Błąd w akcie dziedziczenia.

Po śmierci mojego ojca doszło do podziału jego części majątku na moją mamę, mnie oraz moje rodzeństwo. Niestety po zarejestrowaniu aktu dziedziczenia przez Sąd okazuje się że dla mojej mamy i dla mnie wprowadzono w nim błędny adres zamieszkania.
Wyszło to na jaw dopiero po 3 latach kiedy okazało się że ojciec odziedziczył część działki po swoim bracie i z racji że ojciec nie żyje z automatu dziedziczenie przeszło na nas - nakaz płatniczy(podatek) przychodzi pocztą na mojego brata i siostrę a na mnie i mamę już nie(w nakazie płatniczym brata widnieje inny adres mój oraz mamy).
Jak tę sprawę mam teraz wyprostować krok po kroku?
anonim cytuj
07-11-2023
W urzędzie gminy która nalicza podatek trzeba zaktualizować dane adresowe podatników.
 
anonim cytuj
07-11-2023
Tyle tylko wystarczy? Czy trzeba jeszcze zrobić jakąś korektę w księgach wieczystych czy w sądzie?
 
anonim cytuj
07-11-2023
Nie trzeba. Adresy zamieszkania podane w akcie notarialnym to są dane mało istotne. Trzeba tylko pamiętać że dokonując jakiejś czynności z użyciem tego aktu notarialnego to należy wskazać drugiej stronie czynności że adresy w treści aktu są nieaktualne i należy podać w treści swojego pisma (umowy/podania/formularza) właściwe adresy aktualne.
 
anonim cytuj
07-11-2023
W przypadku błędu w akcie dziedziczenia należy przede wszystkim zwrócić się do sądu, który wydał postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku z wnioskiem o jego sprostowanie. Zgodnie z art. 145 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego, sąd na wniosek zainteresowanej osoby może sprostować oczywistą omyłkę pisarską lub rachunkową zawartą w orzeczeniu. Błąd w adresie zamieszkania spadkobierców kwalifikuje się jako oczywista omyłka pisarska.

Wniosek o sprostowanie błędu powinien zawierać:

Dane wnioskodawcy (imię, nazwisko, adres),
Sygnaturę akt sprawy, w której wystąpił błąd,
Dokładny opis błędu do sprostowania,
Wskazanie właściwych danych,
Podstawę prawną (np. art. 145 § 1 KPC),
Dowody potwierdzające, że podane dane są błędne (np. odpis aktu urodzenia, dowód osobisty),
Podpis wnioskodawcy.
Po sprostowaniu błędu przez sąd, jeśli zmiana adresu dotyczy również wpisów w księgach wieczystych, konieczne będzie złożenie wniosku o zmianę danych w księdze wieczystej.

Jeżeli natomiast chodzi o podatek od nieruchomości, należy zgłosić zmianę danych adresowych w urzędzie gminy, który jest odpowiedzialny za naliczanie i pobór podatku. W tym przypadku wystarczy zazwyczaj złożyć stosowny formularz aktualizujący dane osobowe.

Ponadto, warto pamiętać, że zmiana adresu w akcie dziedziczenia nie wpływa na same prawa spadkowe – ma ona jedynie znaczenie administracyjne, np. dla celów korespondencji urzędowej czy podatkowej.
 
anonim cytuj
10-11-2023

Sugerowane Tematy

Partner złożył wniosek o RKO na dziecko. Jest to moje pierwsze dziecko a jego drugie. Czy ZUS będzie weryfikował??
Witam.Dowiedziałam się, że partner z którym już nie mieszkam bo się rozeszliśmy złożył wniosek o RKO na dziecko, które jest jego drugim dzieckiem (moim pierwszym). Rzecz w tym, że nie powinien bo nie mieszka i nie wychowuje tego dziecka. Czy ZUS będzie weryfikował to, czy ten rodzic mieszka z tym dzieckiem, czy trzeba samemu to zgłosić? ...
Obowiązek alimentacyjny.
Witam wszystkich, Od 5 roku życia dziecka płace alimenty, teraz że syn ma 21, pracuje wynagrodzenie w kwocie 4000,00 netto, po rozmowie z byłą żoną oraz synem doszliśmy do porozumienia na spokojnie żeby zakończyć z mojej strony płacenie alimentów, jak to zrobić ??? Proszę o pomoc...
Podatki od nieruchomości.
Kupiłam budynek mieszkalny do remontu na działce odłączonej od gruntów rolnych. Działka o powierzchni 2123 m. W wypisie z ewidencji gruntów figuruje jako grunty rolne zabudowane. Teren zakrzewiony i częściowo zadrzewiony ( niewielki sąd).Jak to się ma do nakazu podatkowego z urzędu gminy, w którym zakwalifikowano grunt jako grunty pozostałe w tym zajęte na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego? Nigdy nie składałam wnio...
Czy mogę założyć stowarzyszenie, fundację jako sołtys?
Moi drodzy, mam pytanie. Zostałam wybrana sołtysem Postanowiliśmy w ramach sołeckiego funduszu zakupić „coś”, co postawimy na wydzierżawionym przez gminę gruncie. Coś – bo to ma być drewniany domek albo garaż ocieplony. Wyjaśnienie – grunt jest oczywiście u nas na wsi, należy do jednego z mieszkańców. Umowa dzierżawy zostala podpisana między właścicielem tego gruntu a gminą). Podobno – choć nie do końca wierzę w tę teorię – nie możemy kupić teg...

Wyszukiwarka