Cześć, czy jeżeli wada (kupujący to osoba prywatna) ujawniona/zauważona została przed upływem 24 miesięcy, a reklamacja zostaje złożona już po upływie tych 24 miesięcy to mieścimy się w terminie?
Zgodnie z art. 568 par. 2 Kodeksu Cywilnego, w przypadku nieruchomości termin ten wynosi 6 miesięcy, a w przypadku innych rzeczy 1 miesiąc od momentu, kiedy wada została wykryta. Dlatego jeżeli wada została zauważona przed upływem 24 miesięcy od zakupu, a reklamacja złożona została po tym czasie, ale w terminie 1 miesiąca od momentu wykrycia wady, reklamacja została złożona prawidłowo.
Co więcej, jeśli sprzedawca odrzuci reklamację wyłącznie z powodu upływu 24 miesięcy, nie odnosząc się do meritum sprawy, działa niezgodnie z prawem. Sprzedawca ma obowiązek dokładnego rozpatrzenia reklamacji pod kątem wady rzeczy.
Jeśli chodzi o dalsze działanie w przypadku nieuznania reklamacji przez sprzedawcę, należy podjąć następujące kroki:
Jeśli sprzedawca nie odniósł się do meritum reklamacji, a jedynie podał przekroczenie czasu jako powód jej odrzucenia, można wystąpić z ponowną reklamacją, podkreślając dokładnie datę stwierdzenia wady oraz powołując się na art. 568 par. 2 Kodeksu Cywilnego.
Jeżeli w dalszym ciągu sprzedawca nie ustosunkuje się prawidłowo do reklamacji, konsumenci mają prawo do dochodzenia swoich praw przed sądem.
Ale to rozumiem ze musiałbym podać inna wadę wtedy? Mogę poprosić teraz tylko i wyłącznie o odpowiedź droga listowna na adres zamieszkania?
Nie musisz podawać innej wady. Jeśli wada została już zgłoszona i jest ta sama, nie ma potrzeby jej zmieniać. Możesz poprosić o odpowiedź drogą listowną, jeśli wolisz tę formę komunikacji. Jeśli sprzedawca nie odpowiedział w ustawowym terminie 14 dni lub odpowiedź była niezadowalająca, reklamacja uważana jest za niezałatwioną.
Rekojmi, zwrot środków/wymiana
Jeśli reklamacja została złożona z tytułu rękojmi, konsumenci mają prawo żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny, lub odstąpienia od umowy (zwrot środków), zależnie od charakteru wady. Sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć na reklamację w ciągu 14 dni. W przypadku braku odpowiedzi lub niezadowalającej odpowiedzi, konsument może dochodzić swoich praw przed sądem.