Art. 22. 1. (uchylony)
1a. (uchylony)
2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi ponadto, w drodze
rozporządzenia:
1) (uchylony)
2) (uchylony)
2a) (uchylony)
3) (uchylony)
4) (uchylony)
5) (uchylony)
6) (uchylony)
7) (uchylony)
8) organizację oraz sposób przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad,
uwzględniając, że konkursy, turnieje i olimpiady powinny służyć odkrywaniu
i rozwijaniu uzdolnień uczniów, pobudzaniu twórczego myślenia, wspomaganiu
zdolności stosowania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu, a także
lepszemu przygotowaniu uczniów do nauki w szkołach wyższego stopnia lub do
wykonywania zawodu;
9) (uchylony)
10) (uchylony)
11) (uchylony)
12) (uchylony)
13) warunki wynagradzania egzaminatorów i nauczycieli akademickich, o których
mowa w art. 9c ust. 10, oraz asystentów technicznych, o których mowa
w art. 44zzzia ust. 1, uwzględniając zasadę, że wysokość wynagrodzenia określa
się w relacji do minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela
dyplomowanego posiadającego tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem
pedagogicznym, ustalonej na podstawie art. 30 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia
26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, oraz uwzględniając konieczność
potwierdzenia przez dyrektora szkoły udziału nauczyciela akademickiego
w części ustnej egzaminu maturalnego.
2a. (uchylony)
3. (uchylony)
4. (uchylony)
5. (uchylony)
6. W odniesieniu do publicznych szkół i placówek artystycznych minister
właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi, w drodze
rozporządzenia, organizację oraz sposób przeprowadzania konkursów dla uczniów
szkół i placówek artystycznych, uwzględniając, że konkursy powinny służyć
odkrywaniu i rozwijaniu uzdolnień uczniów, pobudzaniu twórczego myślenia
i wrażliwości artystycznej, wspomaganiu zdolności stosowania zdobytej wiedzy
i umiejętności w praktycznym działaniu, a także lepszemu przygotowaniu uczniów do
nauki w szkołach wyższego stopnia lub do wykonywania zawodu.

Art. 22a. 1. Nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi
przedszkola lub szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania
do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny.
2. W przypadku innej formy wychowania przedszkolnego nauczyciel lub zespół
nauczycieli przedstawia dyrektorowi przedszkola lub szkoły podstawowej program
wychowania przedszkolnego.
3. W przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkoły
artystycznej, nauczyciel lub zespół nauczycieli prowadzących kształcenie zawodowe
w danym zawodzie przedstawia dyrektorowi szkoły program nauczania tego zawodu.
W przypadku szkoły artystycznej nauczyciel lub zespół nauczycieli prowadzących
dane zajęcia edukacyjne artystyczne przedstawia dyrektorowi szkoły program
nauczania danych zajęć edukacyjnych artystycznych.
4. Program wychowania przedszkolnego i programy nauczania, o których mowa
w ust. 1 i 3, mogą obejmować treści nauczania wykraczające poza zakres treści
nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, treści
nauczania ustalonych dla danych zajęć edukacyjnych w podstawie programowej
kształcenia ogólnego albo treści nauczania ustalonych w formie efektów kształcenia
dla danego zawodu w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa
branżowego albo podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa
artystycznego.
5. Program wychowania przedszkolnego i programy nauczania, o których mowa
w ust. 1 i 3, powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów, dla których
są przeznaczone.
6. Dyrektor przedszkola lub szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
dopuszcza do użytku w danym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole
podstawowej, danej innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole
przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli odpowiednio program
wychowania przedszkolnego lub programy nauczania, o których mowa w ust. 1 i 3.
7. Dopuszczone do użytku w danym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w
szkole podstawowej, danej innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole
programy wychowania przedszkolnego lub programy nauczania, o których mowa w
ust. 1 i 3, stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego lub
szkolny zestaw programów nauczania. Dyrektor przedszkola lub szkoły jest
odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania
przedszkolnego i szkolnym zestawie programów nauczania całości odpowiednio
podstawy programowej wychowania przedszkolnego lub podstawy programowej
kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego, a w przypadku szkoły
prowadzącej kształcenie zawodowe – także podstaw programowych kształcenia
w zawodach szkolnictwa branżowego albo podstaw programowych kształcenia
w zawodach szkolnictwa artystycznego, w których kształci szkoła.
8. Przepisów ust. 1–7 nie stosuje się do indywidualnych programów
opracowywanych dla uczniów, o których mowa w art. 1 pkt 6 ustawy – Prawo
oświatowe, oraz do indywidualnych programów nauki opracowywanych dla uczniów,
o których mowa w art. 115 ustawy – Prawo oświatowe.
9. Programy nauczania zawodów podstawowych dla żeglugi morskiej mogą być
dopuszczone do użytku w danej szkole po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej w zakresie zgodności z postanowieniami
Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy,
wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia
7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. poz. 201, z 1999 r. poz. 286, z 2013 r. poz. 1092, z
2018 r. poz. 1866 i 2088 oraz z 2019 r. poz. 103).
10. Programy nauczania zawodów podstawowych dla żeglugi śródlądowej mogą
być dopuszczone do użytku w danej szkole po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra
właściwego do spraw żeglugi śródlądowej.
11. Programy nauczania zawodów podstawowych dla rybołówstwa mogą być
dopuszczone do użytku w danej szkole po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra
właściwego do spraw rybołówstwa w zakresie zgodności z postanowieniami
konwencji dotyczących wymagań w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw
oraz pełnienia wacht.

Art. 22aa. 1. Nauczyciel może zdecydować o realizacji programu nauczania:
1) z zastosowaniem podręcznika, materiału edukacyjnego lub materiału
ćwiczeniowego lub
2) bez zastosowania podręcznika lub materiałów, o których mowa w pkt 1.
2. Program nauczania może być realizowany również z wykorzystaniem
w szczególności urządzeń, sprzętu lub oprogramowania, przydatnych do realizacji
tego programu, z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych i możliwości
psychofizycznych uczniów.

Art. 22ab. 1. Zespół nauczycieli prowadzących nauczanie w klasach I–III szkoły
podstawowej oraz zespół nauczycieli prowadzących nauczanie danych zajęć
edukacyjnych w klasach IV–VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej
przedstawiają dyrektorowi szkoły propozycję:
1) jednego podręcznika do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej,
matematycznej, przyrodniczej i społecznej oraz jednego podręcznika do zajęć
z zakresu danego języka obcego nowożytnego, lub materiału edukacyjnego, dla
uczniów danej klasy – w przypadku klas I–III szkoły podstawowej;
2) jednego podręcznika do danych zajęć edukacyjnych lub materiału edukacyjnego
do danych zajęć edukacyjnych, dla uczniów danej klasy – w przypadku klas IV–
VIII szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej;
3) materiałów ćwiczeniowych.
2. Zespoły nauczycieli, o których mowa w ust. 1, mogą przedstawić dyrektorowi
szkoły propozycję więcej niż jednego podręcznika lub materiału edukacyjnego:
1) do danego języka obcego nowożytnego w danej klasie, biorąc pod uwagę
poziomy nauczania języków obcych nowożytnych – w przypadku klas IV–VIII
szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej;
2) do danych zajęć edukacyjnych w danej klasie, biorąc pod uwagę zakres
kształcenia: podstawowy lub rozszerzony, ustalony w podstawie programowej
kształcenia ogólnego – w przypadku szkoły ponadpodstawowej;
3) do danych zajęć edukacyjnych w danej klasie z zakresu kształcenia w zawodzie
– w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe;
4) w przypadku uczniów niepełnosprawnych objętych kształceniem specjalnym;
5) w przypadku uczniów objętych kształceniem w zakresie niezbędnym do
podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej.
3. Zespoły nauczycieli, o których mowa w ust. 1, przy wyborze podręczników,
materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych dla uczniów
niepełnosprawnych objętych kształceniem specjalnym, uwzględniają potrzeby
edukacyjne i możliwości psychofizyczne tych uczniów.
4. Dyrektor szkoły, na podstawie propozycji zespołów nauczycieli, o których
mowa w ust. 1, oraz w przypadku braku porozumienia w zespole nauczycieli
w sprawie przedstawienia propozycji podręczników lub materiałów edukacyjnych,
zgodnie z ust. 1 i 2, ustala:
1) zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we
wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne,
2) materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym
– po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
5. Dyrektor szkoły, na wniosek zespołu nauczycieli, o którym mowa w ust. 1, może:
1) dokonać zmian w zestawie podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz
zmiany materiałów ćwiczeniowych, jeżeli nie ma możliwości zakupu danego
podręcznika, materiału edukacyjnego lub materiału ćwiczeniowego;
2) uzupełnić zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych, a także materiały ćwiczeniowe.
6. Dyrektor szkoły corocznie podaje do publicznej wiadomości zestaw
podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiały ćwiczeniowe
obowiązujące w danym roku szkolnym.
7. Przepisy ust. 1–6 stosuje się odpowiednio do szkół artystycznych w zakresie
kształcenia ogólnego.

Art. 22ac. (uchylony).

Art. 22ad. (uchylony).

Art. 22ae. (uchylony).

Art. 22af. (uchylony).

Art. 22ag. (uchylony).

Art. 22aga. (uchylony).

Art. 22ah. (uchylony).

Art. 22ai. (uchylony).

Art. 22aj. 1. W bibliotece szkolnej są gromadzone podręczniki, materiały
edukacyjne, materiały ćwiczeniowe i inne materiały biblioteczne.
2. Czynności związane z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników,
materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów
bibliotecznych oraz czynności związane z gospodarowaniem tymi podręcznikami i
materiałami wykonuje dyrektor szkoły.

Art. 22ak. (uchylony).

Art. 22al. (uchylony).

Art. 22am. (uchylony).

Art. 22an. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania dopuszcza do
użytku szkolnego podręczniki, po uzyskaniu pozytywnych opinii rzeczoznawców
wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania z listy
rzeczoznawców prowadzonej przez tego ministra.
2. (uchylony)
2a. (uchylony)
2b. (uchylony)
3. Podręcznik dopuszcza się do użytku szkolnego na wniosek podmiotu
posiadającego autorskie prawa majątkowe do podręcznika lub inne prawa do
korzystania z utworu będącego podręcznikiem.
4. Podmiot, o którym mowa w ust. 3, wnosi opłatę w wysokości od 800 zł do 6000 zł.
5. Dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika dotyczy danego wydania oraz
kolejnych niezmienionych wydań.
6. (uchylony)
7. Dopuszczenie i odmowa dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego
następuje w drodze decyzji administracyjnej.
8. Stroną postępowania w sprawie dopuszczenia podręcznika do użytku
szkolnego jest wyłącznie wnioskodawca występujący z wnioskiem o dopuszczenie
podręcznika. Przepisu art. 31 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego nie stosuje się.

Art. 22ao. 1. Podręcznik może mieć postać papierową lub elektroniczną.
2. Podręcznik może być wydawany w częściach, jeżeli jest to uzasadnione ze
względu na funkcjonalność używania podręcznika.
3. Podręcznik może być dopuszczony do użytku szkolnego, jeżeli:
1) w przypadku podręcznika do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej,
matematycznej, przyrodniczej i społecznej oraz podręcznika do zajęć z zakresu
danego języka obcego nowożytnego, w klasach I–III szkoły podstawowej –
zawiera usystematyzowaną prezentację treści nauczania z zakresu odpowiednio
edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej albo danego
języka obcego nowożytnego, ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego;
2) w przypadku podręcznika do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia
ogólnego w klasach IV–VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej –
zawiera usystematyzowaną prezentację treści nauczania z zakresu danych zajęć
edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym, ustalonych w podstawie
programowej kształcenia ogólnego;
3) (uchylony)
4) nie zawiera:
a) pytań, poleceń, zadań i ćwiczeń wymagających uzupełniania w podręczniku
– w przypadku podręcznika w postaci papierowej,
b) odwołań i poleceń wymagających korzystania z opracowanych przez
określonego wydawcę dodatkowych materiałów dydaktycznych
przeznaczonych dla ucznia;
5) nie zawiera materiałów i treści o charakterze reklamowym;
6) w przypadku podręcznika w postaci elektronicznej – jest opracowany w sposób
pozwalający na zastosowanie rozwiązań umożliwiających odczyt przez uczniów
z różnymi rodzajami niepełnosprawności;
6a) w przypadku podręcznika w postaci papierowej – jest opracowany w postaci
papierowej i ponadto jego cyfrowe odzwierciedlenie jest zamieszczone na
informatycznym nośniku danych lub w Internecie;
7) spełnia szczegółowe warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 22aw.

Art. 22ap. Podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego są wpisywane do
wykazu, który jest podawany do publicznej wiadomości na stronie internetowej urzędu
obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Art. 22aq. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w drodze
decyzji administracyjnej, może cofnąć dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika:
1) na wniosek podmiotu, o którym mowa w art. 22an ust. 3;
2) z urzędu – jeżeli co najmniej dwóch rzeczoznawców wyznaczonych przez
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania stwierdzi, że podręcznik:
a) utracił aktualność lub przydatność dydaktyczną, lub
b) zawiera błędy merytoryczne, z powodu których podręcznik nie powinien
być w użytku szkolnym.
2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zamieszcza na stronie
internetowej urzędu obsługującego tego ministra informację o terminie, po upływie
którego podręcznik nie może być uwzględniony w zestawie, o którym mowa
w art. 22ab ust. 4 pkt 1.

Art. 22ar. Wpis na listę rzeczoznawców jest dokonywany na wniosek osoby
zainteresowanej.

Art. 22as. 1. Na listę rzeczoznawców może być wpisana osoba posiadająca:
1) wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy magister, magister inżynier lub
równorzędny, z tym że w przypadku rzeczoznawcy do spraw podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego – wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy magister, magister inżynier lub równorzędny, w zakresie specjalności odpowiedniej dla danej niepełnosprawności lub kwalifikacje wymagane do
zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole specjalnej;
2) doświadczenie i osiągnięcia w pracy naukowej lub dydaktycznej;
3) kompetencje w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych;
4) rekomendację instytucji lub, w przypadku osoby ubiegającej się o wpis na listę
rzeczoznawców do spraw podręczników przeznaczonych do kształcenia
specjalnego, rekomendację organizacji pozarządowej, jeżeli statutowa
działalność tej organizacji obejmuje działalność naukową lub edukacyjną na
rzecz osób niepełnosprawnych, potwierdzającą posiadanie doświadczenia
i osiągnięć odpowiednio w pracy naukowej lub dydaktycznej, przez osobę
ubiegającą się o wpis na listę rzeczoznawców, zapewniających należyte
wykonywanie obowiązków rzeczoznawcy do spraw podręczników do zajęć
z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej,
podręczników do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego,
podręczników do zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego lub
podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego dla uczniów z danym
rodzajem niepełnosprawności.
2. Na listę rzeczoznawców nie może być wpisana osoba:
1) przeciwko której toczy się postępowanie dyscyplinarne, postępowanie karne
o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie
karne skarbowe o umyślne przestępstwo skarbowe;
2) ukarana karą dyscyplinarną;
3) skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe;
4) nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych i nie korzysta z pełni praw publicznych.
3. Na liście rzeczoznawców zamieszcza się imię i nazwisko rzeczoznawcy,
stopień lub tytuł naukowy, wskazany przez rzeczoznawcę adres do korespondencji,
adres poczty elektronicznej i numer telefonu oraz nazwę instytucji, która udzieliła
rekomendacji, o której mowa w ust. 1 pkt 4.
4. Lista rzeczoznawców jest podawana do publicznej wiadomości na stronie
internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania.

Art. 22at. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania skreśla
rzeczoznawcę z listy rzeczoznawców:
1) na wniosek rzeczoznawcy;
2) w przypadku ukarania rzeczoznawcy karą dyscyplinarną lub skazania
rzeczoznawcy prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe;
2a) w przypadku utraty przez rzeczoznawcę pełnej zdolności do czynności prawnych
lub pełni praw publicznych;
3) w przypadku śmierci rzeczoznawcy;
4) w przypadku cofnięcia rekomendacji, o której mowa w art. 22as ust. 1 pkt 4.
1a. Rzeczoznawca ma obowiązek niezwłocznie poinformować ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania o zaistnieniu okoliczności, o których
mowa w ust. 1 pkt 2 i 2a.
2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może skreślić
rzeczoznawcę z listy rzeczoznawców, jeżeli:
1) rzeczoznawca dwukrotnie, bez uzasadnienia, odmówił sporządzenia opinii;
2) rzeczoznawca dwukrotnie, bez uzasadnienia, przekroczył termin wyznaczony na
sporządzenie opinii;
3) opinia sporządzona przez rzeczoznawcę jest niezgodna z wymaganiami
określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 22aw lub podręcznik
dopuszczony do użytku szkolnego na podstawie pozytywnej opinii rzeczoznawcy zawiera błędy merytoryczne, z powodu których nie powinien być
w użytku szkolnym.
3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zawiesza rzeczoznawcę
w wykonywaniu jego zadań, w przypadku, gdy przeciwko rzeczoznawcy toczy się
postępowanie dyscyplinarne, postępowanie karne o umyślne przestępstwo ścigane
z oskarżenia publicznego lub postępowanie karne skarbowe o umyślne przestępstwo skarbowe.

Art. 22au. 1. Rzeczoznawca nie może opiniować podręcznika, jeżeli:
1) jest autorem lub współautorem podręcznika, który jest przeznaczony do tych
samych zajęć edukacyjnych na tym samym etapie edukacyjnym;
2) jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym osoby składającej wniosek,
o którym mowa w art. 22an ust. 3;
3) pozostaje z podmiotem składającym wniosek, o którym mowa w art. 22an ust. 3,
w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione
wątpliwości co do jego bezstronności.
2. Przed sporządzeniem opinii o podręczniku rzeczoznawca składa ministrowi
właściwemu do spraw oświaty i wychowania oświadczenie, że nie zachodzą
przesłanki, o których mowa w ust. 1.

Art. 22av. Wysokość wynagrodzenia rzeczoznawcy ustala minister właściwy do
spraw oświaty i wychowania, biorąc pod uwagę:
1) rodzaj i postać opiniowanego podręcznika;
2) etap edukacyjny, dla którego jest przeznaczony podręcznik;
3) rodzaj i zakres opinii.

Art. 22aw. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi,
w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe warunki, jakie muszą spełniać podręczniki dopuszczone do użytku
szkolnego;
2) rodzaj zajęć edukacyjnych, do których nie dopuszcza się podręczników do
użytku szkolnego, z uwagi na specyfikę tych zajęć edukacyjnych;
3) szczegółowe warunki i tryb dopuszczania podręczników do użytku szkolnego;
4) dokumenty, jakie należy dołączyć do wniosku o wpis na listę rzeczoznawców;
5) wysokość opłat wnoszonych w postępowaniu o dopuszczenie podręcznika do
użytku szkolnego;
6) tryb wnoszenia i zwrotu opłat w postępowaniu o dopuszczenie podręcznika do
użytku szkolnego.
2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, powinno uwzględniać:
1) zapewnienie poprawności merytorycznej, dydaktycznej, wychowawczej
i językowej podręczników;
2) możliwość różnicowania szczegółowych warunków, jakie musi spełnić
podręcznik, w zależności od rodzaju zajęć edukacyjnych, do których jest
przeznaczony, oraz postaci podręcznika;
3) rodzaje wykazów podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego;
4) instytucje, których rekomendacja jest wymagana przy ubieganiu się o wpisanie
na listę rzeczoznawców;
5) możliwość różnicowania opłat wnoszonych w postępowaniu o dopuszczenie
podręcznika do użytku szkolnego w zależności od rodzaju i postaci podręcznika,
zakresu kształcenia, rodzaju zajęć edukacyjnych oraz etapu edukacyjnego.

Art. 22ax. (uchylony).

Art. 22ay. 1. (uchylony)
2. Do szkół polskich, o których mowa w art. 4 pkt 29d ustawy – Prawo
oświatowe przepisy art. 22aa i art. 22ab ust. 1, 2 pkt 4 i ust. 3–6 stosuje się
odpowiednio.

Art. 22az. (uchylony).

Art. 22aza. (uchylony).

Art. 22azb. (uchylony).

Art. 22azc. (uchylony).

Art. 22b. Dyrektor szkoły podejmuje działania organizacyjne umożliwiające
obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły.

Art. 22c. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może zlecić
opracowanie i wydanie, w tym dystrybucję:
1) podręcznika,
2) materiału edukacyjnego,
3) dostosowanej do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów
niepełnosprawnych książki pomocniczej,
4) dostosowanego do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych
uczniów niepełnosprawnych materiału ćwiczeniowego
– lub ich części.
2. Podręcznik lub jego część opracowane w wyniku zlecenia, o którym mowa
w ust. 1, oraz zaakceptowane przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania są dopuszczone do użytku szkolnego z mocy prawa.
3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przed zaakceptowaniem
podręcznika lub jego części opracowanych w wyniku zlecenia, o którym mowa
w ust. 1, zasięga opinii rzeczoznawców wyznaczonych z listy rzeczoznawców,
o której mowa w art. 22an ust. 1. Przepisy art. 22at ust. 2 pkt 1, art. 22au i art. 22av
stosuje się odpowiednio.
4. Zadanie, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw oświaty
i wychowania może wykonywać wraz z jednostkami podległymi temu ministrowi lub
przez niego nadzorowanymi, a także we współdziałaniu z wojewodami i kuratorami oświaty.
4a. (uchylony)
5. Przepis ust. 2 stosuje się również do podręcznika lub jego części
opracowanych w ramach projektu współfinansowanego ze środków pochodzących
z budżetu Unii Europejskiej, którego realizacja została powierzona przez ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy
z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1295 i 2020).

Art. 22d. 1. Zakazane jest:
1) oferowanie, obiecywanie lub udzielanie szkołom lub nauczycielom
jakichkolwiek korzyści w sposób pośredni lub bezpośredni w zamian za
dokonanie wyboru określonych podręczników, materiałów edukacyjnych lub
materiałów ćwiczeniowych;
2) oferowanie sprzedaży podręcznika wyłącznie z innym podręcznikiem lub
dodatkowymi materiałami dydaktycznymi przeznaczonymi dla ucznia.
2. Działania, o których mowa w ust. 1, stanowią czyny nieuczciwej konkurencji
w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1010 i 1649).

Art. 22e. (uchylony).

Ustawa o systemie oświaty art. 22

Poprzedni

Art. 21. 1. (uchylony) 2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania inicjuje, koordynuje i nadzoruje organizację ogólnopolskich olimpiad i turniejów dla uczniów, a także może zlecić zadania z...

Nastepny

Art. 23. (uchylony).

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
  • Wejscie w życie 25 października 1991
  • Ost. zmiana ustawy 19 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 04 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka