Art. 19. 1. W stanach nagłych świadczenia opieki zdrowotnej są udzielane
świadczeniobiorcy niezwłocznie.
2. W przypadku gdy świadczenia opieki zdrowotnej w stanie nagłym są
udzielane przez świadczeniodawcę, który nie zawarł umowy o udzielanie świadczeń
opieki zdrowotnej, świadczeniobiorca ma prawo do tych świadczeń w niezbędnym
zakresie.
3. W razie braku możliwości udzielania świadczeń opieki zdrowotnej
określonych w umowie o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z przyczyn
leżących po stronie świadczeniodawcy lub w związku z wystąpieniem siły wyższej,
świadczeniodawca zapewnia, w przypadku, o którym mowa w ust. 1, udzielenie
świadczeń opieki zdrowotnej przez innego świadczeniodawcę.
4. Świadczeniodawca, który nie zawarł umowy o udzielanie świadczeń opieki
zdrowotnej, ma prawo do wynagrodzenia za świadczenie opieki zdrowotnej udzielone
świadczeniobiorcy w stanie nagłym. Wynagrodzenie to obejmuje wyłącznie
uzasadnione koszty świadczeń opieki zdrowotnej, których wartość nie może
przekroczyć kwoty, o której mowa w art. 42c ust. 1, udzielonych w sytuacji braku
możliwości transportu pacjenta, ze względu na przeciwwskazania medyczne, do
świadczeniodawcy posiadającego taką umowę, albo koszty przygotowania pacjenta do
transportu do świadczeniodawcy posiadającego umowę o udzielanie świadczeń opieki
zdrowotnej oraz koszty tego transportu, jeżeli świadczeniodawca takie koszty poniósł.
5. W celu uzyskania wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 4,
świadczeniodawca składa wniosek do podmiotu zobowiązanego do finansowania
świadczeń opieki zdrowotnej wraz z rachunkiem, wykazem udzielonych świadczeń
opieki zdrowotnej i ich kosztów oraz pisemnym przedstawieniem okoliczności
udzielenia świadczeń uzasadniających ich sfinansowanie ze środków publicznych.
5a. Wniosek, o którym mowa w ust. 5, wnosi się w terminie 30 dni od dnia
zakończenia udzielania świadczenia. Prezes Funduszu rozpatruje wniosek w terminie
30 dni od dnia jego otrzymania. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin rozpatrzenia wniosku może zostać przedłużony o kolejne 30 dni, o czym należy poinformować świadczeniodawcę.
5b. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 4, jest wypłacane świadczeniodawcy
w terminie 14 dni od dnia rozpatrzenia wniosku.
6. Podmiotowi zobowiązanemu do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze
środków publicznych przysługuje prawo kontroli zasadności wniosku, o którym mowa
w ust. 5. Przepisy działu IIIA stosuje się odpowiednio.
Art. 19a. 1. Świadczenia opieki zdrowotnej w szpitalach, świadczenia
specjalistyczne w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej oraz stacjonarne i całodobowe
świadczenia zdrowotne inne niż szpitalne są udzielane każdego dnia w godzinach
udzielania tych świadczeń, zgodnie z harmonogramem przyjęć prowadzonym przez
świadczeniodawcę, który zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
2. Świadczeniodawca umieszcza w harmonogramie przyjęć świadczeniobiorcę,
wyznaczając termin udzielenia świadczenia w następujący sposób:
1) świadczeniobiorcy zgłaszającemu się po raz pierwszy:
a) w przypadku przyjęcia w dniu zgłoszenia – termin udzielenia świadczenia
w dniu zgłoszenia,
b) posiadającemu prawo do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki
zdrowotnej – termin udzielenia świadczenia ustalony w sposób, o którym
mowa w art. 47c ust. 4,
c) innemu niż wymieniony w lit. a i b – termin udzielenia świadczenia
wynikający z prowadzonej listy oczekujących na udzielenie świadczenia,
zgodnie z art. 20;
2) świadczeniobiorcy kontynuującemu leczenie – termin udzielenia świadczenia
wynikający z planu leczenia.
3. W przypadku świadczeniobiorcy, któremu udzielono świadczenia opieki
zdrowotnej w stanie nagłym, wpis w harmonogramie przyjęć może zostać dokonany
także niezwłocznie po udzieleniu tego świadczenia.
4. Świadczeniodawca wpisuje w harmonogramie przyjęć:
1) dane, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 3 lit. b–h oraz j;
2) dane dotyczące terminu udzielenia świadczenia:
a) termin wyznaczony w dniu wpisu w harmonogramie przyjęć,
b) informację o rezerwacji terminu – w przypadku gdy świadczeniobiorca
wybrał termin późniejszy niż wskazany przez świadczeniodawcę oraz
w przypadku, o którym mowa w art. 20 ust. 9b,
c) zmianę terminu wraz z podaniem przyczyny tej zmiany, a w przypadku gdy
przyczyną zmiany terminu jest zmiana kategorii świadczeniobiorcy, o której
mowa w pkt 3, także uzasadnienie tej zmiany;
3) kategorię świadczeniobiorcy:
a) przyjęty na bieżąco – w przypadku świadczeniobiorcy, któremu udzielono
świadczenia w dniu zgłoszenia, z wyłączeniem świadczeniobiorcy,
o którym mowa w lit. d i f,
b) oczekujący – w przypadku świadczeniobiorcy wpisywanego na listę
oczekujących,
c) oczekujący objęty diagnostyką onkologiczną lub leczeniem onkologicznym
na podstawie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego – w przypadku
świadczeniobiorcy wpisywanego na listę oczekujących, o której mowa
w art. 20 ust. 12,
d) posiadający prawo do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki
zdrowotnej – ze wskazaniem podstawy tego prawa,
e) kontynuujący leczenie,
f) przyjęty w stanie nagłym;
4) datę i przyczynę skreślenia z harmonogramu przyjęć.
5. Świadczeniodawca może nie wpisywać w harmonogramie przyjęć terminu
udzielenia świadczenia w przypadku świadczeń:
1) pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej oraz
świadczeń pielęgnacyjno-opiekuńczych albo opiekuńczo-leczniczych z zakresu
opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień;
2) opieki paliatywnej i hospicyjnej, innych niż:
a) udzielane w warunkach ambulatoryjnych,
b) świadczenia perinatalnej opieki paliatywnej.
6. Harmonogram przyjęć stanowi integralną część dokumentacji medycznej
prowadzonej przez świadczeniodawcę.
7. Harmonogram przyjęć jest prowadzony w postaci elektronicznej.
8. Wpisów do harmonogramu przyjęć dokonuje się każdego dnia co najmniej
w godzinach udzielania świadczeń przez świadczeniodawcę. Zgłoszenia
świadczeniobiorców drogą elektroniczną dokonywane są w dowolnym czasie.
9. Do prowadzenia harmonogramu przyjęć stosuje się odpowiednio przepisy
art. 20 ust. 2a–2d i ust. 5–9.
10. Fundusz może dokonywać wpisów i wykreśleń w harmonogramie przyjęć
prowadzonym w aplikacji udostępnionej przez Prezesa Funduszu, o której mowa
w art. 190 ust. 1a. O dokonanych wpisach i wykreśleniach Fundusz niezwłocznie
zawiadamia świadczeniodawcę.
Art. 18. 1. Świadczeniobiorca przebywający w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, pielęgnacyjno-opiekuńczym lub w zakładzie rehabilitacji leczniczej, który udziela świadczeń całodobowych, ponosi koszty wy...
Art. 20. 1. Świadczenia opieki zdrowotnej w szpitalach, świadczenia specjalistyczne w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej oraz stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne inne niż szpitalne są udzie...
Powiązania
Powiązane orzeczenia (3) I ACa 531/13 Wyrok SA w Białymstoku z 20 listopada 2013 r. w sprawie o zapłatę. I ACa 973/16 Wyrok SA w Białymstoku z 26 kwietnia 2017 r. w sprawie o zadośćuczynienie. I ACa 784/13 Wyrok SA w Krakowie z 18 września 2013 r. w sprawie o zapłatęSzczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców