Podatek od nieruchomości.

Hej, bardzo proszę o poradę.
8 lat temu wyjechałam na studia do Łodzi i dostałam od dziadków darowiznę na zakup kawalerki w bloku. Przy podpisaniu aktu notarialnego nie zostałam poinformowana o konieczności zgłoszenia się z tym do Urzędu Miasta, a niestety jako nieogarnięta 19-latka nie byłam świadoma że mam taki obowiązek.
2 tygodnie temu z mężem kupiliśmy działkę, notariusz powiadomił nas że mamy 14 dni na zgłoszenie tego w urzędzie gminy. Gdy zaczęłam przygotowywać dokumenty i czytać o zgłoszeniu jak i samym podatku od nieruchomości dowiedziałam się, że obejmuje on także mieszkania i dopiero wtedy uświadomiłam sobie, że te 8 lat temu powinnam była to zgłosić i płacić corocznie podatek.
Nigdy nie dostałam żadnego pisma czy wezwania do zapłaty. I tutaj po przydługim wstępie przechodzimy do konkretów:
1. Podatek przedawnia się po 5 latach, mieszkanie ma 36m2, udział w gruntach mam 9m2, po wstępnym bardzo ogólnym wyliczeniu kwota podatku z tych 5 lat wraz z odsetkami nie przekroczy 300zł. Czy w takim razie wystarczy, że zgłoszę się jak najszybciej do Urzędu Miasta, złożę deklarację IN-1 i opłacę zaległy podatek czy ze względu na tak duże opóźnienie muszę coś jeszcze zrobić?
2. Czy powinnam złożyć do urzędu skarbowego "czynny żal"? I jeśli tak to czy w uzasadnieniu wystarczy wpisać, że po prostu nie miałam świadomości o konieczności zgłoszenia deklaracji i opłacenia podatku od nieruchomości i że dopełniłam już wszystkich formalności?
Przepraszam że tak chaotycznie piszę, ale bardzo mi głupio z powodu zaistniałej sytuacji i nieogarnięcia tak podstawowej sprawy.
anonim cytuj
27-10-2023
Trzeba iść do urzędu miasta (nie urzędu skarbowego) I zgłosić nabycie nieruchomości 8 lat temu wraz z "a la czynnym zalem" czyli pismem szczegolowo opisujacym sytuację i usprawiedliwiającym fakt niezgloszenia sie w terminie ustawowym oraz zawierajacym prośbę o niestosowanie kar. Adresatem jest organ właściwy do naliczenia podatku od nieruchomości - gmina. W Warszawie np. organem tym jest Prezydent miasta. A zglosic sie nalezy do dzialu nieruchomosci w urzędzie danej dzielnicy.
Urząd Skarbowy nic do tego nie ma.
Podatek roczny od takiego mieszkania to jakieś 40 zł albo i niżej. Nawet z odsetkami będzie to mała kwota. Sądzę ze dadzą sobie spokój z grzywną.
 
anonim cytuj
27-10-2023
A jak jest forma własności tego mieszkania? Jeśli to spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu to podatek od nieruchomości płacisz w czynszu a spółdzielnia przekazuje do Miasta. Jeśli odrębna własność to powinnaś robić to sama .
Jest to odrębna własność, niestety z własnej winy nie ogarnęłam tego przy zakupie i myślałam że wszystko jest w czynszu.

Jest to odrębna własność, niestety z własnej winy nie ogarnęłam tego przy zakupie i myślałam że wszystko jest w czynszu.
 
anonim cytuj
27-10-2023
Na podstawie przedstawionej dyskusji i problemu z podatkiem od nieruchomości, udzielam odpowiedzi:

Podatek od nieruchomości jest regulowany przez Ustawę o podatkach i opłatach lokalnych. Jeśli nieruchomość (mieszkanie) była nabywana na podstawie umowy darowizny i nie została zgłoszona do odpowiedniego organu gminy, to właściciel jest zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości podatku od nieruchomości (IN-1) oraz uregulowania zaległych płatności.

Co do przedawnienia: Zgodnie z art. 70 § 1 Kodeksu cywilnego roszczenia o zapłatę podatków oraz innych należności publicznoprawnych przedawniają się po upływie 5 lat. W związku z tym, jeśli minęło 5 lat od chwili, gdy powstał obowiązek zapłaty podatku, roszczenie z tytułu niezapłaconego podatku przedawniło się. Zatem będziesz musiała uregulować zaległości z ostatnich 5 lat.

"Czynny żal" dotyczy przestępstw podatkowych i jest związany z ustawą o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. W kontekście podatku od nieruchomości i braku zgłoszenia nieruchomości, procedura czynnego żalu nie ma zastosowania. Natomiast warto złożyć pismo do odpowiedniego organu gminy z wyjaśnieniem sytuacji i prośbą o uwzględnienie okoliczności oraz niestosowanie kar.

Jeśli chodzi o formę własności, skoro jest to odrębna własność, podatek od nieruchomości nie jest wliczany w czynsz i musi być opłacany przez właściciela nieruchomości.

Post 2 podał prawidłowe informacje - powinnaś zgłosić się do odpowiedniego organu gminy, a nie do urzędu skarbowego. Wskazane jest złożenie pisma z wyjaśnieniem sytuacji.

Reasumując: W celu uregulowania sprawy zalecam zgłoszenie się do odpowiedniego organu gminy z deklaracją IN-1 i uregulowaniem zaległego podatku od nieruchomości z ostatnich 5 lat. Dodatkowo warto złożyć pismo z wyjaśnieniem sytuacji, co może wpłynąć na ewentualne umorzenie ewentualnych kar.
 
anonim cytuj
28-10-2023

Sugerowane Tematy

Sprzedaż auta
Witam. Proszę o opinię. 4 dni temu sprzedałam auto używane. Auto jeździło i nie miało ukrytych świadomie przeze mnie wad. Kupujący zrobił nim do domu około 100 km. 2 dni później przyjechał po koło zapasowe, które zapomniałam dać (czyli zrobił około 200 km). Mówił że auto szarpie i że dolał oleju bo jego zdaniem nie było. Dziś zadzwonił że auto chce oddać bo był u mechanika i cały olej wyciekł i wszystko jest zalane. Gdy ja jeździłam wszystko było...
Czy jako współwłaściciel mieszkania możemy go wynająć bez zgody drugiej strony?
Dzień dobry, czy jako współwłaściciel mieszkania możemy go wynająć bez zgody drugiej strony? Drugi współwłaściciel nie dokłada się do mieszkania od 25 lat, opłaty są regulowane przez nas, podatki , czynsze rachunki, bieżące naprawy i remonty, przeprowadzamy się do nowego miejsca ale nie stać nas utrzymywać drugie mieszkanie. A nie możemy się porozumieć w sprawie sprzedania, a sprzedaż połowy też jest ciężka. Dodam że ta osoba przebywa od 35 la...
Wyrejestrowanie samochodu.
Wraz z mamą byliśmy współwłaścicielami samochodu. Po śmierci mamy w 2016r. samochód jest nieużywany i stoi na niestrzeżonym parkingu. W międzyczasie wszyscy spadkobiercy (w tym ja) zrzekli się spadku (nadal trwa postępowanie spadkowe). Samochód nie posiada przeglądu technicznego, posiada wykupione ubezpieczenie OC. Chciałbym go przepisać na siebie i wyrejestrować aby móc go sprzedać lub zezłomować. Wydział Komunikacji poinformował mnie, że dopóki...
Zakaz wykonywania zawodu liczy się od wydania wyroku czy od uprawomocnienia go?
Witam. Znajomy miał wyrok za przekroczenie uprawnień oraz zakaz wykonywania zawodu na okres pięciu lat. Wyrok był z czerwca 2017, natomiast uprawomocnił się w styczniu 2018. Od której daty należy liczyć te pięć lat zakazu wykonywania zawodu? Z dobry dziękuję za odpowiedź ...

Wyszukiwarka