Art. 5. 1. Do zadań zarządcy infrastruktury, zwanego dalej „zarządcą”, należy:
1) zarządzanie infrastrukturą kolejową polegające na:
a) nadawaniu drodze kolejowej statusu linii kolejowej przez określenie:
– elementów infrastruktury kolejowej wchodzących w jej skład,
– jej punktu początkowego i końcowego,
– stacji kolejowych wchodzących w jej skład,
– odcinków, na jakie jest podzielona,
– jej numeru,
b) nadawaniu drodze kolejowej statusu bocznicy kolejowej przez określenie
jej punktu początkowego i końcowego,
c) znoszeniu statusu linii kolejowej i bocznicy kolejowej,
d) określaniu elementów infrastruktury kolejowej, które stanowią
infrastrukturę prywatną lub nieczynną,
e) wykonywaniu funkcji podstawowych;
f) (uchylona)
1a) eksploatacja infrastruktury kolejowej polegająca na:
a) udostępnianiu infrastruktury kolejowej, świadczeniu usług z tym
związanych i pobieraniu z tego tytułu opłat,
b) prowadzeniu ruchu kolejowego;
2) utrzymanie infrastruktury kolejowej przez prowadzenie prac mających na celu
utrzymanie stanu i zdolności istniejącej infrastruktury kolejowej do
bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego, w tym nadzór nad
funkcjonowaniem urządzeń sterowania ruchem kolejowym i przytorowych
urządzeń kontroli bezpiecznej jazdy pociągów;
3) zarządzanie nieruchomościami będącymi elementem infrastruktury kolejowej;
4) udział w rozwoju infrastruktury kolejowej;
5) odnowienie infrastruktury kolejowej.
1a. Przepisów ust. 1 pkt 1 lit. a–c i e oraz pkt 1a nie stosuje się do zarządcy,
który nie zarządza torami kolejowymi.
1b. Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1–2, w szczególności w zakresie
prowadzenia ruchu kolejowego i utrzymania infrastruktury kolejowej, są
wykonywane przez zarządcę w sposób przejrzysty, zapewniający
niedyskryminujące traktowanie aplikantów i przewoźników kolejowych oraz
uniemożliwiający konflikt interesów.
2. (uchylony)
2a. Zarządca sporządza statut sieci kolejowej wskazujący linie kolejowe,
bocznice kolejowe oraz inne drogi kolejowe przez niego zarządzane, a także
wskazujący, które z nich stanowią infrastrukturę nieczynną lub prywatną. Zarządca umieszcza w statucie sieci kolejowej również informację o elementach infrastruktury kolejowej wchodzących w skład linii kolejowej, które są zarządzane przez innego zarządcę.
2b. Brak statutu sieci kolejowej, o którym mowa w ust. 2a, jest równoznaczny
z nadaniem zarządzanej infrastrukturze statusu infrastruktury nieczynnej.
2c. Podmioty, o których mowa w ust. 1a, przekazują zarządcy, o którym
mowa w ust. 2a, informację o elementach infrastruktury kolejowej, o których mowa
w pkt 2–12 załącznika nr 1 do ustawy, funkcjonalnie połączonych z liniami
kolejowymi zarządcy, o którym mowa w ust. 2a.
3. Zarządca, który udostępnia infrastrukturę kolejową, z wyjątkiem zarządcy,
który udostępnia wyłącznie infrastrukturę kolejową stanowiącą element obiektu
infrastruktury usługowej, nie jest uprawniony do wykonywania przewozów
kolejowych, z wyjątkiem wykonywania przewozów technologicznych dla
własnych potrzeb.
3a. Przewoźnik kolejowy nie jest uprawniony do zarządzania infrastrukturą
kolejową z wyjątkiem infrastruktury kolejowej stanowiącej element obiektu
infrastruktury usługowej, którego jest operatorem, oraz infrastruktury prywatnej.
3b. Przepisów ust. 3 i 3a, rozdziału 2aa oraz art. 37 ust. 3–8 nie stosuje się do
przedsiębiorcy, który łączy funkcję zarządcy i przewoźnika kolejowego przez
zarządzanie infrastrukturą kolejową i wykonywanie wyłącznie miejskich,
podmiejskich lub regionalnych przewozów kolejowych na sieciach kolejowych lub
liniach kolejowych:
1) wydzielonych, o zasięgu lokalnym lub regionalnym, lub
2) przeznaczonych wyłącznie do wykonywania miejskich lub podmiejskich
przewozów kolejowych.
3c. Do przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 3b, udostępniającego
infrastrukturę kolejową innym przewoźnikom kolejowym przepisy art. 37 ust. 3–
8 stosuje się.
3d. Jeżeli przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 3b lub 3c, znajduje się pod
bezpośrednią lub pośrednią kontrolą podmiotu wykonującego lub integrującego
usługi transportu kolejowego inne niż przewozy miejskie, podmiejskie lub
regionalne, stosuje się następujące zasady:
1) środki publiczne nie mogą być przenoszone pomiędzy przedsiębiorcą
a podmiotem wykonującym lub integrującym usługi transportu kolejowego
inne niż przewozy miejskie, podmiejskie lub regionalne;
2) przedsiębiorca prowadzi rachunkowość w sposób umożliwiający
monitorowanie zakazu, o którym mowa w pkt 1;
3) przedsiębiorca sporządza bilans oraz rachunek zysków i strat oddzielnie od
podmiotu wykonującego lub integrującego usługi transportu kolejowego inne
niż przewozy miejskie, podmiejskie lub regionalne;
4) przedsiębiorca, który nie jest obowiązany na podstawie przepisów
o rachunkowości do publikowania własnych sprawozdań finansowych,
publikuje te sprawozdania na swoich stronach internetowych.
3e. Minister właściwy do spraw transportu ogłasza, w drodze obwieszczenia,
wykaz przedsiębiorców, o których mowa w ust. 3b i 3c.
4. (uchylony)
5. (uchylony)
6. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zasady współdziałania
Ministra Obrony Narodowej z zarządcami i przewoźnikami kolejowymi w zakresie
dostosowania infrastruktury kolejowej do wymogów obronności państwa,
uwzględniając wymagania związane z obronnością państwa.

Art. 5a. Do wykonywania zadań zarządcy, o których mowa w art. 5 ust. 1, w
odniesieniu do infrastruktury kolejowej o znaczeniu obronnym, przepisów ustawy
z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2020 r.
poz. 711) nie stosuje się.

Art. 5b. Na wniosek organizatora publicznego transportu kolejowego
zarządca przygotowuje i przedstawia informacje:
1) niezbędne do opracowania projektu planu transportowego;
2) dotyczące przepustowości infrastruktury danej trasy i standardu jakości
dostępu danej linii kolejowej oraz zakres planowanych remontów oraz
inwestycji infrastruktury kolejowej służące do określenia warunków umowy
o świadczenie usług publicznych.

Art. 5c. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia, zakres i tryb udzielania przez zarządcę infrastruktury organizatorowi publicznego transportu kolejowego informacji, o których mowa w art. 5b, mając na uwadze potrzebę zapewnienia danych niezbędnych do opracowania planu transportowego oraz do określenia warunków umowy
o świadczenie usług publicznych, a także konieczność przeprowadzenia
właściwych analiz.

Ustawa o transporcie kolejowym art. 5

Poprzedni

Art. 4. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 1) infrastruktura kolejowa – elementy określone w załączniku nr 1 do ustawy; 1a) droga kolejowa – tor kolejowy albo tory kolejowe wraz z elementami wym...

Nastepny

Art. 6. 1. Linie kolejowe dzielą się na: 1) linie o znaczeniu państwowym; 2) linie pozostałe. 2. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, wykaz linii kolejowych, które ze względów gospodar...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
  • Wejscie w życie 1 czerwca 2003
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 06 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka