Art. 93. 1. Statki powietrzne, których parametry techniczne i eksploatacyjne
pozwalają na bezpieczne wykorzystywanie lądowisk, mogą wykonywać starty z tych
lądowisk i lądowania na tych lądowiskach w następujących celach:
1) przewozów czarterowych i lotów lokalnych wykonywanych wyłącznie
samolotami z napędem śmigłowym o maksymalnej masie startowej (MTOM) do
5700 kg włącznie lub o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 10, śmigłowcami,
statkami powietrznymi bez napędu oraz aerostatami;
2) lotów innych niż loty, o których mowa w pkt 1, niebędących lotami handlowymi.
2. Lądowiska podlegają wpisowi do ewidencji lądowisk, prowadzonej przez
Prezesa Urzędu, na wniosek zgłaszającego lądowisko posiadającego zgodę posiadacza
nieruchomości, na której znajduje się lądowisko, po uzyskaniu pozytywnej opinii
instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego i właściwej miejscowo gminy (wójta,
burmistrza, prezydenta miasta).
3. Prezes Urzędu może wykreślić lądowisko z ewidencji lądowisk na wniosek:
1) instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego;
2) zgłaszającego lądowisko;
3) posiadacza nieruchomości, na terenie której znajduje się lądowisko.
4. Starty i lądowania statków powietrznych mogą być wykonywane na
lądowiskach tylko za zgodą zgłaszającego lądowisko i zgodnie z instrukcją operacyjną
lądowiska.
5. Za bezpieczną eksploatację lądowiska odpowiada zgłaszający lądowisko.
6. Przepisy ust. 2–5 nie dotyczą lądowisk wykorzystywanych nie częściej niż
14 dni w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Start i lądowanie na takim lądowisku mogą
zostać wykonane za zgodą posiadacza nieruchomości, na której znajduje się
lądowisko.
7. Odpowiedzialność za wybór lądowiska jako miejsca startu i lądowania statku
powietrznego ponosi dowódca statku powietrznego.
8. Do lądowisk zlokalizowanych na śródlądowych powierzchniowych wodach
publicznych, morskich wodach wewnętrznych wraz z morskimi wodami
wewnętrznymi Zatoki Gdańskiej i wodach morza terytorialnego nie stosuje się ust. 2–6.
9. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, tryb
zgłaszania do ewidencji lądowisk, w tym zakres opinii niezbędnych dla zgłoszenia
lądowiska, tryb wykreślania z ewidencji lądowisk oraz wzór ewidencji lądowisk,
uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa operacji lotniczych przez
zgłaszających lądowiska oraz zakres danych niezbędnych do dokonania wpisu lub
wykreślenia z ewidencji lądowisk.
Art. 93a. 1. Dopuszcza się wykorzystanie do startu i lądowania statku
powietrznego terenu innego niż lotnisko wpisane do rejestru lotnisk i lądowisko
w następujących przypadkach:
1) konieczności wykonania lądowania zapobiegającego znalezieniu się statku
powietrznego w sytuacji stanowiącej potencjalne zagrożenie jego
bezpieczeństwa, gdyby kontynuował lot;
2) transportu medycznego służącego ratowaniu życia lub zdrowia ludzi;
3) ratowania życia lub zdrowia ludzi, poszukiwania i ratownictwa, zapobiegania
skutkom klęsk żywiołowych lub ich usunięcia, a także w nagłych stanach
zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego;
4) jeżeli pozwalają na to przepisy wydane na podstawie art. 33 ust. 2;
5) wykonywania przez cywilny statek powietrzny lotów, o których mowa w art. 66a
ust. 1 pkt 2 i 3;
6) prowadzenia szkoleń z zakresu operacji śmigłowcowej służby ratownictwa
medycznego.
2. Przepis art. 93 ust. 6 stosuje się odpowiednio.
Art. 92. 1. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz ministrem właściwym do spraw informatyzacji określi, w d...
Art. 94. 1. Do wykonywania lotów i innych czynności lotniczych są uprawnieni wyłącznie członkowie personelu lotniczego, członkowie personelu pokładowego, o których mowa w art. 2 pkt 11 rozporządzeni...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców