Art. 66. 1. Organy dozoru jądrowego w związku z prowadzoną kontrolą mają
prawo do:
1) swobodnego wstępu, z niezbędnym sprzętem, o każdej porze, na teren, do
obiektów i pomieszczeń kontrolowanej jednostki organizacyjnej, a także do
należących do niej środków transportu;
2) wglądu do dokumentów, ksiąg oraz innych nośników informacji należących do
kontrolowanej jednostki organizacyjnej, dotyczących bezpieczeństwa jądrowego
i ochrony radiologicznej;
3) żądania sporządzenia oraz wydania kopii dokumentów i nośników informacji,
o których mowa w pkt 2;
4) sprawdzania, czy działalność kontrolowanej jednostki organizacyjnej jest
wykonywana zgodnie z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa jądrowego
i ochrony radiologicznej oraz z wymaganiami i warunkami, określonymi w
zezwoleniach;
5) przeprowadzania w zależności od potrzeb niezależnych pomiarów technicznych
i dozymetrycznych;
6) żądania pisemnych lub ustnych informacji w sprawach objętych kontrolą oraz
wzywania i przesłuchiwania kierownika i pracowników kontrolowanej jednostki
organizacyjnej, a także pracownika zewnętrznego lub praktykanta;
7) pobierania próbek do badań laboratoryjnych;
8) przeprowadzania oględzin terenu, obiektów, pomieszczeń i urządzeń
kontrolowanej jednostki organizacyjnej oraz należących do niej środków
transportu;
9) utrwalania przebiegu i wyników oględzin, o których mowa w pkt 8, za pomocą
aparatury i środków technicznych służących do utrwalania obrazu i dźwięku;
10) zabezpieczania lub żądania zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów;
11) w przypadku kontroli elektrowni jądrowej – korzystania z pomocy
autoryzowanych przez Prezesa Agencji laboratoriów i organizacji eksperckich,
a w przypadku kontroli innych jednostek organizacyjnych – korzystania
z pomocy biegłych i ekspertów oraz laboratoriów.
2. Kierownik kontrolowanej jednostki jest obowiązany umożliwić organom
dozoru jądrowego przeprowadzenie kontroli, zapewniając odpowiednie warunki do jej
przeprowadzenia, a w szczególności umożliwić dokonanie czynności, o których
mowa w ust. 1.
3. Koordynację w zakresie kontroli i nadzoru nad działalnością obiektów
jądrowych, sprawowanych przez organy dozoru jądrowego oraz inne organy administracji, w zakresie ich kompetencji i właściwości, zapewnia system koordynacji
kontroli i nadzoru nad obiektami jądrowymi, zwany dalej „systemem koordynacji”,
który tworzą Prezes Agencji w porozumieniu z Szefem Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Urzędem Dozoru Technicznego, Głównym Inspektorem Ochrony
Środowiska, Głównym Inspektorem Sanitarnym, Komendantem Głównym
Państwowej Straży Pożarnej, Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego,
Głównym Inspektorem Pracy.
4. Koordynacja, o której mowa w ust. 3, obejmuje w szczególności:
1) wzajemne informowanie się organów i służb, o których mowa w ust. 3,
o zamiarze przeprowadzenia kontroli w obiekcie jądrowym,
o przeprowadzonych kontrolach w obiektach jądrowych i ich wynikach, w tym
o wykrytych nieprawidłowościach, a także o podjętych w tym zakresie
decyzjach i działaniach;
2) organizowanie wspólnych kontroli w obiektach jądrowych;
3) informowanie Prezesa Agencji przez inne organy o zamiarze podjęcia
w stosunku do jednostki organizacyjnej budującej, uruchamiającej lub
eksploatującej obiekt jądrowy środków nadzorczych mogących mieć istotny
wpływ na stan bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obiektu
jądrowego;
4) udostępnianie dokumentacji z kontroli na wniosek innego organu;
5) organizowanie wspólnych szkoleń;
6) wymianę doświadczeń, w szczególności w zakresie doskonalenia metod
kontroli;
7) inicjowanie zmian w przepisach prawa w obszarze objętym koordynacją;
8) współpracę w zakresie przygotowywania zaleceń organizacyjno-technicznych
w obszarze objętym koordynacją;
9) wymianę informacji w zakresie opiniowania projektów aktów normatywnych
dotyczących kwestii objętych zakresem koordynacji;
10) wymianę informacji dotyczących stosowania przepisów regulujących kwestie
objęte zakresem koordynacji.
5. Koordynacja, o której mowa w ust. 3, odbywa się na trzech poziomach:
1) kierowników urzędów i służb;
2) reprezentantów organów wyznaczonych do szczegółowych zagadnień
związanych z koordynacją kontroli i nadzoru nad działalnością obiektów
jądrowych;
3) pracowników realizujących czynności kontrolne w obiekcie jądrowym.
6. Systemem koordynacji kontroli i nadzoru nad działalnością obiektów
jądrowych kieruje Prezes Agencji, który:
1) zapewnia bieżące funkcjonowanie systemu koordynacji;
2) zwołuje w zależności od potrzeb posiedzenia przedstawicieli organów
współdziałających i przewodniczy tym posiedzeniom;
3) jeżeli zaistnieje taka potrzeba – może zapraszać do udziału w posiedzeniach,
o których mowa w pkt 2, przedstawicieli innych organów i służb, a także:
a) laboratoriów i organizacji eksperckich autoryzowanych przez Prezesa
Agencji, w przypadku gdy posiedzenie systemu ma dotyczyć elektrowni
jądrowych,
b) biegłych, ekspertów i przedstawicieli laboratoriów, w przypadku gdy
posiedzenie systemu ma dotyczyć innych obiektów jądrowych;
4) uwzględnia w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 110 pkt 13, informację
o funkcjonowaniu systemu koordynacji, a także dane istotne dla oceny
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej dostarczone przez inne
organy.
7. W ramach systemu koordynacji mogą być powoływane zespoły do spraw
szczegółowych zagadnień związanych z koordynacją kontroli i nadzoru nad
działalnością obiektów jądrowych, w skład których wchodzą reprezentanci
wyznaczani przez kierowników organów współdziałających. Powołując zespół,
wyznacza się jego kierownika, a także szczegółowy zakres działania zespołu. Przepis
ust. 6 pkt 3 stosuje się odpowiednio.

Art. 66a. 1. Autoryzację, o której mowa w art. 66 ust. 1 pkt 11, mogą uzyskać
laboratoria i organizacje eksperckie spełniające następujące wymagania:
1) nie są:
a) projektantami, wytwórcami, dostawcami, instalatorami lub
b) przedstawicielami podmiotów zaangażowanych w projektowanie, budowę
lub eksploatację elektrowni jądrowej, lub
c) powiązane kapitałowo lub organizacyjnie z podmiotami, o których mowa
w lit. a i b;
2) mają do dyspozycji niezbędny personel i odpowiednie wyposażenie
umożliwiające właściwe przeprowadzenie zadań technicznych związanych
z wnioskowanym zakresem autoryzacji;
3) pracownicy wyznaczeni do wykonywania czynności związanych
z wnioskowanym zakresem autoryzacji posiadają niezbędną wiedzę
i doświadczenie w tym obszarze;
4) gwarantują bezstronne przeprowadzenie czynności związanych
z wnioskowanym zakresem autoryzacji.
2. Laboratorium lub organizacja ekspercka, które chcą uzyskać autoryzację
Prezesa Agencji, składają do niego wniosek o autoryzację w określonym zakresie, do
którego dołączają dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów, o których mowa
w ust. 1.
3. Wniosek o autoryzację lub o zmianę zakresu autoryzacji zawiera:
1) nazwę i adres jednostki ubiegającej się o autoryzację lub o zmianę zakresu
autoryzacji, a także jej numer telefonu, numer faksu i adres poczty
elektronicznej;
2) określenie wnioskowanego zakresu autoryzacji albo jego zmiany.
4. Prezes Agencji dokonuje autoryzacji oraz zmiany jej zakresu, a także odmawia
udzielenia autoryzacji w drodze decyzji administracyjnej. W decyzji tej określa się
zakres i czas trwania autoryzacji.
4a. Prezes Agencji cofa autoryzację, w przypadku gdy laboratorium lub
organizacja ekspercka przestały spełniać którekolwiek z wymagań, o których mowa
w ust. 1.
5. Przed wydaniem decyzji w zakresie autoryzacji Prezes Agencji:
1) ocenia dokumenty przedłożone przez wnioskodawcę;
2) może przeprowadzić kontrolę wstępną u wnioskodawcy w celu weryfikacji
spełniania wymagań, o których mowa w ust. 1.
6. W przypadku odmowy autoryzacji w określonym zakresie jednostka może
wystąpić ze zmienionym wnioskiem, zawierającym zakres autoryzacji uzgodniony
z Prezesem Agencji.
7. Prezes Agencji prowadzi rejestr jednostek autoryzowanych, w którym
gromadzi następujące dane:
1) nazwę i adres jednostki autoryzowanej oraz jej numer telefonu, numer faksu
i adres poczty elektronicznej;
2) zakres autoryzacji jednostki organizacyjnej.
8. Prezes Agencji udostępnia dane zgromadzone w rejestrze, o którym mowa
w ust. 7, na swoich stronach podmiotowych Biuletynu Informacji Publicznej.

Prawo atomowe art. 66

Poprzedni

Art. 65. 1. Inspektorem dozoru jądrowego może być osoba, która: 1) posiada wykształcenie wyższe w zakresie fizyki, chemii, kierunków technicznych lub innych w specjalnościach przydatnych w dozorze j...

Nastepny

Art. 67. (uchylony). Art. 67a. 1. Czynności kontrolne wykonuje się w obecności kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub osoby upoważnionej przez niego na piśmie. 2. W przypadku nieo...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 16 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka