Art. 49. 1. Dokumentem potwierdzającym prawo ubezpieczonego do świadczeń
opieki zdrowotnej oraz umożliwiającym potwierdzanie wykonania świadczeń opieki
zdrowotnej jest karta ubezpieczenia zdrowotnego.
2. Karta ubezpieczenia zdrowotnego jest kartą typu elektronicznego.
3. Karta ubezpieczenia zdrowotnego zawiera w szczególności następujące dane:
1) imię (imiona) i nazwisko;
2) datę urodzenia;
3) numer PESEL, a w przypadku nieposiadania numeru PESEL – numer paszportu
lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
4) numer identyfikacyjny instytucji ubezpieczenia zdrowotnego;
5) dwuznakowy kod ISO 3166-1 dla Rzeczypospolitej Polskiej;
6) datę ważności karty;
7) numer identyfikacyjny karty.
4. Funkcję karty ubezpieczenia zdrowotnego może pełnić również inny
dokument typu elektronicznego, o ile zawiera dane wskazane w ust. 3 pkt 1–3 oraz
spełnia funkcje, o których mowa w ust. 1.
5. Karta ubezpieczenia zdrowotnego może pełnić funkcję Europejskiej Karty
Ubezpieczenia Zdrowotnego.
6. Karta ubezpieczenia zdrowotnego jest wydawana bezpłatnie. W przypadku
utraty karty ubezpieczenia zdrowotnego za wydanie nowej karty pobiera się opłatę
w wysokości 1,5% minimalnego wynagrodzenia.
7. Prezes Funduszu może, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zwolnić
ubezpieczonego z obowiązku ponoszenia opłaty, o której mowa w ust. 6. Przepisy
art. 109 i 110 stosuje się odpowiednio.
8. (uchylony)
9. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór karty ubezpieczenia zdrowotnego oraz sposób jej wykonania,
uwzględniając przepisy Unii Europejskiej w sprawie wzoru Europejskiej Karty
Ubezpieczenia Zdrowotnego,
2) wzór wniosku o wydanie karty ubezpieczenia zdrowotnego,
3) szczegółowy zakres danych zawartych na karcie ubezpieczenia zdrowotnego
oraz ich format,
4) tryb wydawania i anulowania karty ubezpieczenia zdrowotnego
– uwzględniając konieczność identyfikacji ubezpieczonych, potwierdzania prawa
ubezpieczonych do świadczeń opieki zdrowotnej i elektronicznego potwierdzania
wykonanych świadczeń, konieczność zapewnienia przejrzystości danych zawartych
na karcie ubezpieczenia zdrowotnego oraz sprawność postępowania w sprawie
wydawania i anulowania karty ubezpieczenia zdrowotnego.
10. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 9, może także określać dokumenty
mogące pełnić funkcję karty ubezpieczenia zdrowotnego, uwzględniając możliwość
potwierdzenia przez te dokumenty prawa do świadczeń opieki zdrowotnej oraz funkcję
potwierdzenia udzielenia tych świadczeń.

Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych art. 49

Poprzedni

Art. 48. 1. Programy zdrowotne może opracowywać, wdrażać, realizować i finansować Fundusz, a programy polityki zdrowotnej mogą opracowywać, wdrażać, realizować i finansować ministrowie oraz jednostk...

Nastepny

Art. 50. 1. Świadczeniobiorca ubiegający się o udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej jest obowiązany przedstawić: 1) kartę ubezpieczenia zdrowotnego – w przypadku ubezpieczonego oraz osób, do kt...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
  • Wejscie w życie 1 października 2004
  • Ost. zmiana ustawy 16 kwietnia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 03 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka