Przejęcie zakładu pracy, niższe wynagrodzenie.

Witam,
Bardzo bym prosił o szybką poradę w zakresie prawa pracy.
Zakład pracy tworzył razem z innymi spółkami grupę. Następnie ta grupa została podzielona i sprzedana do innych firm.
Okazało się, że nowy inwestor/właściciel (nie pracodawca, gdyż nie było podpisywanych nowych umów z firmą, która przejęła spółkę) postanowiła przejąć kilku pracowników. Jednak zaoferowano tym pracownikom mniejszą podstawę wynagrodzenia brutto niż mieli dotychczas i między słowami dodając, że wynagrodzenie osiągnie te minimum z pierwszej firmy po osiągnięciu celów sprzedażowych (oczywiście w formie premii), więc może się okazać, że wcale premii nie będzie.
Domyślam się, że mniejsze wynagrodzenie brutto niż się miało jest już niezgodne z prawem, jednak czy po dodaniu do tego premii zależnej od zysków nowej firmy już jest dopuszczalne?
I drugi powiązany temat: 'jeśli nie podpiszesz to się żegnamy', więc nowy właściciel wywiera nacisk na pracowników de facto innej spółki, ale będąc właścicielem wszystkiego. Tak też można?
Powołuje się tutaj na uchwałę SN z 1993 roku.
anonim cytuj
14-01-2024
Zarówno kwestia zmiany warunków wynagrodzenia, jak i naciski ze strony nowego właściciela, wymagają odniesienia do konkretnych przepisów prawa pracy.

W odniesieniu do zmiany wysokości wynagrodzenia, kluczowe jest tutaj rozróżnienie pomiędzy zmianą warunków pracy a zmianą warunków płacy. Zgodnie z Kodeksem pracy, zmiana warunków pracy i płacy może nastąpić jedynie za porozumieniem stron lub w drodze wypowiedzenia zmieniającego. Wypowiedzenie zmieniające musi być dokonane na piśmie i zawierać uzasadnienie ze strony pracodawcy. Dodatkowo, pracownik ma prawo do odmowy przyjęcia nowych warunków, co w praktyce oznacza zakończenie stosunku pracy.

Co do kwestii 'jeśli nie podpiszesz to się żegnamy', takie działanie może być potraktowane jako próba wymuszenia na pracowniku zgody na niekorzystne dla niego zmiany. Taka praktyka jest niezgodna z zasadami współżycia społecznego, a także może naruszać prawa pracownika wynikające z Kodeksu pracy, w szczególności z art. 18^3, który zakazuje dyskryminacji w zatrudnieniu.
 
anonim cytuj
14-01-2024

Sugerowane Tematy

alimenty
Rozstałam sie z ojciem dzieci. Założona niebieska karta i sprawa o znęcanie. Sąd przyznał zabezpieczenie alimentów w kwocie 800 zl. Ponieważ dobrowolnie nie chciał płacić sprawę zgłosiłam do komornika. Jak sie okazuje ma on kilka zajęć i komornik nie może ściągnąć pieniędzy z tytułu alimentów a ojciec dzieci nie chce płacić całej kwoty w terminie czy mogę coś zrobić?...
Czy będąc zatrudnionym ale na urlopie można zatrudnić się u drugiego pracodawcy??
Czy będąc na urlopie płatnym przed końcem umowy , można na urlopie iść do innego pracodawcy i pracować u niego oraz podpisać umowę nowa w czasie trwania mojej jeszcze umowy z innym pracodawca?...
Problem z sąsiadem który robi z mieszkania śmietnik. My sąsiedzi cierpimy a spółdzielnia nic z tym nie robi.
Dzień dobry. Mamy problem z sąsiadem z klatki. Mianowicie jest to kompulsywny zbieracz, zbiera wszystko co się da że śmietnika, ma cały balkon wypchany tymi gratami nie mówiąc o tym co sie dzieje w jego domu. Sąsiad ten ma koło 90 lat i mieszka z synem który mu pomaga w zbieraniu. 3 lata temu od niego była inwazja moli. W tym roku jest pełno much. Mieszkam w pionie nad nim i zabijam Ok 50 much dziennie. W jego oknach miedzy roleta a oknem z zewn...
Działalność gospodarcza
Prowadzę sklep internetowy od 2017 roku. Przyjmuje zamówienia tylko tam z obowiązkiem płatności przelewem. Jak długo muszę przechowywać informacje z zamówienia? Chodzi mi o dokładnie: 1. Numer zamówienia 2. Produkty i ich cena 3. Dane do wysyłki/faktury i wszelkiego kontaktu z kupującym w tym adres mailowy i nr telefonu. Czy mogę te zamówienia po prostu usuwać jeśli zostały zrealizowane i w regulaminie sklepu umieścić informację, że te da...

Wyszukiwarka