Art. 20. 1. Świadczenia opieki zdrowotnej w szpitalach, świadczenia
specjalistyczne w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej oraz stacjonarne i całodobowe
świadczenia zdrowotne inne niż szpitalne są udzielane według kolejności zgłoszenia
w dniach i godzinach ich udzielania przez świadczeniodawcę, który zawarł umowę
o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
1a. Na liście oczekujących na udzielenie świadczenia nie umieszcza się
świadczeniobiorców kontynuujących leczenie u danego świadczeniodawcy.
1b. (uchylony)
2. Świadczeniodawca, o którym mowa w ust. 1:
1) ustala kolejność udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej na podstawie
zgłoszeń świadczeniobiorcy;
2) informuje świadczeniobiorcę w wybrany przez siebie sposób
o zakwalifikowaniu do kategorii medycznej, ustalonej zgodnie z kryteriami
medycznymi określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 11,
i terminie udzielenia świadczenia oraz na żądanie świadczeniobiorcy uzasadnia
przyczyny wyboru tego terminu;
3) wpisuje:
a) numer kolejny,
b) datę i godzinę wpisu,
c) identyfikator skierowania, o którym mowa w art. 59aa ust. 4,
d) imię i nazwisko świadczeniobiorcy,
e) numer PESEL, a w przypadku jego braku – serię i numer paszportu lub
innego dokumentu potwierdzającego tożsamość świadczeniobiorcy,
f) rozpoznanie lub powód przyjęcia,
g) adres świadczeniobiorcy,
h) numer telefonu lub oznaczenie innego sposobu komunikacji ze
świadczeniobiorcą lub jego opiekunem,
i) dane dotyczące terminu udzielenia świadczenia:
– termin oznaczony przez wskazanie daty (dzień, miesiąc, rok); jeżeli
planowany termin przekracza 6 miesięcy, licząc od daty wpisu na listę
oczekujących na udzielenie świadczenia, świadczeniodawca może,
w chwili wpisywania na listę, wskazać termin z dokładnością do
tygodnia, miesiąca i roku; w tym przypadku data udzielenia
świadczenia powinna być ustalona nie później niż na 14 dni przed
planowanym terminem udzielenia świadczenia; art. 19a ust. 5 stosuje
się odpowiednio,
– informację o rezerwacji terminu – w przypadku gdy świadczeniobiorca
wybrał termin późniejszy niż wskazany przez świadczeniodawcę oraz
w przypadku, o którym mowa w ust. 9b,
– uwzględniane przy wyznaczaniu terminu kryterium medyczne
określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 11,
– zmianę terminu wraz z podaniem przyczyny, a w przypadku gdy
przyczyną jest zmiana kryterium medycznego określonego
w przepisach wydanych na podstawie ust. 11, także uzasadnienie tej zmiany,
– informację o uwzględnieniu, przy wyznaczaniu terminu, daty
zgłoszenia u świadczeniodawcy, który zakończył wykonywanie
umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w przypadku,
o którym mowa w ust. 10b,
– informację o przywróceniu na listę oczekujących na udzielenie
świadczenia w przypadku, o którym mowa w ust. 10f,
j) imię i nazwisko oraz podpis osoby dokonującej wpisu
– w kolejnej pozycji prowadzonej przez siebie listy oczekujących na udzielenie świadczenia;
4) wpisuje datę i przyczynę skreślenia świadczeniobiorcy z prowadzonej przez
siebie listy oczekujących na udzielenie świadczenia;
5) przechowuje oryginał skierowania w postaci papierowej przekazany przez
świadczeniobiorcę, w przypadku świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na
podstawie skierowania;
6) na żądanie świadczeniobiorcy wystawia zaświadczenie o wpisie
świadczeniobiorcy na listę oczekujących na udzielenie świadczenia oraz
o zakwalifikowaniu do kategorii medycznej, ustalonej zgodnie z kryteriami
medycznymi określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 11,
i terminie udzielenia świadczenia.
2a. W przypadku świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na podstawie
skierowania, świadczeniobiorca jest obowiązany:
1) dostarczyć świadczeniodawcy oryginał skierowania w postaci papierowej, nie
później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia dokonania wpisu na listę
oczekujących, pod rygorem skreślenia z listy oczekujących, albo
2) udostępnić świadczeniodawcy, przed dokonaniem wpisu na listę oczekujących
na udzielenie świadczenia:
a) klucz dostępu do skierowania, o którym mowa w art. 59b ust. 1 pkt 1, albo
b) kod dostępu, o którym mowa w art. 59b ust. 1 pkt 2, oraz numer PESEL,
a w przypadku jego braku – serię i numer paszportu lub innego dokumentu
potwierdzającego tożsamość.
2aa. Do terminu dostarczenia świadczeniodawcy oryginału skierowania
w postaci papierowej stosuje się przepisy art. 165 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r.
– Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1460, z późn. zm.).
2ab. W przypadku, o którym mowa w ust. 2a pkt 2, świadczeniodawca dokonuje
wpisu na listę oczekujących na udzielenie świadczenia przez określenie
odpowiedniego statusu skierowania, o którym mowa w przepisach wydanych na
podstawie art. 59aa ust. 2, w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 7
ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia.
2b. W przypadku skreślenia świadczeniobiorcy z listy oczekujących w wyniku
rezygnacji z udzielenia świadczenia, niezgłoszenia się na ustalony termin udzielenia świadczenia albo zakończenia przez świadczeniodawcę wykonywania umowy
o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej świadczeniodawca:
1) zwraca świadczeniobiorcy oryginał skierowania, w przypadku skierowania
w postaci papierowej, albo
2) umożliwia ponowne użycie skierowania, o którym mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 59aa ust. 2, przez odpowiednią zmianę jego statusu
w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia
28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia.
2c. W przypadku braku dostępu do systemu teleinformatycznego, o którym
mowa w art. 7 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie
zdrowia, świadczeniodawca wpisuje świadczeniobiorcę w kolejnej pozycji
prowadzonej przez siebie listy oczekujących na udzielenie świadczenia, na podstawie
informacji, o której mowa w art. 59b ust. 1.
2d. Niezwłocznie po uzyskaniu dostępu do systemu teleinformatycznego,
o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji
w ochronie zdrowia, świadczeniodawca dokonuje czynności, o której mowa w ust. 2ab.
3. Dokonanie przez świadczeniodawcę czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 2
i 3, jest równoznaczne z zobowiązaniem się do udzielenia danego świadczenia opieki zdrowotnej.
4. Lista oczekujących na udzielenie świadczenia stanowi część harmonogramu przyjęć.
5. Listę oczekujących prowadzi się w sposób zapewniający poszanowanie
zasady sprawiedliwego, równego, niedyskryminującego i przejrzystego dostępu do
świadczeń opieki zdrowotnej oraz zgodnie z kryteriami medycznymi określonymi
w przepisach wydanych na podstawie ust. 11.
6. Świadczeniodawca ustala kolejność przyjęć i zapewnia prawidłowe
prowadzenie list oczekujących albo wyznacza osoby odpowiedzialne za realizację tych zadań.
7. W razie zmiany stanu zdrowia świadczeniobiorcy, wskazującej na potrzebę
wcześniejszego niż w ustalonym terminie udzielenia świadczenia, świadczeniobiorca
informuje o tym świadczeniodawcę, który, jeżeli wynika to z kryteriów medycznych, koryguje odpowiednio termin udzielenia świadczenia i informuje niezwłocznie świadczeniobiorcę o nowym terminie.
8. W przypadku wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć
w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, a które
uniemożliwiają zachowanie terminu wynikającego z listy oczekujących, świadczeniodawca informuje świadczeniobiorcę w każdy dostępny sposób o zmianie
terminu wynikającego ze zmiany kolejności udzielenia świadczenia i jej przyczynie.
Przepis ten dotyczy także przypadku zmiany terminu udzielenia świadczenia opieki
zdrowotnej na wcześniejszy. W przypadku gdy świadczeniobiorca nie wyraża zgody
na zmianę terminu udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej na wcześniejszy,
świadczeniodawca informuje o możliwości zmiany terminu następnego
świadczeniobiorcę z listy oczekujących, zgodnie z kolejnością ustaloną na podstawie zgłoszenia.
8a. W przypadku, o którym mowa w ust. 8, przekazanie świadczeniobiorcy
informacji o zmianie terminu udzielenia świadczenia, w przypadku świadczeń, dla
których do planowanego terminu udzielenia świadczenia pozostało więcej niż 180 dni,
może odbywać się raz na trzy miesiące.
8b. Informacja, o której mowa w ust. 2 pkt 2, oraz informacja o zmianie terminu
wynikającego ze zmiany kolejności udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej zawiera
również pouczenie świadczeniobiorcy o możliwości uzyskania informacji, o której
mowa w art. 23 ust. 3.
9. W przypadku gdy świadczeniobiorca nie może stawić się u świadczeniodawcy
w terminie określonym w trybie ust. 2, 7 lub 8 lub gdy zrezygnował ze świadczenia
opieki zdrowotnej, jest on obowiązany niezwłocznie powiadomić o tym
świadczeniodawcę.
9a. W przypadku pojawienia się wolnego terminu udzielenia świadczenia opieki
zdrowotnej, świadczeniodawca może ograniczyć informowanie o możliwości zmiany
terminu udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej na wcześniejszy do
świadczeniobiorców wpisanych na listę oczekujących na udzielenie świadczenia,
którym określono termin udzielenia świadczenia w przedziale między 7. a 30. dniem
liczonym od daty tego wolnego terminu oraz niezależnie od kolejności
świadczeniobiorców na tej liście, z uwzględnieniem kryteriów medycznych
określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 11.
9b. W przypadku gdy świadczeniobiorca nie wyraża zgody na zmianę terminu
udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej na wcześniejszy lub w przypadku
bezskuteczności próby kontaktu ze świadczeniobiorcą, w celu poinformowania
o możliwości zmiany terminu na wcześniejszy, dotychczasowy termin wyznaczony
dla tego świadczeniobiorcy jest równoznaczny z rezerwacją terminu.
10. W celu otrzymania danego świadczenia opieki zdrowotnej
świadczeniobiorca może wpisać się na jedną listę oczekujących u jednego
świadczeniodawcy.
10a. W przypadku zakończenia wykonywania umowy o udzielanie świadczeń
opieki zdrowotnej, świadczeniobiorca wpisany na listę oczekujących
u świadczeniodawcy, który wykonywał tę umowę, może wpisać się na listę
oczekujących prowadzoną przez innego świadczeniodawcę wykonującego umowę
o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w danym zakresie.
10b. Świadczeniodawca, do którego zgłasza się świadczeniobiorca, ustala
kolejność przyjęć, z uwzględnieniem daty zgłoszenia u świadczeniodawcy, który
zakończył wykonywanie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
10c. Świadczeniodawca, który zakończył wykonywanie umowy o udzielanie
świadczeń opieki zdrowotnej, jest obowiązany wydać świadczeniobiorcy
zaświadczenie o wpisaniu na listę oczekujących wraz z podaniem daty zgłoszenia się
świadczeniobiorcy. Za wydanie zaświadczenia świadczeniobiorca nie ponosi opłaty.
10d. Fundusz informuje w każdy dostępny sposób świadczeniobiorców
wpisanych na listy oczekujących u świadczeniodawcy, który zakończył wykonywanie
umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, o możliwości udzielenia
świadczenia opieki zdrowotnej przez innych świadczeniodawców, którzy zawarli
umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, oraz o pierwszym wolnym terminie
udzielenia świadczenia.
10e. W przypadku niezgłoszenia się na ustalony termin udzielenia świadczenia,
świadczeniobiorca podlega skreśleniu z listy oczekujących, chyba że
uprawdopodobni, że niezgłoszenie się nastąpiło z powodu siły wyższej.
10f. Wniosek o przywrócenie na listę oczekujących świadczeniobiorca jest
obowiązany zgłosić niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia ustania
przyczyny niezgłoszenia się na ustalony termin udzielenia świadczenia. W przypadku
przywrócenia na listę oczekujących przepis ust. 10b stosuje się odpowiednio.
10fa. W przypadku gdy świadczeniobiorca otrzyma więcej niż jedno
skierowanie, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 59aa ust. 2, na
takie samo świadczenie opieki zdrowotnej, przepis ust. 10 stosuje się.
10g. Listy oczekujących na udzielenie świadczeń, o których mowa w ust. 1,
prowadzi się w postaci elektronicznej.
11. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, po
zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Pielęgniarek
i Położnych, kryteria medyczne, jakimi powinni kierować się świadczeniodawcy,
umieszczając świadczeniobiorców na listach oczekujących, uwzględniając aktualną
wiedzę medyczną.
12. Dla świadczeniobiorców objętych diagnostyką onkologiczną lub leczeniem
onkologicznym świadczeniodawca prowadzi odrębną listę oczekujących na udzielenie
świadczenia. Do listy tej nie stosuje się przepisów wydanych na podstawie ust. 11.
13. Świadczeniodawca umieszcza świadczeniobiorcę, z wyjątkiem
świadczeniobiorcy znajdującego się w stanie nagłym, na liście określonej w ust. 12,
na podstawie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego, o której mowa w art. 32a
ust. 1, oraz następujących kryteriów medycznych opartych na aktualnej wiedzy medycznej:
1) stanu zdrowia świadczeniobiorcy;
2) rokowania co do dalszego przebiegu nowotworu;
3) chorób współistniejących mających wpływ na nowotwór, z powodu którego ma
być udzielone świadczenie;
4) zagrożenia wystąpienia, utrwalenia lub pogłębienia niepełnosprawności.
14. Przepisów ust. 12 i 13 nie stosuje się do nowotworów skóry, z wyjątkiem
czerniaka skóry.
Art. 19. 1. W stanach nagłych świadczenia opieki zdrowotnej są udzielane świadczeniobiorcy niezwłocznie. 2. W przypadku gdy świadczenia opieki zdrowotnej w stanie nagłym są udzielane przez świadcze...
Art. 21. (uchylony).
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców