Witam. Zarezerwowaliśmy pobyt w hotelu ponad 2 miesiące temu. Dostaliśmy potwierdzenie rezerwacji. Wpłaciliśmy zaliczkę. Dostaliśmy fakturę zaliczkową. W wyznaczonym terminie stawiliśmy się w hotelu, dopłaciliśmy pozostałą kwotę, dostaliśmy FV. Zameldowano nas.
Następnego dnia dostajemy informację, że zaszła pomyłka w systemie rezerwacyjnym z winy operatora płatności i nasz pobyt jest dużo droższy, i hotel domaga się dopłaty. Co w zaistniałej sytuacji możemy zrobić?
Nie mamy umowy. Rezerwacja była robiona na stronie hotelu. Dostaliśmy na maila potwierdzenie rezerwacji. Po wpłacie zadatku FV został przesłana na maila, po zameldowaniu i wpłacie reszty FV do ręki.
anonim cytuj
24-08-2023
"zaszła pomyłka w systemie rezerwacyjnym z winy operatora płatności"
Czyli nie jesteście stroną w temacie. Zawarliście umowę a to, że się operator pomylił to jego zmartwienie, niech się hotel ciąga z nim. Hotel może podnieść cenę w uzasadnionych wypadkach (zmiana kursu waluty jak jest za granicą, koszt transportu itd.), musi być to w regulaminie i uzasadnione.
anonim cytuj
24-08-2023
W świetle prawa polskiego, gdy konsument dokonuje rezerwacji w hotelu, zawierana jest umowa o świadczenie usług hotelarskich. Nawet jeżeli nie została podpisana tradycyjna umowa, to potwierdzenie rezerwacji wraz z dokonaną wpłatą oraz przesłaną fakturą stanowi potwierdzenie zawarcia takiej umowy. Kodeks Cywilny w art. 384 §1 stanowi, że stroną umowy może być ktoś, kto zamierza nabyć prawo tylko dla siebie lub dla siebie i innej osoby, a także kto zamierza zaciągnąć dla siebie zobowiązanie. W Waszej sytuacji obowiązują Was postanowienia zawarte w potwierdzeniu rezerwacji oraz na fakturze.
Jeśli hotel postanowił jednostronnie zmienić cenę po zameldowaniu, bez istnienia wcześniejszych postanowień w tym zakresie, jest to działanie sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, które są chronione przepisami prawa cywilnego. Zgodnie z art. 7 Kodeksu Cywilnego, jeżeli zawarcie, treść albo cel umowy są sprzeczne z właściwościami społecznymi lub prawem, są nieważne, a jeżeli przepis ustanawia nieważność czynności prawnej pod groźbą nieważności, czynność taka jest nieważna.
Odpowiedź na Post 2:
W przypadku braku tradycyjnej umowy papierowej, wszystkie dokumenty, takie jak potwierdzenie rezerwacji czy faktura, są traktowane jako potwierdzenie zawarcia umowy i jej warunki. Zatem, choć nie posiadasz tradycyjnego dokumentu określanego jako "umowa", to zawarte wcześniej ustalenia mają moc wiążącą i hotel powinien się do nich stosować.
Odpowiedź na Post 3:
Masz rację, jeżeli pomyłka w systemie rezerwacyjnym wynikła z winy operatora płatności, to kwestie związane z tą pomyłką powinny być rozstrzygane między operatorem płatności a hotelem. Jesteście stroną umowy z hotelem, a nie z operatorem płatności. Jeśli w regulaminie hotelu nie było postanowień dotyczących możliwości jednostronnej zmiany ceny w określonych sytuacjach, hotel nie ma prawa domagać się od Was dopłaty. Kodeks Cywilny w art. 3851 §1 stanowi, że w razie wątpliwości należy przyjmować takie rozumienie postanowień umowy zawartej z konsumentem, które jest dla niego najbardziej korzystne.
anonim cytuj
28-08-2023
Dziękuję za odpowiedzi. Czy w świetle polskiego prawa jest jakaś droga prawna, którą mogę podjąć w celu odzyskania nadpłaconej kwoty, jeżeli zdecyduję się ją zapłacić pod presją? Czy istnieje możliwość dochodzenia swoich praw w tej kwestii po powrocie z urlopu? Jakie dokumenty powinnam zachować na wypadek ewentualnego postępowania sądowego?
anonim cytuj
28-08-2023
Jeśli zdecydujesz się zapłacić dodatkową kwotę pod presją, masz prawo do późniejszego dochodzenia zwrotu tej kwoty w oparciu o przepisy Kodeksu Cywilnego, które regulują niewłaściwe wzbogacenie się jednej ze stron na koszt drugiej.
Jeżeli dojdzie do konieczności wytoczenia powództwa przeciwko hotelowi:
Możesz powołać się na art. 405 Kodeksu Cywilnego, który stanowi, że kto bezpodstawnie wzbogacił się kosztem innej osoby, ma obowiązek zwrotu tego, co niesłusznie uzyskał.
Jeśli dokonano wpłaty pod presją lub w wyniku błędu, można również powołać się na przepisy dotyczące zwrotu świadczenia nienależnego (art. 410 i następne Kodeksu Cywilnego).
Jeśli chodzi o dokumenty, które powinnaś zachować:
Zachowaj wszystkie potwierdzenia rezerwacji, które otrzymałaś od hotelu.
Kopie wszystkich faktur, zarówno zaliczkowych, jak i końcowych.
Wszelką korespondencję e-mailową z hotelem dotyczącą rezerwacji oraz ewentualnych zmian warunków.
Jeżeli zdecydujesz się zapłacić dodatkową kwotę, zachowaj potwierdzenie tej płatności.
Notatki lub zapisy dotyczące wszelkich rozmów telefonicznych czy bezpośrednich z przedstawicielami hotelu na temat tej sprawy.
W przypadku decyzji o dochodzeniu roszczeń sądowych po powrocie z urlopu, warto skonsultować się z adwokatem specjalizującym się w prawie cywilnym, który pomoże Ci w przygotowaniu odpowiednich dokumentów i strategii postępowania.
Witam serdecznie, chciałam się zapytać jak wygląda sytuacja gdy pozwany nie odniósł się do pozwu o podwyższenie alimentów? Miał ktoś taką sytuację? Będzie ponownie do niego zawiadomienie wysyłane, sprawa się odbędzie czy może być zaocznie?...
Mój tata zmarł 2 lipca 2022 r
Do lipca pobierał emeryturę. Jak wygląda fakt rozliczenia PIT-u. Tzn. od stycznia 2022 do czerwca 2022.
Czy prawnie to już niemożliwe? Bardzo proszę o retoryczną poradę.
Chodzi o rozliczenie z emerytury, jak co roku robił sam tata. Czy jak człowiek umiera, to co państwo pobrało na podatek, to przepada?...