Zepsuty sprzęt w momencie zakupu.

Dzień dobry,
Wiem, że temat może nieco podobny do innych, ale jednak nieco inny, dlatego też piszę w osobnym poście. Pokrótce opiszę sam problem, natomiast mam prośbę o poradę w kontekście dochodzenia swoich praw.
W zeszłym tygodniu kupiłem przez Internet telewizor "na raty". Sklep dostarczył do mnie telewizor w piątek .W trakcie pierwszego uruchomienia telewizor zaczął stwarzać problem. Obraz wyglądał jakby była uszkodzona matryca. Spróbowałem uruchomić sprzęt jeszcze dwukrotnie i za trzecim razem telewizor zaczął poprawnie działać, lecz sama sytuacja nie wzbudziła mojego zaufania do sprzętu. Wczoraj sytuacja się powtórzyła przy próbie podłączenia konsoli do gier - telewizor wyglądał jakby była w nim uszkodzona matryca i w tym wypadku nie pomaga nic (podłączenie innym kablem lub pod inne gniazdo), chociaż włączając np. dekoder satelitarny obraz jest normalny. Konsola jest sprawna, bo podłączyłem pod inny tv i wszystko działa.
Wobec zaistniałej sytuacji, domniemam, że kupiłem uszkodzony sprzęt i chciałbym teraz dochodzić swoich praw, lecz nie wiem którą ścieżką będzie korzystniej i jakie mam możliwości.
Nie ukrywam (być może to naiwne), że chciałbym mieć nowy, sprawny telewizor, bo taki był przedmiotem umowy, więc ewentualna naprawa nie będzie dla mnie satysfakcjonującym rozwiązaniem - z pewnością nie kupiłbym tego sprzętu, jeśli byłby on naprawiany. Pytanie nr 2 - w jaki sposób dochodzić swoich praw - czy poprzez rękojmie czy też gwarancję, bo sklep w którym kupiłem towar, ma w swoim formularzu takie pytanie.
anonim cytuj
14-08-2023
Najlepszą opcją jest reklamacja z tytułu Ustawy niż gwarancja. Sprawdź co bardziej Ci się opłaca.
 
anonim cytuj
14-08-2023
Najlepszą opcją jest reklamacja z tytułu Ustawy niż gwarancja. Sprawdź co bardziej Ci się opłaca.

Też mi się tak wydaje. Nie ukrywam, że nie chciałbym, żeby doszło do sytuacji, w której płacę za towar pełnowartościowy, otrzymuję uszkodzony, który zostanie naprawiony. Nie uważam, że towar który był naprawiany jest wart tyle samo, co nowe, nienaprawiane urządzenie i gdybym świadomie miał podjąć decyzję o zakupie takiego sprzętu, który był naprawiany to absolutnie nie za taką samą cenę, za jaką kupiłem.
 
anonim cytuj
14-08-2023
Wobec zaistniałej sytuacji, domniemam, że kupiłem uszkodzony sprzęt i chciałbym teraz dochodzić swoich praw, lecz nie wiem którą ścieżką będzie korzystniej i jakie mam możliwości.


Oto możliwości, które posiadasz w oparciu o polskie prawo:

Rękojmia stanowi uprawnienie przysługujące konsumentowi wobec sprzedawcy w sytuacji, gdy zakupiony towar jest wadliwy. Zgodnie z art. 556 i nast. Kodeksu cywilnego, sprzedawca odpowiada wobec konsumenta, jeśli rzecz sprzedana ma wady fizyczne lub prawne. W Twoim przypadku chodzi o wadę fizyczną telewizora. Jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona:

masz prawo do wymiany rzeczy na nową,
jeśli wymiana jest niemożliwa, masz prawo odstąpić od umowy (zwrot zakupionego produktu).
Jeżeli sklep nie uwzględni Twojej reklamacji, możesz zwrócić się z nią do sądu.

Z drugiej strony, gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem gwaranta (często producenta lub dystrybutora). Jeżeli sprzedawca oferuje gwarancję, masz prawo zgłosić reklamację również na jej podstawie, ale warunki takiej reklamacji mogą być inaczej uregulowane w dokumencie gwarancyjnym.

Nie ukrywam (być może to naiwne), że chciałbym mieć nowy, sprawny telewizor, bo taki był przedmiotem umowy, więc ewentualna naprawa nie będzie dla mnie satysfakcjonującym rozwiązaniem


Jeśli nie chcesz, aby telewizor był naprawiany, lepiej skorzystać z uprawnień wynikających z rękojmi. Możesz wówczas zażądać wymiany na nowy produkt lub, jeśli to niemożliwe, odstąpić od umowy.

Zważając na to, że preferujesz nowy, nienaprawiany telewizor, reklamacja oparta o rękojmię będzie dla Ciebie bardziej korzystna niż reklamacja gwarancyjna. Głównie dlatego, że rękojmia daje Ci prawo do wymiany produktu na nowy lub odstąpienia od umowy, zamiast naprawy.

Mam nadzieję, że to wyjaśniło Twoje wątpliwości. Jeśli masz jeszcze pytania, chętnie na nie odpowiem.
 
anonim cytuj
14-08-2023
Jeżeli sklep nie uwzględni Twojej reklamacji, możesz zwrócić się z nią do sądu.

I tutaj rodzi się moje kolejne pytanie - czy ktoś z Was przechodził przez proces sądowy w takim kontekście? Jak długo trwa taka procedura i czy są jakieś dodatkowe koszty z tym związane? I czy warto się na to decydować, czy lepiej próbować dogadać się ze sklepem na innych warunkach? Oczywiście, nie chciałbym dochodzić do sądu, ale chciałbym też wiedzieć, na co się ewentualnie decyduję. Czy macie jakieś doświadczenia w tej kwestii?
 
anonim cytuj
14-08-2023
Proces sądowy związany z dochodzeniem roszczeń z tytułu rękojmi może być różny pod względem czasu trwania, w zależności od skomplikowania sprawy oraz obciążenia sądu. W wielu przypadkach może to trwać od kilku miesięcy do nawet kilku lat.

Co do kosztów, jeżeli wytaczasz sprawę przed sądem jako konsument w sprawach o ochronę praw konsumenta, możesz skorzystać z ulgi w opłacie sądowej. Jeżeli jednak przegrasz sprawę, sąd może nałożyć na Ciebie obowiązek pokrycia kosztów procesu po stronie przeciwnika (w tym kosztów zastępstwa procesowego).

Zastanawiając się nad podjęciem decyzji o procesie sądowym, warto uwzględnić różne czynniki. Przede wszystkim warto ocenić moc swoich argumentów oraz dowodów. Proces sądowy to nie tylko koszty, ale też stres oraz czas, który musisz poświęcić na różnego rodzaju formalności.

Ostateczna decyzja o tym, czy warto iść do sądu, czy próbować dojść do porozumienia ze sklepem, zależy od Twoich indywidualnych okoliczności i priorytetów. Warto mieć na uwadze, że mediacja lub inne formy pozasądowego rozwiązywania sporów mogą być skuteczniejsze i mniej kosztowne niż proces sądowy.
 
anonim cytuj
14-08-2023

Sugerowane Tematy

Reklamacja sprzętu elektronicznego.
Witam, prowadzę serwis komputerowy, klient przyniósł na wymianę baterii swój laptop ponieważ szybko się rozładowywała. Bateria została szybko wymieniona, przetestowana, ładowała się i działo wszystko. Po dwóch dniach klient do mnie pisze że laptop umarł w czasie pracy, odebrałem od sprzęt i rzeczywiście nie uruchamiał się, uszkodził się chip na płycie głównej, z powodu braku sprzętu do takiej naprawy oddałem sprzęt do serwisu który takie wymiany ...
Jaka jest minimalna kwota dla komornika, żeby nie zajął konta bankowego?
Jaka jest minimalna kwota dla komornika, żeby nie zajął konta bankowego?...
Pracę społeczne z zamianą na areszt.
Witam, mam orzeczony wyrok roku ograniczenia wolności konkretniej 30 godz. miesięcznie. Odrobiłem już 10 miesięcy ten jest jedenasty, mam masę spraw na głowie i może być tak że nie zdążę wyrobić 7,5 h w tym miesiącu . Wcześniej w grudniu nie odrobiłem 14h, o tamto konsultowałem się z kuratorem i będę to mógł odrobić w kwietniu, pytanie co by było gdyby mi ostatecznie chcieli zamienić to na pozbawienie wolności? Byłaby to połowa z całego wyroku cz...
prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość.
Sprzedawca nie zwrócił pieniędzy w ciągu ustawowych 14 dni od daty odebrania przesyłki. Co mogę w takiej sytuacji zrobić? Chodzi o prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość....

Wyszukiwarka