Podatek od nieruchomości.

Hej, bardzo proszę o poradę.
8 lat temu wyjechałam na studia do Łodzi i dostałam od dziadków darowiznę na zakup kawalerki w bloku. Przy podpisaniu aktu notarialnego nie zostałam poinformowana o konieczności zgłoszenia się z tym do Urzędu Miasta, a niestety jako nieogarnięta 19-latka nie byłam świadoma że mam taki obowiązek.
2 tygodnie temu z mężem kupiliśmy działkę, notariusz powiadomił nas że mamy 14 dni na zgłoszenie tego w urzędzie gminy. Gdy zaczęłam przygotowywać dokumenty i czytać o zgłoszeniu jak i samym podatku od nieruchomości dowiedziałam się, że obejmuje on także mieszkania i dopiero wtedy uświadomiłam sobie, że te 8 lat temu powinnam była to zgłosić i płacić corocznie podatek.
Nigdy nie dostałam żadnego pisma czy wezwania do zapłaty. I tutaj po przydługim wstępie przechodzimy do konkretów:
1. Podatek przedawnia się po 5 latach, mieszkanie ma 36m2, udział w gruntach mam 9m2, po wstępnym bardzo ogólnym wyliczeniu kwota podatku z tych 5 lat wraz z odsetkami nie przekroczy 300zł. Czy w takim razie wystarczy, że zgłoszę się jak najszybciej do Urzędu Miasta, złożę deklarację IN-1 i opłacę zaległy podatek czy ze względu na tak duże opóźnienie muszę coś jeszcze zrobić?
2. Czy powinnam złożyć do urzędu skarbowego "czynny żal"? I jeśli tak to czy w uzasadnieniu wystarczy wpisać, że po prostu nie miałam świadomości o konieczności zgłoszenia deklaracji i opłacenia podatku od nieruchomości i że dopełniłam już wszystkich formalności?
Przepraszam że tak chaotycznie piszę, ale bardzo mi głupio z powodu zaistniałej sytuacji i nieogarnięcia tak podstawowej sprawy.
anonim cytuj
27-10-2023
Trzeba iść do urzędu miasta (nie urzędu skarbowego) I zgłosić nabycie nieruchomości 8 lat temu wraz z "a la czynnym zalem" czyli pismem szczegolowo opisujacym sytuację i usprawiedliwiającym fakt niezgloszenia sie w terminie ustawowym oraz zawierajacym prośbę o niestosowanie kar. Adresatem jest organ właściwy do naliczenia podatku od nieruchomości - gmina. W Warszawie np. organem tym jest Prezydent miasta. A zglosic sie nalezy do dzialu nieruchomosci w urzędzie danej dzielnicy.
Urząd Skarbowy nic do tego nie ma.
Podatek roczny od takiego mieszkania to jakieś 40 zł albo i niżej. Nawet z odsetkami będzie to mała kwota. Sądzę ze dadzą sobie spokój z grzywną.
 
anonim cytuj
27-10-2023
A jak jest forma własności tego mieszkania? Jeśli to spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu to podatek od nieruchomości płacisz w czynszu a spółdzielnia przekazuje do Miasta. Jeśli odrębna własność to powinnaś robić to sama .
Jest to odrębna własność, niestety z własnej winy nie ogarnęłam tego przy zakupie i myślałam że wszystko jest w czynszu.

Jest to odrębna własność, niestety z własnej winy nie ogarnęłam tego przy zakupie i myślałam że wszystko jest w czynszu.
 
anonim cytuj
27-10-2023
Na podstawie przedstawionej dyskusji i problemu z podatkiem od nieruchomości, udzielam odpowiedzi:

Podatek od nieruchomości jest regulowany przez Ustawę o podatkach i opłatach lokalnych. Jeśli nieruchomość (mieszkanie) była nabywana na podstawie umowy darowizny i nie została zgłoszona do odpowiedniego organu gminy, to właściciel jest zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości podatku od nieruchomości (IN-1) oraz uregulowania zaległych płatności.

Co do przedawnienia: Zgodnie z art. 70 § 1 Kodeksu cywilnego roszczenia o zapłatę podatków oraz innych należności publicznoprawnych przedawniają się po upływie 5 lat. W związku z tym, jeśli minęło 5 lat od chwili, gdy powstał obowiązek zapłaty podatku, roszczenie z tytułu niezapłaconego podatku przedawniło się. Zatem będziesz musiała uregulować zaległości z ostatnich 5 lat.

"Czynny żal" dotyczy przestępstw podatkowych i jest związany z ustawą o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. W kontekście podatku od nieruchomości i braku zgłoszenia nieruchomości, procedura czynnego żalu nie ma zastosowania. Natomiast warto złożyć pismo do odpowiedniego organu gminy z wyjaśnieniem sytuacji i prośbą o uwzględnienie okoliczności oraz niestosowanie kar.

Jeśli chodzi o formę własności, skoro jest to odrębna własność, podatek od nieruchomości nie jest wliczany w czynsz i musi być opłacany przez właściciela nieruchomości.

Post 2 podał prawidłowe informacje - powinnaś zgłosić się do odpowiedniego organu gminy, a nie do urzędu skarbowego. Wskazane jest złożenie pisma z wyjaśnieniem sytuacji.

Reasumując: W celu uregulowania sprawy zalecam zgłoszenie się do odpowiedniego organu gminy z deklaracją IN-1 i uregulowaniem zaległego podatku od nieruchomości z ostatnich 5 lat. Dodatkowo warto złożyć pismo z wyjaśnieniem sytuacji, co może wpłynąć na ewentualne umorzenie ewentualnych kar.
 
anonim cytuj
28-10-2023

Sugerowane Tematy

Zasady wypłaty zachowku.
Dzień dobry, dostałam w spadku mieszkanie i muszę wypłacić zachowek. W urzędzie skarbowym Pani powiedziała że mam wpisać kwotę 150 tysięcy natomiast mieszkanie wystawiam za więcej. Od której kwoty powinnam wyliczyć zachowek. Dodatkowo czy mogę sobie odliczyć od kwoty zachowku prowizję biura nieruchomości za sprzedaż mieszkania?...
Pytanie dotyczące najmu okazjonalnego
Mam pytanie dotyczące najmu okazjonalnego. W zasadzie powinien on zabezpieczać moje interesy w wypadku problemów z Najemcami, ale zastanawiam mnie jedna kwestia. Podpisałam umowę najmu i umowę najmu okazjonalnego u notariusza z pewnym mężczyzną, ale dowiedziałam się niedawno, że ma nową partnerką, z którą mieszka. Co z nią jeśli zaczną się problemy i dojdzie do jego eksmisji? Będę musiała bawić się w sąd mimo, że zabezpieczyłam się przed ...
Hotel zmienił pokój za dopłatą, co robić?
Dzisiaj zadzwonili do nas z hotelu (tydzień przed wyjazdem) w którym zrobiliśmy rezerwację i wpłaciliśmy zaliczkę, że nie mają dla nas pokoju 4os który zarezerwowaliśmy, a w zamian mogą nam dać dwa pokoje dwu osobowe, do których musielibyśmy dużo dopłacić, jesteśmy 4os rodziną i chcieliśmy pokój na cztery osoby. Co mamy zrobić w tej sytuacji?...
Jak złożyć wniosek o odzyskanie prawa jazdy?
Dzień dobry, chciałbym zapytać jak powinien wyglądać i co zawierać wniosek do sądu o odzyskanie prawa jazdy i do jakiego sądu go złożyć. Prawo jazdy zabrane zostało na 3 lata....

Wyszukiwarka