Art. 37. Jeżeli kapitan lub inny członek załogi statku nie wykonując, ciążących
na nim z mocy prawa, obowiązków:
1) nie dba o zdatność statku do żeglugi lub innej działalności na morzu w zakresie
zapobiegania zanieczyszczaniu morza,
2) nie prowadzi w sposób zgodny z wymogami Konwencji MARPOL książki
zapisów olejowych, ładunkowych, odpadów powstających na statku oraz
zapisów o każdorazowym przejściu na zasilanie paliwem innym niż aktualnie
używane,
2a) nie prowadzi zapisów balastowych w sposób zgodny z wymogami prawidła
B-2 załącznika do Konwencji BWM,
3) nie zgłasza statku do przeglądu lub inspekcji, utrudnia bądź uniemożliwia
przegląd lub inspekcję w zakresie przewidzianym w Konwencji MARPOL lub
Konwencji BWM,
4) powoduje zanieczyszczenie środowiska morskiego,
5) nie przekazuje informacji o zauważonym zanieczyszczeniu albo informacji
o wypadku zagrożenia zanieczyszczeniem lub zanieczyszczenia środowiska
morskiego,
6) nie podejmuje koniecznych środków w celu zapobiegania zanieczyszczaniu,
ograniczenia lub usunięcia zanieczyszczenia środowiska morskiego, będącego
skutkiem wypadku,
7) nie przekazuje, na żądanie właściwych organów, informacji w przypadkach
przewidzianych w art. 27,
8) narusza przepisy dotyczące zdawania odpadów do portowych urządzeń
odbiorczych i nie informuje portu o odpadach ze statków znajdujących się na
statku lub pozostałościach ładunkowych,
9) nie zgłasza organom inspekcyjnym zdarzeń wpływających poważnie na stan
techniczny statku, jego urządzeń lub wyposażenia, powodujących zagrożenie dla
środowiska morskiego,
10) narusza przepisy dotyczące spalania odpadów na statku,
11) nie wykonuje obowiązków w zakresie oznakowania, zakładania i prowadzenia
karty urządzenia, sprawdzania szczelności, obsługi i naprawy urządzeń lub
instalacji zawierających czynnik chłodniczy będący substancją kontrolowaną,
12) nie posiada na statku dokumentów dostawy paliwa żeglugowego znajdującego
się w zbiornikach paliwowych statku lub posiadane dokumenty nie zawierają
wszystkich wymaganych informacji zgodnie z Konwencją MARPOL,
13) niezgodnie z Konwencją MARPOL nie posiada na statku próbek paliwa
żeglugowego znajdującego się w zbiornikach paliwowych statku lub próbki
paliwa żeglugowego są niezaplombowane lub niepodpisane,
14) nie posiada dokumentów, o których mowa w art. 13g ust. 4 pkt 2,
15) nie posiada ważnego pozwolenia na przeprowadzanie testów metod redukcji
emisji lub nie spełnia warunków, o których mowa w art. 13da ust. 1 i 2a,
16) stosuje na statku metody redukcji emisji w sposób, który nie zapewnia redukcji
emisji, o której mowa w art. 13c ust. 4,
17) nie dokonuje, zgodnie z Konwencją MARPOL, przejścia na paliwo wymagane
na danym obszarze morskim w czasie, który zapewnia spełnienie wymogów
dotyczących zawartości siarki w paliwie żeglugowym,
18) odmawia organom inspekcyjnym pobrania próbek paliwa żeglugowego, o
których mowa w art. 13g ust. 2 pkt 2,
19) nie posiada na statku dokumentów, wymaganych zgodnie z Konwencją BWM,
20) nie stosuje procedur dotyczących postępowania z wodami balastowymi
i osadami określonych w planie postępowania z wodami balastowymi,
21) użytkuje niesprawny system obróbki wód balastowych lub system, w którym
dokonano zmian niezatwierdzonych przez administrację,
22) nie przekazuje kapitanowi portu informacji na temat aktualnej ilości wód
balastowych na statku oraz przeprowadzonych operacji balastowych na statku
podlega karze pieniężnej do wysokości nieprzekraczającej dwudziestokrotnego
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za rok
poprzedzający, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Art. 37a. Kto nie wykonuje obowiązków określonych w przepisach
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 782/2003 z dnia
14 kwietnia 2003 r. w sprawie zakazu stosowania związków cynoorganicznych na
statkach oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 536/2008 z dnia 13 czerwca 2008 r. nadającego moc art. 6 ust. 3 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 782/2003 Parlamentu
Europejskiego i Rady w sprawie zakazu stosowania związków cynoorganicznych na
statkach oraz zmieniającego to rozporządzenie, podlega karze pieniężnej do
wysokości 50 000 SDR.

Art. 37b. Armator albo kapitan statku, który nie przestrzega warunków
określonych w decyzji w sprawie zwolnienia, o którym mowa w art. 20d ust. 1,
podlega karze pieniężnej do wysokości 200 000 SDR.

Art. 37c. Podmiot zarządzający portem lub przystanią morską albo podmiot
prowadzący działalność i użytkujący nabrzeże w granicach portu morskiego lub
przystani morskiej, który nie wykonuje obowiązków sporządzania nowych lub
aktualizacji istniejących planów, zgodnie z art. 23b, podlega karze pieniężnej do
wysokości 50 000 SDR.

Ustawa o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki art. 37

Poprzedni

Art. 36. 1. Armatorowi statku, z którego podczas przebywania w polskich obszarach morskich dokonano, z naruszeniem przepisów ustawy, zanieczyszczenia, w związku z eksploatacją statku lub zatopieniem...

Nastepny

Art. 38. 1. Właściwość organów oraz tryb wymierzania i ściągania kar pieniężnych z tytułu naruszenia przepisów, o których mowa w art. 36–37a, oraz sposób wykorzystania kwot ściągniętych z tytułu kar...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
  • Wejscie w życie 10 sierpnia 1995
  • Ost. zmiana ustawy 29 luty 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 15 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka