Art. 131. Skreślenie z listy maklerów lub doradców następuje:
1) na wniosek osoby wpisanej na listę;
2) w razie całkowitego albo częściowego ubezwłasnowolnienia;
3) na skutek uznania prawomocnym orzeczeniem za winnego popełnienia
przestępstwa skarbowego, przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów,
mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami
wartościowymi, przestępstw lub wykroczeń określonych w art. 305, art. 307 lub
art. 308 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej,
przestępstw określonych w ustawie z dnia 26 października 2000 r. o giełdach
towarowych, ustawie o funduszach inwestycyjnych, ustawie o ofercie publicznej
lub przestępstw określonych w niniejszej ustawie;
4) na skutek śmierci osoby wpisanej na listę;
5) w przypadkach, o których mowa w art. 130 ust. 1.

Art. 131a. 1. Świadczenie usług w zakresie udostępniania informacji o
transakcjach wymaga zezwolenia Komisji wydanego na wniosek zainteresowanego podmiotu.
2. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, może być udzielone na prowadzenie
działalności jako:
1) zatwierdzony podmiot publikujący;
2) dostawca informacji skonsolidowanych;
3) zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy.
3. Działalność, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona, z zastrzeżeniem
art. 69f ust. 1, wyłącznie w formie spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością.

Art. 131b. 1. Wniosek o udzielenie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie
udostępniania informacji o transakcjach zawiera:
1) firmę, siedzibę oraz adres podmiotu ubiegającego się o zezwolenie;
2) wskazanie rodzaju działalności, o której mowa w art. 131a ust. 2;
3) program działania wskazujący rodzaj planowanych usług oraz strukturę
organizacyjną, zgodnie z art. 2 rozporządzenia 2017/571;
4) informacje dotyczące wewnętrznych zasad w zakresie ładu korporacyjnego,
zgodnie z art. 3 rozporządzenia 2017/571;
5) informacje o członkach zarządu i rady nadzorczej, zgodnie z art. 4
rozporządzenia 2017/571;
6) informacje dotyczące spełniania wymogów organizacyjnych, o których mowa w
rozdziale II i III rozporządzenia 2017/571;
7) oświadczenia członków zarządu oraz rady nadzorczej podmiotu ubiegającego
się o zezwolenie, że nie byli uznani prawomocnym orzeczeniem za winnych
popełnienia przestępstwa skarbowego, przestępstwa przeciwko wiarygodności
dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi
i papierami wartościowymi, przestępstwa lub wykroczenia określonego
w art. 305, art. 307 lub art. 308 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo
własności przemysłowej, przestępstwa określonego w art. 523 ustawy z dnia
28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe, przestępstwa określonego w ustawach,
o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad
rynkiem finansowym, oraz przestępstwa stanowiącego naruszenie
równoważnych przepisów obowiązujących w innych państwach.
2. Oświadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, składa się pod rygorem
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula
ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych
oświadczeń.

Art. 131c. 1. Komisja wydaje zezwolenie na wykonywanie działalności, o której
mowa w art. 131a ust. 2, zawierające:
1) firmę, siedzibę oraz adres podmiotu świadczącego usługi w zakresie
udostępniania informacji o transakcjach;
2) wskazanie zakresu działalności, na której wykonywanie zostało udzielone
zezwolenie.
2. Komisja przekazuje informację o udzielonym zezwoleniu Europejskiemu
Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
3. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, uprawnia podmiot świadczący usługi w
zakresie udostępniania informacji o transakcjach do prowadzenia działalności na
terytorium wszystkich innych państw członkowskich, w zakresie objętym
zezwoleniem.
4. Podmiot świadczący usługi w zakresie udostępniania informacji o transakcjach
na podstawie zezwolenia udzielonego w innym państwie członkowskim jest
uprawniony do prowadzenia tej działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
w zakresie objętym zezwoleniem.

Art. 131d. Komisja odmawia udzielenia zezwolenia na wykonywanie
działalności, o której mowa w art. 131a ust. 2, w przypadku gdy:
1)wniosek nie spełnia wymagań określonych w art. 131b;
2) wniosek nie jest zgodny pod względem treści z przepisami prawa lub ze stanem
faktycznym;
3) wnioskodawca nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu 2017/571;
4) wnioskodawca nie zapewni prowadzenia działalności w sposób niezagrażający
bezpieczeństwu obrotu instrumentami finansowymi lub prawidłowemu
funkcjonowaniu rynku kapitałowego;
5) członkowie zarządu lub rady nadzorczej nie spełniają wymogów, o których
mowa w art. 131f, lub nie dają rękojmi należytego wykonywania obowiązków.

Art. 131e. 1. Komisja prowadzi rejestr podmiotów świadczących usługi w
zakresie udostępniania informacji o transakcjach zawierający wskazanie firm (nazw), adresów siedziby oraz zakresu czynności, które poszczególne podmioty wykonują na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach posiadanego zezwolenia.
2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera również informację o cofnięciu
zezwolenia na świadczenie usług w zakresie udostępniania informacji o transakcjach.
Informacja o cofnięciu zezwolenia jest zamieszczana w rejestrze na okres 5 lat od dnia
cofnięcia zezwolenia.
3. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, jest jawny. Komisja udostępnia rejestr na
swojej stronie internetowej.

Art. 131f. 1. Członkowie zarządu i rady nadzorczej podmiotów świadczących
usługi w zakresie udostępniania informacji o transakcjach posiadają nieposzlakowaną
opinię w związku ze sprawowanymi funkcjami oraz wiedzę, kompetencje
i doświadczenie, odpowiednie do pełnionych przez nich funkcji i powierzonych im
obowiązków.
2. Członkowie zarządu i rady nadzorczej podmiotów świadczących usługi
w zakresie udostępniania informacji o transakcjach, pełniąc swoje funkcje, kierują się
niezależnością osądu, aby zapewnić skuteczną ocenę i weryfikację podejmowania
i wykonywania decyzji związanych z bieżącym zarządzaniem, oraz poświęcają
wystarczającą ilość czasu na sprawowanie swoich funkcji i powierzonych im
obowiązków.
2a. W skład zarządu lub rady nadzorczej podmiotów świadczących usługi
w zakresie udostępniania informacji o transakcjach nie mogą wchodzić osoby, które
były uznane prawomocnym orzeczeniem za winne popełnienia przestępstwa
skarbowego, przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi
gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, przestępstwa lub
wykroczenia określonego w art. 305, art. 307 lub art. 308 ustawy z dnia 30 czerwca
2000 r. – Prawo własności przemysłowej, przestępstwa określonego w art. 523 ustawy
z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe, przestępstwa określonego
w ustawach, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze
nad rynkiem finansowym, oraz przestępstwa stanowiącego naruszenie równoważnych
przepisów obowiązujących w innych państwach.
2b. Podmiot świadczący usługi w zakresie udostępniania informacji
o transakcjach zapewnia utrzymywanie i doskonalenie przez osoby, o których mowa w ust. 1, wiedzy i kompetencji niezbędnych do należytego wykonywania powierzonych obowiązków.
3. Podmiot świadczący usługi w zakresie udostępniania informacji o transakcjach
niezwłocznie informuje Komisję o wszelkich zmianach w składzie zarządu lub rady
nadzorczej.
4. Członkowie zarządu i rady nadzorczej podmiotów świadczących usługi w
zakresie udostępniania informacji o transakcjach zapewniają skuteczne i ostrożne
zarządzanie podmiotem, w tym właściwy i przejrzysty podział zadań, obowiązków i
odpowiedzialności, a także prawidłowe funkcjonowanie rozwiązań zapobiegających
konfliktom interesów.
5. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych może określić, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe kryteria w zakresie spełniania przez członków zarządu
i rady nadzorczej podmiotu świadczącego usługi w zakresie udostępniania informacji
o transakcjach wymogów, o których mowa w ust. 1 i 2, a także tryb i warunki
postępowania przy dokonywaniu oceny oraz weryfikacji spełniania przez członków
zarządu i rady nadzorczej stosowanych wobec nich odpowiednich wymogów,
o których mowa w ust. 1 i 2, oraz tryb i warunki postępowania w zakresie
utrzymywania i doskonalenia wiedzy i kompetencji tych osób, uwzględniając
konieczność skutecznego i ostrożnego zarządzania podmiotem.

Art. 131g. 1. Zatwierdzony podmiot publikujący udostępnia informacje
wymagane na podstawie art. 20 i art. 21 rozporządzenia 600/2014 w czasie jak
najbardziej zbliżonym do rzeczywistego.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, są podawane do publicznej wiadomości
bezpłatnie, po 15 minutach od ich udostępnienia.
3. Informacje są publikowane w formacie określonym w art. 14 rozporządzenia
2017/571.
4. Informacje publikowane przez zatwierdzony podmiot publikujący zawierają w
szczególności:
1) dane identyfikujące instrument finansowy lub kod ISIN;
2) cenę, po jakiej zawarto transakcję;
3) wolumen transakcji;
4) godzinę zawarcia transakcji;
5) godzinę zgłoszenia transakcji;
6) oznaczenie waluty, w której rozliczana jest transakcja;
7) kod systemu obrotu, w którym zawarto transakcję, a w przypadku gdy transakcję
zawarto za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego
transakcje – oznaczenie „SI”; w pozostałych przypadkach stosuje się oznaczenie
„OTC”;
8) wskazanie, czy transakcja podlegała szczególnym warunkom.
5. Zatwierdzony podmiot publikujący stosuje i utrzymuje skuteczne rozwiązania
mające na celu zapobieganie konfliktom interesów, zgodnie z art. 5 rozporządzenia
2017/571.
6. Zatwierdzony podmiot publikujący stosuje mechanizmy bezpieczeństwa
służące zapewnieniu bezpieczeństwa środków przekazu informacji, minimalizowaniu
ryzyka uszkodzenia danych i nieuprawnionego dostępu oraz zapobieganiu wyciekowi
informacji przed ich publikacją.
7. Zatwierdzony podmiot publikujący wykorzystuje systemy i instrumenty, które
zapewniają ciągłość i regularność usług, zgodnie z art. 7 rozporządzenia 2017/571.
8. Zatwierdzony podmiot publikujący stosuje systemy umożliwiające skuteczną
kontrolę sprawozdań z transakcji pod kątem kompletności, wykrywania przeoczeń i
oczywistych błędów, a w przypadku błędnego sprawozdania – możliwość ponownego
przesłania sprawozdań, w których stwierdzono błędy, zgodnie z rozporządzeniem 2017/571.

Art. 131h. 1. Dostawca informacji skonsolidowanych gromadzi, konsoliduje i
udostępnia w czasie jak najbardziej zbliżonym do rzeczywistego informacje
upubliczniane:
1) zgodnie z art. 6 i art. 20 rozporządzenia 600/2014;
2) zgodnie z art. 10 i art. 21 rozporządzenia 600/2014.
2. Dostawca informacji skonsolidowanych posiadający zezwolenie, o którym
mowa w art. 131a ust. 2 pkt 2, może świadczyć usługi dodatkowe, o których mowa w
art. 13 rozporządzenia 2017/571.
3. Informacje, o których mowa w ust. 1, są podawane do publicznej wiadomości
bezpłatnie po 15 minutach od ich udostępnienia.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, informacje publikowane przez
dostawcę informacji skonsolidowanych zawierają, z uwzględnieniem art. 15 i art. 20
rozporządzenia 2017/571:
1) dane identyfikujące instrument finansowy lub kod ISIN;
2) cenę, po jakiej zawarto transakcję;
3) wolumen transakcji;
4) godzinę zawarcia transakcji;
5) godzinę zgłoszenia transakcji;
6) oznaczenie waluty, w której rozliczana jest transakcja;
7) kod systemu obrotu, w którym zawarto transakcję, a w przypadku gdy transakcję
zawarto za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego
transakcje – oznaczenie „SI”; w pozostałych przypadkach stosuje się oznaczenie
„OTC”;
8) wskazanie, czy transakcja podlegała szczególnym warunkom.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, informacje publikowane przez
dostawcę informacji skonsolidowanych zawierają informacje, o których mowa w ust.
4, a ponadto:
1) informację, że decyzja inwestycyjna i zawarcie transakcji nastąpiło przy użyciu
algorytmu komputerowego w firmie inwestycyjnej;
2) w przypadku gdy zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a lub b rozporządzenia 600/2014
uchylono obowiązek publikowania informacji, o których mowa w art. 3 ust. 1
tego rozporządzenia – oznaczenie, który z tych uchylonych obowiązków
dotyczył transakcji.

Art. 131i. 1. Dostawca informacji skonsolidowanych zapewnia udostępnianie
skonsolidowanych danych pochodzących ze wszystkich rynków regulowanych, ASO,
OTF i zatwierdzonych podmiotów publikujących w zakresie wynikającym z art. 131g
ust. 1, w odniesieniu do instrumentów finansowych, o których mowa
w rozporządzeniu 2017/571.
2. Dostawca informacji skonsolidowanych stosuje i utrzymuje skuteczne
rozwiązania mające na celu zapobieganie konfliktom interesów, zgodnie z wymogami
określonymi w art. 5 rozporządzenia 2017/571.
3. Dostawca informacji skonsolidowanych stosuje mechanizmy bezpieczeństwa
służące zagwarantowaniu bezpieczeństwa środków przekazu informacji,
minimalizowaniu ryzyka uszkodzenia danych i nieuprawnionego dostępu oraz
zapobieganiu nieuprawnionemu ujawnieniu informacji przed ich publikacją.
Dostawca informacji skonsolidowanych wykorzystuje systemy i instrumenty, które
zapewniają ciągłość i regularność usług, zgodnie z art. 7 rozporządzenia 2017/571.
4. Dostawca informacji skonsolidowanych stosuje systemy umożliwiające
skuteczną kontrolę sprawozdań z transakcji pod kątem kompletności, wykrywania
przeoczeń i oczywistych błędów, a w przypadku błędnego sprawozdania – możliwość
ponownego przesłania sprawozdań, w których stwierdzono błędy, zgodnie z art. 10
rozporządzenia 2017/571.
5. Dostawca informacji skonsolidowanych rozpowszechnia informacje w sposób
zapewniający skuteczny oraz szybki dostęp do tych informacji na zasadach
niedyskryminacyjnych, w formatach łatwo dostępnych dla uczestników rynku i
pozwalających im na łatwe wykorzystanie tych informacji.

Art. 131j. 1. Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy przekazuje Komisji lub
innym właściwym organom nadzoru lub Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i
Papierów Wartościowych informacje wymagane na podstawie art. 26 rozporządzenia
600/2014 w możliwie najkrótszym terminie, nie później jednak niż do końca dnia
roboczego następującego po dniu, w którym miała miejsce transakcja.
1a. W przypadku, o którym mowa w art. 26 ust. 5 rozporządzenia 600/2014,
podmiot prowadzący system obrotu instrumentami finansowymi może przekazywać
Komisji informacje wymagane na podstawie art. 26 rozporządzenia 600/2014 za
pośrednictwem zatwierdzonego mechanizmu sprawozdawczego.
2. Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy stosuje i utrzymuje skuteczne
rozwiązania mające na celu zapobieganie konfliktom interesów, zgodnie z wymogami
określonymi w art. 5 rozporządzenia 2017/571.
3. Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy stosuje mechanizmy
bezpieczeństwa służące zagwarantowaniu bezpieczeństwa środków przekazu
informacji, minimalizowaniu ryzyka uszkodzenia danych i nieuprawnionego dostępu
oraz zapobieganiu nieuprawnionemu udostępnieniu informacji, o których mowa w art.
26 rozporządzenia 600/2014. Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy wykorzystuje
systemy i instrumenty, które zapewniają ciągłość i regularność usług, zgodnie z art. 9
rozporządzenia 2017/571.
4. Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy stosuje systemy umożliwiające
skuteczną kontrolę sprawozdań z transakcji pod kątem kompletności, wykrywanie
przeoczeń i oczywistych błędów spowodowanych przez firmę inwestycyjną i umożliwiające, w przypadku wystąpienia takiego błędu lub przeoczenia, przekazywanie firmie inwestycyjnej szczegółowych informacji o danym błędzie lub
przeoczeniu, a w przypadku błędnego sprawozdania – możliwość ponownego
przesłania sprawozdań, w których stwierdzono błędy, zgodnie z art. 11 rozporządzenia 2017/571.
5. Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy stosuje systemy umożliwiające
wykrywanie spowodowanych błędów lub przeoczeń oraz korygowanie i ponowne
przekazywanie właściwemu organowi prawidłowego i kompletnego sprawozdania z
transakcji, zgodnie z art. 11 rozporządzenia 2017/571.

Art. 131k. 1. Na żądanie Komisji lub jej upoważnionego przedstawiciela osoby
uprawnione do reprezentowania podmiotu świadczącego usługi w zakresie
udostępniania informacji o transakcjach lub wchodzące w skład jego statutowych
organów albo pozostające z nim w stosunku pracy niezwłocznie sporządzają
i przekazują, na koszt tego podmiotu, kopie dokumentów i innych nośników
informacji oraz udzielają pisemnych lub ustnych wyjaśnień.
2. Biegły rewident lub firmy audytorskie badające sprawozdanie finansowe
podmiotu świadczącego usługi w zakresie udostępniania informacji o transakcjach
niezwłocznie przekazują Komisji oraz organom statutowym tego podmiotu istotne
informacje, w posiadanie których weszli w związku z wykonywanymi czynnościami,
dotyczące zdarzeń powodujących:
1) powstanie uzasadnionego podejrzenia naruszenia przepisów prawa regulujących
prowadzenie działalności w zakresie udostępniania informacji o transakcjach
przez podmiot świadczący usługi w zakresie udostępniania informacji
o transakcjach, członków jego organów statutowych lub pracowników;
2) powstanie zagrożenia dla dalszej działalności podmiotu świadczącego usługi
w zakresie udostępniania informacji o transakcjach;
3) odmowę wydania opinii dotyczącej sprawozdania finansowego podmiotu
świadczącego usługi w zakresie udostępniania informacji o transakcjach,
wydanie opinii negatywnej dotyczącej jego sprawozdania finansowego lub
wniesienie zastrzeżeń w tej opinii.
3. Biegły rewident lub firma audytorska może odstąpić od powiadomienia
organów statutowych podmiotu świadczącego usługi w zakresie udostępniania informacji o transakcjach, o którym mowa w ust. 2, jeżeli przemawiają za tym ważne powody.
4. Wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 2, nie narusza obowiązku
zachowania tajemnicy, o której mowa w art. 78 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o
biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym.

Art. 131l. W celu zapewnienia przestrzegania przez podmiot świadczący usługi
w zakresie udostępniania informacji o transakcjach przepisów ustawy, przepisów
wykonawczych wydanych na jej podstawie, przepisów rozporządzenia 600/2014,
rozporządzenia 2017/571 oraz innych bezpośrednio stosowanych przepisów prawa
Unii Europejskiej mających zastosowanie do tych podmiotów Komisja może zalecić
zaprzestanie w wyznaczonym terminie działania naruszającego te przepisy lub
niepodejmowanie takiego działania w przyszłości.

Art. 131m. 1. Podmiot świadczący usługi w zakresie udostępniania informacji
o transakcjach jest obowiązany posiadać procedury anonimowego zgłaszania
wskazanemu członkowi zarządu, a w szczególnych przypadkach – radzie nadzorczej,
naruszeń przepisów prawa, w tym przepisów rozporządzenia 596/2014
i rozporządzenia 600/2014, oraz procedur i standardów etycznych obowiązujących
w podmiocie świadczącym usługi w zakresie udostępniania informacji o transakcjach.
2. W ramach procedur, o których mowa w ust. 1, podmiot świadczący usługi
w zakresie udostępniania informacji o transakcjach zapewnia pracownikom, którzy
zgłaszają naruszenia, ochronę co najmniej przed działaniami o charakterze
represyjnym, dyskryminacją lub innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania.

Art. 131n. Przepisy niniejszego rozdziału mają zastosowanie do firm
inwestycyjnych, które świadczą usługi, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 4.

Art. 131o. 1. Firma inwestycyjna dokonująca, w ramach świadczenia usługi,
o której mowa w art. 69 ust. 2 pkt 4, inwestycji w dopuszczone do obrotu na rynku
regulowanym akcje spółek opracowuje i publikuje politykę dotyczącą zaangażowania,
która opisuje, w jaki sposób zaangażowanie akcjonariuszy takich spółek jest przez nią
uwzględniane w jej strategii inwestycyjnej.
2. Polityka, o której mowa w ust. 1, zawiera opis sposobów:
1) monitorowania spółek, o których mowa w ust. 1, w szczególności pod względem
strategii, wyników oraz ryzyk finansowych i niefinansowych, struktury
kapitałowej, wpływu społecznego i na środowisko naturalne oraz ładu
korporacyjnego;
2) prowadzenia dialogu ze spółkami, o których mowa w ust. 1;
3) wykonywania prawa głosu oraz innych praw związanych z akcjami spółek,
o których mowa w ust. 1;
4) współpracy z innymi akcjonariuszami spółek, o których mowa w ust. 1;
5) komunikacji z pozostałymi akcjonariuszami i członkami organów spółek,
o których mowa w ust. 1;
6) zarządzania faktycznymi i potencjalnymi konfliktami interesów w odniesieniu
do zaangażowania firmy inwestycyjnej.
3. Firma inwestycyjna co rok opracowuje i publikuje sprawozdanie z realizacji
polityki, o której mowa w ust. 1. Sprawozdanie zawiera w szczególności:
1) ogólny opis sposobu głosowania;
2) opis najważniejszych głosowań;
3) opis sposobu korzystania z usług doradcy akcjonariusza do spraw głosowania,
o którym mowa w art. 4 § 1 pkt 16 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks
spółek handlowych.
4. W przypadku gdy firma inwestycyjna nie opracowuje lub nie publikuje
polityki, o której mowa w ust. 1, lub sprawozdania, o którym mowa w ust. 3, publikuje
wyjaśnienie powodów ich nieopracowania lub nieopublikowania.
5. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, może nie obejmować głosowań, które
są mało istotne ze względu na ich przedmiot lub wielkość udziału firmy inwestycyjnej
w spółce, o której mowa w ust. 1.

Art. 131p. Polityka, sprawozdanie oraz wyjaśnienia, o których mowa
w art. 131o ust. 1, 3 i 4, są publikowane na stronie internetowej firmy inwestycyjnej.

Art. 131q. 1. W przypadku gdy firma inwestycyjna w ramach:
1) zarządzania aktywami pracowniczego funduszu emerytalnego, o którym mowa
w art. 152 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu
funduszy emerytalnych, lokuje, na podstawie ustaleń z pracowniczym funduszem emerytalnym i w jego imieniu, aktywa tego funduszu w dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym akcje spółek,
2) świadczenia na rzecz zakładu ubezpieczeń wykonującego działalność w zakresie
ubezpieczeń, o których mowa w dziale I załącznika do ustawy z dnia
11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, lub na
rzecz zakładu reasekuracji wykonującego działalność w zakresie reasekuracji
ubezpieczeń, o których mowa w dziale I załącznika do tej ustawy, usługi,
o której mowa w art. 69 ust. 2 pkt 4, lokuje, na podstawie ustaleń z tym
zakładem ubezpieczeń lub zakładem reasekuracji i w jego imieniu, aktywa tego
zakładu ubezpieczeń lub tego zakładu reasekuracji, w dopuszczone do obrotu na
rynku regulowanym akcje spółek
– firma inwestycyjna przekazuje corocznie, odpowiednio temu pracowniczemu
funduszowi emerytalnemu, zakładowi ubezpieczeń lub zakładowi reasekuracji,
informację dotyczącą zgodności przyjętej strategii inwestycyjnej i jej realizacji z tymi
ustaleniami oraz sposobu, w jaki strategia ta i jej realizacja przyczyniają się do
średnio- i długoterminowych wyników uzyskiwanych z aktywów tych podmiotów.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) opis istotnych czynników ryzyka średnio- i długoterminowego związanego
z inwestycjami;
2) opis struktury portfela, sposobu zarządzania portfelem i kosztów tego
zarządzania;
3) opis sposobu korzystania z usług doradcy akcjonariusza do spraw głosowania,
o którym mowa w art. 4 § 1 pkt 16 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks
spółek handlowych;
4) opis ewentualnych konfliktów interesów, do których doszło w związku
z działaniami w zakresie zaangażowania, oraz sposobu ich rozwiązania;
5) wskazanie, czy, i w jaki sposób, firma inwestycyjna podejmuje decyzje
inwestycyjne w oparciu o ocenę średnio- i długoterminowych wyników spółki,
w której akcje, dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, dokonano lokat.
3. Informacja, o której mowa w ust. 1, może być również przekazywana wraz ze
sprawozdaniem, o którym mowa w art. 83j.
4. Przepisów ust. 1 i 3 nie stosuje się, jeżeli informacja, o której mowa w ust. 1,
jest publicznie udostępniana przez firmę inwestycyjną.

Art. 131r. Za opracowanie i publikację dokumentów, o których mowa
w art. 131o ust. 1, 3 i 4 oraz art. 131q ust. 1, oraz za informacje zawarte w tych
dokumentach są odpowiedzialni członkowie zarządu firmy inwestycyjnej, a w
przypadku firmy inwestycyjnej będącej spółką osobową – wspólnicy lub
komplementariusze w tej spółce, którym przysługuje prawo prowadzenia spraw spółki
lub jej reprezentowania zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. –
Kodeks spółek handlowych.

Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi art. 131

Poprzedni

Art. 130. 1. Komisja może skreślić maklera lub doradcę z listy albo zawiesić jego uprawnienia do wykonywania zawodu na okres od 3 miesięcy do 2 lat na skutek naruszenia w związku z wykonywaniem zawo...

Nastepny

Art. 132. 1. W rozumieniu przepisów niniejszego działu: 1) za inwestora uważa się osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, na rzecz której dom ma...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi
  • Wejscie w życie 24 października 2005
  • Ost. zmiana ustawy 31 marca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 13 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka