Przejęcie zakładu pracy, niższe wynagrodzenie.

Witam,
Bardzo bym prosił o szybką poradę w zakresie prawa pracy.
Zakład pracy tworzył razem z innymi spółkami grupę. Następnie ta grupa została podzielona i sprzedana do innych firm.
Okazało się, że nowy inwestor/właściciel (nie pracodawca, gdyż nie było podpisywanych nowych umów z firmą, która przejęła spółkę) postanowiła przejąć kilku pracowników. Jednak zaoferowano tym pracownikom mniejszą podstawę wynagrodzenia brutto niż mieli dotychczas i między słowami dodając, że wynagrodzenie osiągnie te minimum z pierwszej firmy po osiągnięciu celów sprzedażowych (oczywiście w formie premii), więc może się okazać, że wcale premii nie będzie.
Domyślam się, że mniejsze wynagrodzenie brutto niż się miało jest już niezgodne z prawem, jednak czy po dodaniu do tego premii zależnej od zysków nowej firmy już jest dopuszczalne?
I drugi powiązany temat: 'jeśli nie podpiszesz to się żegnamy', więc nowy właściciel wywiera nacisk na pracowników de facto innej spółki, ale będąc właścicielem wszystkiego. Tak też można?
Powołuje się tutaj na uchwałę SN z 1993 roku.
anonim cytuj
14-01-2024
Zarówno kwestia zmiany warunków wynagrodzenia, jak i naciski ze strony nowego właściciela, wymagają odniesienia do konkretnych przepisów prawa pracy.

W odniesieniu do zmiany wysokości wynagrodzenia, kluczowe jest tutaj rozróżnienie pomiędzy zmianą warunków pracy a zmianą warunków płacy. Zgodnie z Kodeksem pracy, zmiana warunków pracy i płacy może nastąpić jedynie za porozumieniem stron lub w drodze wypowiedzenia zmieniającego. Wypowiedzenie zmieniające musi być dokonane na piśmie i zawierać uzasadnienie ze strony pracodawcy. Dodatkowo, pracownik ma prawo do odmowy przyjęcia nowych warunków, co w praktyce oznacza zakończenie stosunku pracy.

Co do kwestii 'jeśli nie podpiszesz to się żegnamy', takie działanie może być potraktowane jako próba wymuszenia na pracowniku zgody na niekorzystne dla niego zmiany. Taka praktyka jest niezgodna z zasadami współżycia społecznego, a także może naruszać prawa pracownika wynikające z Kodeksu pracy, w szczególności z art. 18^3, który zakazuje dyskryminacji w zatrudnieniu.
 
anonim cytuj
14-01-2024

Sugerowane Tematy

Umowa zlecenie/umowa o wykonanie usługi
Witam. Czy ktoś się orientuje i może mi powiedzieć, jaka jest różnica pomiędzy umową zlecenie a umową o wykonanie usługi? Będę bardzo wdzięczna!...
Zaprzestanie prowadzenia działalności i nie zgłoszenie tego do ZUSu
Moj ojciec zmarł dwa tygodnie temu, prowadzil działalnośc gospodarczą ( taxi ) ale od 2009 r zaprzestał jej prowadzenia jednak nie zawiesił działalność ani jej nie zamknął. Czy jest możliwość orzeczenia przez Zus, ze działalności tej nie prowadził i z tego tytułu skladki ZUS byly nie należne i umorzą dlug ( chociaż w części ) ? Majątek po sobie zostawił i na tą chwile nie rozważamy odrzucenia spadku...
Kontrola pracownika na L4.
Przebywam właśnie na chorobowym, jest to mój pierwszy dzień. Wcześniej nigdy nie korzystałem z tego przywileju osoby pracującej. Będąc dociekliwym chciałem zorientować się co mogę będąc na L4. Większość formułek jest dla mnie w zupełności zrozumiała, ale dwie kwestie tworzą wyłącznie niejasności i chciałbym uzyskać od życzliwej osoby wyjaśnienie. 1." Czy nie wykorzystuje zwolnienia lekarskiego od pracy w sposób niezgodny z jego celem."...
Ubezwłasnowolnienie bez zgody.
Próbowano mnie na wniosek osoby z rodziny ubezwłasnowolnić bez mojej zgody. Proces w sądzie się odbył i decyzja procesowa była umarzająca. Jednak z tego powodu po poradzie u adwokata zostałem zmuszony do zamknięcia działalności z dużym kredytem na firmę i staraniu się w banku o cesję pojazdu na inny podmiot. Rozsypało mi się życie prywatne, które tworzyłem w tym czasie z osobą najbliższą i również z tego powodu mam problemy by spotykać się normal...

Wyszukiwarka