Art. 3. 1. Tworzy się Krajowy ośrodek bilansowania i zarządzania emisjami,
zwany dalej „Krajowym ośrodkiem”.
2. Do zadań Krajowego ośrodka należy:
1) wykonywanie zadań związanych z funkcjonowaniem Krajowego systemu
bilansowania i prognozowania emisji, w tym prowadzenie Krajowej bazy
o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji, zwanej dalej „Krajową bazą”;
1a) wykonywanie, na potrzeby modelowania matematycznego, o którym mowa
w art. 88 ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska,
zadań związanych z prowadzeniem bazy emisji powierzchniowych, liniowych
i punktowych, w tym opracowywanie metodyk ustalania wielkości tych emisji
oraz zbieranie danych niezbędnych do ich ustalenia;
2) zarządzanie zbiorem rachunków w rejestrze Unii podlegających jurysdykcji
Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w art. 3 pkt 17 ustawy z dnia
12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów
cieplarnianych (Dz. U. z 2020 r. poz. 136 i 284);
3) opiniowanie wniosków o wydanie listu popierającego oraz wniosków o wydanie
listu zatwierdzającego realizację projektów wspólnych wdrożeń realizowanych
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) prowadzenie wykazu projektów wspólnych wdrożeń realizowanych na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiadających listy popierające lub listy
zatwierdzające;
5) prowadzenie wykazu jednostek uprawnionych do weryfikacji raportów;
6) sporządzanie raportów, sprawozdań i prognoz dotyczących wielkości emisji;
7) opracowywanie metodyki ustalania wielkości emisji dla poszczególnych
rodzajów instalacji lub aktywności oraz metodyki wyznaczania wskaźników
emisji na jednostkę wyprodukowanego towaru, zużytego paliwa lub surowca;
8) opracowywanie wskaźników emisji na jednostkę wyprodukowanego towaru,
zużytego paliwa lub surowca;
9) monitorowanie działań związanych z realizacją projektów wspólnych wdrożeń
i projektów mechanizmów czystego rozwoju oraz innych projektów
powodujących redukcję lub uniknięcie emisji gazów cieplarnianych;
10) administrowanie systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów
cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie
handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w szczególności:
a) prowadzenie, w postaci elektronicznej, bazy danych zawierającej
informacje o instalacjach, z których emisja gazów cieplarnianych jest objęta
systemem, niezbędne do opracowania wykazów, o których mowa w art. 25
ust. 4, art. 29 ust. 1 i art. 41 ust. 1, oraz informacji, o których mowa
w art. 26 ust. 4, art. 41 ust. 2, art. 70 ust. 12, art. 71 ust. 11, art. 72 ust. 7
i art. 73 ust. 10 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu
uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, a także monitorowanie
sposobu wywiązania się przez prowadzących instalacje z obowiązków
związanych z systemem,
b) pełnienie funkcji prowadzącego aukcję uprawnień do emisji w rozumieniu
art. 3 pkt 20 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1031/2010 z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów
cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami do emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 302 z 18.11.2010, str. 1, z późn. zm.),
c) prowadzenie, w postaci elektronicznej, bazy danych zawierającej
informacje o operatorach statków powietrznych wykonujących operacje
lotnicze objęte systemem, niezbędne do monitorowania sposobu
wywiązania się przez operatorów statków powietrznych z obowiązków
związanych z uczestnictwem w systemie,
d) obliczanie całkowitej rocznej liczby uprawnień do emisji dla instalacji,
o której mowa w art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie
handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych,
e) opiniowanie planów monitorowania wielkości emisji i planów poboru
próbek, o których mowa w art. 54 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r.
o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych,
f) opiniowanie planów monitorowania w zakresie emisji z operacji lotniczych,
dokumentów uzupełniających i informacji, o których mowa w art. 74 ust. 1
ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do
emisji gazów cieplarnianych oraz uproszczonych planów monitorowania
w zakresie emisji z operacji lotniczych i planów monitorowania
odnoszących się do monitorowania i raportowania w zakresie danych
dotyczących tonokilometrów, o których mowa w art. 74 ust. 2 i 3 tej ustawy,
g) sprawdzanie wniosków o przydział uprawnień do emisji dla instalacji nowej,
h) sprawdzanie informacji w zakresie znaczącego zmniejszenia zdolności produkcyjnej,
i) opracowywanie wykazu instalacji, które zaprzestały działalności,
j) obliczanie dostosowanej rocznej liczby uprawnień do emisji dla instalacji,
w których nastąpiło częściowe zaprzestanie działalności,
k) zbieranie danych i opracowywanie analiz dotyczących systemu,
l) opracowywanie sprawozdań dotyczących systemu w zakresie emisji gazów
cieplarnianych z instalacji i z wykonywanych operacji lotniczych,
m) przeprowadzanie oceny raportów na temat wielkości emisji w zakresie
kompletności zawartych w nich danych, poprawności przeprowadzonych
obliczeń oraz zgodności zawartych w nich ustaleń z przepisami
rozporządzenia Komisji (UE) nr 601/2012 z dnia 21 czerwca 2012 r.
w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów
cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 181 z 12.07.2012, str. 30)
i z zatwierdzonym planem monitorowania,
n) udzielanie wyjaśnień, opracowywanie materiałów informacyjnych
i szkoleniowych oraz prowadzenie szkoleń dotyczących funkcjonowania systemu,
o) współpraca z organami administracji publicznej w zakresie związanym
z funkcjonowaniem systemu oraz realizacją zobowiązań
międzynarodowych w zakresie systemu,
p) opiniowanie, na wniosek ministra właściwego do spraw klimatu, projektów
aktów prawnych i dokumentów dotyczących funkcjonowania systemu,
q) sporządzanie wykazów prowadzących instalacje oraz operatorów statków
powietrznych, którzy naruszyli obowiązki związane z uczestnictwem
w systemie, i przekazywanie ich właściwym organom, stosownie do
art. 94–97 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu
uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych,
r) monitorowanie działań w zakresie polityki klimatycznej, a także
przygotowywanie analiz, przeglądów i ocen jej funkcjonowania,
s) prognozowanie skutków realizacji polityki klimatycznej,
t) rozwijanie narzędzi do wspomagania realizacji celów systemu zarządzania
emisjami oraz narzędzi do modelowania skutków gospodarczych,
finansowych i społecznych realizacji polityki klimatycznej;
11) prowadzenie Rejestru średnich źródeł spalania paliw, o którym mowa
w art. 236e ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska.
2a. Krajowy ośrodek może także wykonywać zadania związane z:
1) (uchylony)
2) (uchylony)
3) (uchylony)
4) integracją systemów sprawozdawczości środowiskowej;
5) monitorowaniem działań w zakresie ochrony powietrza, a także
przygotowywaniem analiz, przeglądów i ocen jej funkcjonowania.
2b. (uchylony)
2c. Krajowy ośrodek współpracuje z organami administracji rządowej
właściwymi w sprawach przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu
terroryzmu w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych oraz
rozporządzeń Komisji (UE), o których mowa w art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 12 czerwca
2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
3. Do zadań Krajowego ośrodka należy także sporządzanie zestawień informacji
i raportów, w szczególności na potrzeby:
1) statystyki publicznej;
2) systemu opłat za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;
3) systemu bilansowania emisji gazów cieplarnianych;
4) systemu bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2)
i tlenków azotu (NOX) dla dużych źródeł spalania;
5) sprawozdawczości w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych;
6) bieżącej oceny jakości powietrza, w tym analiz modelowych.
4. Krajowy ośrodek może także, na podstawie informacji zawartych w Krajowej
bazie, sporządzać zestawienia informacji i raporty, inne niż wskazane w ust. 3, na
potrzeby organów administracji publicznej oraz organizacji samorządu gospodarczego
i organizacji pracodawców.
5. Minister właściwy do spraw klimatu może określić, w drodze rozporządzenia,
listę zestawień informacji i raportów, o których mowa w ust. 4, sporządzanych na
potrzeby organów administracji publicznej oraz terminy ich przekazywania, kierując
się potrzebą zapewnienia organom administracji publicznej pełnego i terminowego
dostępu do informacji na temat wielkości emisji.
6. Zestawienia informacji i raporty, o których mowa w ust. 3, oraz zestawienia
informacji i raporty wpisane na listę, o której mowa w ust. 5, są sporządzane na
potrzeby organów administracji publicznej nieodpłatnie.

Ustawa o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji art. 3

Poprzedni

Art. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o: 1) akredytowanej niezależnej jednostce – rozumie się przez to jednostkę upoważnioną do oceny dokumentacji projektowej, o której mowa w art. 40 ust. 7 pkt 1, o...

Nastepny

Art. 4. 1. Wykonywanie zadań Krajowego ośrodka powierza się Instytutowi Ochrony Środowiska w Warszawie. 2. (uchylony)

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji
  • Wejscie w życie 18 września 2009
  • Ost. zmiana ustawy 29 luty 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 04 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka