Art. 68. 1. Wpis osoby, która uzyskała pozytywny wynik z egzaminu
adwokackiego, na listę adwokatów następuje na jej wniosek, na podstawie uchwały
okręgowej rady adwokackiej, właściwej ze względu na miejsce odbycia aplikacji adwokackiej, a w przypadku osoby, o której mowa w art. 66 ust. 2, ze względu na
miejsce zamieszkania.
2. Wpis na listę adwokatów osoby, o której mowa w art. 66 ust. 1, następuje
na jej wniosek, na podstawie uchwały okręgowej rady adwokackiej właściwej ze
względu na miejsce złożenia wniosku o wpis.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 i 2, osoba ubiegająca się o wpis jest
obowiązana dołączyć:
1) informację o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego opatrzoną datą nie
wcześniejszą niż miesiąc przed złożeniem wniosku;
2) oświadczenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października
2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa
państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2020 r.
poz. 306, 284 i 322), albo informację, o której mowa w art. 7 ust. 3a tej
ustawy, w przypadku osób urodzonych przed dniem 1 sierpnia 1972 r.;
3) umowy o pracę wraz z dokumentami określającymi zakres obowiązków lub
zaświadczeniami od pracodawcy określającymi zakres obowiązków, lub
umowy cywilnoprawne wraz z oświadczeniem o złożeniu deklaracji do
właściwego urzędu skarbowego oraz zapłaceniu podatku wynikającego
z tytułu tych umów – w przypadku osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 4
i 5;
4) dokument zaświadczający uzyskanie stopnia naukowego doktora nauk
prawnych – w przypadku osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 5;
5) zaświadczenie adwokata lub radcy prawnego, z którego wynikać będzie, że
osoba ubiegająca się o wpis wykonywała wymagające wiedzy prawniczej
czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej przez
adwokata lub radcę prawnego – w przypadku osób, o których mowa w art. 66
ust. 1 pkt 4 lit. b i pkt 5 lit. b;
6) dokumenty zaświadczające co najmniej 3-letni okres zatrudnienia w urzędach
organów władzy publicznej lub w państwowych jednostkach organizacyjnych
i wykonywania wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio
związanych z tworzeniem projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa
miejscowego w przypadku osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 4 lit. c
i pkt 5 lit. c;
7) dokument zaświadczający uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu
sędziowskiego, prokuratorskiego lub notarialnego.
4. Okręgowa rada adwokacka może odmówić wpisu na listę adwokatów tylko
wtedy, gdy wpis narusza przepisy art. 65 pkt 1–3. Okręgowej radzie adwokackiej
przysługuje prawo wglądu do akt osobowych i dyscyplinarnych ubiegającego się
o wpis.
5. Okręgowa rada adwokacka podejmuje uchwałę w sprawie wpisu na listę
adwokatów w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o wpis.
6. Od uchwały, o której mowa w ust. 5, służy odwołanie do Prezydium
Naczelnej Rady Adwokackiej w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały.
6a. Od uchwały Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej służy
zainteresowanemu odwołanie do Ministra Sprawiedliwości, zgodnie z Kodeksem
postępowania administracyjnego.
6b. Od ostatecznej decyzji Ministra Sprawiedliwości zainteresowanemu oraz
Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej służy skarga do sądu administracyjnego
w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.
7. W wypadku niepodjęcia uchwały przez okręgową radę adwokacką
w terminie 30 dni od złożenia wniosku o wpis, lub niepodjęcia uchwały przez
Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej w terminie 30 dni od doręczenia
odwołania, zainteresowanemu służy skarga do sądu administracyjnego.
Art. 67. (uchylony).
Art. 69. 1. Okręgowa rada adwokacka przesyła wraz z aktami osobowymi kandydata do Ministra Sprawiedliwości w terminie 7 dni każdą uchwałę o wpisie na listę adwokatów, a w terminie 30 dni każdą uchwa...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców