Wobec zaistniałej sytuacji, domniemam, że kupiłem uszkodzony sprzęt i chciałbym teraz dochodzić swoich praw, lecz nie wiem którą ścieżką będzie korzystniej i jakie mam możliwości.
Oto możliwości, które posiadasz w oparciu o polskie prawo:
Rękojmia stanowi uprawnienie przysługujące konsumentowi wobec sprzedawcy w sytuacji, gdy zakupiony towar jest wadliwy. Zgodnie z art. 556 i nast. Kodeksu cywilnego, sprzedawca odpowiada wobec konsumenta, jeśli rzecz sprzedana ma wady fizyczne lub prawne. W Twoim przypadku chodzi o wadę fizyczną telewizora. Jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona:
masz prawo do wymiany rzeczy na nową,
jeśli wymiana jest niemożliwa, masz prawo odstąpić od umowy (zwrot zakupionego produktu).
Jeżeli sklep nie uwzględni Twojej reklamacji, możesz zwrócić się z nią do sądu.
Z drugiej strony, gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem gwaranta (często producenta lub dystrybutora). Jeżeli sprzedawca oferuje gwarancję, masz prawo zgłosić reklamację również na jej podstawie, ale warunki takiej reklamacji mogą być inaczej uregulowane w dokumencie gwarancyjnym.
Nie ukrywam (być może to naiwne), że chciałbym mieć nowy, sprawny telewizor, bo taki był przedmiotem umowy, więc ewentualna naprawa nie będzie dla mnie satysfakcjonującym rozwiązaniem
Jeśli nie chcesz, aby telewizor był naprawiany, lepiej skorzystać z uprawnień wynikających z rękojmi. Możesz wówczas zażądać wymiany na nowy produkt lub, jeśli to niemożliwe, odstąpić od umowy.
Zważając na to, że preferujesz nowy, nienaprawiany telewizor, reklamacja oparta o rękojmię będzie dla Ciebie bardziej korzystna niż reklamacja gwarancyjna. Głównie dlatego, że rękojmia daje Ci prawo do wymiany produktu na nowy lub odstąpienia od umowy, zamiast naprawy.
Mam nadzieję, że to wyjaśniło Twoje wątpliwości. Jeśli masz jeszcze pytania, chętnie na nie odpowiem.