Odmowa wydania świadectwa ukończenia studiów przez uczelnię, bez podania podstawy prawnej, może być zakwestionowana. Zgodnie z art. 10 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a., Dz.U. 2020 poz. 256 ze zm.), organ administracji publicznej jest zobowiązany do załatwiania spraw zgodnie z prawem, na podstawie zebranego materiału dowodowego. W myśl art. 107 § 3 k.p.a., decyzja powinna zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne. Jeżeli uczelnia nie podała podstawy prawnej swojej decyzji, to postępowanie może być wadliwe.
Mając na uwadze powyższe, w pierwszej kolejności można złożyć wniosek do uczelni z prośbą o ponowne rozpatrzenie sprawy i wyjaśnienie przyczyn odmowy, powołując się na przepisy k.p.a. dotyczące obowiązku uzasadnienia decyzji. Jeśli to nie przyniesie rezultatu, wówczas zgodnie z art. 127 k.p.a., w terminie 14 dni od dnia doręczenia odpowiedzi uczelni, można złożyć odwołanie do właściwego organu wyższego stopnia, którym w przypadku uczelni jest najczęściej rektor.
Jeśli odwołanie zostałoby odrzucone lub pozostało bez odpowiedzi przez 30 dni, wtedy na podstawie art. 3 § 2 pkt 2 ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. 2020 poz. 2320 ze zm.), masz prawo złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w sprawie bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania.
Złożenie zażalenia na odmowę bez podania podstawy prawnej, choć nie jest równoznaczne z odwołaniem w świetle k.p.a., może zostać potraktowane jako inicjacja postępowania odwoławczego, jeżeli organ wyższego stopnia zaakceptuje zażalenie jako formę odwołania. To, czy zażalenie otworzy drogę do wniesienia skargi do WSA, zależy od interpretacji przez sąd, czy zażalenie to spełniało cechy odwołania i czy w danym przypadku zostały wyczerpane środki zaskarżenia w postępowaniu administracyjnym.
Podsumowując, jeśli pismo z uczelni nie zawierało cech postanowienia, możesz złożyć wniosek o jego uzasadnienie, a następnie odwołanie do rektora. Jeżeli to nie przyniesie skutku, należy rozważyć złożenie skargi do WSA.