Skoro nie mam obowiązującej umowy, to czy nie jest to praktyka niezgodna z prawem ze strony pracodawcy? Czy mogę dochodzić swoich praw w tej sytuacji, skoro faktycznie pracuję, ale nie mam umowy? Jakie mam środki prawne do dyspozycji w tej kwestii?
Jeżeli wykonujesz pracę bez obowiązującej umowy, jest to naruszenie prawa przez pracodawcę. Ustawa o prawie pracy stanowi w art. 29 § 1, że pracodawca jest zobowiązany zawrzeć z pracownikiem pisemną umowę o pracę. Jeżeli umowy takiej nie ma, a pracownik wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, domniemywa się, że zawarto umowę o pracę na czas nieokreślony.
Mając na uwadze powyższe, masz prawo dochodzić swoich praw w oparciu o przepisy Kodeksu pracy, w tym, m.in. wynagrodzenia za pracę, zasiłku chorobowego czy innych świadczeń przysługujących pracownikom. Jeśli chodzi o środki prawne do dyspozycji, możesz:
wystąpić z roszczeniem o ustalenie istnienia stosunku pracy na podstawie art. 18^3 Kodeksu pracy,
wystąpić do Państwowej Inspekcji Pracy w celu skontrolowania działalności pracodawcy i ewentualnego wszczęcia postępowania przeciwko niemu.
Warto również zbierać dowody świadczące o faktycznym wykonaniu pracy na rzecz pracodawcy (np. korespondencja e-mailowa, świadkowie). Te dowody mogą być kluczowe w przypadku ewentualnego postępowania sądowego.