Zmiana warunków pracy bez mojej zgody

Cześć,
mam trochę dziwną sytuację z którą nie bardzo wiem co zrobić, chodzi o to że jestem zatrudniona na umowę o pracę na 1/2 etatu, jednak w październiku jedna z menedżerek oświadczyła mi, że chcę wprowadzić zmiany i na jeden miesiąc (październik) chciała abym przeszła z 1/2 na 3/4 etatu, usłyszałam tylko że chciałaby to zrobić i na tym temat się zakończył, w porównaniu do mojej koleżanki nie dostałam żadnej umowy do podpisania! Po dwóch tygodniach w grafiku (system teta) został mi zmieniony na październik 1/2 etatu na 3/4, jednak wiedząc że nic nie podpisałam sądziłam, że to błąd. Gdy przyszła moja wypłata okazało się że zostałam podliczona na warunkach 3/4 etatu a od menedżerki usłyszałam, że nie musiałam nic podpisywać a jedyne co wystarczyło do zmiany warunków na ten miesiąc to jej wniosek i zgoda regionu. W wyniku tej sytuacji dostałam inne wynagrodzenie. Czy jest to w ogóle zgodne z prawem by firma sama ustalała sobie warunki?
Z góry dziękuje za odpowiedź
anonim cytuj
09-11-2023
Czy jest to w ogóle zgodne z prawem by firma sama ustalała sobie warunki pracy bez mojej zgody, zmieniając wymiar etatu i wynagrodzenie?


Zgoda pracownika na zmianę warunków pracy: Zgodnie z polskim prawem pracy, każda zmiana istotnych warunków pracy wymaga zgody pracownika. Zmiana wymiaru etatu z 1/2 na 3/4 jest istotną zmianą warunków umowy o pracę. Taka zmiana powinna zostać dokonana na piśmie, a pracownik powinien wyrazić na nią zgodę poprzez podpisanie aneksu do umowy o pracę lub nowej umowy o pracę.

Jednostronna zmiana warunków przez pracodawcę: Pracodawca nie ma prawa jednostronnie zmieniać warunków umowy o pracę, w tym wymiaru etatu oraz wynagrodzenia, bez zgody pracownika. Takie działanie jest niezgodne z art. 42 Kodeksu pracy, który wymaga, aby zmiany warunków pracy były dokonywane za porozumieniem stron.

Niewłaściwe wynagrodzenie: Jeśli w wyniku tej zmiany otrzymałaś inne wynagrodzenie niż to, na które się zgodziłaś, masz prawo domagać się sprostowania i wypłaty wynagrodzenia zgodnego z pierwotnymi warunkami umowy.

Dalsze kroki: Zalecam skontaktowanie się z działem HR firmy oraz menedżerem, aby wyjaśnić sytuację i domagać się przywrócenia warunków zgodnych z pierwotną umową o pracę. Jeśli rozmowy te nie przyniosą rozwiązania, możesz rozważyć skorzystanie z pomocy prawnej, na przykład poprzez zgłoszenie sprawy do inspekcji pracy lub skorzystanie z porady prawnej.
 
anonim cytuj
22-12-2023

Sugerowane Tematy

Jak uzyskać świadectwo pracy?
Potrzebuje świadectwo pracy. Były szef nie chce mi go wystawić ciągle jakieś wymówki, co mogę zrobić, żeby je uzyskać?...
Brak zwrotu pieniędzy za zwracane rzeczy.
Dzień dobry, 13.11 złożyłem zamówienie przez Internet w dużym sklepie sportowym 17.11 otrzymałem zamówienie. Tego samego dnia zgłosiłem zwrot. Skorzystałem z etykiet otrzymanych od sklepu i nadałem 2 paczki (z racji wielu rzeczy w zwrocie) w punkcie nadania kuriera (Supermarket spożywczy) 21.11 sklep sportowy przyjął zwrot, jednakże w zaksięgowanych ze zwrotu rzeczach brakowało jednej pary butów, które spakowałem z innymi w paczkach. 22.11 po...
Zawieszenie działalności a umowa B2B?
Czy umowa B2B (partnerska) zawarta między dwiema firmami jest nadal aktywna jeżeli działalność została zawieszona ? Jeżeli tak to okres wypowiedzenia jest taki sam jak na umowie czy inny wynikający z przepisów prawa ? Czy długość zawieszenia firmy ma wpływ na umowę B2B ? (umowa na czas nieokreślony z 6 miesięcznym czasem wypowiedzenia) ?...
nagłe wypowiedzenie
Witam. Pracowałam w przedszkolu na czas określony. W piątek nagle wychodząc z pracy otrzymałam wypowiedzenie z jakimiś krótkimi, pokrętnymi i kłamliwymi wyjaśnieniami. Było to dla mnie ogromnym szokiem, bo jeszcze w tym dniu dyrekcja pytała mnie kiedy doniosę dyplom, bo broniłam się 23.10. Na dodatek zostałam wzięta do prawie już ciemnej sali a nie do gabinetu. Na moje pytania dyrektorka praktycznie nie odpowiadała. Była bardzo zmieszana. Mam ...

Wyszukiwarka