Zgodnie z zawartymi w Regulaminie umarzania wierzytelności Funduszu z tytułu opłat, odstępowania od dochodzenia zwrotów wypłaconych świadczeń i poniesionych kosztów (roszczeń regresowych) oraz udzielania ulg w ich spłacie informacjami, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na wniosek o umorzenie kary w ciągu 2 miesięcy od dnia jego dostarczenia. Otrzymanie odpowiedzi po upływie roku od złożenia wniosku wydaje się być niezgodne z tymi postanowieniami.
W takim przypadku, warto zwrócić uwagę na przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, szczególnie na art. 35, który mówi o obowiązku załatwienia sprawy bez zbędnej zwłoki, oraz art. 37, który określa, że organ administracji publicznej powinien załatwić sprawę niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Jeżeli odpowiedź UFG została udzielona z opóźnieniem i narusza powyższe przepisy, strona ma prawo złożyć odwołanie od decyzji UFG do wyższego organu nadzorczego lub skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w celu zaskarżenia bezczynności lub przewlekłości postępowania, zgodnie z art. 3 § 2 pkt 2 i art. 52 § 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Zalecałbym zatem dokładne przeanalizowanie konkretnej sytuacji, w tym daty złożenia wniosku oraz daty otrzymania odpowiedzi, a następnie podjęcie odpowiednich kroków prawnych w celu dochodzenia swoich praw.
Dziękuję za odpowiedź. A czy z uwagi na fakt znacznego przekroczenia czasu na odpowiedź przez UFG istnieje szansa na anulowanie nałożonej kary. W przypadku reklamacji istnieje przepis który rozstrzyga na korzyść konsumenta w przypadku braku odp lub przekroczenia czasu. Czy w przypadku UFG istnieje analogiczny przepis?