Art. 9. 1. Do zadań samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy należy:
1) opracowanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji
lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania
problemów społecznych, o której mowa w odrębnych przepisach;
2) pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań
z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy;
2a) udzielanie informacji o możliwościach i zakresie pomocy określonej w ustawie;
3) udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu pracy
przez pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe;
3a) udzielanie pomocy pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników przez
pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe;
3b) kierowanie bezrobotnych do realizatora działań aktywizacyjnych, któremu
marszałek województwa zlecił wykonanie działań aktywizacyjnych;
3c) realizacja zadań związanych z KFS, w szczególności udzielanie pomocy
pracodawcom poprzez finansowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy;
4) rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy;
4a) (uchylony)
5) (uchylony)
6) inicjowanie, organizowanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy;
7) (uchylony)
8) (uchylony)
8a) inicjowanie, organizowanie i finansowanie szkoleń i przygotowania
zawodowego dorosłych;
9) opracowywanie badań, analiz i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu
zawodów deficytowych i nadwyżkowych, oraz dokonywanie ocen dotyczących
rynku pracy na potrzeby powiatowej rady rynku pracy oraz organów
zatrudnienia;
10) inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub
złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup
pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;
11) współdziałanie z powiatowymi radami rynku pracy w zakresie promocji
zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy;
12) współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy i informacji
o usługach poradnictwa zawodowego, szkoleniach, przygotowaniu zawodowym
dorosłych, stażach, organizacji robót publicznych oraz prac społecznie
użytecznych, realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa
w art. 62a, oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie przepisów o zatrudnieniu
socjalnym;
12a) współpraca z wojewódzkimi urzędami pracy w zakresie świadczenia
podstawowych usług rynku pracy, w tym w opracowywaniu i aktualizacji
informacji zawodowych;
13) przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia;
14) wydawanie decyzji o:
a) uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie
statusu bezrobotnego,
b) przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty
oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
c) obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium, innych
nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia i przygotowania
zawodowego dorosłych finansowanych z Funduszu Pracy,
d) odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo
całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy,
należności z tytułu zwrotu refundacji lub przyznanych jednorazowo
środków, o których mowa w art. 46, oraz innych świadczeń finansowanych
z Funduszu Pracy, o których mowa w art. 76 ust. 7a;
15) realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–c, oraz państw,
z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe
o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym
realizowanie decyzji, o których mowa w art. 8a;
16) realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników
między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–c, w szczególności
przez:
a) realizowanie działań sieci EURES we współpracy z ministrem właściwym
do spraw pracy, samorządami województw oraz innymi podmiotami
uprawnionymi do realizacji działań sieci EURES,
b) realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach
transgranicznych EURES na terenie działania tych partnerstw;
16a) realizowanie zadań związanych z międzynarodowym przepływem
pracowników, wynikających z odrębnych przepisów, umów międzynarodowych
i innych porozumień zawartych z partnerami zagranicznymi;
17) badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku
z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca lub
postępowaniem o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, o którym mowa
w art. 114 i art. 127 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;
17a) realizowanie zadań związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
18) organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników powiatowego urzędu pracy;
19) opracowywanie i realizowanie indywidualnych planów działania;
20) realizowanie projektów w zakresie promocji zatrudnienia, w tym
przeciwdziałania bezrobociu, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji
zawodowej bezrobotnych, wynikających z programów operacyjnych
współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
i Funduszu Pracy;
20a) inicjowanie i realizowanie badań i analiz wykorzystywanych w działaniach
prowadzonych przez urzędy pracy;
21) organizacja i realizowanie programów specjalnych;
21a) realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego
z wojewódzkim urzędem pracy;
22) przetwarzanie informacji o bezrobotnych, poszukujących pracy i cudzoziemcach
zamierzających wykonywać lub wykonujących pracę na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej;
23) współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy w zakresie tworzenia
rejestru centralnego;
24) inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, są wykonywane przez powiatowe urzędy
pracy wchodzące w skład powiatowej administracji zespolonej.
2a. Minister właściwy do spraw pracy przekaże samorządom powiatowym
w 2006 r. oraz w 2007 r. z Funduszu Pracy 7% kwoty środków (limitu) Funduszu
Pracy ustalonej na rok poprzedni na realizację programów na rzecz promocji
zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, o której mowa
w art. 109 ust. 2, z wyłączeniem kwot przyznanych ze środków będących
w dyspozycji samorządu województwa oraz z rezerwy dysponenta Funduszu Pracy,
z przeznaczeniem na finansowanie kosztów wynagrodzenia i składek na
ubezpieczenia społeczne pracowników powiatowego urzędu pracy.
2a1. Minister właściwy do spraw pracy przekazuje samorządom powiatowym do
dnia 31 grudnia 2013 r. z Funduszu Pracy 7% kwoty środków (limitu) Funduszu Pracy
ustalonej na rok poprzedni na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia,
łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, o której mowa w art.
109 ust. 2, z wyłączeniem kwot przyznanych z rezerwy dysponenta Funduszu Pracy, z przeznaczeniem na finansowanie kosztów wynagrodzenia i składek na
ubezpieczenia społeczne pracowników powiatowego urzędu pracy.
2a2. Środki, o których mowa w ust. 2a1
, na finansowanie kosztów wynagrodzenia
i składek na ubezpieczenia społeczne pracowników powiatowego urzędu pracy są
przeznaczane w szczególności na zatrudnionych na stanowiskach, o których mowa
w art. 91 ust. 1.
2b. Kwota środków, o której mowa w ust. 2a1, jest przekazywana samorządom
powiatowym w okresach miesięcznych, w wysokości 1/12 kwoty ustalonej na dany rok.
2c. Przekazane samorządom powiatowym kwoty środków, o których mowa
w ust. 2a1, stanowią dochód powiatu, o którym mowa w art. 8 ust. 3 ustawy z dnia
13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2020
r. poz. 23, 374 i 1086).
2d. Starosta może przeznaczyć środki Funduszu Pracy, w ramach kwoty
przyznanej na finansowanie innych fakultatywnych zadań realizowanych przez
powiatowe urzędy pracy, na finansowanie kosztów zarządzania realizowanymi
projektami współfinansowanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego,
w szczególności na:
1) pomoc i doradztwo prawne powiatowemu urzędowi pracy w zakresie
przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego bezpośrednio związanego z realizacją projektów
współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy,
2) zakup lub amortyzację sprzętu oraz zakup materiałów biurowych dla
powiatowego urzędu pracy, niezbędnych i bezpośrednio związanych z realizacją
projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy,
3) koszty wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia społeczne pracowników
nowo zatrudnionych w powiatowych urzędach pracy do obsługi projektów
współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego
– do wysokości 3% kwoty przyznanej ze środków będących w dyspozycji samorządu
województwa na realizację zadań współfinansowanych ze środków Europejskiego
Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy.
3. Utworzenie, likwidacja lub zmiana obszaru działania powiatowego urzędu
pracy wymaga zgody ministra właściwego do spraw pracy.
4. (uchylony)
5. Starosta powołuje dyrektora powiatowego urzędu pracy wyłonionego
w drodze konkursu spośród osób posiadających wykształcenie wyższe oraz co
najmniej 3-letni staż pracy w publicznych służbach zatrudnienia lub co najmniej
5-letni staż pracy w innych instytucjach rynku pracy. Starosta odwołuje dyrektora
powiatowego urzędu pracy po uzyskaniu opinii powiatowej rady rynku pracy. Opinia
powiatowej rady rynku pracy nie jest wymagana w przypadkach, o których mowa
w art. 52 i art. 53 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, oraz w przypadku
odwołania dyrektora powiatowego urzędu pracy na jego wniosek.
5a. Dyrektora powiatowego urzędu pracy, o którym mowa w art. 9a,
wyłonionego w drodze konkursu spośród osób spełniających warunki określone w ust.
5 powołują i odwołują w porozumieniu właściwi starostowie i prezydenci miast na
prawach powiatu. Organ właściwy do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy
ustalają w porozumieniu właściwi starostowie i prezydenci miast na prawach powiatu.
6. Zastępców dyrektora powiatowego urzędu pracy powołuje i odwołuje
dyrektor powiatowego urzędu pracy.
7. Starosta może, w formie pisemnej, upoważnić dyrektora powiatowego urzędu
pracy lub na jego wniosek innych pracowników tego urzędu do załatwiania w imieniu
starosty spraw, w tym do wydawania decyzji, postanowień oraz zaświadczeń w trybie
przepisów o postępowaniu administracyjnym.

Art. 9a. 1. Powiatowy urząd pracy realizujący zadania, o których mowa w art.
9 ust. 1, obejmujący obszarem swojego działania kilka powiatów, jest
współfinansowany z budżetów tych powiatów.
2. Powiat, którego jednostką organizacyjną jest powiatowy urząd pracy,
o którym mowa w ust. 1, zwany dalej „powiatem prowadzącym”, otrzymuje dotacje
celowe na wydatki bieżące z budżetów innych powiatów, których zadania realizuje,
zwanych dalej „powiatami dotującymi”.
3. Powiaty dotujące oraz powiaty prowadzące zawierają dwustronne
porozumienia określające wysokość, terminy i zasady przekazywania dotacji celowej
na współfinansowanie kosztów funkcjonowania powiatowego urzędu pracy
z uwzględnieniem zmniejszenia dotacji o kwotę refundacji ze środków Funduszu Pracy, o której mowa w art. 9 ust. 2d, na realizację przez powiat prowadzący projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
i Funduszu Pracy dotyczących powiatu dotującego.
4. W przypadku niezawarcia porozumienia, o którym mowa w ust. 3, wysokość
roszczenia przysługującego powiatowi prowadzącemu jest ustalana jako udział
w całości poniesionych kosztów, w tym inwestycji i zakupów inwestycyjnych, równy
ilorazowi liczby mieszkańców z terenu powiatu dotującego do łącznej liczby
mieszkańców z całego obszaru działania powiatowego urzędu pracy według stanu na
koniec roku poprzedzającego rok budżetowy, w którym koszty zostały poniesione –
pomniejszony o kwotę refundacji, o której mowa w art. 9 ust. 2d, na realizację przez
powiat prowadzący projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego
Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy dotyczących powiatu dotującego.

Art. 9b. 1. W ramach powiatowych urzędów pracy wyodrębnia się centra
aktywizacji zawodowej, będące wyspecjalizowanymi komórkami organizacyjnymi
powiatowego urzędu pracy, które realizują zadania w zakresie usług rynku pracy oraz
instrumentów rynku pracy.
2. W ramach powiatowych urzędów pracy we współpracy z samorządem
gminnym mogą być tworzone i prowadzone lokalne punkty informacyjno-
-konsultacyjne, które na terenie gminy realizują w szczególności zadania w zakresie
udzielania osobom zainteresowanym oraz pracodawcom informacji o możliwościach
i zakresie udzielenia pomocy określonej w ustawie oraz rejestrowania bezrobotnych
i poszukujących pracy. Zadania te są realizowane przede wszystkim przy
wykorzystaniu systemów teleinformatycznych umożliwiających dostęp do rejestrów
publicznych prowadzonych w powiatowych urzędach pracy.

Art. 9c. 1. Projekty pilotażowe, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 24, mogą być
realizowane na wniosek starosty, po przedłożeniu informacji charakteryzujących
projekt ministrowi właściwemu do spraw pracy i uzyskaniu zgody tego ministra na
realizację projektu pilotażowego.
2. Na wniosek starosty minister właściwy do spraw pracy może przyznać na
realizację projektu pilotażowego środki z rezerwy dysponenta Funduszu Pracy.

Art. 9d. 1. W przypadku gdy bezrobotny spełnia warunki do nabycia zasiłku
określone w art. 71, a okresy jego ubezpieczenia, zatrudnienia lub pracy na własny rachunek spełnione w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. b i c, mogą mieć wpływ jedynie na wysokość lub okres pobierania zasiłku, o którym mowa w art. 73 ust. 1 pkt 2 lit. b, starosta
wydaje decyzję na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 14 lit. b, z uwzględnieniem jedynie
okresów wymienionych w art. 71 ust. 1 i 2.
2. Po wydaniu decyzji, o której mowa w ust. 1, starosta niezwłocznie przekazuje
sprawę do marszałka województwa w celu ustalenia, czy okresy ubezpieczenia,
zatrudnienia lub pracy na własny rachunek spełnione przez bezrobotnego w innym
państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie, o którym mowa w art. 1 ust.
3 pkt 2 lit. b i c, mają wpływ na wysokość lub okres pobierania zasiłku, o którym
mowa w art. 73 ust. 1 pkt 2 lit. b.
3. W przypadku ustalenia, że okresy ubezpieczenia, zatrudnienia lub pracy na
własny rachunek spełnione przez bezrobotnego w innym państwie członkowskim Unii
Europejskiej lub państwie, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. b i c, mają wpływ
na wysokość lub okres pobierania zasiłku, o którym mowa w art. 73 ust. 1 pkt 2 lit. b,
marszałek województwa wydaje decyzję na podstawie art. 8a ust. 1.
4. Wydanie przez marszałka województwa decyzji, o której mowa w ust. 3,
oznacza uchylenie decyzji wydanej na mocy ust. 1, przy czym świadczenia wypłacone
na podstawie decyzji, o której mowa w ust. 1, zalicza się na poczet świadczeń
wynikających z decyzji, o której mowa w ust. 3.
5. W przypadku ustalenia, że okresy ubezpieczenia, zatrudnienia lub pracy na
własny rachunek spełnione przez bezrobotnego w innym państwie członkowskim Unii
Europejskiej lub państwie, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. b i c, nie mają
wpływu na wysokość lub okres pobierania zasiłku, o którym mowa w art. 73 ust. 1 pkt
2 lit. b, marszałek województwa umarza prowadzone postępowanie administracyjne.

Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy art. 9

Poprzedni

Art. 8. 1. Do zadań samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy należy: 1) określanie i koordynowanie regionalnej polityki rynku pracy i rozwoju zasobów ludzkich w odniesieniu do krajowej ...

Nastepny

Art. 10. 1. Do zadań wojewody w zakresie polityki rynku pracy należy sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez marszałka województwa lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
  • Wejscie w życie 1 czerwca 2004
  • Ost. zmiana ustawy 1 grudnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 07 12 2020
Komentarze

Wyszukiwarka