Kwestia możliwości zgłaszania reklamacji zależy od tego, kto jest stroną umowy z firmą kurierską. W świetle polskiego prawa, regulowanego głównie przez Kodeks cywilny, do zgłaszania reklamacji uprawniona jest strona umowy.
Jeżeli zawierasz umowę bezpośrednio z brokerem, to to on jest stroną umowy z firmą kurierską (w tym przypadku DPD).
Z tego wynika, że to broker jest odpowiedzialny za zgłaszanie reklamacji do firmy kurierskiej w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu. Jeżeli broker zawarł umowę z firmą kurierską, Twoje roszczenia wobec niego wynikają z umowy między Tobą a brokerem.
Rozumiem to, co mówisz o umowie, ale co w sytuacji, gdy firma kurierska świadomie dostarcza usługi poniżej standardu? Czy wtedy mój broker powinien wystąpić z reklamacją w moim imieniu?
Jeśli firma kurierska dostarcza usługi poniżej standardu, broker, jako strona umowy przewozowej, powinien wystąpić z reklamacją. Jednakże warto zwrócić uwagę na treść umowy, którą zawarłeś z brokerem - mogą tam być zawarte konkretne postanowienia dotyczące zgłaszania reklamacji.
Co do ostatniej kwestii, dotyczącej Twojego działania bezpośrednio z firmą kurierską w sytuacji braku współpracy brokera: niestety, jeżeli nie jesteś stroną umowy z firmą kurierską, nie masz bezpośrednich uprawnień do zgłaszania reklamacji. Możliwością jest natomiast dochodzenie roszczeń wobec brokera na podstawie umowy zawartej między Tobą a brokerem. Jeśli Twoja reputacja jest narażona, należy skonsultować treść umowy z brokerem, by zobaczyć, jakie masz możliwości dochodzenia swoich praw w ramach tej umowy.