Art. 90. (uchylony).

Art. 90a. (uchylony).

Art. 90b. 1. Uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków
przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki
samorządu terytorialnego.
2. Pomoc materialna jest udzielana uczniom w celu zmniejszenia różnic
w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji
wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia, a także wspierania edukacji
uczniów zdolnych.
3. Pomoc materialna przysługuje:
1) uczniom szkół publicznych, niepublicznych i niepublicznych szkół
artystycznych o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych oraz
słuchaczom kolegiów pracowników służb społecznych – do czasu ukończenia
kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24. roku życia;
2) wychowankom publicznych i niepublicznych ośrodków rewalidacyjnowychowawczych – do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki.
4. (uchylony)

Art. 90c. 1. Pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny.
2. Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:
1) stypendium szkolne;
2) zasiłek szkolny.
3. Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym są:
1) stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe;
2) stypendium Prezesa Rady Ministrów;
3) stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
4) stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
4. Uczniowi może być przyznana jednocześnie pomoc materialna o charakterze
socjalnym i motywacyjnym.

Art. 90d. 1. Stypendium szkolne może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej
sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie,
w szczególności gdy w rodzinie tej występuje: bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka
lub długotrwała choroba, wielodzietność, brak umiejętności wypełniania funkcji
opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizm lub narkomania, a także gdy rodzina jest
niepełna lub wystąpiło zdarzenie losowe, z zastrzeżeniem ust. 12.
2. Stypendium szkolne może być udzielane uczniom w formie:
1) całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach
edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia
realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach
edukacyjnych realizowanych poza szkołą;
2) pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, w tym w szczególności zakupu podręczników.
3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do wychowanków ośrodków, o których
mowa w art. 90b ust. 3 pkt 2, oraz słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych.
4. Stypendium szkolne może być udzielane uczniom szkół ponadpodstawowych
oraz słuchaczom kolegiów, o których mowa w ust. 3, także w formie całkowitego lub
częściowego pokrycia kosztów związanych z pobieraniem nauki poza miejscem zamieszkania.
5. Stypendium szkolne może być także udzielone w formie świadczenia
pieniężnego, jeżeli organ przyznający stypendium uzna, że udzielenie stypendium
w formach, o których mowa w ust. 2, a w przypadku uczniów szkół
ponadpodstawowych także w formie, o której mowa w ust. 4, nie jest możliwe,
natomiast w przypadku słuchaczy kolegiów, o których mowa w ust. 3, udzielenie
stypendium w formach, o których mowa w ust. 2 i 4, nie jest celowe.
6. Stypendium szkolne może być udzielone w jednej lub kilku formach jednocześnie.
7. Miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia uprawniająca do
ubiegania się o stypendium szkolne nie może być większa niż kwota, o której mowa
w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U.
z 2019 r. poz. 1507, 1622, 1690, 1818 i 2473).
8. Miesięczna wysokość dochodu, o której mowa w ust. 7, jest ustalana na
zasadach określonych w art. 8 ust. 3–13 ustawy, o której mowa w ust. 7, z tym że do
dochodu nie wlicza się świadczeń pomocy materialnej, o których mowa w art. 90c
ust. 2 i 3.
9. Stypendium szkolne nie może być niższe miesięcznie niż 80% kwoty, o której
mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach
rodzinnych i nie może przekraczać miesięcznie 200% kwoty, o której mowa w art. 6
ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
10. Stypendium szkolne jest przyznawane na okres nie krótszy niż miesiąc i nie
dłuższy niż 10 miesięcy w danym roku szkolnym, a w przypadku słuchaczy kolegiów
pracowników służb społecznych – na okres nie krótszy niż miesiąc i nie dłuższy niż
9 miesięcy w danym roku szkolnym.
11. Jeżeli forma stypendium szkolnego tego wymaga, stypendium szkolne może
być realizowane w okresach innych niż miesięczne lub jednorazowo, z tym że wartość
stypendium szkolnego w danym roku szkolnym nie może przekroczyć łącznie
dwudziestokrotności kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia
28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, a w przypadku słuchaczy kolegiów
pracowników służb społecznych – osiemnastokrotności kwoty, o której mowa w art. 6
ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
12. Stypendium szkolne nie przysługuje uczniowi, który otrzymuje inne
stypendium o charakterze socjalnym ze środków publicznych, z zastrzeżeniem ust. 13.
13. Uczeń, który otrzymuje inne stypendium o charakterze socjalnym ze
środków publicznych, może otrzymać stypendium szkolne w wysokości, która łącznie
z innym stypendium o charakterze socjalnym ze środków publicznych nie przekracza
dwudziestokrotności kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia
28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, a w przypadku słuchaczy kolegiów
pracowników służb społecznych – osiemnastokrotności kwoty, o której mowa w art. 6
ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.

Art. 90e. 1. Zasiłek szkolny może być przyznany uczniowi znajdującemu się
przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego.
2. Zasiłek szkolny może być przyznany w formie świadczenia pieniężnego na
pokrycie wydatków związanych z procesem edukacyjnym lub w formie pomocy
rzeczowej o charakterze edukacyjnym, raz lub kilka razy w roku, niezależnie od
otrzymywanego stypendium szkolnego.
3. Wysokość zasiłku szkolnego nie może przekroczyć jednorazowo kwoty
stanowiącej pięciokrotność kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia
28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
4. O zasiłek szkolny można ubiegać się w terminie nie dłuższym niż dwa
miesiące od wystąpienia zdarzenia uzasadniającego przyznanie tego zasiłku.

Art. 90f. Rada gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej
o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, kierując się
celami pomocy materialnej o charakterze socjalnym, w którym określa
w szczególności:
1) sposób ustalania wysokości stypendium szkolnego w zależności od sytuacji
materialnej uczniów i ich rodzin oraz innych okoliczności, o których mowa
w art. 90d ust. 1;
2) formy, w jakich udziela się stypendium szkolnego w zależności od potrzeb
uczniów zamieszkałych na terenie gminy;
3) tryb i sposób udzielania stypendium szkolnego;
4) tryb i sposób udzielania zasiłku szkolnego w zależności od zdarzenia losowego.

Art. 90g. 1. Szkoła może udzielać stypendium za wyniki w nauce lub za
osiągnięcia sportowe.
2. Stypendium za wyniki w nauce może być przyznane uczniowi, który uzyskał
wysoką średnią ocen oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania w okresie (semestrze)
poprzedzającym okres (semestr), w którym przyznaje się to stypendium, a stypendium
za osiągnięcia sportowe może być przyznane uczniowi, który uzyskał wysokie wyniki
we współzawodnictwie sportowym na szczeblu co najmniej międzyszkolnym oraz co
najmniej dobrą ocenę zachowania w okresie (semestrze) poprzedzającym okres
(semestr), w którym przyznaje się to stypendium.
2a. Warunek uzyskania co najmniej dobrej oceny zachowania, o którym mowa
w ust. 2, nie dotyczy słuchaczy branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych oraz
szkół dla dorosłych.
3. O przyznanie stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe
uczeń może ubiegać się nie wcześniej niż po ukończeniu pierwszego okresu (semestru)
nauki w danym typie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
4. Stypendium za wyniki w nauce nie udziela się uczniom klas I–III szkoły
podstawowej oraz uczniom klasy IV szkoły podstawowej do ukończenia pierwszego
okresu nauki.
5. Stypendium za osiągnięcia sportowe nie udziela się uczniom klas I–III szkoły
podstawowej.
6. Dyrektor szkoły powołuje w szkole komisję stypendialną.
7. Średnią ocen, o której mowa w ust. 2, ustala komisja stypendialna, po
zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i samorządu uczniowskiego.
8. Wniosek o przyznanie stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia
sportowe składa wychowawca klasy, a w przypadku branżowej szkoły II stopnia,
szkoły policealnej i szkoły dla dorosłych – słuchacz, do komisji stypendialnej, która
przekazuje wniosek wraz ze swoją opinią dyrektorowi szkoły.
9. Stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe jest wypłacane raz
w okresie (semestrze).
10. Stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe nie może
przekroczyć kwoty stanowiącej dwukrotność kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 2
pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Wysokość
stypendium ustala dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii komisji stypendialnej i rady
pedagogicznej oraz w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
11. Stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe przyznaje
dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w ramach środków
przyznanych przez organ prowadzący na ten cel w budżecie szkoły.
11a. Dyrektor szkoły może przyznać stypendium za wyniki w nauce lub za
osiągnięcia sportowe również uczniowi zamieszkałemu poza obwodem szkoły, do
której uczęszcza.
12. Przepisy ust. 1–3 i 6–11 stosuje się odpowiednio do kolegium pracowników
służb społecznych, z tym że wniosek o przyznanie stypendium za wyniki w nauce lub
za osiągnięcia sportowe składa słuchacz.

Art. 90h. 1. Stypendium Prezesa Rady Ministrów może być przyznane uczniowi
szkoły kształcącej w formie dziennej, która umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości.
2. Stypendium Prezesa Rady Ministrów przyznaje się uczniowi, który otrzymał
promocję z wyróżnieniem, uzyskując przy tym najwyższą w danej szkole średnią ocen
lub wykazuje szczególne uzdolnienia w co najmniej jednej dziedzinie wiedzy,
uzyskując w niej najwyższe wyniki, a w pozostałych dziedzinach wiedzy wyniki co
najmniej dobre.
3. Stypendium Prezesa Rady Ministrów przyznaje się jednemu uczniowi danej
szkoły na okres od września do czerwca w danym roku szkolnym.
4. Stypendium Prezesa Rady Ministrów przyznaje Prezes Rady Ministrów.

Art. 90i. 1. Stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
może być przyznane uczniowi szkoły publicznej i niepublicznej dla młodzieży,
publicznej i niepublicznej branżowej szkoły II stopnia oraz szkoły policealnej, uzyskującemu wybitne osiągnięcia edukacyjne, w szczególności:
1) laureatowi międzynarodowej olimpiady lub laureatowi i finaliście olimpiady
przedmiotowej o zasięgu ogólnopolskim lub turnieju;
2) laureatowi konkursu na pracę naukową, organizowanego przez instytucję
naukową lub stowarzyszenie naukowe;
3) uczniowi szkoły ponadpodstawowej uzyskującemu najwyższe wyniki w nauce
według indywidualnego programu lub toku nauki;
4) uczniowi uczestniczącemu w zajęciach w uczelni przewidzianych tokiem
studiów na podstawie postanowień regulaminu studiów dotyczących warunków
uczestniczenia wybitnie uzdolnionych uczniów w zajęciach przewidzianych
tokiem studiów;
5) uczniowi, który uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na
szczeblu krajowym lub międzynarodowym.
2. Stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania przyznaje
minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania ogłasza na stronach
internetowych właściwego ministerstwa liczbę stypendiów oraz wysokość stypendium
w każdym roku szkolnym.

Art. 90j. 1. Stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego może być przyznane uczniowi szkoły artystycznej
prowadzącej kształcenie zawodowe.
2. Stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego może być przyznane uczniowi, który uzyskał w okresie (semestrze) bardzo dobrą średnią ocen z przedmiotów artystyczno-zawodowych oraz uczniowi –
laureatowi międzynarodowego lub krajowego konkursu artystycznego.
3. Stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego może być przyznane nie wcześniej niż po ukończeniu pierwszego roku
nauki w danym typie szkoły artystycznej i nie częściej niż raz w roku.
4. Stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego przyznaje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
5. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
ogłasza na stronach internetowych właściwego ministerstwa liczbę stypendiów oraz
wysokość stypendium w każdym roku szkolnym.

Art. 90k. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość
stypendium Prezesa Rady Ministrów, a także szczegółowy sposób i tryb przyznawania
i wypłacania stypendiów, o których mowa w art. 90c ust. 3 pkt 2–4, uwzględniając
udział organów szkoły oraz kuratora oświaty w procesie wyłaniania kandydatów do
stypendiów oraz terminy składania wniosków o przyznanie stypendium.

Art. 90l. Osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki samorządu
terytorialnego, przyznające ze środków własnych uczniom stypendia za wyniki
w nauce lub za osiągnięcia sportowe, na warunkach i w trybie określonych w
ustalonym przez siebie regulaminie, mogą ubiegać się o zatwierdzenie tego
regulaminu przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Art. 90m. 1. Świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym
przyznaje wójt (burmistrz, prezydent miasta).
2. Rada gminy może upoważnić kierownika ośrodka pomocy społecznej,
a w przypadku przekształcenia ośrodka pomocy społecznej w centrum usług
społecznych na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu
usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz. U. poz. 1818) – dyrektora
centrum usług społecznych, do prowadzenia postępowania w sprawach, o których
mowa w ust. 1.

Art. 90n. 1. W sprawach świadczeń pomocy materialnej o charakterze
socjalnym wydaje się decyzje administracyjne.
2. Świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym są przyznawane na:
1) wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia;
2) wniosek odpowiednio dyrektora szkoły, kolegium pracowników służb
społecznych lub ośrodka, o którym mowa w art. 90b ust. 3 pkt 2.
3. Świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym mogą być również
przyznawane z urzędu.
4. Wniosek o przyznanie świadczenia pomocy materialnej o charakterze
socjalnym zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko ucznia i jego rodziców;
2) miejsce zamieszkania ucznia;
3) dane uzasadniające przyznanie świadczenia pomocy materialnej, w tym
zaświadczenie albo oświadczenie o wysokości dochodów, z zastrzeżeniem ust. 5;
4) pożądaną formę świadczenia pomocy materialnej inną niż forma pieniężna.
5. W przypadku ubiegania się o stypendium szkolne dla ucznia, którego rodzina
korzysta ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, zamiast zaświadczenia albo
oświadczenia o wysokości dochodów przedkłada się zaświadczenie albo oświadczenie
o korzystaniu ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
5a. Oświadczenia, o których mowa w ust. 4 pkt 3 i ust. 5, składa się pod rygorem
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie
jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy
odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta
zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
6. Wniosek o przyznanie stypendium szkolnego składa się do dnia 15 września
danego roku szkolnego, a w przypadku:
1) uczniów i słuchaczy szkół, w których zajęcia dydaktyczno-wychowawcze
rozpoczynają się w pierwszym, powszednim dniu lutego – do dnia 15 lutego
danego roku szkolnego;
2) słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych – do dnia 15 października
danego roku szkolnego.
7. W uzasadnionych przypadkach, wniosek o przyznanie stypendium szkolnego
może być złożony po upływie terminu, o którym mowa w ust. 6.

Art. 90o. 1. Rodzice ucznia otrzymującego stypendium szkolne są obowiązani
niezwłocznie powiadomić organ, który przyznał stypendium, o ustaniu przyczyn,
które stanowiły podstawę przyznania stypendium szkolnego.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do pełnoletniego ucznia.
3. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dyrektora szkoły, kolegium
pracowników służb społecznych lub ośrodka, o którym mowa w art. 90b ust. 3 pkt 2,
w przypadku gdy dyrektor poweźmie informację o ustaniu przyczyn, które stanowiły
podstawę przyznania stypendium szkolnego.
4. Stypendium szkolne wstrzymuje się albo cofa w przypadku ustania przyczyn,
które stanowiły podstawę przyznania stypendium szkolnego.
5. Należności z tytułu nienależnie pobranego stypendium szkolnego podlegają
ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
6. Wysokość należności podlegającej zwrotowi oraz termin zwrotu tej należności
ustala się w drodze decyzji administracyjnej.
7. W przypadkach szczególnych, zwłaszcza jeżeli zwrot wydatków na udzielone
stypendium szkolne w całości lub w części stanowiłby dla osoby zobowiązanej
nadmierne obciążenie lub też niweczyłby skutki udzielanej pomocy, właściwy organ
może odstąpić od żądania takiego zwrotu.

Art. 90p. 1. Udzielanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym
jest zadaniem własnym gminy.
2. Udzielanie stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe w:
1) publicznych szkołach, kolegiach pracowników służb społecznych prowadzonych
przez jednostki samorządu terytorialnego jest zadaniem własnym tych jednostek;
2) publicznych szkołach prowadzonych przez organy niebędące jednostkami
samorządu terytorialnego, niepublicznych szkołach artystycznych
o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych, jest zadaniem organów
prowadzących te szkoły.

Art. 90r. (uchylony).

Art. 90s. (uchylony).

Art. 90sa. 1. Uczniom szkół i placówek prowadzonych przez Ministra Obrony
Narodowej, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 49 ustawy –
Prawo oświatowe, mogą być przyznane świadczenia w postaci bezpłatnego
wyżywienia, zakwaterowania, umundurowania i pomocy lekarskiej.
2. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, szkoły i
placówki, w których uczniowie mogą otrzymać świadczenia, o których mowa w ust.
1, zakres tych świadczeń, a także warunki korzystania z tych świadczeń, uwzględniając specyfikę nauczania w szkołach i placówkach prowadzonych przez Ministra Obrony Narodowej oraz konieczność właściwego zabezpieczenia procesu dydaktycznego.

Art. 90t. 1. Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć regionalne lub
lokalne programy:
1) wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży;
2) wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży.
2. (uchylony)
3. Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć programy, o których mowa
w ust. 1, we współpracy z organizacjami, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.
U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284).
4. W przypadku przyjęcia programów, o których mowa w ust. 1, organ
stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa szczegółowe warunki
udzielania pomocy dzieciom i młodzieży pobierającej naukę na terenie danej jednostki
samorządu terytorialnego bez względu na miejsce zamieszkania, formy i zakres tej
pomocy, w tym stypendia dla uzdolnionych uczniów oraz tryb postępowania w tych
sprawach, uwzględniając w szczególności przedsięwzięcia sprzyjające eliminowaniu
barier edukacyjnych, a także osoby lub grupy osób uprawnione do pomocy oraz
potrzeby edukacyjne na danym obszarze.

Art. 90u. 1. Rada Ministrów może przyjąć rządowy program albo programy mające na celu:
1) wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz innych grup społecznych;
2) wspieranie powstawania i realizacji regionalnych lub lokalnych programów,
o których mowa w art. 90t ust. 1 pkt 1, tworzonych przez jednostki samorządu
terytorialnego lub organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
3) wspieranie powstawania i realizacji regionalnych lub lokalnych programów,
o których mowa w art. 90t ust. 1 pkt 2, tworzonych przez jednostki samorządu
terytorialnego lub organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
4) wspomaganie tworzenia warunków do sprawowania profilaktycznej opieki
zdrowotnej nad uczniami;
5) wspomaganie organów prowadzących szkoły lub placówki w zapewnieniu
bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki lub w podnoszeniu
poziomu dyscypliny w szkołach lub placówkach;
6) rozwijanie kompetencji, zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży oraz
innych grup społecznych, w tym wspomaganie organów prowadzących szkoły
lub placówki w realizacji przedsięwzięć w tym obszarze, w szczególności
w zakresie bezpiecznego korzystania z technologii informacyjnokomunikacyjnych;
7) wspieranie przedsięwzięć w zakresie edukacji patriotycznej i obywatelskiej
dzieci i młodzieży.
2. (uchylony)
3. (uchylony)
4. W przypadku przyjęcia programu albo programów, o których mowa w ust. 1,
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, odpowiednio:
1) szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i młodzieży oraz innym
grupom społecznym objętym programem, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, formy
i zakres tej pomocy oraz tryb postępowania w tych sprawach, uwzględniając
w szczególności przedsięwzięcia sprzyjające eliminowaniu barier edukacyjnych,
a także osoby i grupy osób uprawnione do pomocy;
2) szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów,
o których mowa w ust. 1 pkt 2, warunki, jakie muszą spełnić te programy,
podmioty dokonujące oceny programów oraz udział środków własnych
niezbędnych do ubiegania się o udzielenie dofinansowania, a także sposób i tryb
wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie, uwzględniając
w szczególności potrzeby edukacyjne na danym obszarze, osiągnięcia uczniów,
w tym w szczególności wyniki egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego i
egzaminu zawodowego, a w przypadku ubiegania się o dofinansowanie przez
jednostkę samorządu terytorialnego – także udział nakładów na oświatę
w budżecie tej jednostki;
3) szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów,
o których mowa w ust. 1 pkt 3, warunki, jakie muszą spełnić te programy,
podmioty dokonujące oceny programów oraz udział środków własnych
niezbędnych do ubiegania się o udzielenie dofinansowania, a także sposób i tryb
wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie, uwzględniając w szczególności potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów, ich osiągnięcia, bazę dydaktyczną niezbędną do realizacji programu, przygotowanie kadry pedagogicznej i warunki materialne uczniów;
4) szczegółowe warunki, formy i tryb wspomagania tworzenia warunków do
sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami, uwzględniając
w szczególności tworzenie gabinetów profilaktyki zdrowotnej dla uczniów;
5) formy i zakres wspierania organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych
warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach lub
podnoszeniu poziomu dyscypliny w szkołach lub placówkach, sposób podziału
środków budżetu państwa przyznanych na realizację programu, szczegółowe
kryteria i tryb oceny wniosków organów prowadzących o udzielenie wsparcia
finansowego oraz zakres informacji, jakie powinien zawierać wniosek organu
prowadzącego o udzielenie wsparcia finansowego, uwzględniając
w szczególności wymóg skuteczności i efektywności przedsięwzięć
podejmowanych w ramach programu;
6) szczegółowe warunki, formy i tryb realizacji przedsięwzięć w zakresie
rozwijania kompetencji, zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży oraz
innych grup społecznych, a także warunki i tryb wspomagania organów
prowadzących szkoły lub placówki w realizacji przedsięwzięć w tym obszarze,
w szczególności w zakresie bezpiecznego korzystania z technologii
informacyjno-komunikacyjnych, uwzględniając konieczność rozwijania
umiejętności ułatwiających przystosowanie się do zmian zachodzących w życiu
społecznym i gospodarczym, możliwość udzielenia wsparcia finansowego
organów prowadzących szkoły lub placówki oraz wymóg skuteczności i
efektywności wydatkowania środków budżetowych;
7) szczegółowe warunki, formy i tryb wspierania przedsięwzięć w zakresie
edukacji patriotycznej i obywatelskiej dzieci i młodzieży, uwzględniając
w szczególności pomoc w poznawaniu miejsc pamięci narodowej.

Art. 90v. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w celu realizacji
zadań służących wykonaniu programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za
życiem”, przyjętego na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o
wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. z 2019 r. poz. 473 i 1818),
zwanego dalej „Programem”, dotyczących pomocy uczennicom w ciąży przez
stworzenie im możliwości kontynuowania nauki oraz utworzenia ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych, współdziała z jednostkami samorządu terytorialnego.
2. (uchylony)
3. Starosta wskazuje publiczne przedszkole, inną formę wychowania
przedszkolnego, szkołę podstawową, w tym specjalną, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, specjalny ośrodek wychowawczy dla dzieci i młodzieży
wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania,
ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy – Prawo
oświatowe, albo poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię
specjalistyczną, spełniające warunki określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy – Prawo oświatowe, które w danym powiecie pełnią
funkcję wiodącego ośrodka koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczego.
4. Do zadań wiodących ośrodków, o których mowa w ust. 3, należy udzielanie
kompleksowego wsparcia rodzinom z dziećmi, od chwili wykrycia
niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością do podjęcia nauki w szkole,
ze szczególnym uwzględnieniem dzieci do 3. roku życia, obejmującego w
szczególności udzielanie informacji rodzinom, zapewnienie usług specjalistów w
zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny oraz koordynowanie działań służących
wykorzystaniu dostępnych usług, w tym zajęć w ramach wczesnego wspomagania
rozwoju dziecka.
5. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw zdrowia oraz ministrem właściwym do spraw
zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zadania
wiodących ośrodków, o których mowa w ust. 3, uwzględniając koordynacyjny i
kompleksowy charakter działań podejmowanych wobec dzieci i ich rodzin.

Ustawa o systemie oświaty art. 90

Poprzedni

Art. 89. (uchylony). Art. 89a. (uchylony). Art. 89b. (uchylony). Art. 89c. (uchylony). Art. 89d. (uchylony).

Nastepny

Art. 91. (uchylony). Art. 91a. (uchylony).

Komentarze

Wyszukiwarka