Pewna osoba trafiła do szpitala, nie jest ubezpieczona. Był to stan zagrożenia życia.
Każda osoba, niezależnie od statusu ubezpieczenia, ma prawo do świadczeń zdrowotnych w sytuacjach zagrożenia życia. W takim przypadku szpital nie może odmówić udzielenia pomocy, jednak może wystawić rachunek za wykonane usługi medyczne. Dla takich sytuacji przewidziane jest przede wszystkim ratownictwo medyczne. Osoby nieubezpieczone mogą korzystać z nieodpłatnej opieki zdrowotnej w zakresie świadczeń ratunkowych, co reguluje Art. 68 Konstytucji RP oraz Art. 4 Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
W tej sytuacji szpital jak najbardziej ma prawo wystawić rachunek. Jeśli były pacjent nie zapłaci to szpital pewnie skieruje pozew o zapłatę...
Dokładnie tak. Jeżeli pacjent nie pokryje kosztów leczenia, szpital ma prawo podjąć działania zmierzające do ściągnięcia należności, począwszy od postępowania przed sądem a skończywszy na postępowaniu egzekucyjnym. To wynika z Art. 6 Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Proszę iść do działu socjalnego w szpitalu i powiedzieć, że nie ma ubezpieczenia oni załatwiają ubezpieczenie z MOPS i człowiek jest ubezpieczony od dnia zdarzenia.
Rzeczywiście, w sytuacji gdy pacjent nie posiada ubezpieczenia zdrowotnego, może zwrócić się do działu socjalnego szpitala, który kieruje wniosek do właściwego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Zgodnie z Art. 80 Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, istnieje możliwość objęcia pacjenta ubezpieczeniem zdrowotnym wstecz.
W nagłych przypadkach szpital może wystąpić do pomocy społecznej z wnioskiem o objęcie ubezp. zdrowotnym. Wstecz do 30 dni.
Dokładnie tak, w sytuacjach kryzysowych istnieje procedura pozwalająca na wsteczne ubezpieczenie pacjenta, jednak ograniczone jest to do 30 dni wstecz od dnia wystąpienia zdarzenia.
Mam nadzieję, że powyższa odpowiedź przyniesie nieco klarowności w omawianej sytuacji.