten może zagrozić
bezpieczeństwu tego statku,
b) zniszczeniu statku powietrznego albo spowodowaniu jego uszkodzeń, które
uniemożliwiają lot lub mogą stanowić zagrożenie bezpieczeństwa tego
statku,
c) umieszczeniu na pokładzie statku powietrznego przedmiotu, urządzenia lub
substancji, które mogą zagrozić zdrowiu lub życiu pasażerów lub załogi lub
zniszczyć statek powietrzny albo spowodować jego uszkodzenia, mogące
uniemożliwić jego lot lub stanowić zagrożenie bezpieczeństwa tego statku
w czasie lotu,
d) porwaniu statku powietrznego z załogą i pasażerami na pokładzie lub bez
nich, również w celu użycia statku powietrznego jako narzędzia ataku
terrorystycznego z powietrza,
e) zniszczeniu albo uszkodzeniu lotniczych urządzeń naziemnych lub
pokładowych, zakłóceniu ich działania lub użyciu przemocy wobec osoby
obsługującej te urządzenia, w przypadku gdy powoduje to znaczne
zakłócenie ruchu lotniczego lub zagrożenie bezpieczeństwa lotnictwa
cywilnego,
f) przekazaniu nieprawdziwej informacji, która powoduje zagrożenie osób
i mienia w komunikacji lotniczej,
g) zniszczeniu albo poważnym uszkodzeniu urządzeń na lotnisku, zakłóceniu
ich działania lub użyciu przemocy wobec osoby obsługującej te urządzenia,
w przypadku gdy powoduje to znaczne zakłócenie ruchu lotniczego lub
funkcjonowania lotniska lub zagrożenie bezpieczeństwa lotnictwa
cywilnego;
21) służbą ochrony lotniska jest wewnętrzna służba ochrony lub specjalistyczna
uzbrojona formacja ochronna działająca na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia
1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2018 r. poz. 2142 i 2245), realizująca
zadania na rzecz ochrony lotnictwa cywilnego i podlegająca zarządzającemu
lotniskiem;
22) państwem trzecim jest państwo inne niż państwo członkowskie Unii
Europejskiej, Konfederacja Szwajcarska lub państwo członkowskie
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strona umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
23) scentralizowaną infrastrukturę stanowią służące do wykonywania usług obsługi
naziemnej elementy infrastruktury w porcie lotniczym, których złożoność, koszt
lub wpływ na środowisko nie pozwala na podział lub powielenie.

Prawo lotnicze art. 2

Poprzedni

Art. 1. 1. Przepisy Prawa lotniczego regulują stosunki prawne z zakresu lotnictwa cywilnego. 2. Przepisy Prawa lotniczego stosuje się do polskiego lotnictwa cywilnego oraz, w zakresie ustalonym prz...

Nastepny

Art. 3. 1. Do stosunków prawnych z zakresu lotnictwa cywilnego stosuje się przepisy Prawa lotniczego, o ile wiążące Rzeczpospolitą Polską ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej. 2. ...

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 17 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka