Art. 49. (uchylony).
Art. 49a. 1. W celu oceny zdolności zainteresowanego podmiotu do
prowadzenia działalności w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złóż
węglowodorów oraz wydobywania węglowodorów ze złóż minister właściwy do
spraw środowiska przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne.
2. W postępowaniu kwalifikacyjnym ustala się, czy podmiot zamierzający
ubiegać się o koncesję na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz
wydobywanie węglowodorów ze złoża lub koncesję na wydobywanie węglowodorów
ze złoża:
1) znajduje się pod kontrolą korporacyjną państwa trzeciego, podmiotu lub
obywatela państwa trzeciego, a w przypadku znajdowania się pod taką kontrolą,
czy kontrola ta może zagrażać bezpieczeństwu państwa oraz
2) (uchylony)
3. (uchylony)
4. Kontrolą korporacyjną są wszelkie formy bezpośredniego lub pośredniego
uzyskania przez podmiot uprawnień, które osobno albo łącznie, przy uwzględnieniu
wszystkich okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiają wywieranie
decydującego wpływu na inny podmiot lub podmioty, w przypadku:
1) dysponowania bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu
wspólników albo na walnym zgromadzeniu, także jako zastawnik albo
użytkownik, bądź w zarządzie innego podmiotu (podmiotu zależnego), także na
podstawie porozumień z innymi osobami;
2) uprawnienia do powoływania lub odwoływania większości członków zarządu
lub rady nadzorczej innego podmiotu (podmiotu zależnego), także na podstawie
porozumień z innymi osobami;
3) gdy członkowie jego zarządu lub rady nadzorczej stanowią więcej niż połowę
członków zarządu innego podmiotu (podmiotu zależnego);
4) dysponowania bezpośrednio lub pośrednio większością głosów w spółce
osobowej zależnej albo na walnym zgromadzeniu spółdzielni zależnej, także na
podstawie porozumień z innymi osobami;
5) dysponowania prawem do całego albo do części mienia innego podmiotu
(podmiotu zależnego);
6) umów przewidujących zarządzanie innym podmiotem (podmiotem zależnym)
lub przekazywanie zysku przez taki podmiot.
5. Państwem trzecim jest państwo niebędące państwem członkowskim Unii
Europejskiej, państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) lub państwem członkowskim Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego.
6. Podmiot zainteresowany udziałem w postępowaniu przetargowym składa do
ministra właściwego do spraw środowiska wniosek o przeprowadzenie postępowania
kwalifikacyjnego oraz wpłaca na rachunek bankowy urzędu obsługującego ten organ
opłatę za przeprowadzenie tego postępowania.
7. Wniosek o przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego zawiera:
1) dane identyfikujące podmiot, w tym określenie jego statusu prawnego;
2) dane o strukturze kapitału i powiązaniach kapitałowych podmiotu;
3) dane o źródłach pochodzenia środków finansowych i sytuacji finansowej
podmiotu;
4) dane o strukturze organizacyjnej podmiotu;
5) dane wszystkich osób wchodzących w skład organów zarządzających
i kontrolnych oraz dane osób działających z ich upoważnienia, obejmujące,
w przypadku:
a) obywateli polskich lub cudzoziemców posiadających numer PESEL – imię,
nazwisko, numer PESEL oraz stanowisko lub funkcję pełnioną w danym
podmiocie,
b) cudzoziemców nieposiadających numeru PESEL – imię, nazwisko, datę
i miejsce urodzenia, imiona rodziców, obywatelstwo, aktualny adres
zamieszkania, numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego
tożsamość, a także stanowisko lub funkcję pełnioną w danym podmiocie;
6) (uchylony)
7) podpis osoby upoważnionej do składania oświadczeń woli w imieniu podmiotu.
8. Do wniosku o przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego dołącza się
dowody istnienia określonych w nim okoliczności, w szczególności wyciągi
z odpowiednich rejestrów. Wniosek składa się w 3 egzemplarzach.
9. Opłata za przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego wynosi jedną
czwartą przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku
kalendarzowym, ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor
Polski”, na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych, ustalonego według stanu na dzień złożenia wniosku o przeprowadzenie
postępowania kwalifikacyjnego. Opłata stanowi dochód budżetu państwa.
10. Minister właściwy do spraw środowiska przekazuje niezwłocznie Szefowi
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Szefowi Agencji Wywiadu wnioski
o przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego, w celu przedstawienia opinii
w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 1.
11. Organy, o których mowa w ust. 10, w zakresie swoich właściwości, wydają
pozytywne opinie, w przypadku gdy podmiot, o którym mowa w ust. 2:
1) nie znajduje się pod kontrolą korporacyjną państwa trzeciego, podmiotu lub
obywatela państwa trzeciego albo
2) znajduje się pod kontrolą korporacyjną państwa trzeciego, podmiotu lub
obywatela państwa trzeciego, ale kontrola ta nie zagraża bezpieczeństwu
państwa.
12. Organy, o których mowa w ust. 10, w zakresie swoich właściwości, wydają
negatywne opinie, w przypadku niespełniania przez podmiot, o którym mowa
w ust. 2, warunków, o których mowa w ust. 11.
13. Organy, o których mowa w ust. 10, przedstawiają ministrowi właściwemu do
spraw środowiska, w drodze postanowienia, opinie, o których mowa w ust. 11 i 12,
w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosków o przeprowadzenie postępowania
kwalifikacyjnego.
14. Organy, o których mowa w ust. 10, mogą odstąpić od uzasadnienia opinii ze
względu na interes bezpieczeństwa państwa lub porządek publiczny.
15. (uchylony)
16. Pozytywną ocenę z postępowania kwalifikacyjnego uzyskuje podmiot, który:
1) otrzymał pozytywne opinie wszystkich organów, o których mowa w ust. 10.
2) (uchylony)
17. Uzyskanie pozytywnej oceny z postępowania kwalifikacyjnego lub odmowa
jej uzyskania następuje w drodze decyzji. Decyzja o uzyskaniu pozytywnej oceny z postępowania kwalifikacyjnego, z zastrzeżeniem art. 49b ust. 5, zachowuje swoją
ważność przez 5 lat.
18. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór wniosku o przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego,
2) wymagania dotyczące dokumentów dołączanych do wniosku o przeprowadzenie
postępowania kwalifikacyjnego
– mając na uwadze status podmiotu składającego wniosek o przeprowadzenie
postępowania kwalifikacyjnego oraz potrzebę zapewnienia kompletności informacji
objętych wnioskiem.
Art. 49b. 1. W przypadku gdy nastąpiła zmiana danych, o których mowa
w art. 49a ust. 7 pkt 1–5, podmiot, na rzecz którego została wydana decyzja
o uzyskaniu pozytywnej oceny z postępowania kwalifikacyjnego, jest obowiązany,
w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę danych,
powiadomić ministra właściwego do spraw środowiska o tej zmianie. Do
powiadomienia dołącza się dowody istnienia określonych w nim okoliczności, w
szczególności wyciągi z odpowiednich rejestrów, w 3 egzemplarzach.
2. Nie później niż w terminie 4 miesięcy przed datą upływu ważności decyzji
o uzyskaniu pozytywnej oceny z postępowania kwalifikacyjnego podmiot, na rzecz
którego została wydana ta decyzja, może wystąpić z wnioskiem o ponowne
przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego.
3. W przypadku powzięcia przez ministra właściwego do spraw środowiska
wiadomości o zmianie danych, o których mowa w art. 49a ust. 7 pkt 1–5, podmiotu,
na rzecz którego została wydana decyzja o uzyskaniu pozytywnej oceny
z postępowania kwalifikacyjnego, organ ten wszczyna z urzędu, w terminie 30 dni od
dnia powzięcia wiadomości o zmianie danych, ponowne postępowanie kwalifikacyjne
wobec tego podmiotu, w zakresie ujawnionych zmian, chyba że w ocenie organu
zmiany nie spowodują, że podmiot przestanie spełniać warunki, o których mowa w
art. 49a ust. 11.
4. Do ponownego przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego przepisy
art. 49a ust. 1–16 stosuje się odpowiednio.
5. Minister właściwy do spraw środowiska, po ponownym przeprowadzeniu
postępowania kwalifikacyjnego, w drodze decyzji:
1) w przypadku gdy podmiot, na rzecz którego została wydana decyzja o uzyskaniu
pozytywnej oceny z postępowania kwalifikacyjnego, spełnia warunki, o których
mowa w art. 49a ust. 11 – przedłuża ważność tej decyzji na kolejne 5 lat;
2) w przypadku gdy podmiot, na rzecz którego została wydana decyzja o uzyskaniu
pozytywnej oceny z postępowania kwalifikacyjnego, przestał spełniać warunki,
o których mowa w art. 49a ust. 11:
a) odmawia przedłużenia ważności tej decyzji i uchyla ją – w przypadku
złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2,
b) uchyla tę decyzję – w przypadku wszczęcia postępowania z urzędu.
Art. 49c. 1. Tworzy się wykaz podmiotów kwalifikowanych.
2. Wykaz podmiotów kwalifikowanych jest prowadzony przez ministra
właściwego do spraw środowiska.
3. Wykaz podmiotów kwalifikowanych obejmuje odrębnie:
1) listę podmiotów, na których rzecz została wydana decyzja o uzyskaniu
pozytywnej oceny z postępowania kwalifikacyjnego w zakresie, o którym mowa
w art. 49a ust. 16 pkt 1.
2) (uchylony)
4. Wykaz podmiotów kwalifikowanych obejmuje odrębnie dla każdego
podmiotu wpisanego do wykazu następujące dane:
1) kolejny numer wpisu;
2) nazwę (firmę) podmiotu, jego siedzibę i adres oraz oznaczenie formy prawnej,
a w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą – imię
i nazwisko oraz miejsce prowadzenia tej działalności;
3) numer w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej lub
innym właściwym rejestrze prowadzonym w innym niż Rzeczpospolita Polska
państwie;
4) datę uzyskania decyzji o uzyskaniu pozytywnej oceny z postępowania
kwalifikacyjnego oraz datę uzyskania decyzji o przedłużeniu ważności tej
decyzji.
5. Minister właściwy do spraw środowiska dokonuje:
1) wpisów do wykazu podmiotów kwalifikowanych na podstawie ostatecznych
decyzji o uzyskaniu pozytywnej oceny z postępowania kwalifikacyjnego oraz
o przedłużeniu ważności tej decyzji;
2) wykreślenia podmiotu z wykazu podmiotów kwalifikowanych w przypadku
uchylenia decyzji o uzyskaniu pozytywnej oceny z postępowania
kwalifikacyjnego, jej wygaśnięcia albo utraty jej mocy bez względu na
przyczynę.
6. Minister właściwy do spraw środowiska udostępnia wykaz podmiotów
kwalifikowanych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
obsługującego go urzędu.
Art. 49d. Decyzja o uzyskaniu pozytywnej oceny z postępowania
kwalifikacyjnego uprawnia podmiot, na rzecz którego została wydana, do złożenia
oferty w postępowaniu przetargowym o udzielenie koncesji na poszukiwanie i
rozpoznawanie złóż węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złóż lub
koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złóż oraz wniosku, o którym mowa w
art. 49e.
Art. 49e. Udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż
węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złóż lub koncesji na
wydobywanie węglowodorów ze złóż następuje w wyniku przeprowadzenia
postępowania przetargowego albo na wniosek zainteresowanego podmiotu.
Art. 49ea. Udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż
węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złóż lub koncesji na
wydobywanie węglowodorów ze złóż może nastąpić na wniosek zainteresowanego
podmiotu, jeżeli obszar, którego wniosek dotyczy, nie jest objęty aktualnym
ogłoszeniem, o którym mowa w art. 49f ust. 1, albo nie zostało wszczęte postępowanie
przetargowe dotyczące tego obszaru.
Art. 49eb. 1. We wniosku o udzielenie koncesji, poza wymaganiami
przewidzianymi przepisami z zakresu ochrony środowiska i działalności gospodarczej,
określa się:
1) właścicieli (użytkowników wieczystych) nieruchomości, w granicach których
ma być wykonywana zamierzona działalność, oraz oznaczenie tych
nieruchomości zgodnie z ewidencją gruntów i budynków;
2) prawa wnioskodawcy do nieruchomości (przestrzeni), w granicach której ma być
wykonywana zamierzona działalność, lub prawo, o ustanowienie którego ubiega
się wnioskodawca;
3) czas, na jaki koncesja ma być udzielona, ze wskazaniem terminu rozpoczęcia
działalności, a w przypadku wniosku o udzielenie koncesji na poszukiwanie i
rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze
złoża – dodatkowo czas trwania fazy poszukiwania i rozpoznawania oraz fazy
wydobywania;
4) w przypadku wniosku o udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie
złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża:
a) cel, zakres i rodzaj prac geologicznych, w tym robót geologicznych, lub
robót górniczych oraz informację o pracach, które mają być wykonywane
dla osiągnięcia zamierzonego celu, w tym ich technologiach, a także
wskazuje się minimalną kategorię rozpoznania złoża,
b) harmonogram, w podziale na lata, realizacji prac geologicznych, w tym
robót geologicznych, oraz ich zakres,
c) zakres i harmonogram obowiązkowego poboru próbek uzyskanych w
wyniku robót geologicznych, w tym rdzeni wiertniczych;
5) w przypadku wniosku o udzielenie koncesji na wydobywanie węglowodorów ze
złoża:
a) złoże kopaliny lub jego część, która ma być przedmiotem wydobycia,
b) wielkość i sposób zamierzonego wydobycia kopaliny oraz stopień
zamierzonego wykorzystania zasobów złoża kopaliny, w tym kopalin
towarzyszących i współwystępujących użytecznych pierwiastków
śladowych, a także środki umożliwiające osiągnięcie tego celu,
c) projektowane położenie obszaru górniczego i terenu górniczego,
przedstawione zgodnie z wymaganiami dotyczącymi map górniczych, z
zaznaczeniem granic podziału terytorialnego kraju,
d) geologiczne i hydrogeologiczne warunki wydobycia, a w razie potrzeby
warunki wtłaczania wód do górotworu;
6) wykaz obszarów objętych formami ochrony przyrody; wymóg ten nie dotyczy
przedsięwzięć, dla których jest wymagana decyzja o środowiskowych
uwarunkowaniach;
7) sposób przeciwdziałania ujemnym wpływom zamierzonej działalności na
środowisko;
8) doświadczenie w wykonywaniu działalności w zakresie poszukiwania i
rozpoznawania złoża węglowodorów lub wydobywania węglowodorów ze złoża, w tym zapewniające bezpieczeństwo prowadzonej działalności, ochronę życia i
zdrowia ludzi i zwierząt oraz ochronę środowiska;
9) techniczne możliwości wykonywania działalności w zakresie, odpowiednio,
poszukiwania i rozpoznawania złoża węglowodorów oraz wydobywania
węglowodorów ze złoża albo wydobywania węglowodorów ze złoża, w
szczególności dysponowanie odpowiednim potencjałem technicznym,
organizacyjnym, logistycznym oraz kadrowym;
10) finansowe możliwości dające należytą rękojmię wykonywania działalności w
zakresie, odpowiednio, poszukiwania i rozpoznawania złoża węglowodorów
oraz wydobywania węglowodorów ze złoża albo wydobywania węglowodorów
ze złoża, w szczególności źródła i sposoby finansowania zamierzonej
działalności, w tym udział środków własnych oraz środków pochodzących z
kapitału obcego;
11) proponowaną technologię prowadzenia prac geologicznych, w tym robót
geologicznych, lub robót górniczych;
12) proponowaną wysokość wynagrodzenia z tytułu ustanowienia użytkowania
górniczego;
13) w przypadku gdy wniosek składa wspólnie kilka podmiotów, wniosek określa
dodatkowo elementy, o których mowa w art. 49j ust. 2.
2. Do wniosku o udzielenie koncesji dołącza się:
1) dowody istnienia określonych w nich okoliczności, w szczególności wyciągi z
odpowiednich rejestrów;
2) kopię decyzji o uzyskaniu pozytywnej oceny z postępowania kwalifikacyjnego,
o której mowa w art. 49a ust. 17;
3) załączniki graficzne sporządzone zgodnie z wymaganiami dotyczącymi map
górniczych, z zaznaczeniem granic podziału terytorialnego kraju, a w przypadku
wniosku o udzielenie koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża –
załączniki graficzne określające projektowane położenie obszaru górniczego i
terenu górniczego zgodnie z wymaganiami dotyczącymi map górniczych, z
zaznaczeniem granic podziału terytorialnego kraju;
4) w przypadku, o którym mowa w art. 49k ust. 2 – pisemne zobowiązanie, o którym
mowa w tym przepisie;
5) w przypadku wniosku o udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie
złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża – 2
egzemplarze projektu robót geologicznych, o którym mowa w art. 79;
6) w przypadku wniosku o udzielenie koncesji na wydobywanie węglowodorów ze
złoża – dowody istnienia prawa do korzystania z informacji geologicznej, jakie
w zakresie niezbędnym do prowadzenia zamierzonej działalności przysługuje
wnioskodawcy, oraz kopię decyzji zatwierdzającej dokumentację geologiczną.
3. Dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z tłumaczeniem na
język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego.
Art. 49ec. 1. Informację o złożeniu pierwszego wniosku o udzielenie koncesji
przez zainteresowany podmiot, o którym mowa w art. 49ea, organ koncesyjny ogłasza
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Informację o opublikowaniu ogłoszenia
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zamieszcza się w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego organ koncesyjny.
2. Ogłoszenie zawiera:
1) informację o złożeniu wniosku o udzielenie koncesji;
2) informację o rodzaju działalności, na którą ma być udzielona koncesja;
3) określenie przestrzeni, w granicach której ma być wykonywana działalność;
4) termin składania wniosków o udzielenie koncesji przez pozostałe podmioty
zainteresowane działalnością, na którą ma być udzielona koncesja, nie krótszy
niż 90 dni od daty opublikowania ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej;
5) kryteria oceny wniosków o udzielenie koncesji wraz z określeniem ich znaczenia,
ustalone z uwzględnieniem art. 49k ust. 1, 1a oraz 3.
3. W przypadku gdy w okresie od dnia złożenia wniosku o udzielenie koncesji,
o którym mowa w art. 49ea, do dnia zamieszczenia ogłoszenia został złożony wniosek
o udzielenie koncesji obejmujący w całości lub w części tę samą przestrzeń oraz rodzaj
działalności, podstawą do zamieszczenia ogłoszenia jest pierwszy złożony wniosek.
4. Od dnia zamieszczenia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
nie wszczyna się innych postępowań dotyczących całości lub części tej samej
przestrzeni oraz rodzaju działalności objętych tym ogłoszeniem, a wszczęte umarza
się.
5. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, nie wpłynie
wniosek innego podmiotu o udzielenie koncesji na wykonywanie działalności, której dotyczy postępowanie, organ koncesyjny prowadzi to postępowanie wobec podmiotu,
który złożył wniosek o udzielenie koncesji, o którym mowa w art. 49ea.
6. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, zostanie złożony
wniosek o udzielenie koncesji na wykonywanie działalności, której dotyczy
postępowanie, organ koncesyjny ocenia złożone wnioski o udzielenie koncesji według
kryteriów wskazanych w ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 1.
7. Złożone wnioski o udzielenie koncesji nie podlegają zmianom mogącym
wpłynąć na ocenę kryteriów, o których mowa w ust. 2 pkt 5.
8. Do porównania wniosków o udzielenie koncesji przepisy art. 49m ust. 1a–4
stosuje się odpowiednio.
Art. 49ed. 1. W przypadku gdy najwyższą ocenę uzyskał wniosek o udzielenie
koncesji, o którym mowa w art. 49ea, złożony wspólnie przez kilka podmiotów, organ
koncesyjny niezwłocznie wzywa operatora do przekazania temu organowi, w terminie
30 dni od dnia otrzymania wezwania, projektu umowy o współpracy.
2. W przypadku stwierdzenia przez organ koncesyjny niezgodności projektu
umowy o współpracy ze złożonym wnioskiem o udzielenie koncesji lub ustawą organ
koncesyjny wyznacza dodatkowy termin 14 dni na usunięcie niezgodności.
3. W przypadku stwierdzenia przez organ koncesyjny zgodności projektu umowy
o współpracy ze złożonym wnioskiem o udzielenie koncesji oraz ustawą organ
koncesyjny niezwłocznie informuje o tym operatora.
4. Po otrzymaniu informacji, o której mowa w ust. 3, operator przesyła
niezwłocznie organowi koncesyjnemu umowę o współpracy.
5. Organ koncesyjny umarza postępowanie, w przypadku gdy:
1) nie zostanie przekazana organowi koncesyjnemu umowa o współpracy;
2) w terminie, o którym mowa w ust. 2, nie usunięto niezgodności.
Art. 49ee. 1. Organ koncesyjny, po uzyskaniu wymaganych ustawą opinii lub
uzgodnień, udziela koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów
oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża albo koncesji na wydobywanie
węglowodorów ze złoża:
1) na rzecz podmiotu, którego wniosek o udzielenie koncesji uzyskał najwyższą
ocenę, albo
2) w przypadku gdy najwyższą ocenę uzyskał wniosek o udzielenie koncesji
złożony wspólnie przez kilka podmiotów – po przekazaniu organowi
koncesyjnemu umowy o współpracy – na rzecz stron tej umowy
– i jednocześnie odmawia udzielenia koncesji innym podmiotom.
2. Organ koncesyjny zawiera umowę o ustanowieniu użytkowania górniczego z
podmiotem, którego wniosek o udzielenie koncesji uzyskał najwyższą ocenę, a w
przypadku gdy najwyższą ocenę uzyskał wniosek o udzielenie koncesji złożony
wspólnie przez kilka podmiotów – ze wszystkimi tymi podmiotami.
3. Organ koncesyjny odmawia udzielenia koncesji, o której mowa w ust. 1, w
przypadkach, o których mowa w art. 29, a także w przypadku gdy przed udzieleniem
koncesji podmiotowi, a gdy najwyższą ocenę uzyskał wniosek o udzielenie koncesji
złożony wspólnie przez kilka podmiotów – co najmniej jednemu z podmiotów,
uchylono decyzję o uzyskaniu pozytywnej oceny z postępowania kwalifikacyjnego,
decyzja ta wygasła albo utraciła moc bez względu na przyczynę.
Art. 49f. 1. Organ koncesyjny corocznie, w terminie do dnia 30 czerwca, ogłasza
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ten
organ informację o przestrzeniach, w tym ich granicach, dla których planuje
w następnym roku wszczęcie postępowania przetargowego.
2. W przypadku dokonania zmian przestrzeni, dla których planuje się
w następnym roku wszczęcie postępowania przetargowego, organ koncesyjny
niezwłocznie ogłasza zmiany w sposób określony w ust. 1.
3. Przestrzenie, dla których planuje się w następnym roku wszczęcie
postępowania przetargowego, organ koncesyjny ustala na podstawie oceny
perspektywiczności geologicznej, dokonanej we współpracy z państwową służbą
geologiczną. Ocena perspektywiczności geologicznej obejmuje w szczególności
ocenę możliwości udokumentowania zasobów złóż węglowodorów w celu ich
wydobywania oraz opłacalności wydobywania węglowodorów ze złóż.
Art. 49g. 1. Przed wszczęciem postępowania przetargowego organ koncesyjny,
w przypadku gdy przedmiotem tego postępowania jest udzielenie koncesji na:
1) poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów oraz wydobywanie
węglowodorów ze złóż – dokonuje uzgodnienia, o którym mowa w art. 8 oraz w
art. 23 ust. 1a, a także uzyskuje opinię, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1b, albo
opinię, o której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 2;
2) wydobywanie węglowodorów ze złóż:
a) dokonuje uzgodnienia, o którym mowa w art. 8 oraz w art. 23 ust. 1 pkt 3, a
także uzyskuje opinię, o której mowa w art. 23 ust. 1b, albo dokonuje
uzgodnienia, o którym mowa w art. 23 ust. 2a pkt 1,
b) uzyskuje decyzję zatwierdzającą dokumentację geologiczno-inwestycyjną
złoża węglowodorów,
c) uzyskuje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach;
3) poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów oraz wydobywanie
węglowodorów ze złóż w granicach obszarów morskich Rzeczypospolitej
Polskiej albo wydobywanie węglowodorów ze złóż w granicach obszarów
morskich Rzeczypospolitej Polskiej – uzyskuje także opinię Prezesa Wyższego
Urzędu Górniczego w zakresie bezpieczeństwa wykonywania tej działalności.
2. W sprawach, o których mowa w ust. 1, organowi koncesyjnemu przysługują
prawa strony postępowania.
Art. 49h. 1. Postępowanie przetargowe składa się z następujących etapów:
1) przetarg;
2) zawarcie umowy o współpracy, w przypadku gdy zwycięzcą przetargu jest kilka
podmiotów, które wspólnie złożyły ofertę;
3) udzielenie koncesji.
2. Organ koncesyjny ogłasza wszczęcie postępowania przetargowego w celu
udzielenia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz
wydobywanie węglowodorów ze złoża albo koncesji na wydobywanie węglowodorów
ze złoża w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Informację o opublikowaniu
ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zamieszcza się w Biuletynie
Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego organ
koncesyjny.
3. Ogłoszenie określa w szczególności:
1) rodzaj działalności, na którą ma być udzielona koncesja;
2) przestrzeń, w granicach której ma być wykonywana działalność;
3) termin składania ofert nie krótszy niż 90 dni od dnia opublikowania ogłoszenia
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i miejsce ich składania;
4) szczegółowe warunki przetargu, w tym kryteria oceny ofert wraz z określeniem
ich znaczenia, zapewniające spełnienie warunków, o których mowa w art. 49k
ust. 1, oraz zakres współpracy, o którym mowa w art. 49k ust. 1a;
5) minimalny zakres informacji geologicznej;
6) termin rozpoczęcia działalności;
7) warunki udzielenia koncesji, w szczególności dotyczące wysokości, zakresu,
sposobu oraz terminu ustanowienia zabezpieczenia, o którym mowa w art. 49x ust. 2a, a jeżeli przemawia za tym szczególnie ważny interes państwa lub
szczególnie ważny interes publiczny związany w szczególności z ochroną
środowiska lub gospodarką kraju, także wysokość, zakres oraz sposób
ustanowienia zabezpieczenia, o którym mowa w art. 49x ust. 2;
8) minimalny zakres prac geologicznych, w tym robót geologicznych, lub robót
górniczych;
9) czas, na jaki ma być udzielona koncesja;
10) szczególne warunki wykonywania działalności, w tym w zakresie zapewnienia
bezpieczeństwa powszechnego, zdrowia publicznego, ochrony środowiska lub
racjonalnego gospodarowania złożem;
11) wzór umowy o ustanowienie użytkowania górniczego;
12) informację o wysokości wynagrodzenia za ustanowienie użytkowania
górniczego;
13) informację o wymaganiach, jakim powinna odpowiadać oferta oraz dokumenty
wymagane od składającego ofertę;
14) informację o formie wniesienia wadium oraz o jego wysokości i terminie wpłaty.
Art. 49i. 1. W terminie 14 dni od dnia opublikowania ogłoszenia, o którym
mowa w art. 49h ust. 2, zainteresowany podmiot może złożyć do organu koncesyjnego
wniosek o udzielenie wyjaśnień dotyczących warunków, o których mowa w art. 49h
ust. 3 pkt 4.
2. Organ koncesyjny, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku, ogłasza
treść wyjaśnienia w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu
obsługującego ten organ.
3. Wyjaśnienia są wiążące dla organu koncesyjnego i podmiotów biorących
udział w postępowaniu przetargowym.
Art. 49j. 1. Ofertę sporządza się zgodnie z wymaganiami określonymi
w przepisach wydanych na podstawie art. 49o pkt 1.
2. W przypadku gdy ofertę składa wspólnie kilka podmiotów, zawiera ona także:
1) wskazanie operatora;
2) proponowane w umowie o współpracy udziały procentowe w kosztach prac
geologicznych, w tym robót geologicznych, lub robót górniczych, obliczonych
w taki sposób, aby suma udziałów procentowych oferentów wynosiła 100%.
3. Operatorem jest przedsiębiorca posiadający decyzję o uzyskaniu pozytywnej
oceny z postępowania kwalifikacyjnego, obowiązany do wykonywania wobec
organów administracji publicznej praw i obowiązków wynikających z udzielonej
koncesji, o której mowa w niniejszym rozdziale, oraz obowiązany do ponoszenia
odpowiedzialności wobec tych organów i osób trzecich, a także uprawniony do
reprezentowania pozostałych przedsiębiorców, którym udzielono tej koncesji, na
zasadach określonych w ustawie.
Art. 49k. 1. Warunki przetargu powinny mieć charakter obiektywny
i niedyskryminujący, dawać pierwszeństwo najlepszym systemom poszukiwania
i rozpoznawania złóż węglowodorów lub wydobywania węglowodorów ze złóż oraz
opierać się na następujących kryteriach:
1) doświadczenie w wykonywaniu działalności w zakresie poszukiwania
i rozpoznawania złóż węglowodorów lub wydobywania węglowodorów ze złóż,
zapewniające bezpieczeństwo prowadzonej działalności, ochronę życia i zdrowia
ludzi i zwierząt oraz ochronę środowiska;
2) techniczne możliwości wykonywania działalności w zakresie, odpowiednio,
poszukiwania i rozpoznawania złóż węglowodorów oraz wydobywania
węglowodorów ze złóż albo wydobywania węglowodorów ze złóż,
w szczególności dysponowanie odpowiednim potencjałem technicznym,
organizacyjnym, logistycznym oraz kadrowym;
3) finansowe możliwości dające należytą rękojmię wykonywania działalności
w zakresie, odpowiednio, poszukiwania i rozpoznawania złóż węglowodorów
oraz wydobywania węglowodorów ze złóż albo wydobywania węglowodorów
ze złóż, w szczególności źródła i sposoby finansowania zamierzonej
działalności, w tym udział środków własnych oraz środków pochodzących
z kapitału obcego;
4) proponowana technologia prowadzenia prac geologicznych, w tym robót
geologicznych, lub robót górniczych;
5) zakres i harmonogram proponowanych prac geologicznych, w tym robót
geologicznych, lub robót górniczych;
6) zakres i harmonogram obowiązkowego poboru próbek uzyskanych w wyniku
robót geologicznych, w tym rdzeni wiertniczych.
1a. W ramach badania kryterium, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, ocenia się
również zakres współpracy w opracowywaniu i wdrażaniu innowacji w poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu węglowodorów ze złóż z jednostkami naukowymi w
rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania
nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87), zwanymi dalej „jednostkami naukowymi”,
zajmującymi się rozpoznaniem budowy geologicznej Polski oraz analityki, technologii
i metodyki poszukiwań złóż uwzględniających specyfikę polskich warunków
geologicznych i mających zastosowanie do tych warunków, wpisanymi na listę
jednostek naukowych, o której mowa w art. 49ka ust. 1.
2. Podmiot uczestniczący w postępowaniu przetargowym może polegać na
technicznych możliwościach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, innych podmiotów,
niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. W takim
przypadku podmiot uczestniczący w postępowaniu przetargowym jest obowiązany
udowodnić organowi koncesyjnemu, iż będzie dysponował zasobami technicznymi
niezbędnymi do realizacji obowiązków wynikających z koncesji, w szczególności
przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie innych podmiotów do oddania mu
do dyspozycji niezbędnych zasobów technicznych na okres korzystania z nich przy
wykonaniu koncesji.
3. W przypadku gdy w wyniku oceny ofert zgodnie z kryteriami, o których
mowa w ust. 1, dwie lub więcej ofert uzyskają jednakową ocenę, dodatkowym
kryterium w celu dokonania ostatecznego wyboru między tymi ofertami jest wysokość
wynagrodzenia za ustanowienie użytkowania górniczego, należnego w fazie
poszukiwania i rozpoznawania.
Art. 49ka. 1. Minister właściwy do spraw środowiska prowadzi listę jednostek
naukowych.
2. Lista, o której mowa w ust. 1, jest ogłaszana w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do
spraw środowiska.
3. Minister właściwy do spraw środowiska wpisuje jednostkę naukową na listę,
o której mowa w ust. 1, na jej wniosek, biorąc pod uwagę następujące kryteria:
1) osiągnięcia naukowe,
2) potencjał naukowy,
3) efekty działalności naukowej
– w zakresie rozpoznawania budowy geologicznej Polski oraz analityki, technologii i
metodyki poszukiwań złóż uwzględniających specyfikę polskich warunków
geologicznych i mających zastosowanie do tych warunków.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, zawiera:
1) dane podstawowe jednostki naukowej, w tym jej nazwę, siedzibę i numer wpisu
do Krajowego Rejestru Sądowego;
2) dane o publikacjach i monografiach naukowych;
3) patenty, zgłoszenia międzynarodowe, wdrożenia technologii i projekty
wynalazcze;
4) informacje o potencjale naukowym;
5) informacje o najważniejszych osiągnięciach jednostki naukowej w zakresie
pozostałych efektów działalności.
5. Minister właściwy do spraw środowiska dokonuje oceny jednostki naukowej,
biorąc pod uwagę kryteria, o których mowa w ust. 3, na podstawie informacji
zawartych w złożonym wniosku.
6. Minister właściwy do spraw środowiska odmawia, w drodze decyzji, wpisu
jednostki naukowej na listę, o której mowa w ust. 1, w przypadku gdy jednostka
naukowa nie spełnia kryteriów, o których mowa w ust. 3.
7. Jednostka naukowa wpisana na listę, o której mowa w ust. 1, corocznie, w
terminie do dnia 31 stycznia, jest obowiązana do przedkładania ministrowi
właściwemu do spraw środowiska aktualnych informacji, w zakresie, o którym mowa
w ust. 4, według stanu na dzień 31 grudnia poprzedniego roku.
8. Minister właściwy do spraw środowiska może, w drodze decyzji, skreślić
jednostkę naukową z listy, o której mowa w ust. 1, w przypadku:
1) wniosku tej jednostki naukowej;
2) likwidacji lub podziału tej jednostki naukowej;
3) zaprzestania spełniania przez tę jednostkę naukową kryteriów, o których mowa
w ust. 3.
9. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia,
sposób dokonywania oceny spełniania kryteriów, o których mowa w ust. 3, przez
jednostkę naukową oraz wzór wniosku o wpis na listę jednostek naukowych, kierując
się potrzebą sprawnego przeprowadzania procedury wpisu jednostek naukowych na
listę.
Art. 49l. 1. Organ koncesyjny przeprowadza przetarg przy pomocy komisji
przetargowej.
2. Komisja przetargowa składa się z trzech do pięciu członków, w tym
przewodniczącego oraz jego zastępcy, wyznaczanych przez organ koncesyjny spośród
osób będących pracownikami urzędu obsługującego ten organ, spełniających
wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 49o pkt 2.
3. Członkami komisji przetargowej nie mogą być osoby, które:
1) pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub
powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej
do drugiego stopnia, albo są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub
kurateli z podmiotem składającym ofertę, jego pełnomocnikiem lub członkami
władz tego podmiotu;
2) przed upływem trzech lat od dnia wszczęcia postępowania przetargowego
pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z podmiotem składającym ofertę albo
były członkami władz osób prawnych tego podmiotu;
3) pozostają z podmiotem składającym ofertę w takim stosunku prawnym lub
faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do ich bezstronności.
4. Komisja przetargowa pracuje na posiedzeniach, które odbywają się w terminie
i miejscu wskazanych przez przewodniczącego komisji.
Art. 49m. 1. Komisja przetargowa dokonuje oceny spełnienia przez oferty
wymogów, o których mowa w art. 49h ust. 3 pkt 13, oraz ocenia oferty na podstawie
kryteriów, o których mowa w art. 49h ust. 3 pkt 4.
1a. W przypadku działalności polegającej na poszukiwaniu, rozpoznawaniu lub
wydobywaniu węglowodorów ze złóż w granicach obszarów morskich
Rzeczypospolitej Polskiej, komisja przetargowa, dokonując oceny ofert w zakresie
kryteriów, o których mowa w art. 49k ust. 1 pkt 2 i 3, bierze pod uwagę w
szczególności:
1) ryzyko i zagrożenia dotyczące wykonywania działalności w przestrzeni, w
granicach której ma być wykonywana, w szczególności koszty degradacji
środowiska wód morskich, o których mowa w art. 61h ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia
18 lipca 2001 r. – Prawo wodne;
2) zdolności finansowe podmiotu uczestniczącego w przetargu do pokrycia
zobowiązań, jakie mogą potencjalnie wyniknąć z wykonywania działalności, w
tym wszelkie rodzaje zabezpieczenia finansowego;
3) dostępne informacje dotyczące działania podmiotu uczestniczącego w przetargu
w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska, w tym w odniesieniu do
niebezpiecznych zdarzeń, w zakresie, w jakim mogą mieć one wpływ na
wykonywanie działalności.
2. W przypadku gdy ofertę składa wspólnie kilka podmiotów, ocena jest
dokonywana łącznie wobec wszystkich podmiotów.
3. Zwycięzcą przetargu zostaje podmiot albo podmioty, których oferta uzyskała
najwyższą ocenę.
4. W przypadku gdy zwycięzcą przetargu są podmioty, które wspólnie złożyły
ofertę, operatorem jest podmiot wskazany w ofercie.
5. Po zakończeniu przetargu komisja przetargowa niezwłocznie przedstawia
organowi koncesyjnemu protokół z przetargu.
6. Organ koncesyjny przesyła protokół z przetargu wszystkim podmiotom
uczestniczącym w przetargu.
Art. 49n. 1. Podmiot uczestniczący w przetargu ma prawo wniesienia do organu
koncesyjnego protestu wobec czynności podjętych w przetargu z naruszeniem
przepisów ustawy.
2. Protest powinien wskazywać oprotestowaną czynność, a także zawierać
zwięzłe przytoczenie zarzutów oraz wskazywać okoliczności faktyczne i prawne
uzasadniające wniesienie protestu.
3. Protest wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu z przetargu.
4. Organ koncesyjny odrzuca protest wniesiony po terminie lub wniesiony przez
podmiot niebędący uczestnikiem przetargu.
5. Organ koncesyjny powiadamia niezwłocznie podmioty uczestniczące
w przetargu o wniesieniu protestu.
6. Protest rozpatruje się w terminie 14 dni od dnia jego wniesienia.
7. W przypadku uwzględnienia protestu, czynność oprotestowaną powtarza się.
8. W przypadku powtórzenia oprotestowanych czynności terminy, o których
mowa w art. 49p ust. 1–3 albo art. 49s ust. 1, ulegają zawieszeniu.
9. W sprawach związanych z protestem organ koncesyjny wydaje
postanowienia.
Art. 49o. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) wymagania, jakim powinna odpowiadać oferta oraz dokumenty wymagane od
składającego ofertę, z uwzględnieniem rodzaju działalności,
2) wymagania, jakim powinni odpowiadać członkowie komisji przetargowej,
niezbędne do przeprowadzenia przetargu oraz tryb pracy tej komisji,
z uwzględnieniem zapewnienia sprawności wykonywanych czynności,
3) tryb przeprowadzenia przetargu, w tym sposób dokonania oceny ofert,
z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia sprawiedliwej oceny ofert zgodnie
z zasadami przejrzystości i niedyskryminacji
– mając na uwadze zasady ochrony konkurencji, ochrony środowiska oraz racjonalnej
gospodarki złożem.
Art. 49p. 1. W przypadku gdy w przetargu została wybrana oferta złożona
wspólnie przez kilka podmiotów, organ koncesyjny, po otrzymaniu protokołu
z przetargu, niezwłocznie wzywa operatora do przekazania temu organowi, w terminie
30 dni od dnia otrzymania wezwania, projektu umowy o współpracy.
2. W przypadku stwierdzenia przez organ koncesyjny niezgodności projektu
umowy o współpracy ze złożoną ofertą lub ustawą organ koncesyjny wyznacza
dodatkowy termin 14 dni na usunięcie niezgodności.
3. W przypadku stwierdzenia przez organ koncesyjny zgodności projektu
umowy o współpracy ze złożoną ofertą oraz ustawą organ koncesyjny niezwłocznie,
nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu umowy, informuje
o tym operatora.
4. Po otrzymaniu informacji, o której mowa w ust. 3, operator przesyła
niezwłocznie organowi koncesyjnemu umowę o współpracy.
Art. 49q. 1. Wycofanie oferty w czasie trwania przetargu powoduje utratę
wadium.
2. Wadium wniesione przez podmiot uczestniczący w przetargu, którego oferta
nie uzyskała najwyższej oceny w przetargu, podlega zwrotowi w terminie 14 dni od
dnia otrzymania przez organ koncesyjny protokołu z przetargu.
3. Wadium wniesione przez zwycięzcę przetargu podlega zwrotowi w terminie
14 dni od dnia udzielenia koncesji, a w przypadku gdy zwycięzcą przetargu są
podmioty, które wspólnie złożyły ofertę – od dnia przekazania organowi
koncesyjnemu umowy o współpracy. Wadium nie podlega zwrotowi w przypadku odstąpienia od zawarcia umowy o współpracy z przyczyn leżących po stronie
zwycięzcy przetargu, chyba że odstąpienie nastąpiło z powodu siły wyższej.
Art. 49r. Organ koncesyjny umarza postępowanie przetargowe, w przypadku
gdy:
1) w terminie, o którym mowa w art. 49h ust. 3 pkt 3, żaden podmiot nie złożył
oferty;
2) wszystkie złożone w przetargu oferty zostały wycofane lub nie spełniają
wymagań określonych w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 49h ust. 2;
3) zwycięzcą przetargu są podmioty, które wspólnie złożyły ofertę i nie przekazały
organowi koncesyjnemu umowy o współpracy;
4) w terminie, o którym mowa w art. 49p ust. 2, nie usunięto niezgodności
w projekcie umowy o współpracy.
Art. 49s. 1. Organ koncesyjny udziela koncesji na poszukiwanie
i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża
albo koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża niezwłocznie:
1) po otrzymaniu protokołu z przetargu – na rzecz zwycięzcy przetargu albo
2) w przypadku gdy zwycięzcą przetargu są podmioty, które wspólnie złożyły ofertę
– po przekazaniu organowi koncesyjnemu umowy o współpracy – na rzecz stron
tej umowy
– i jednocześnie odmawia udzielenia koncesji podmiotom uczestniczącym
w postępowaniu przetargowym, które nie są zwycięzcą przetargu.
2. Organ koncesyjny zawiera umowę o ustanowieniu użytkowania górniczego ze
zwycięzcą przetargu, a w przypadku gdy zwycięzcą przetargu są podmioty, które
wspólnie złożyły ofertę – ze wszystkimi tymi podmiotami.
3. Organ koncesyjny odmawia udzielenia koncesji, o której mowa w ust. 1,
w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 1, a także w przypadku gdy:
1) żadna z ofert nie spełnia kryteriów, o których mowa w art. 49h ust. 3 pkt 4;
2) przed udzieleniem koncesji zwycięzcy przetargu, a w przypadku gdy zwycięzcą
przetargu są podmioty, które wspólnie złożyły ofertę – operatorowi albo
wszystkim podmiotom, uchylono decyzję o uzyskaniu pozytywnej oceny
z postępowania kwalifikacyjnego, decyzja ta wygasła albo utraciła moc bez
względu na przyczynę.
Art. 49t. 1. Koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów oraz
wydobywanie węglowodorów ze złóż, a także koncesji na wydobywanie
węglowodorów ze złóż udziela się na czas oznaczony nie krótszy niż 10 lat i nie
dłuższy niż 30 lat, z zastrzeżeniem art. 49y ust. 2, 5 i 8.
2. Przedsiębiorca, który uzyskał koncesję na poszukiwanie i rozpoznawanie
złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesję na
wydobywanie węglowodorów ze złoża, po przeprowadzeniu postępowania
przetargowego, z mocy prawa wstępuje w prawa i obowiązki stron postępowań
zakończonych decyzją oraz postanowieniami uzyskanymi przez organ koncesyjny
przed wszczęciem tego postępowania.
3. Koncesja na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz
wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesja na wydobywanie
węglowodorów ze złoża:
1) przyznaje przedsiębiorcy wyłączne prawo do wykonywania działalności objętej
koncesją w określonej w niej przestrzeni;
2) w przypadku gdy jest udzielona na rzecz stron umowy o współpracy – jest
wykonywana w sposób i na warunkach określonych w tej umowie.
Art. 49u. 1. Koncesja na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów
oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesja na wydobywanie
węglowodorów ze złoża, określa:
1) rodzaj i sposób wykonywania zamierzonej działalności;
2) przestrzeń, w granicach której ma być wykonywana zamierzona działalność;
3) w przypadku gdy jest udzielana na rzecz stron umowy o współpracy – operatora
oraz wskazuje zgodnie z umową o współpracy udziały stron umowy w zysku
i kosztach prac geologicznych, w tym robót geologicznych, lub robót
górniczych;
4) czas obowiązywania koncesji;
5) termin rozpoczęcia zamierzonej działalności, a w razie potrzeby – przesłanki,
których spełnienie oznacza rozpoczęcie zamierzonej działalności;
6) szczególne warunki wykonywania zamierzonej działalności, w szczególności
w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego, zdrowia publicznego,
ochrony środowiska lub racjonalnego gospodarowania złożem;
7) warunki zabezpieczenia, o których mowa w art. 49x ust. 2, o ile je przewidziano
w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 49h ust. 2, w szczególności wysokość,
zakres i sposób ustanowienia tego zabezpieczenia;
8) wysokość, zakres i sposób ustanowienia zabezpieczenia, o którym mowa w art.
49x ust. 2a, w przypadku koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż
węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złóż w granicach
obszarów morskich Rzeczypospolitej Polskiej, a także koncesji na wydobywanie
węglowodorów ze złóż w granicach obszarów morskich Rzeczypospolitej
Polskiej.
2. Koncesja na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz
wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesja na wydobywanie
węglowodorów ze złoża, może określać warunki wtłaczania wód do górotworu.
Art. 49v. Koncesja na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz
wydobywanie węglowodorów ze złoża określa również:
1) cel, zakres i rodzaj zamierzonych prac geologicznych, w tym robót
geologicznych, oraz minimalną kategorię rozpoznania złoża;
2) czas trwania fazy:
a) poszukiwania i rozpoznawania rozumianej jako wykonywanie tej koncesji
w okresie od dnia jej udzielenia do dnia zakończenia dokumentowania złoża
w przestrzeni wyznaczonej koncesją albo przekazania właściwemu
organowi dokumentacji, o której mowa w art. 88 ust. 2 pkt 4; zatwierdzenie
dokumentacji geologiczno-inwestycyjnej złoża węglowodorów przed
upływem czasu trwania tej fazy nie stanowi jej zakończenia,
b) wydobywania rozumianej jako wykonywanie tej koncesji w okresie od dnia
wydania decyzji inwestycyjnej, o której mowa w art. 49z ust. 1, do dnia
cofnięcia, wygaśnięcia lub utraty mocy tej koncesji; rozpoczęcie fazy
wydobywania może nastąpić w czasie trwania fazy poszukiwania
i rozpoznawania;
3) harmonogram, w podziale na lata, realizacji obowiązków wynikających z tej
koncesji, w tym wynikających z harmonogramu określonego w projekcie robót
geologicznych;
4) częstotliwość, tryb i format przekazywania organowi koncesyjnemu informacji
o wynikach realizacji obowiązków określonych w harmonogramach, o których
mowa w pkt 3;
5) wysokość opłaty za działalność w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złoża
węglowodorów;
6) (uchylony)
7) zakres i harmonogram obowiązkowego poboru próbek uzyskanych w wyniku
robót geologicznych, w tym rdzeni wiertniczych.
Art. 49w. 1. Koncesja na wydobywanie węglowodorów ze złoża określa
również:
1) granice obszaru górniczego i terenu górniczego;
2) minimalny stopień wykorzystania zasobów złoża węglowodorów oraz
przedsięwzięcia niezbędne w zakresie racjonalnej gospodarki złożem.
2. Podstawą wyznaczenia granic obszaru górniczego jest dokumentacja
geologiczno-inwestycyjna złoża węglowodorów.
Art. 49x. 1. (uchylony)
2. Jeżeli przemawia za tym szczególnie ważny interes państwa lub szczególnie
ważny interes publiczny związany w szczególności z ochroną środowiska lub
gospodarką kraju, koncesja na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów
oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża albo koncesja na wydobywanie
węglowodorów ze złoża może zostać udzielona pod warunkiem ustanowienia
zabezpieczenia roszczeń mogących powstać wskutek wykonywania działalności
objętej koncesją.
2a. Przedsiębiorca wykonujący działalność polegającą na poszukiwaniu,
rozpoznawaniu lub wydobywaniu węglowodorów ze złóż w granicach obszarów
morskich Rzeczypospolitej Polskiej jest także obowiązany do ustanowienia
zabezpieczenia roszczeń mogących powstać wskutek wykonywania tej działalności.
Zabezpieczenie ustanawia się po dniu doręczenia decyzji zatwierdzającej plan ruchu
zakładu górniczego, o której mowa w art. 108 ust. 11, nie później niż przed dniem
rozpoczęcia prowadzenia ruchu zakładu górniczego.
3. (uchylony)
4. Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 2 i 2a, wnosi się w następujących
formach:
1) pieniądzu;
2) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-
-kredytowej, z tym że zobowiązanie kasy jest zawsze zobowiązaniem
pieniężnym;
3) gwarancjach bankowych;
4) gwarancjach ubezpieczeniowych;
5) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2
ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju
Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2020 r. poz. 299);
6) wekslach z poręczeniem wekslowym banku lub spółdzielczej kasy
oszczędnościowo-kredytowej;
7) zastawie na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa;
8) ubezpieczeniach od odpowiedzialności cywilnej.
5. Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 2, wnoszone w pieniądzu wpłaca się
przelewem na odrębny rachunek bankowy urzędu obsługującego organ koncesyjny w
terminie 30 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia koncesji.
5a. W przypadku, o którym mowa w ust. 2a, zabezpieczenie wnoszone w
pieniądzu wpłaca się przelewem na odrębny rachunek bankowy urzędu obsługującego
organ koncesyjny, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji zatwierdzającej plan
ruchu zakładu górniczego, nie później niż przed dniem rozpoczęcia prowadzenia ruchu
zakładu górniczego.
6. Jeżeli zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 2 i 2a, wniesiono w pieniądzu,
organ koncesyjny przechowuje je na oprocentowanym rachunku bankowym. Organ
koncesyjny zwraca zabezpieczenie wniesione w pieniądzu z odsetkami wynikającymi
z umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane, pomniejszone
o koszt prowadzenia tego rachunku oraz prowizji bankowej za przelew pieniędzy na
rachunek przedsiębiorcy, a w przypadku udzielenia koncesji na rzecz stron umowy
o współpracy – na rachunek wspólny, o którym mowa w art. 49zp ust. 1.
7. Dowód ustanowienia zabezpieczenia, o którym mowa w:
1) (uchylony)
2) ust. 2 – przedstawia się organowi koncesyjnemu w terminie 30 dni od dnia
udzielenia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz
wydobywanie węglowodorów ze złoża albo koncesji na wydobywanie
węglowodorów ze złoża;
3) ust. 2a – przedstawia się organowi koncesyjnemu w terminie 30 dni od dnia
doręczenia decyzji zatwierdzającej plan ruchu zakładu górniczego.
8. Corocznie, w terminie do dnia 31 stycznia, przedkłada się organowi
koncesyjnemu aktualny dowód istnienia zabezpieczenia, o którym mowa w ust. 2 i 2a.
9. (uchylony)
9a. Ustanowione zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 2a, powinno być
utrzymane w wysokości określonej w koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż
węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złóż w granicach obszarów
morskich Rzeczypospolitej Polskiej, a także w koncesji na wydobywanie
węglowodorów ze złóż w granicach obszarów morskich Rzeczypospolitej Polskiej, i
uzupełniane do tej wysokości przez cały okres, na który został sporządzony i
zatwierdzony plan ruchu zakładu górniczego.
10. Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 2 i 2a, ustanowione w pieniądzu nie
wchodzi w skład masy upadłości.
Art. 49y. 1. Faza poszukiwania i rozpoznawania trwa nie dłużej niż 5 lat.
2. Organ koncesyjny w przypadku uzasadnionym warunkami geologicznymi i
racjonalną gospodarką złożem może, na wniosek, przedłużyć czas trwania fazy
poszukiwania i rozpoznawania. Przedłużenie czasu trwania fazy poszukiwania
i rozpoznawania nie oznacza przedłużenia czasu obowiązywania koncesji na
poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów oraz wydobywanie
węglowodorów ze złóż.
3. Warunkiem przedłużenia fazy poszukiwania i rozpoznawania jest
wykonywanie działalności zgodnie z warunkami określonymi w koncesji na
poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie
węglowodorów ze złoża, w szczególności zgodnie z harmonogramami, o których
mowa w art. 49v pkt 3.
4. Wniosek o przedłużenie czasu trwania fazy poszukiwania i rozpoznawania
przedkłada się nie później niż 60 dni przed upływem czasu trwania tej fazy. Do
wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których
mowa w ust. 3.
5. Organ koncesyjny, w przypadku gdy działalność w fazie wydobywania jest
prowadzona zgodnie z warunkami określonymi w koncesji na poszukiwanie i
rozpoznawanie złóż węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złóż, może,
na wniosek, przedłużyć czas trwania fazy wydobywania na okres niezbędny do
zakończenia wydobywania węglowodorów ze złóż. Przedłużenie czasu trwania fazy
wydobywania oznacza przedłużenie czasu obowiązywania koncesji na poszukiwanie
i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża.
6. Wniosek o przedłużenie czasu trwania fazy wydobywania przedkłada się nie
później niż 120 dni przed upływem czasu trwania tej fazy.
6a. Razem z wnioskiem o przedłużenie czasu trwania fazy wydobywania składa
się wniosek o zmianę decyzji inwestycyjnej, o której mowa w art. 49z ust. 1.
7. (uchylony)
8. Przepisy ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio do przedłużenia czasu
obowiązywania koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złóż.
9. Organ koncesyjny, w przypadku gdy przedmiotem postępowania jest
przedłużenie:
1) fazy poszukiwania i rozpoznawania – dokonuje uzgodnienia, o którym mowa w
art. 8, oraz uzyskuje opinię, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1a i 1b, albo opinię,
o której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 2;
2) fazy wydobywania – dokonuje uzgodnienia, o którym mowa w art. 8 oraz w art.
23 ust. 1 pkt 3, a także uzyskuje opinię, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1a i
1b, albo dokonuje uzgodnienia, o którym mowa w art. 23 ust. 2a pkt 1.
Art. 49z. 1. Rozpoczęcie fazy wydobywania wymaga uzyskania decyzji
inwestycyjnej.
2. Decyzję inwestycyjną wydaje organ koncesyjny na wniosek.
3. We wniosku o wydanie decyzji inwestycyjnej określa się:
1) prawa do nieruchomości, w granicach której ma być wykonywane wydobywanie
węglowodorów ze złoża, lub prawo, o ustanowienie którego ubiega się
wnioskodawca;
2) termin rozpoczęcia wydobywania węglowodorów ze złoża;
3) złoże węglowodorów lub jego część, która ma być przedmiotem wydobywania;
4) wielkość i sposób zamierzonego wydobywania węglowodorów ze złoża, a także
stopień zamierzonego wykorzystania zasobów, w tym kopalin towarzyszących
i współwystępujących;
5) projektowane położenie obszaru górniczego i terenu górniczego, wyznaczone na
podstawie dokumentacji geologiczno-inwestycyjnej złoża węglowodorów oraz
przedstawione zgodnie z wymaganiami dotyczącymi map górniczych,
z zaznaczeniem granic podziału terytorialnego kraju;
6) geologiczne i hydrogeologiczne warunki wydobywania węglowodorów ze złoża,
a w razie potrzeby warunki wtłaczania wód do górotworu określone
w dokumentacji hydrogeologicznej, o której mowa w art. 90 ust. 1 pkt 2 lit. b.
4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, dołącza się dowód istnienia prawa do
korzystania z informacji geologicznej, które przysługuje wnioskodawcy w zakresie
niezbędnym do prowadzenia zamierzonej działalności.
Art. 49za. 1. Decyzja inwestycyjna określa:
1) sposób wydobywania węglowodorów ze złoża;
2) granice obszaru górniczego i terenu górniczego;
3) termin rozpoczęcia wydobywania węglowodorów ze złoża;
4) minimalny stopień wykorzystania zasobów złoża węglowodorów oraz
przedsięwzięcia niezbędne w zakresie racjonalnej gospodarki złożem.
2. Decyzja inwestycyjna może określać:
1) warunki wtłaczania wód do górotworu;
2) inne wymagania dotyczące zamierzonego wydobywania węglowodorów ze
złoża, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa powszechnego, racjonalnej
gospodarki złożem lub ochrony środowiska.
3. Od dnia uzyskania decyzji inwestycyjnej do dnia zakończenia fazy
poszukiwania i rozpoznawania przedsiębiorca może poszukiwać i rozpoznawać złoże
węglowodorów w przestrzeni wyznaczonej w koncesji na poszukiwanie i
rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, nie
wyłączając granic obszaru górniczego określonych w tej decyzji.
4. W przypadku gdy przedsiębiorca w czasie trwania fazy poszukiwania i
rozpoznawania uzyskał decyzje zatwierdzające dokumentacje geologicznoinwestycyjne złoża węglowodorów dla kolejnych złóż węglowodorów, przystąpienie
do wydobywania węglowodorów z tych złóż wymaga uzyskania decyzji
inwestycyjnych dla tych złóż.
4a. Organ koncesyjny, na wniosek przedsiębiorcy, może dokonać zmiany decyzji
inwestycyjnej dla tego złoża. Do zmiany decyzji inwestycyjnej stosuje się
odpowiednio przepisy o jej udzieleniu. Współdziałanie z organami określonymi
ustawą dotyczy wówczas tylko tych spraw, które są przedmiotem zamierzonej zmiany,
w szczególności w zakresie zgodności z przeznaczeniem lub sposobem korzystania z
nieruchomości określonym w sposób przewidziany w art. 7. Przepisu art. 155 Kodeksu
postępowania administracyjnego nie stosuje się.
5. Granice obszarów górniczych określone w decyzjach inwestycyjnych lub ich
zmianach po zakończeniu fazy poszukiwania i rozpoznawania zastępują granice przestrzeni wyznaczonej w koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż
węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złóż.
6. Uzyskanie decyzji inwestycyjnych albo ich zmian zobowiązuje do zmiany
umowy o ustanowieniu użytkowania górniczego najpóźniej w terminie 30 dni od dnia
uzyskania albo zmiany decyzji inwestycyjnej.
7. W przypadku udokumentowania złoża węglowodorów położonego w
przestrzeni co najmniej dwóch przylegających do siebie koncesji na poszukiwanie i
rozpoznawanie złóż węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złóż,
udzielonych na rzecz jednego przedsiębiorcy lub stron umowy o współpracy, organ
koncesyjny wydaje jedną decyzję inwestycyjną dla tego złoża, która określa warunki
wykonywania fazy wydobywania dla wszystkich koncesji, w przestrzeni których
położone jest udokumentowane złoże.
Art. 49zb. Przedsiębiorca, a w przypadku gdy koncesja na poszukiwanie
i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża lub
koncesja na wydobywanie węglowodorów ze złoża jest udzielona na rzecz stron
umowy o współpracy – operator, przez czas obowiązywania koncesji, jest obowiązany
do prowadzenia strony internetowej zapewniającej nieodpłatny dostęp do danych
teleadresowych stron umowy o współpracy, do kopii koncesji oraz decyzji ją
zmieniających, decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzji inwestycyjnej,
decyzji zatwierdzającej plan ruchu zakładu górniczego oraz decyzji zatwierdzającej
dokumentację geologiczno-inwestycyjną złoża węglowodorów. Strona internetowa
zapewnia także dostęp do mapy w skali co najmniej 1:50 000 z naniesionymi
granicami przestrzeni wyznaczonej koncesją i lokalizacji wierceń prowadzonych
w fazie poszukiwania i rozpoznawania, a w przypadku wydobywania węglowodorów
ze złoża – z naniesionymi granicami obszaru górniczego i terenu górniczego, wraz ze
współrzędnymi płaskimi prostokątnymi punktów załamania tych granic
w państwowym systemie odniesień przestrzennych.
Art. 49zc. 1. Przedsiębiorca od dnia uzyskania koncesji na wydobywanie
węglowodorów ze złóż, a w przypadku koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie
złóż węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złóż – od dnia uzyskania
decyzji inwestycyjnej, jest obowiązany do przekazywania państwowej służbie
geologicznej bieżących parametrów wydobywania węglowodorów ze złoża oraz
informowania organu koncesyjnego o tym przekazaniu.
2. Przekazywanie parametrów następuje w postaci papierowej i elektronicznej,
nie później niż 14 dni od dnia ich uzyskania, w zakresie, formatach i trybie
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 82a ust. 1 pkt 3.
Art. 49zd. 1. Jeżeli nie sprzeciwia się temu interes publiczny, w szczególności
związany z bezpieczeństwem państwa, budową konkurencyjnego i przejrzystego
rynku energii, zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego lub ochroną
środowiska, w tym z racjonalną gospodarką złożem, na wniosek przedsiębiorcy
będącego dotychczasową stroną umowy o współpracy, w przypadkach określonych
w art. 49zr ust. 2 oraz art. 49zt ust. 3 i 4, organ koncesyjny przenosi koncesję na
poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie
węglowodorów ze złoża albo koncesję na wydobywanie węglowodorów ze złoża,
w drodze decyzji, na nowe strony umowy o współpracy.
2. Organ koncesyjny przenosi koncesję, w przypadku gdy podmiot przystępujący
do umowy o współpracy:
1) posiada decyzję o uzyskaniu pozytywnej oceny z postępowania
kwalifikacyjnego, o której mowa w art. 49a ust. 17, odpowiednio w zakresie,
o którym mowa w art. 49a ust. 16;
2) wyraża zgodę na przyjęcie wszystkich warunków określonych w koncesji oraz
w umowie o ustanowieniu użytkowania górniczego;
3) wykaże, iż jest w stanie spełnić wymagania związane z wykonywaniem
zamierzonej działalności.
3. Do wniosku o przeniesienie koncesji dołącza się nową umowę o współpracy.
4. Stronami postępowania dotyczącego przeniesienia, o którym mowa w ust. 1,
są strony dotychczasowej umowy o współpracy oraz podmiot przystępujący do
umowy o współpracy.
5. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do przenoszenia koncesji na
poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie
węglowodorów ze złoża albo koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża
udzielonej jednemu przedsiębiorcy. Stronami postępowania dotyczącego
przeniesienia takiej koncesji są przedsiębiorca oraz podmiot, który ubiega się
o przeniesienie koncesji.
6. W decyzji przenoszącej koncesję organ koncesyjny na nowo określa
wysokość, zakres lub sposób ustanowienia zabezpieczenia, o którym mowa w art. 49x
ust. 2 lub 2a, a w przypadku zabezpieczenia, o którym mowa w art. 49x ust. 2a, także termin doręczenia organowi koncesyjnemu dowodu ustanowienia zabezpieczenia, nie
dłuższy niż 30 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji przenoszącej koncesję.
7. W przypadku, o którym mowa w ust. 6, dowód ustanowienia zabezpieczenia,
o którym mowa w:
1) art. 49x ust. 2 – doręcza się organowi koncesyjnemu w terminie 30 dni od dnia
doręczenia lub ogłoszenia decyzji przenoszącej koncesję;
2) art. 49x ust. 2a – doręcza się organowi koncesyjnemu w terminie określonym w
decyzji przenoszącej koncesję.
8. Przeniesienie koncesji zobowiązuje do niezwłocznej zmiany umowy
o ustanowieniu użytkowania górniczego.
9. Przeniesienie koncesji przenosi również prawa i obowiązki wynikające
z innych decyzji wydanych na podstawie ustawy.
Art. 49ze. 1. Organ koncesyjny może cofnąć koncesję na poszukiwanie
i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża,
a także koncesję na wydobywanie węglowodorów ze złoża, w przypadkach określonych w art. 37, a także w przypadku gdy:
1) zaistniały okoliczności, o których mowa w art. 49zn ust. 10, a koncesja została
udzielona na rzecz stron umowy o współpracy;
2) przedsiębiorca narusza obowiązki określone w art. 49zc.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, organ koncesyjny może cofnąć
koncesję na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie
węglowodorów ze złoża, a także koncesję na wydobywanie węglowodorów ze złoża,
po przeprowadzeniu postępowania zgodnie z art. 37.
3. Organ koncesyjny cofa koncesję na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża
węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesję na
wydobywanie węglowodorów ze złoża, w przypadku gdy:
1) przedsiębiorcy, któremu samodzielnie udzielono koncesji, a w przypadku gdy
koncesja została udzielona na rzecz stron umowy o współpracy – operatorowi
albo wszystkim stronom umowy o współpracy, uchylono decyzję o uzyskaniu
pozytywnej oceny z postępowania kwalifikacyjnego, decyzja ta wygasła albo
utraciła moc bez względu na przyczynę;
2) zaistniały okoliczności, o których mowa w art. 49zn ust. 9, a koncesja została
udzielona na rzecz stron umowy o współpracy.
Art. 49zf. 1. Do wygaśnięcia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża
węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesji na
wydobywanie węglowodorów ze złoża, stosuje się art. 38, z zastrzeżeniem, że
koncesja, która została udzielona na rzecz stron umowy o współpracy wygasa, gdy
przesłanki określone w art. 38 ust. 1 pkt 4 i 5 dotyczą operatora.
2. Koncesja wygasa również w przypadku gdy przedsiębiorca nie przedstawi
organowi koncesyjnemu, w terminie określonym w art. 49x ust. 7 pkt 2 i 3 albo w art.
49zd ust. 7 pkt 1, albo w terminie określonym w decyzji, o której mowa w art. 49zd
ust. 6, dowodu ustanowienia zabezpieczenia, o którym mowa w art. 49x ust. 2 lub 2a.
Art. 49zg. 1. Do zmian koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż
węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złóż, a także koncesji na
wydobywanie węglowodorów ze złóż nie stosuje się procedur, o których mowa
w art. 49e, chyba że zmiana koncesji zmierza do powiększenia przestrzeni nią
wyznaczonej. Zmiana koncesji może nastąpić w przypadku uzasadnionym
w szczególności warunkami geologicznymi i racjonalną gospodarką złożem.
1a. Jeżeli uzasadnione jest to szczególnymi warunkami geologicznymi i
racjonalną gospodarką złożem, do zmian koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie
złóż węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złóż, a także koncesji na
wydobywanie węglowodorów ze złóż nie stosuje się procedur, o których mowa w art.
49e, również w przypadku powiększenia obszaru górniczego, wyznaczonego
odpowiednio w decyzji inwestycyjnej lub w koncesji na wydobywanie węglowodorów
ze złóż, związanego ze zmianą granic złoża, będącego przedmiotem eksploatacji,
określonego w dokumentacji geologiczno-inwestycyjnej złoża węglowodorów.
1b. Zmiana koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów oraz
wydobywanie węglowodorów ze złóż, a także koncesji na wydobywanie
węglowodorów ze złóż, w przypadku, o którym mowa w ust. 1a, może nastąpić na
wniosek przedsiębiorcy, jeżeli obszar, którego wniosek dotyczy, nie jest objęty
aktualnym ogłoszeniem, o którym mowa w art. 49f ust. 1, albo nie zostało wszczęte
postępowanie przetargowe dotyczące tego obszaru, albo nie został złożony wniosek,
o którym mowa w art. 49e, albo obszar nie jest objęty inną koncesją na działalność
polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu lub wydobywaniu węglowodorów.
1c. Wniosek, o którym mowa w ust. 1b, może zostać złożony do organu
koncesyjnego w terminie 3 lat od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji
zatwierdzającej dokumentację geologiczno-inwestycyjną złoża węglowodorów.
2. Wniosek o zmianę koncesji, poza wymaganiami przewidzianymi przepisami
z zakresu ochrony środowiska i działalności gospodarczej, zawiera szczegółowe
uzasadnienie proponowanych zmian. Do wniosku dołącza się dowody istnienia
określonych w nim okoliczności, a w przypadku gdy zmiana koncesji wpływa na
warunki umowy o współpracy, dołącza się także zmianę tej umowy.
3. Organ koncesyjny może zobowiązać przedsiębiorcę do przedstawienia
w wyznaczonym terminie dodatkowych danych i dokumentów mogących
uprawdopodobnić, że spełni on warunki wykonywania działalności, które będą
określone w zmienianej koncesji.
4. W przypadku gdy zmiana koncesji następuje w wyniku zmiany udziałów stron
umowy o współpracy, do wniosku o zmianę koncesji dołącza się zmianę umowy
o współpracy. Umowa staje się skuteczna pod warunkiem uzyskania decyzji o zmianie
koncesji.
5. W przypadku gdy koncesja została udzielona na rzecz stron umowy
o współpracy i przedsiębiorcy niebędącemu operatorem uchylono decyzję
o uzyskaniu pozytywnej oceny z postępowania kwalifikacyjnego, decyzja ta wygasła
albo utraciła moc bez względu na przyczynę lub gdy zachodzą wobec niego przesłanki
wygaśnięcia koncesji, o których mowa w art. 38 ust. 1 pkt 4 i 5, organ koncesyjny
zmienia koncesję, określając w niej na nowo udziały pozostałych stron umowy
o współpracy.
6. Organ koncesyjny wyznacza pozostałym stronom umowy o współpracy
termin nie dłuższy niż 30 dni na przekazanie zmiany umowy o współpracy,
określającej na nowo ich udziały.
7. W przypadku nieprzekazania zmiany umowy o współpracy w terminie,
o którym mowa w ust. 6, organ koncesyjny zmienia koncesję, określając udziały stron
umowy na zasadach, o których mowa w art. 49zt ust. 6 pkt 2. Zmiana koncesji
zobowiązuje strony umowy o współpracy do niezwłocznej zmiany tej umowy.
8. Zmiana koncesji zobowiązuje do niezwłocznej zmiany umowy o ustanowieniu
użytkowania górniczego.
Art. 49zh. 1. W przypadku cofnięcia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie
złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża albo koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża udzielonej na rzecz stron umowy
o współpracy, jej wygaśnięcia lub utraty mocy, bez względu na przyczynę, obowiązki,
o których mowa w art. 39 ust. 1, wykonuje operator.
2. W przypadku gdy nie istnieje operator albo jego następca prawny, obowiązki,
o których mowa w art. 39 ust. 1, wykonują strony umowy o współpracy w sposób
określony, w drodze decyzji, przez organ koncesyjny proporcjonalnie do
procentowego udziału stron w zyskach i kosztach określonego w umowie o
współpracy.
Art. 49zi. 1. Przez umowę o współpracy strony zobowiązują się do wspólnego
wykonywania działalności w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złóż
węglowodorów oraz wydobywania węglowodorów ze złóż albo wydobywania węglowodorów ze złóż, pod warunkiem uzyskania koncesji, o której mowa w rozdziale 3,
oraz zawarcia umowy o ustanowieniu użytkowania górniczego.
2. Umowę o współpracy zawiera się na piśmie pod rygorem nieważności.
3. Umowa o współpracy staje się skuteczna pod warunkiem udzielenia koncesji,
o której mowa w rozdziale 3.
Art. 49zj. 1. Udział każdej ze stron umowy o współpracy w zysku i kosztach
prac geologicznych, w tym robót geologicznych, lub robót górniczych, wynika:
1) z oferty złożonej w przetargu w ramach postępowania przetargowego, o którym
mowa w art. 49e;
1a) z wniosku o udzielenie koncesji, o którym mowa w art. 49e;
2) ze zmian umowy dokonywanych w przypadkach określonych w ustawie.
2. Procentowy udział stron umowy o współpracy w zysku jest równy
procentowemu udziałowi w kosztach działalności prowadzonej w ramach umowy,
chyba że strony umowy postanowią inaczej.
Art. 49zk. Umowa o współpracy zawiera w szczególności:
1) określenie rodzaju działalności objętej umową;
2) wskazanie operatora;
3) określenie procentowego udziału jej stron w zysku i kosztach prac
geologicznych, w tym robót geologicznych, lub robót górniczych.
Art. 49zl. Wydobyte węglowodory stają się współwłasnością stron umowy
w częściach ułamkowych określonych przez strony w umowie. Strony mogą
postanowić w umowie, że składniki majątku nabyte w związku z wykonywaną przez
nie działalnością gospodarczą stanowić będą ich współwłasność w częściach
ułamkowych.
Art. 49zm. 1. W zakresie wykonywania działalności objętej umową
o współpracy strony reprezentuje operator.
2. Operator samodzielnie prowadzi sprawy stron umowy o współpracy
w zakresie spraw zwykłego zarządu, w tym prowadzi rozliczenia należności
publicznoprawnych związanych z wykonywaniem działalności objętej umową
i koncesją na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie
węglowodorów ze złoża albo koncesją na wydobywanie węglowodorów ze złoża oraz
w zakresie ustalonym zgodnie z odrębnymi pełnomocnictwami.
3. Do spraw przekraczających zakres zwykłego zarządu należy w szczególności
podejmowanie uchwał w sprawach:
1) zatwierdzania i zmiany planów rocznych i wieloletnich;
2) wyboru biegłego rewidenta w celu przeprowadzenia badania rocznego
sprawozdania finansowego sporządzonego na podstawie ksiąg, o których mowa
w art. 49zo ust. 1;
3) zatwierdzania rocznego sprawozdania finansowego;
4) rozwiązania umowy o współpracy.
4. Umowa o współpracy może przewidywać inne niż określone w ust. 3 sprawy
przekraczające zakres zwykłego zarządu.
5. W sprawach przekraczających zakres zwykłego zarządu uchwały są
podejmowane na zebraniu w obecności stron umowy o współpracy reprezentujących
co najmniej 75% udziałów w kosztach prac geologicznych, w tym robót geologicznych, lub robót górniczych, na dzień podjęcia uchwały, większością 2/3 głosów,
chyba że strony umowy postanowią inaczej.
6. W przypadku niepodjęcia uchwały z powodu braku kworum, o którym mowa
w ust. 5, operator zwołuje kolejne zebranie w terminie nie dłuższym niż 7 dni.
W porządku obrad tego zebrania są ujęte wyłącznie sprawy nierozstrzygnięte na
poprzednim zebraniu. Uchwały są podejmowane w obecności stron umowy
o współpracy reprezentujących co najmniej 50% udziałów w kosztach prac geologicznych, w tym robót geologicznych, lub robót górniczych, większością
2/3 głosów, chyba że strony umowy postanowią inaczej.
7. Uchwała w sprawie rozwiązania umowy o współpracy wymaga
jednomyślności wszystkich jej stron.
Art. 49zn. 1. Zebranie stron umowy o współpracy odbywa się co najmniej raz w
roku, w terminie nie krótszym niż 10 i nie dłuższym niż 45 dni od dnia przedstawienia
przez biegłego rewidenta sprawozdania z badania rocznego sprawozdania
finansowego za poprzedni rok obrotowy.
2. Zebranie zwołuje operator.
3. Zebranie odbywa się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
4. Zebranie może zostać zwołane na wniosek strony umowy o współpracy.
Wniosek zawiera co najmniej proponowany porządek obrad, wraz z projektami
uchwał i ich uzasadnieniem, jeżeli mają być podjęte. W takim przypadku operator
zwołuje zebranie w terminie nie krótszym niż 10 i nie dłuższym niż 45 dni od dnia
otrzymania wniosku.
5. Tryb prowadzenia zebrania określa umowa o współpracy.
6. Na zebraniu stronie umowy o współpracy przysługuje liczba głosów
proporcjonalna do jej udziału w kosztach prac geologicznych, w tym robót
geologicznych, lub robót górniczych, chyba że strony umowy postanowią inaczej.
7. Pierwsze zebranie odbywa się w terminie 14 dni od dnia, w którym koncesja
na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie
węglowodorów ze złoża albo koncesja na wydobywanie węglowodorów ze złoża stała
się ostateczna. Na zebraniu operator przedkłada co najmniej:
1) wniosek o zatwierdzenie planu rocznego i wieloletniego, określających zakres
rzeczowy i finansowy realizacji zobowiązań wynikających z koncesji,
w szczególności harmonogram prac geologicznych, w tym robót geologicznych,
lub robót górniczych, wraz z planowanym terminem ich realizacji;
2) numer bankowego rachunku wspólnego;
3) propozycje zmian umowy o współpracy mające na celu dostosowanie jej treści
do treści koncesji, o ile jest to konieczne.
8. W przypadku gdy na pierwszym zebraniu strony umowy o współpracy nie
podejmą uchwały w sprawie zatwierdzenia planu rocznego, do czasu jej podjęcia
obowiązuje projekt planu rocznego przedstawiony przez operatora na tym zebraniu.
9. W przypadku gdy do końca pierwszego roku obrotowego nie zostanie podjęta
przez strony umowy o współpracy uchwała w sprawie zatwierdzenia planu rocznego
i wieloletniego, a także w sprawie zatwierdzenia czynności dokonanych na podstawie
projektu planu rocznego, operator zawiadamia o tym organ koncesyjny. Pierwszy rok
obrotowy rozpoczyna się z dniem, w którym koncesja na poszukiwanie
i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża
albo koncesja na wydobywanie węglowodorów ze złoża stała się ostateczna i trwa do
końca następnego roku kalendarzowego, chyba że strony umowy postanowią inaczej.
10. W przypadku gdy w kolejnych latach obrotowych nie zostanie podjęta przez
strony umowy o współpracy uchwała w sprawie zatwierdzenia planu rocznego lub
wieloletniego, operator zawiadamia o tym organ koncesyjny.
Art. 49zo. 1. W celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej
i finansowej oraz określenia wyniku finansowego działalności prowadzonej przez
strony umowy o współpracy na podstawie umowy oraz koncesji na poszukiwanie
i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża
albo koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża, operator prowadzi
dodatkowo dla tej działalności księgi rachunkowe i sporządza roczne sprawozdanie
finansowe, które podlega badaniu przez biegłego rewidenta.
2. W przypadkach, o których mowa w art. 49zr oraz art. 49zt, wartość udziału
strony umowy o współpracy w zysku i kosztach prac geologicznych, w tym robót
geologicznych, lub robót górniczych, oznacza się na podstawie osobnego bilansu. Za
dzień bilansowy przyjmuje się dzień wydania decyzji, o której mowa w art. 49zd
ust. 1, albo decyzji, o której mowa w art. 49zg ust. 5, których skutkiem jest ustanie
umowy wobec danej strony.
Art. 49zp. 1. Dla działalności objętej umową o współpracy oraz koncesją na
poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie
węglowodorów ze złoża albo koncesją na wydobywanie węglowodorów ze złoża
operator zakłada dla wszystkich stron umowy rachunek wspólny, o którym mowa
w art. 51 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2019 r. poz.
2357 oraz z 2020 r. poz. 284, 288 i 321).
2. Wszelkie płatności i rozliczenia związane z wykonywaniem umowy
o współpracy oraz koncesji mogą być dokonywane wyłącznie przez rachunek
wspólny.
Art. 49zq. 1. Za zobowiązania powstałe w związku z działalnością objętą
umową o współpracy oraz koncesją na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża
węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża albo koncesją na
wydobywanie węglowodorów ze złoża, w tym uiszczenie wynagrodzenia z tytułu
umowy o ustanowieniu użytkowania górniczego i umowy na korzystanie z informacji
geologicznej, do której prawa przysługują Skarbowi Państwa oraz opłat, o których
mowa w dziale VII, odpowiedzialność ponosi operator.
2. Za zobowiązania wobec osób trzecich powstałe w związku z działalnością
objętą umową o współpracy oraz koncesją, niewynikające z zatwierdzonych planów
rocznych lub wieloletnich, odpowiedzialność ponosi operator.
3. W przypadku spłaty przez operatora zobowiązań, o których mowa w ust. 2,
przysługuje mu wobec pozostałych stron umowy o współpracy roszczenie o zwrot
spłaconego zobowiązania, proporcjonalnie do udziału tych stron w kosztach prac
geologicznych, w tym robót geologicznych, lub robót górniczych.
Art. 49zr. 1. Za zgodą wszystkich stron umowy o współpracy operator może
wypowiedzieć swój udział w umowie z zachowaniem sześciomiesięcznego terminu
wypowiedzenia, ze skutkiem na dzień, w którym decyzja, o której mowa w art. 49zd
ust. 1, stała się ostateczna, pod warunkiem przedstawienia kandydatury nowego
operatora.
2. Nowy operator wstępuje w prawa i obowiązki operatora, który wypowiedział
swój udział w umowie o współpracy, za zgodą wszystkich stron umowy, z dniem,
w którym decyzja, o której mowa w art. 49zd ust. 1, stała się ostateczna.
3. Nowy operator oraz operator, który wypowiedział swój udział w umowie
o współpracy, ponoszą solidarną odpowiedzialność wobec pozostałych stron umowy
za zobowiązania wynikające z umowy powstałe przed dniem, w którym decyzja,
o której mowa w art. 49zd ust. 1, stała się ostateczna, przez okres kolejnych
12 miesięcy.
Art. 49zs. W przypadku cofnięcia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie
złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesji na
wydobywanie węglowodorów ze złoża, jej wygaśnięcia albo utraty mocy,
dotychczasowy operator może podejmować jedynie działania w celu wykonania
obowiązków dotyczących ochrony środowiska i likwidacji zakładu górniczego.
Art. 49zt. 1. Strona umowy o współpracy niebędąca operatorem może
wypowiedzieć swój udział w umowie lub jego część na rzecz innej strony tej umowy
w każdym czasie, bez konieczności uzyskania zgody pozostałych stron tej umowy.
2. Za zgodą wszystkich stron umowy o współpracy strona umowy niebędąca
operatorem może wypowiedzieć swój udział w umowie lub jego część z zachowaniem
sześciomiesięcznego terminu wypowiedzenia, ze skutkiem na dzień, w którym
decyzja, o której mowa w art. 49zd ust. 1, stała się ostateczna, pod warunkiem
przedstawienia kandydatury podmiotu wstępującego w jej prawa i obowiązki.
3. Za zgodą wszystkich stron umowy o współpracy w prawa i obowiązki strony
wypowiadającej swój udział w umowie lub jego część, w zakresie uzgodnionym przez
strony, może wstąpić nowy podmiot, pod warunkiem uzyskania decyzji, o której
mowa w art. 49zd ust. 1.
4. Za zgodą wszystkich stron umowy o współpracy nowa strona niebędąca
operatorem wstępuje w prawa i obowiązki dotychczasowej strony niebędącej
operatorem i wypowiadającej swój udział w umowie, z dniem, w którym decyzja,
o której mowa w art. 49zd ust. 1, stała się ostateczna.
5. W przypadku, o którym mowa w art. 49zg ust. 5, umowa o współpracy
z dotychczasową stroną ulega rozwiązaniu z zastrzeżeniem obowiązku dokonania
rozliczeń między stronami. Pozostałe strony umowy o współpracy są obowiązane do
przejęcia praw i obowiązków dotychczasowej strony tej umowy.
6. Prawa i obowiązki dotychczasowej strony umowy o współpracy przechodzą
na pozostałe strony tej umowy w:
1) częściach uzgodnionych przez strony;
2) przypadku niedokonania uzgodnienia, o którym mowa w pkt 1, w terminie
wskazanym w art. 49zg ust. 6 − proporcjonalnie do udziałów w kosztach prac
geologicznych, w tym robót geologicznych, lub robót górniczych.
7. Niebędąca operatorem strona przystępująca do umowy o współpracy oraz
strona wypowiadająca udział w umowie lub strona, z którą rozwiązano umowę, na
zasadach określonych w ust. 1–3 i 5, ponoszą solidarną odpowiedzialność wobec
pozostałych stron umowy za zobowiązania wynikające z umowy powstałe przed
dniem, w którym decyzja, o której mowa w art. 49zd ust. 1 albo art. 49zg ust. 5, stała
się ostateczna, przez okres kolejnych 12 miesięcy.
8. Przepisy ust. 5–7 stosuje się odpowiednio do wypowiedzenia udziału
w umowie o współpracy w części.
Art. 49zu. Rozliczenie dokonane między stronami umowy o współpracy
w przypadkach, o których mowa w art. 49zr oraz art. 49zt, wywołuje skutki wyłącznie
między tymi stronami i nie zwalnia ich ze zobowiązań wobec osób trzecich.
Art. 49zv. Umowa o współpracy ulega rozwiązaniu w przypadku:
1) cofnięcia, wygaśnięcia lub utraty mocy koncesji na poszukiwanie
i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze
złoża albo koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża;
2) podjęcia przez jej strony uchwały o rozwiązaniu.
Art. 49zw. W sprawach nieuregulowanych w ustawie dotyczących umowy
o współpracy stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
Art. 48. (uchylony).
Art. 50. 1. Osoby wykonujące czynności polegające na wykonywaniu, dozorowaniu i kierowaniu pracami geologicznymi, z wyjątkiem badań geofizycznych innych niż badania sejsmiczne i geofizyki wiertniczej,...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców