Art. 27. 1. Prezes Urzędu kontroluje przestrzeganie przepisów oraz decyzji
z zakresu lotnictwa cywilnego.
2. Kontroli podlegają:
1) podmioty prowadzące działalność w zakresie lotnictwa cywilnego, użytkownicy
statków powietrznych oraz użytkownicy cywilnych statków powietrznych
niewpisanych do rejestru statków powietrznych;
2) zarządzający lotniskami;
3) członkowie personelu lotniczego i pokładowego.
2a. Kontrole, o których mowa w ust. 2, mogą być niezapowiedziane.
3. Pracownikom Urzędu oraz innym osobom upoważnionym do
przeprowadzenia kontroli przysługuje prawo:
1) wstępu do obiektów i nieruchomości, pomieszczeń oraz miejsc operacji
lotniczych lub środków transportu kontrolowanej jednostki organizacyjnej;
2) przeprowadzania oględzin statku powietrznego, lotniska albo urządzenia
znajdującego się w granicach lotniska lub wykorzystywanego do działalności
lotniczej;
3) dostępu do materiałów, dokumentów oraz innych danych niezbędnych do
przeprowadzenia kontroli, a także sporządzania ich kopii lub pobierania
wyciągów;
4) wykonywania czynności kontrolno-pomiarowych, badań statków powietrznych
lub urządzeń wykorzystywanych do prowadzenia działalności lotniczej;
5) (uchylony)
6) (uchylony)
7) wstępu na podkład statku powietrznego i pozostawania w nim podczas operacji
lotniczych;
8) żądania ustnych wyjaśnień na miejscu kontroli.
3a. W trakcie wykonywanej kontroli Prezes Urzędu może, w drodze decyzji
administracyjnej, dokonać:
1) zabezpieczenia statku powietrznego, w celu niedopuszczenia do jego używania,
jeżeli:
a) statek ten znajduje się w nieodpowiednim stanie technicznym, jest używany
przez osoby nieuprawnione lub w przypadku gdy stwierdzono naruszenie
zasad bezpiecznego użytkowania statków powietrznych,
b) statek ten zagrożony jest aktem bezprawnej ingerencji w lotnictwie
cywilnym, zwanym dalej „aktem bezprawnej ingerencji”,
c) nie okazano dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lub stwierdzającego opłacenie
składki tego ubezpieczenia – jeżeli obowiązek zawarcia umowy
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wynika
z przepisów dotyczących ubezpieczeń w odniesieniu do przewoźników
lotniczych i użytkowników statków powietrznych;
2) zabezpieczenia lub przyjęcia do depozytu lotniczego urządzenia naziemnego,
o którym mowa w art. 86, znajdującego się w nieodpowiednim stanie
technicznym lub używanego przez osoby nieuprawnione – w celu
niedopuszczenia do jego używania;
3) wstrzymania lub ograniczenia eksploatacji lotniska albo lądowiska lub ich części,
jeżeli dalsza ich eksploatacja zagraża życiu lub zdrowiu ludzi albo zagraża
bezpieczeństwu działalności lotniczej lub porządkowi publicznemu;
4) wstrzymania lub ograniczenia prowadzonej działalności szkoleniowej
wykonywanej w ramach certyfikowanej organizacji szkolenia w przypadku
stwierdzenia nieprawidłowości poziomu 1, o której mowa
w ARA.GEN.350 lit. b załącznika VI do rozporządzenia Komisji (UE)
nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiającego wymagania techniczne
i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym
zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008
(Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, str. 1, z późn. zm.), do czasu podjęcia przez tę
organizację skutecznych działań naprawczych;
5) wstrzymania lub ograniczenia prowadzonej działalności w ramach certyfikatu
przewoźnika lotniczego, organizacji zgłaszających działalność oraz operacji
specjalistycznych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości poziomu 1,
o której mowa w ARO.GEN.350 lit. b załącznika II do rozporządzenia Komisji
(UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiającego wymagania
techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych
zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 296 z 25.10.2012, str. 1, z późn. zm.), do czasu
podjęcia przez podmiot skutecznych działań naprawczych.
3b. Decyzji, o której mowa w ust. 3a, nadaje się rygor natychmiastowej
wykonalności.
4. Przepisy ust. 1 i 2 nie naruszają uprawnień kontrolnych przysługujących
EASA. Przepisy ust. 3 stosuje się odpowiednio do pracowników EASA.
5. Czynności kontrolne przeprowadza się po okazaniu legitymacji służbowej
albo dowodu tożsamości oraz doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli
wydanego przez Prezesa Urzędu.
6. Prezes Urzędu może w formie pisemnej upoważnić pracowników Urzędu do
wydawania, w jego imieniu, upoważnień, o których mowa w ust. 5.
7. Kontrole niezapowiedziane statków powietrznych i ich załóg oraz lotnisk
przeprowadza się po okazaniu legitymacji służbowej albo dowodu tożsamości oraz
upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wydanego przez Prezesa Urzędu.
8. Wystąpienie z żądaniem, o którym mowa w art. 18 ust. 1 rozporządzenia
2016/679, nie wpływa na przebieg i wynik kontroli prowadzonych przez Prezesa
Urzędu na podstawie ustawy.
Art. 27a. W przypadku kontroli wykonywanej w zakresie ochrony lotnictwa
cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji uprawnienia, o których mowa w art. 27
ust. 3, przysługują również przedstawicielom Komisji Europejskiej oraz
przedstawicielom innych państw członkowskich Unii Europejskiej, wykonującym tę
kontrolę zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 72/2010 z dnia
26 stycznia 2010 r. ustanawiającego procedury przeprowadzania inspekcji Komisji
w zakresie ochrony lotnictwa (Dz. Urz. UE L 23 z 27.01.2010, str. 1).
Art. 26. (uchylony). Art. 26a. 1. Opłacie lotniczej podlegają: 1) czynności wykonywane przez Prezesa Urzędu w związku z wydawaniem uprawnień wynikających z zezwoleń, promes, certyfikatów, świadec...
Art. 28. 1. Kierownicy kontrolowanych jednostek organizacyjnych są obowiązani udzielać i zapewnić udzielenie przez właściwych pracowników tych jednostek osobom, o których mowa w art. 27 ust. 3 i 4 o...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców