Art. 27. Dostawca przekazuje użytkownikowi następujące informacje:
1) imię i nazwisko albo nazwę (firmę) dostawcy, siedzibę i adres albo miejsce
zamieszkania i adres oraz adres głównego miejsca wykonywania działalności,
adres poczty elektronicznej oraz, w razie korzystania z usług agenta lub oddziału
w państwie członkowskim, w którym dana usługa płatnicza jest oferowana, adres
tego agenta lub oddziału, a także wszelkie inne adresy mające znaczenie do
celów porozumiewania się z dostawcą, w tym wskazanie wszystkich miejsc,
w których jest wykonywana działalność, oraz informacje o:
a) organie sprawującym nadzór nad dostawcą oraz o rejestrze, ze wskazaniem
numeru, pod jakim dostawca jest wpisany do tego rejestru, chyba że
dostawca w zakresie świadczenia usług płatniczych nie podlega nadzorowi
lub nie podlega obowiązkowi uzyskania wpisu do rejestru albo
b) właściwym organie nadzorczym oraz o publicznym rejestrze, o którym
mowa w art. 13 dyrektywy 2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 13 listopada 2007 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku
wewnętrznego zmieniającej dyrektywy 97/7/WE, 2002/65/WE, 2005/60/WE i 2006/48/WE i uchylającej dyrektywę 97/5/WE (Dz. Urz. UE L 319 z 05.12.2007, str. 1, z późn. zm.), do którego dostawca jest
wpisany w innym państwie członkowskim, z podaniem numeru wpisu
w tym rejestrze – w przypadku unijnej instytucji płatniczej, jej agenta lub oddziału;
2) dotyczące korzystania z usługi płatniczej:
a) opis najważniejszych cech świadczonej usługi płatniczej,
b) wyszczególnienie informacji, które muszą być dostarczone przez
użytkownika, aby zlecenie płatnicze mogło zostać prawidłowo
zainicjowane lub wykonane albo informację, że wystarczające jest podanie
unikatowego identyfikatora,
c) określenie formy i procedury udzielania zgody na złożenie zlecenia
płatniczego lub dokonanie transakcji płatniczej oraz cofnięcia takiej zgody,
a także odwołania zlecenia płatniczego na podstawie art. 40 i art. 51,
d) informację na temat momentu, który zgodnie z art. 49 uznaje się za moment
otrzymania zlecenia płatniczego,
e) informację o maksymalnym czasie wykonania świadczonej usługi płatniczej,
f) wskazanie limitu wydatków dla transakcji płatniczych wykonywanych za
pomocą instrumentu płatniczego, o którym mowa w art. 41 ust. 1, oraz
g) w przypadku instrumentów płatniczych, w których zastosowano
umieszczanie co najmniej dwóch marek płatniczych lub aplikacji
płatniczych tej samej marki płatniczej na tym samym instrumencie
płatniczym (co-badging) – dodatkowo informacje na temat praw
przysługujących użytkownikowi na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/751;
3) dotyczące opłat, stóp procentowych i kursów walutowych:
a) informację o opłatach należnych dostawcy od użytkownika, w tym opłatach
związanych ze sposobem i częstotliwością dostarczania lub udostępniania
informacji, wraz z wyszczególnieniem kwot tych opłat,
b) informację o stopach procentowych, jeżeli mają zastosowanie, lub
o kursach walutowych, jeżeli transakcja płatnicza wiąże się z przeliczaniem
waluty, w tym o bazowych stopach procentowych i referencyjnych kursach walutowych, oraz o sposobie obliczania faktycznej wysokości odsetek i kursu walutowego oraz
c) o ile zostało to uzgodnione – informację o stosowaniu bez uprzedzenia
zmienionych wysokości bazowej stopy procentowej lub referencyjnego
kursu walutowego i sposobie informowania o takiej zmianie zgodnie z art. 29 ust. 4;
4) dotyczące komunikowania się:
a) wskazanie środków porozumiewania się, w tym wymogów technicznych
dotyczących sprzętu i oprogramowania użytkownika, uzgodnionych przez
strony do przekazywania informacji lub do dokonywania zgłoszeń zgodnie z ustawą,
b) określenie sposobu oraz częstotliwości dostarczania lub udostępniania
informacji wymaganych na podstawie ustaw,
c) wskazanie języka lub języków, w jakich zawiera się umowę ramową, oraz
w jakich strony porozumiewają się w okresie jej obowiązywania oraz
d) informację o prawie użytkownika do otrzymania postanowień umowy
ramowej oraz informacji zgodnie z art. 28;
5) dotyczące środków ochronnych i naprawczych:
a) opis środków, jakie powinien przedsięwziąć użytkownik w celu
bezpiecznego przechowywania instrumentu płatniczego, oraz informacje
dotyczące sposobu dokonania zgłoszenia dostawcy zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2,
b) o ile zostało to uzgodnione – warunki, na których dostawca zastrzega sobie
prawo zablokowania instrumentu płatniczego zgodnie z art. 41,
c) informację o odpowiedzialności płatnika zgodnie z art. 46 ust. 2–5, w tym
informacje dotyczące kwoty nieautoryzowanej transakcji płatniczej
podlegającej zwrotowi,
d) określenie sposobu, w jaki użytkownik ma obowiązek powiadomić
dostawcę o przypadkach nieautoryzowanych lub nieprawidłowo
zainicjowanych lub wykonanych transakcji płatniczych zgodnie z art. 44,
oraz wskazanie terminu takiego powiadomienia, jak również informacje
o odpowiedzialności za nieautoryzowane transakcje płatnicze na podstawie art. 46 ust. 1 i 2,
e) informację o odpowiedzialności dostawcy za zainicjowanie lub wykonanie
transakcji płatniczych na podstawie art. 144–146,
f) informację o warunkach uzyskania, zgodnie z art. 47 i art. 48, zwrotu kwoty
autoryzowanej transakcji płatniczej zainicjowanej przez odbiorcę lub za
jego pośrednictwem, która została już wykonana, oraz
g) opis bezpiecznej procedury powiadamiania użytkownika przez dostawcę
w przypadku wystąpienia oszustwa lub podejrzenia jego wystąpienia, lub
wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa;
6) dotyczące zmian i wypowiedzenia umowy ramowej:
a) o ile, zgodnie z art. 29 ust. 2, zostało to uzgodnione – informację, że jeżeli
przed proponowanym dniem wejścia w życie zmian umowy ramowej
użytkownik nie zgłosi dostawcy sprzeciwu wobec takich zmian, uznaje się,
że użytkownik wyraził na nie zgodę,
b) informację o okresie obowiązywania umowy ramowej oraz
c) informację o prawie użytkownika do wypowiedzenia umowy ramowej oraz
o innych uzgodnieniach dotyczących wypowiedzenia umowy zgodnie
z art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 35 i art. 37;
7) dotyczące procedur rozstrzygania sporów:
a) informację o wszelkich klauzulach umownych mających zastosowanie do
umowy ramowej, w szczególności dotyczących prawa właściwego
i właściwości sądu, oraz
b) informację o pozasądowych procedurach wnoszenia skarg, o których mowa
w art. 15, i pozasądowych procedurach rozstrzygania sporów dostępnych dla użytkownika.

Ustawa o usługach płatniczych art. 27

Poprzedni

Art. 26. 1. Dostawca dostarcza użytkownikowi informacje określone w art. 27, art. 29 ust. 1 i 5, art. 31 ust. 1 i art. 32 ust. 1 w postaci papierowej lub na innym trwałym nośniku informacji. Informa...

Nastepny

Art. 28. 1. W okresie obowiązywania umowy ramowej użytkownik ma prawo żądać w każdym czasie udostępnienia mu postanowień umowy oraz informacji określonych w art. 27, w postaci papierowej lub na inny...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych
  • Wejscie w życie 24 października 2011
  • Ost. zmiana ustawy 1 października 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 08 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka