Art. 8. 1. Do zadań samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy należy:
1) określanie i koordynowanie regionalnej polityki rynku pracy i rozwoju zasobów
ludzkich w odniesieniu do krajowej polityki rynku pracy przez przygotowanie
i realizację regionalnego planu działań na rzecz zatrudnienia;
2) podział posiadanych środków Funduszu Pracy, z uwzględnieniem kierunków
i priorytetów określonych w regionalnym planie działań na rzecz zatrudnienia,
na działania na rzecz promocji zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich
i aktywizacji bezrobotnych;
2a) realizacja zadań związanych z KFS, w szczególności podział środków KFS
pomiędzy powiatowe urzędy pracy, z uwzględnieniem priorytetów określonych
przez ministra właściwego do spraw pracy, w porozumieniu z Radą Rynku Pracy;
3) opracowywanie badań i analiz rynku pracy, w tym prowadzenie monitoringu
zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz badanie zapotrzebowania na pracę
w celu podniesienia efektywności prowadzonych działań na rzecz wzrostu
i promocji zatrudnienia;
4) współdziałanie z wojewódzką radą rynku pracy w określaniu i realizacji
regionalnej polityki rynku pracy i rozwoju zasobów ludzkich;
5) (uchylony)
6) programowanie i wykonywanie zadań realizowanych przy współfinansowaniu
Europejskiego Funduszu Społecznego przez:
a) (uchylona)
b) wykonywanie zadań wynikających z programów, o których mowa
w przepisach o Narodowym Planie Rozwoju, w przepisach o zasadach
prowadzenia polityki rozwoju lub w przepisach o zasadach realizacji
programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie
finansowej 2014–2020,
c) inicjowanie i realizowanie badań i analiz wykorzystywanych w działaniach
realizowanych przez urzędy pracy;
6a) koordynowanie na terenie województwa realizacji programów aktywizacji
zawodowej finansowanych z rezerwy Funduszu Pracy pozostającej w dyspozycji
ministra właściwego do spraw pracy;
6b) inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych;
7) inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub
złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup
pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;
7a) inicjowanie programów regionalnych i ich realizowanie, w porozumieniu
z powiatowymi urzędami pracy;
7b) zlecanie działań aktywizacyjnych;
8) realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–c, oraz państw,
z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe
o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych,
w szczególności:
a) pełnienie funkcji instytucji właściwej,
b) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków bezrobotnych o wydanie
odpowiednich dokumentów w sprawach świadczeń z tytułu bezrobocia,
c) wydawanie decyzji w sprawach wymienionych w art. 8a;
9) realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników
między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–c, w szczególności przez:
a) wspieranie i realizację działań sieci EURES, w tym koordynowanie
realizacji tych działań przez urzędy pracy na terenie województwa, we
współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządami
powiatowymi oraz innymi podmiotami uprawnionymi do realizacji działań
sieci EURES,
b) realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach
transgranicznych EURES, na terenie działania tych partnerstw;
10) realizowanie zadań związanych z międzynarodowym przepływem
pracowników, wynikających z odrębnych przepisów, umów międzynarodowych
i innych porozumień zawartych z partnerami zagranicznymi;
11) świadczenie poradnictwa zawodowego oraz jego koordynowanie w publicznych
służbach zatrudnienia na terenie województwa;
12) opracowywanie, gromadzenie, aktualizowanie i upowszechnianie informacji
zawodowych na terenie województwa;
12a) współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy w zakresie opracowywania,
gromadzenia i aktualizowania informacji zawodowych o charakterze
ogólnokrajowym;
13) współpraca na terenie województwa z powiatowymi urzędami pracy w zakresie
organizacji szkoleń, przygotowania zawodowego dorosłych i staży,
w szczególności przez:
a) badanie popytu na kwalifikacje i umiejętności zawodowe na wojewódzkim
rynku pracy i upowszechnianie wyników tych badań,
b) prowadzenie rejestru instytucji szkoleniowych i analiz ich oferty
szkoleniowej oraz udostępnianie informacji o tej ofercie,
c) wspieranie metodyczne działań powiatowych urzędów pracy w zakresie
organizacji szkoleń, przygotowania zawodowego dorosłych i staży,
d) prowadzenie analiz skuteczności oddziaływania na rynek pracy szkoleń,
przygotowania zawodowego dorosłych i staży oraz upowszechnianie
wyników tych analiz,
e) prowadzenie dialogu społecznego w zakresie polityki zatrudnienia
i kształcenia ustawicznego,
f) popularyzację idei uczenia się przez całe życie i upowszechnianie dobrych
praktyk w zakresie organizacji szkoleń, przygotowania zawodowego
dorosłych i staży;
14) organizowanie, prowadzenie i finansowanie szkoleń pracowników
wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy;
15) coroczne określanie i ogłaszanie w wojewódzkim dzienniku urzędowym, w
terminie do dnia 30 kwietnia, po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej rady rynku
pracy, na podstawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku
pracy, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 7 lit. b, oraz klasyfikacji zawodów, o
której mowa w art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2020 r. poz. 910), wykazu zawodów, w których za przygotowanie
zawodowe młodocianych pracowników może być dokonywana refundacja, o
której mowa w art. 12 ust. 6, przy uwzględnieniu zapotrzebowania na
kwalifikacje i umiejętności na rynku pracy określonego w szczególności w
prognozie zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa
branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, o której mowa w art. 46b
ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
16) współdziałanie z właściwymi organami oświatowymi, szkołami i szkołami
wyższymi w harmonizowaniu kształcenia i szkolenia zawodowego z potrzebami
rynku pracy;
16a) współpraca ze szkołami wyższymi w zakresie wsparcia studentów, absolwentów
i doktorantów szkół wyższych w wejściu na rynek pracy;
17) prowadzenie rejestru agencji zatrudnienia oraz wydawanie certyfikatów
o dokonaniu wpisu do rejestru agencji zatrudnienia;
17a) przetwarzanie informacji o bezrobotnych i poszukujących pracy korzystających
z pomocy określonej w ustawie;
18) współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy w zakresie tworzenia
rejestru centralnego;
19) udzielanie informacji o możliwościach i zakresie pomocy określonej w ustawie
i świadczonej przez publiczne służby zatrudnienia.
1a. Projekty pilotażowe, o których mowa w ust. 1 pkt 6b, mogą być realizowane
na wniosek marszałka województwa po przedłożeniu informacji charakteryzujących projekt pilotażowy ministrowi właściwemu do spraw pracy i uzyskaniu jego zgody na realizację projektu pilotażowego.
1b. Na wniosek marszałka województwa minister właściwy do spraw pracy może
przyznać na realizację projektu pilotażowego środki z rezerwy dysponenta Funduszu Pracy.
1ba. W celu realizacji zadań ustawowych wojewódzki urząd pracy prowadzi
rejestr danych o rynku pracy w województwie, w tym rejestr danych osobowych osób
fizycznych, zwany dalej „rejestrem danych wojewódzkiego urzędu pracy”.
1bb. W rejestrze danych wojewódzkiego urzędu pracy są przetwarzane dane
osobowe:
1) bezrobotnych, w tym pozyskane od agencji zatrudnienia w ramach realizacji
działań, o których mowa w art. 66d, korzystających z pomocy określonej
w ustawie udzielanej przez publiczne służby zatrudnienia lub podmioty
realizujące pomoc w imieniu publicznych służb zatrudnienia,
2) poszukujących pracy korzystających z pomocy określonej w ustawie udzielanej
przez publiczne służby zatrudnienia lub podmioty realizujące pomoc w imieniu
publicznych służb zatrudnienia,
3) osób niezarejestrowanych korzystających z pomocy określonej w ustawie
udzielanej przez publiczne służby zatrudnienia lub podmioty realizujące pomoc
w imieniu publicznych służb zatrudnienia,
4) przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo
przedsiębiorców,
5) innych podmiotów korzystających z pomocy określonej w ustawie,
6) osób fizycznych powierzających lub zamierzających powierzyć wykonywanie pracy,
7) osób ubezpieczonych,
8) pracowników publicznych służb zatrudnienia
– o których mowa odpowiednio w art. 4 ust. 5b i 5c.
1bc. Przepisy art. 4 ust. 5d i 5e oraz ust. 6a–6h dotyczące zabezpieczeń, okresu
przetwarzania i usuwania oraz dostępu do danych stosuje się odpowiednio do rejestru
danych wojewódzkiego urzędu pracy.
1c. Informacje o bezrobotnych i poszukujących pracy są udostępniane
publicznym służbom zatrudnienia lub innym podmiotom realizującym zadania na podstawie ustawy lub odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia
przez podmiot publiczny, w zakresie niezbędnym do prawidłowej realizacji tych zadań.
1d. Informacje, o których mowa w ust. 1c, są udostępniane w trybie i na
zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne, na podstawie wniosku złożonego
w szczególności w formie dokumentu elektronicznego lub z wykorzystaniem
systemów teleinformatycznych, jeżeli wojewódzki urząd pracy oraz podmioty,
o których mowa w ust. 1c, spełniają łącznie następujące warunki:
1) posiadają możliwość identyfikacji osoby uzyskującej informacje w systemie oraz
zakresu, daty i celu ich uzyskania;
2) posiadają zabezpieczenia uniemożliwiające wykorzystanie informacji
niezgodnie z celem ich uzyskania;
3) zapewniają, że dostęp do danych osobowych jest nadzorowany i rejestrowany
zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.
2. W postępowaniu administracyjnym w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt
8 lit. b i c, organem wyższego stopnia jest minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego.
2a. Samorząd województwa wymienia dane w zakresie świadczeń dla
bezrobotnych w ramach Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących
Zabezpieczenia Społecznego, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczącym
wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów
zabezpieczenia społecznego, za pośrednictwem punktu kontaktowego, o którym
mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2.
2b. Właściwość miejscowa marszałka województwa nie ulega zmianie
w przypadku zmiany przez bezrobotnego miejsca zamieszkania przed zakończeniem
postępowania administracyjnego dotyczącego spraw, o których mowa w ust. 1 pkt
8 lit. c, i niezarejestrowania się przez niego w powiatowym urzędzie pracy właściwym
dla nowego miejsca zamieszkania.
3. Zadania, o których mowa w ust. 1, są realizowane przez wojewódzki urząd
pracy będący jednostką organizacyjną samorządu województwa.
4. (uchylony)
5. Marszałek województwa może, w formie pisemnej, upoważnić dyrektora
wojewódzkiego urzędu pracy lub na jego wniosek innych pracowników tego urzędu
do załatwiania w imieniu marszałka województwa spraw, w tym wydawania decyzji
i postanowień w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym. W zakresie
zadań wynikających z programów współfinansowanych z Funduszu Pracy w imieniu
marszałka województwa zadania wykonuje dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy.
6. Marszałek województwa powołuje dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy
wyłonionego w drodze konkursu spośród osób posiadających wykształcenie wyższe
oraz co najmniej 3-letni staż pracy w publicznych służbach zatrudnienia lub co
najmniej 5-letni staż pracy w innych instytucjach rynku pracy. Marszałek
województwa odwołuje dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy po uzyskaniu opinii
wojewódzkiej rady rynku pracy. Opinia wojewódzkiej rady rynku pracy nie jest
wymagana w przypadkach, o których mowa w art. 52 i art. 53 ustawy z dnia
26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, oraz w przypadku odwołania dyrektora
wojewódzkiego urzędu pracy na jego wniosek.
7. Wicedyrektorów wojewódzkich urzędów pracy powołuje i odwołuje dyrektor
wojewódzkiego urzędu pracy.
8. W ramach wojewódzkiego urzędu pracy funkcjonuje co najmniej jedno
centrum informacji i planowania kariery zawodowej, będące wyspecjalizowaną
komórką organizacyjną, która w szczególności:
1) wspomaga powiatowe urzędy pracy w prowadzeniu poradnictwa zawodowego
przez świadczenie wyspecjalizowanych usług w zakresie planowania kariery
zawodowej na rzecz bezrobotnych i poszukujących pracy, w tym świadczy
usługę poradnictwa na odległość z wykorzystaniem systemów
teleinformatycznych;
2) we współpracy z powiatowymi urzędami pracy opracowuje, aktualizuje
i upowszechnia informacje zawodowe, w szczególności w powiatowych
urzędach pracy na terenie województwa;
2a) we współpracy z akademickimi biurami karier opracowuje, aktualizuje
i upowszechnia informacje zawodowe, w szczególności w akademickich biurach
karier i powiatowych urzędach pracy na terenie województwa;
3) (uchylony)
4) (uchylony)
5) (uchylony)
6) (uchylony)
7) świadczy poradnictwo zawodowe na rzecz pracodawców oraz ich pracowników,
wspomagając powiatowe urzędy pracy w tym zakresie;
8) udziela informacji o możliwościach i zakresie świadczonej pomocy przez urzędy pracy;
9) w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy opracowuje
i aktualizuje informacje zawodowe oraz inne zasoby informacji pomocne
w aktywnym poszukiwaniu pracy o charakterze ogólnokrajowym;
10) realizuje działania o charakterze metodyczno-szkoleniowym w zakresie usług
rynku pracy dla pracowników wojewódzkiego i powiatowych urzędów pracy.
8a. Utworzenie lub likwidacja centrum informacji i planowania kariery
zawodowej wymaga pozytywnej opinii wojewódzkiej rady rynku pracy.
9. Sejmik województwa co najmniej raz w roku dokonuje oceny sytuacji na
rynku pracy i realizacji zadań w zakresie polityki rynku pracy.

Art. 8a. 1. W sprawach dotyczących koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–c, oraz państw,
z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe
o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, marszałek
województwa rozstrzyga, w drodze decyzji, z zastrzeżeniem art. 9d, o przyznaniu albo
odmowie przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych, jeżeli okres ubezpieczenia,
zatrudnienia lub pracy na własny rachunek spełniony przez bezrobotnego w innym
państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie, o którym mowa w art. 1 ust.
3 pkt 2 lit. b i c, lub państwie, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronną
umowę międzynarodową o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla
bezrobotnych, ma wpływ na nabycie, wysokość lub okres pobierania zasiłku, o którym
mowa w art. 73 ust. 1 pkt 2 lit. b.
2. W sprawach dotyczących koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–c, w zakresie świadczeń dla
bezrobotnych, marszałek województwa stwierdza zachowanie prawa do zasiłku dla
bezrobotnych nabytego w Rzeczypospolitej Polskiej przez bezrobotnego udającego
się do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa określonego w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. b i c, w drodze wydania dokumentu, określonego w przepisach prawa Unii Europejskiej.
3. W sprawach dotyczących koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–c, w zakresie świadczeń dla
bezrobotnych, marszałek województwa rozstrzyga, w drodze decyzji, o odmowie
stwierdzenia zachowania prawa do zasiłku dla bezrobotnych nabytego
w Rzeczypospolitej Polskiej przez bezrobotnego udającego się do innego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa określonego w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. b i c.
4. Marszałek województwa rozstrzyga, w drodze decyzji, w innych sprawach
dotyczących koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których
mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–c, oraz państw, z którymi Rzeczpospolita Polska
zawarła dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym,
w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, jeżeli podstawę prawną rozstrzygnięcia
stanowi przepis prawa Unii Europejskiej lub przepis dwustronnej umowy
międzynarodowej o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych.

Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy art. 8

Poprzedni

Art. 7. (uchylony).

Nastepny

Art. 9. 1. Do zadań samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy należy: 1) opracowanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część pow...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
  • Wejscie w życie 1 czerwca 2004
  • Ost. zmiana ustawy 1 grudnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 07 12 2020
Komentarze

Wyszukiwarka