W polskim prawie pracy nie ma regulacji, która precyzuje konkretny termin, w którym pracodawca musi udzielić odpowiedzi na wniosek urlopowy pracownika. Niemniej jednak zgodnie z art. 167 § 2 Kodeksu pracy pracodawca jest zobowiązany do ustalenia planu urlopów, chyba że strony stosunku pracy uzgodnią inaczej.
Brak odmowy udzielenia urlopu nie jest jednoznaczny z jego przyznaniem. Pracodawca powinien jednak niezwłocznie poinformować pracownika o swojej decyzji, by ten mógł się odpowiednio zorganizować. Jeśli pracodawca nie udzielił odpowiedzi na wniosek urlopowy, nie oznacza to automatycznie, że pracownik może nie przyjść do pracy w dniach planowanego urlopu.
Jeżeli pracownik wykupił wyjazd wakacyjny i został poinformowany o odmowie urlopu w ostatniej chwili, powinien próbować rozwiązać sprawę polubownie z pracodawcą. Jeśli to nie przyniesie rezultatu, pracownik może zwrócić się o pomoc do Państwowej Inspekcji Pracy lub związków zawodowych (jeśli takie działają w miejscu pracy), aby uzyskać wsparcie w dochodzeniu swoich praw.
W ekstremalnych przypadkach, gdyby odmowa urlopu była wynikiem np. dyskryminacji lub naruszania innych praw pracownika, może on rozważyć drogę sądową. W praktyce jednak takie sytuacje są rzadkością i zazwyczaj starane są rozwiązywane wewnątrz firmy.