Art. 94. Pracodawca jest obowiązany w szczególności:
1) zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków,
sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich
podstawowymi uprawnieniami;
2) organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak
również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień
i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy;
2a) organizować pracę w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy,
zwłaszcza pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie;
2b) przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu, w szczególności ze względu na
płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania
polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie,
orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub
nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy;
3) (uchylony)
4) zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić
systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny
pracy;
5) terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie;
6) ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
7) stwarzać pracownikom podejmującym zatrudnienie po ukończeniu szkoły
prowadzącej kształcenie zawodowe lub szkoły wyższej warunki sprzyjające
przystosowaniu się do należytego wykonywania pracy;
8) zaspokajać w miarę posiadanych środków socjalne potrzeby pracowników;
9) stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników
ich pracy;
9a) prowadzić i przechowywać w postaci papierowej lub elektronicznej
dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe
pracowników (dokumentacja pracownicza);
9b) przechowywać dokumentację pracowniczą w sposób gwarantujący zachowanie
jej poufności, integralności, kompletności oraz dostępności, w warunkach
niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem przez okres zatrudnienia, a także
przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek
pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł, chyba że odrębne przepisy przewidują
dłuższy okres przechowywania dokumentacji pracowniczej;
10) wpływać na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.


Art. 941. Pracodawca udostępnia pracownikom tekst przepisów dotyczących
równego traktowania w zatrudnieniu w formie pisemnej informacji
rozpowszechnionej na terenie zakładu pracy lub zapewnia pracownikom dostęp do
tych przepisów w inny sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Art. 942. Pracodawca jest obowiązany informować pracowników w sposób
przyjęty u danego pracodawcy o możliwości zatrudnienia w pełnym lub w niepełnym
wymiarze czasu pracy, a pracowników zatrudnionych na czas określony – o wolnych
miejscach pracy.

Art. 943. § 1. Pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi.
§ 2. Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub
skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym
nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę
przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie
pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
§ 3. Pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić
od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną
krzywdę.
§ 4. Pracownik, który doznał mobbingu lub wskutek mobbingu rozwiązał umowę
o pracę, ma prawo dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej
niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.
§ 5. Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę powinno nastąpić
na piśmie z podaniem przyczyny, o której mowa w § 2, uzasadniającej rozwiązanie
umowy.

Art. 944. Jeżeli przechowywana dokumentacja pracownicza może stanowić lub
stanowi dowód w postępowaniu, a pracodawca:
1) jest stroną tego postępowania – przechowuje dokumentację pracowniczą do
czasu jego prawomocnego zakończenia, nie krócej jednak niż do upływu okresu,
o którym mowa w art. 94 pkt 9b; art. 947
stosuje się odpowiednio;
2) powziął wiadomość o wytoczeniu powództwa lub wszczęciu postępowania –
okres przechowywania dokumentacji pracowniczej, o którym mowa w art. 94 pkt
9b, przedłuża się o 12 miesięcy, po upływie których pracodawca zawiadamia, w
postaci papierowej lub elektronicznej, byłego pracownika o możliwości odbioru
tej dokumentacji w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia oraz, w
przypadku jej nieodebrania, o zniszczeniu dokumentacji pracowniczej; art. 947
stosuje się odpowiednio.

Art. 945. § 1. W przypadku ponownego nawiązania stosunku pracy z tym samym
pracownikiem w okresie, o którym mowa w art. 94 pkt 9b, pracodawca kontynuuje
prowadzenie dla tego pracownika dotychczasowej dokumentacji pracowniczej.
§ 2. W przypadku, o którym mowa w § 1, okres przechowywania dokumentacji
pracowniczej liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym kończący się
najpóźniej stosunek pracy rozwiązał się lub wygasł.

Art. 946. W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracodawca
wraz ze świadectwem pracy wydaje pracownikowi w postaci papierowej lub
elektronicznej informację o:
1) okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej, o którym mowa w art. 94
pkt 9b lub w art. 945 § 2;
2) możliwości odbioru przez pracownika dokumentacji pracowniczej do końca
miesiąca kalendarzowego następującego po upływie okresu przechowywania
dokumentacji pracowniczej, o którym mowa w art. 94 pkt 9b lub w art. 945 § 2;
3) zniszczeniu dokumentacji pracowniczej w przypadku jej nieodebrania w okresie,
o którym mowa w pkt 2.

Art. 947. § 1. Pracodawca niszczy dokumentację pracowniczą w sposób
uniemożliwiający odtworzenie jej treści, w terminie do 12 miesięcy po upływie okresu
przeznaczonego na odbiór dokumentacji pracowniczej, o którym mowa w art. 946
pkt 2.
§ 2. W terminie, o którym mowa w § 1, do czasu zniszczenia, pracodawca może
wydać dokumentację pracowniczą byłemu pracownikowi.

Art. 948. § 1. Pracodawca może zmieniać postać, w której prowadzi i
przechowuje dokumentację pracowniczą.
§ 2. Zmiana postaci dokumentacji pracowniczej z papierowej na elektroniczną
następuje przez sporządzenie odwzorowania cyfrowego, w szczególności skanu, i
opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub kwalifikowaną
pieczęcią elektroniczną pracodawcy lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym
upoważnionej przez pracodawcę osoby, potwierdzającym zgodność odwzorowania
cyfrowego z dokumentem papierowym.
§ 3. Zmiana postaci dokumentacji pracowniczej z elektronicznej na papierową
następuje przez sporządzenie wydruku i opatrzenie go podpisem pracodawcy lub
osoby przez niego upoważnionej, potwierdzającym zgodność wydruku z dokumentem
elektronicznym.

Art. 949. § 1. Pracodawca informuje pracowników w sposób przyjęty u danego
pracodawcy o:
1) zmianie postaci prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej;
2) możliwości odbioru poprzedniej postaci dokumentacji pracowniczej w terminie
30 dni od dnia przekazania informacji, o której mowa w pkt 1.
§ 2. Pracodawca zawiadamia w postaci papierowej lub elektronicznej byłego
pracownika o możliwości odbioru poprzedniej postaci dokumentacji pracowniczej w
terminie 30 dni od dnia zawiadomienia.
§ 3. W przypadku śmierci pracownika lub byłego pracownika prawo odbioru
poprzedniej postaci dokumentacji pracowniczej przysługuje następującym członkom
rodziny:
1) dzieciom własnym, dzieciom drugiego małżonka oraz dzieciom
przysposobionym;
2) przyjętym na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności
wnukom, rodzeństwu i innym dzieciom, z wyłączeniem dzieci przyjętych na
wychowanie i utrzymanie w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu
dziecka;
3) małżonkowi (wdowie i wdowcowi);
4) rodzicom, w tym ojczymowi i macosze oraz osobom przysposabiającym.

Art. 9410. W przypadku nieodebrania poprzedniej postaci dokumentacji
pracowniczej zgodnie z art. 949, pracodawca może zniszczyć poprzednią postać takiej
dokumentacji.

Art. 9411. Dokumentacja pracownicza prowadzona i przechowywana w postaci
elektronicznej jest równoważna z dokumentacją pracowniczą prowadzoną i
przechowywaną w postaci papierowej.

Art. 9412. Pracodawca wydaje kopię całości lub części dokumentacji
pracowniczej na wniosek:
1) pracownika lub byłego pracownika albo
2) osób, o których mowa w art. 949§ 3, w przypadku śmierci pracownika lub byłego
pracownika
– złożony w postaci papierowej lub elektronicznej.

Kodeks Pracy art. 94

Poprzedni

Art. 93. § 1. W razie śmierci pracownika w czasie trwania stosunku pracy lub w czasie pobierania po jego rozwiązaniu zasiłku z tytułu niezdolności do pracy wskutek choroby, rodzinie przysługuje od p...

Nastepny

Art. 95. (uchylony).

Komentarze

Wyszukiwarka