Dzień dobry,
na okres wakacji postanowiłam zatrudnić się w tzw. call center. Wczoraj przeszłam szkolenie, na moim komputerze zostało zainstalowane mi odpowiednie oprogramowanie i dzisiaj był mój pierwszy dzień pracy. Czuję, że to nie dla mnie i będzie mi ciężko wytrzymać, ale nie wiem jak podejść do rezygnacji.
Umowę teoretycznie zawieram od dzisiaj, jednak dopiero dzisiaj dostałam maila z nią i jak się okazało muszę ją wydrukować, wypełnić i odesłać pocztą podpisaną w dwóch egzemplarzach (pracuję zdalnie z domu) po czym, jak podejrzewam, firma odeśle mi podpisany jeden z egzemplarzy, a jeden zostawi sobie. Taka procedura zajmie na pewno tydzień, a ja chciałabym zrezygnować już jutro.
Co jednak jeżeli w tym momencie zrezygnuję, a nie mam fizycznie podpisanej umowy? Czy mam prawo oczekiwać zapłaty i istnieje szansa, że ją otrzymam, czy bez umowy ani rusz?
Dodatkowo wcześniej została mi przesłana przykładowa umowa, ale dopiero dzisiaj, kiedy otrzymałam już właściwą dla siebie został mi przedstawiony załącznik do niej według którego mogę ponieść duże koszty w związku z źle przeprowadzaną ankietyzacją. Czy mam prawo w związku z tym jakoś się odwołać i nie podpisać umowy wcale, a otrzymać należną mi zapłatę za czas szkolenia i przepracowany czas?
Nawet jeżeli umowa nie została fizycznie podpisana, to fakt przystąpienia do wykonywania pracy (szkolenie, instalacja oprogramowania) wskazuje, że umowa została zawarta w sposób dorozumiany. Tym samym umowa zlecenie została zawarta, nawet jeżeli nie ma jej na piśmie.
Jeżeli chodzi o wynagrodzenie za wykonane czynności (tj. szkolenie oraz pracę), przysługuje ono Ci na podstawie art. 746 § 1 Kodeksu cywilnego. Zleceniodawca ma obowiązek wypłacić wynagrodzenie za wykonane czynności, a w przypadku wypowiedzenia zlecenia przez zleceniobiorcę (Ciebie) bez ważnego powodu, zleceniodawca może się domagać naprawienia szkody, której przyczyną było niewykonanie zlecenia.
Jeżeli chodzi o przedstawiony Ci dopiero teraz załącznik dotyczący kar za źle przeprowadzaną ankietyzację, ważne jest, aby zwrócić uwagę na moment, w którym został Ci przedstawiony. Jeśli zawiera on postanowienia dla Ciebie niekorzystne i nie były one wcześniej uzgodnione, możesz uznać je za niewiążące.
Proszę zwrócić uwagę, że to jest ogólna informacja na temat Twojej sytuacji, a każdy przypadek jest inny i może wymagać indywidualnego podejścia.