W odpowiedzi na Twoje pytanie dotyczące zmiany grafiku przez pracodawcę po zwolnieniu lekarskim oraz odpowiedniego wyprzedzenia w informowaniu o tej zmianie, warto zwrócić uwagę na następujące aspekty:
W szczególności, warto zwrócić uwagę na art. 137 § 2 Kodeksu Pracy, który stanowi, że pracodawca jest zobowiązany do poinformowania pracowników o ustalonym rozkładzie czasu pracy na dany okres rozliczeniowy, na co najmniej tydzień przed jego rozpoczęciem.
Opierając się na tym przepisie, można zinterpretować, że jeżeli pracodawca wprowadza zmiany w ustalonym rozkładzie czasu pracy bez zachowania wymaganego tygodniowego terminu, działa w sposób niezgodny z Kodeksem Pracy. W przypadku, gdy zmiana grafiku nastąpiła bez odpowiedniego wyprzedzenia, pracownik może uznać to za naruszenie swoich praw.
Należy jednak pamiętać, że nie każda zmiana grafiku jest automatycznie naruszeniem praw pracownika. Kluczowe jest to, czy zmiana została dokonana z zachowaniem wymaganych przez prawo terminów oraz czy nie narusza innych przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku.
Jeśli pracodawca nie poinformował pracownika o zmianie grafiku z odpowiednim wyprzedzeniem, może to stanowić podstawę do zgłoszenia naruszenia praw pracownika do Państwowej Inspekcji Pracy.