Art. 53. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw klimatu oraz ministrem właściwym do spraw
środowiska określi, w drodze rozporządzenia, kryteria i sposób oceny stanu
jednolitych części wód podziemnych, obejmujące:
1) klasyfikację elementów fizykochemicznych;
2) definicje klasyfikacji stanu ilościowego wód podziemnych oraz ich stanu
chemicznego;
3) sposób interpretacji wyników badań elementów fizykochemicznych
i ilościowych;
4) sposób prezentacji ich stanu;
5) częstotliwość dokonywania oceny ich stanu;
6) wartości progowe będące normami jakości środowiska wyrażonymi jako stężenie
danej substancji zanieczyszczającej, grupy tych substancji lub substancji
wyrażonej jako wskaźnik, które nie powinno być przekroczone z uwagi na
ochronę środowiska oraz zdrowie ludzi.
2. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do
spraw gospodarki wodnej będzie się kierował wymogami ochrony wód podziemnych,
istniejącym stanem rozpoznania procesów zachodzących w środowisku wodnym oraz
dostępnymi wynikami pomiarów i badań oraz weźmie pod uwagę przy określaniu
wartości progowych:
1) wpływ oraz wzajemne oddziaływania wód podziemnych na ekosystemy wodne
pozostające w związku hydraulicznym z tymi wodami oraz ekosystemy lądowe
zależne od tych wód;
2) zaburzenia aktualnych lub przyszłych uzasadnionych sposobów wykorzystania
wód podziemnych lub ich funkcji;
3) zanieczyszczenia powodujące uznanie jednolitych części wód podziemnych za
zagrożone;
4) warunki hydrogeologiczne, w tym informacje dotyczące bilansu wodnego
i poziomów naturalnego tła hydrogeochemicznego, z uwzględnieniem
przypadków gdy podwyższone poziomy wartości tła elementów
fizykochemicznych występują z naturalnych przyczyn hydrogeologicznych, przy
czym przez wartość tła rozumie się stężenie substancji lub substancji wyrażonej
jako wskaźnik odpowiadające warunkom naturalnym w tej jednolitej części wód
podziemnych albo w nieznacznym stopniu odbiegające od warunków naturalnych w wyniku działalności człowieka, przy czym przy określaniu
poziomów tła przyjmuje się, że:
a) poziomy tła powinny być określane na podstawie charakterystyki
jednolitych części wód podziemnych oraz na podstawie wyników
monitoringu wód podziemnych,
b) monitoring wód podziemnych i interpretacja danych powinny uwzględnić
fakt, że warunki przepływu i skład chemiczny wód podziemnych są
zróżnicowane w pionie i w poziomie,
c) jeżeli dostępne są tylko ograniczone dane z monitoringu wód podziemnych,
konieczne jest zebranie większej ilości danych, a do tego czasu poziomy tła
powinny być określane w oparciu o te ograniczone dane z monitoringu,
w stosownych przypadkach za pomocą uproszczonego podejścia
z wykorzystaniem podzbioru próbek, dla których wskaźniki wykazują brak
wpływu działalności człowieka, a informacje dotyczące transferów
i procesów geochemicznych powinny być wzięte pod uwagę, jeżeli są
dostępne,
d) jeżeli nie są dostępne wystarczające dane z monitoringu wód podziemnych,
a informacje dotyczące transferów i procesów geochemicznych są niskiej
jakości, konieczne jest zebranie większej ilości danych, a do tego czasu
poziomy tła powinny być szacowane, w stosownych przypadkach na
podstawie statystycznych wyników referencyjnych dla tego samego rodzaju
warstw wodonośnych na innych obszarach, na których dane z monitoringu
są wystarczające;
5) pochodzenie substancji zanieczyszczających, ich ewentualne występowanie
w przyrodzie, toksyczność, zdolność do dyspersji, trwałość i zdolność do
bioakumulacji;
6) wiedzę z zakresu ludzkiej toksykologii i ekotoksykologii.
3. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do
spraw gospodarki wodnej weźmie również pod uwagę:
1) normy jakości wód podziemnych rozumiane jako normy jakości środowiska,
określone w przepisach prawa Unii
Europejskiej dotyczących ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem
i pogorszeniem ich stanu, odpowiadające stężeniu danej substancji
zanieczyszczającej, grupy tych substancji lub substancji wyrażonych jako wskaźnik, które nie powinny być przekroczone z uwagi na ochronę środowiska
oraz zdrowie ludzi, oraz dotychczasowe wartości progowe;
2) konieczność zmiany wartości progowych, jeżeli nowe informacje o substancjach
zanieczyszczających, grupach substancji zanieczyszczających lub wskaźnikach
zanieczyszczeń wskazują na potrzebę ustalenia wartości progowej dla nowej
substancji, zmianę istniejącej wartości progowej lub ponownego uwzględnienia
wartości progowej uprzednio usuniętej z wykazu;
3) możliwość usunięcia wartości progowych, jeżeli dana jednolita część wód
podziemnych nie jest już narażona na zagrożenie ze strony danych substancji
zanieczyszczających, grup substancji zanieczyszczających lub wskaźników
zanieczyszczeń;
4) konieczność określenia bardziej rygorystycznych wartości progowych,
w przypadku gdy normy jakości wód podziemnych zastosowane do danej
jednolitej części wód podziemnych mogą skutkować nieosiągnięciem celów
środowiskowych dla wód powierzchniowych pozostających w związku
hydraulicznym z tą jednolitą częścią wód podziemnych lub prowadzić do
znaczącego pogorszenia jakości ekologicznej lub chemicznej tych wód lub
znaczącej szkody w ekosystemach lądowych bezpośrednio zależnych od danej
jednolitej części wód podziemnych;
5) współpracę z właściwymi organami państw członkowskich Unii Europejskiej
w zakresie skoordynowanego ustalenia wartości progowych w odniesieniu do
jednolitych części wód podziemnych, których część znajduje się na terytorium
innych państw członkowskich Unii Europejskiej, oraz jednolitych części wód
podziemnych, w obrębie których przepływ wód podziemnych przecina granicę
z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej;
6) możliwość skoordynowanego ustalenia wartości progowych z właściwymi
organami państw nienależących do Unii Europejskiej, w przypadku gdy jednolita
część wód podziemnych lub grupa takich części znajdują się na terytorium
państw nienależących do Unii Europejskiej.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw klimatu oraz ministrem właściwym do spraw środowiska określi,
w drodze rozporządzenia:
1) elementy jakości dla klasyfikacji:
a) stanu ekologicznego jednolitych części wód powierzchniowych w ciekach
naturalnych, jeziorach i innych naturalnych zbiornikach wodnych, wodach
przejściowych oraz wodach przybrzeżnych,
b) potencjału ekologicznego sztucznych jednolitych części wód
powierzchniowych i silnie zmienionych jednolitych części wód
powierzchniowych;
2) definicje klasyfikacji:
a) stanu ekologicznego jednolitych części wód powierzchniowych w ciekach
naturalnych, jeziorach i innych naturalnych zbiornikach wodnych, wodach
przejściowych oraz wodach przybrzeżnych,
b) potencjału ekologicznego sztucznych jednolitych części wód
powierzchniowych i silnie zmienionych jednolitych części wód
powierzchniowych,
c) stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych;
3) typy wód powierzchniowych, z podziałem na kategorie tych wód;
4) sposób klasyfikacji:
a) elementów fizykochemicznych, biologicznych i hydromorfologicznych,
w oparciu o wchodzące w ich skład wskaźniki jakości, dla poszczególnych
kategorii jednolitych części wód, uwzględniający różne typy wód
powierzchniowych,
b) stanu ekologicznego jednolitych części wód powierzchniowych w ciekach
naturalnych, jeziorach lub innych zbiornikach naturalnych, wodach
przejściowych oraz wodach przybrzeżnych, uwzględniający klasyfikację
elementów, o których mowa w lit. a,
c) potencjału ekologicznego sztucznych jednolitych części wód
powierzchniowych i silnie zmienionych jednolitych części wód
powierzchniowych, uwzględniający klasyfikację elementów, o których
mowa w lit. a,
d) stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych
i środowiskowe normy jakości dla substancji priorytetowych określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 114 oraz dla innych
zanieczyszczeń, w tym środowiskowe normy jakości dla substancji
priorytetowych oznaczanych we florze i faunie oraz w wodzie, służące
klasyfikacji tego stanu;
5) sposób interpretacji wyników badań wskaźników jakości, o których mowa
w pkt 4 lit. a;
6) sposób oceny stanu jednolitych części wód powierzchniowych;
7) sposób prezentacji wyników klasyfikacji:
a) stanu ekologicznego jednolitych części wód powierzchniowych, o którym
mowa w pkt 4 lit. b,
b) potencjału ekologicznego sztucznych jednolitych części wód
powierzchniowych i silnie zmienionych jednolitych części wód
powierzchniowych, o którym mowa w pkt 4 lit. c,
c) stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych, o którym
mowa w pkt 4 lit. d;
8) częstotliwość dokonywania:
a) klasyfikacji poszczególnych elementów, o których mowa w pkt 4 lit. a,
b) klasyfikacji stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu
chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych;
9) sposób oceny stopnia osiągnięcia celów środowiskowych, o których mowa
w art. 56, art. 57 i art. 61.
5. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4, minister właściwy do
spraw gospodarki wodnej będzie się kierował potrzebą uwzględnienia poszczególnych
wskaźników jakości w systemie oceny stanu wód, istniejącym stanem rozpoznania
procesów zachodzących w środowisku wodnym oraz dostępnymi wynikami
pomiarów i badań.
Art. 52. 1. Ochrona wód jest realizowana w szczególności z uwzględnieniem wyników oceny stanu wód podziemnych oraz wyników oceny stanu wód powierzchniowych. 2. Ocena stanu wód podziemnych obejmuje ...
Art. 54. 1. Ochrona wód powierzchniowych przed zanieczyszczeniem obejmuje łącznie: 1) ograniczanie emisji do wód ze źródeł zanieczyszczeń punktowych przy zastosowaniu dopuszczalnych wartości emisji...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców